2012.06.08.
Csorja Gergely: Nyirő
Trianon után Erdélyben
értelmiségiként, pláne íróként túlélni lélekpróbáló
feladat. Mégis, a két világháború közötti magyar irodalom
legízesebb termése éppen a trianoni sokktól lázálomszerű ébrenlétben
tengődő erdélyi írók tollából származik. Tamási Áron, Kós
Károly, Nyirő József, Makkai Sándor, Wass Albert, majd később
Sütő a XX. századi magyar irodalom meghatározói lettek, még
akkor is, ha sokukat a budapesti nyugatos kánon kivetette magából.
A magyar irodalmat, sőt az egész magyar közéletet meghatározó
helyfoglalások, a szellemi élettérért folytatott, népi–urbánus
ellentétnek nevezett küzdelem sok áldozatot követelt. A második
világháború után szocializálódott emberek nagy része a
magyar irodalom egy vonulatát ismerhette csak meg. Az Aczél
vezette kultúrpolitika és Lukács György áldásos tevékenységének
eredményeként a nyugatosokon kívül csak urbánus vagy munkásmozgalmi
író kerülhetett a jó írók listájára. A többit tiltották
vagy szándékosan lekicsinyelték. Mivel a trianoni tragédiát a
második világháború utáni közbeszédből száműzték, az
elhallgatott magyar írók közül az erdélyiek a legmélyebb fiókok
aljára kerültek, nehogy valaki beleolvasson és kiderüljön,
hogy néhány támogatott író alkotásainál a Királyhágón túl
lényegesen nagyobb szellemi teljesítmények születtek.
Nyirő József az
erdélyi írók csoportján belül is a sajátosan székely
nyelvezetű, autentikus elbeszéléseivel írta be magát a
legnagyobbak közé. Nyirő megítélésére, a magyar irodalmi térben
való elhelyezésére semmilyen körülmények között sem vállalkozom.
Miközben Wass Albertet és Nyirőt – a kiadókkal, terjesztő hálózattal,
tanszékekkel és újságokkal rendelkező – az irodalmat is
uraló hatalmi csoport lektűríróként értékeli, a másik
oldalon a folyamatos tiltás egyfajta divatot teremtett, elsősorban
Wass Albert körül. Az elmúlt tíz évben több Wass Albertet vásárolt
a nagyérdemű, mint Tömörkényt, Mórát, Móriczot és Kodolányit
együttvéve. Wass Albertet mint a legnagyobb magyar írót értékelni
természetesen túlzás. Most várható, hogy egyfajta Nyirő-kultusz
is elindul. Az ilyen fellángolások alatti értékelések nem
tekinthetők objektívnak, de mindenképpen segítenek, hogy a végletesen
egyoldalú magyar kulturális életet a későbbiekben az egyensúly
felé billentsék.
Nyirő földi
maradványainak hazaszál-
lítása tehát
kulturális szempontból is jelentős lépés, de hatalmas gesztus
a székelység felé is. Nyirő ugyanis a Benedek Elek szellemi
holdudvarában felnőtt későbbi Helikonosok közül a legszékelyebb.
Elbeszéléseiben a székely néplélek, a többi magyarétól sok
tekintetben különböző mentalitás a legtisztábban érhető
tetten, de élete is egyfajta kivonata a székelyeket ért lelki
gyötrelmek sorának. Sorsa, most háborús bűnnek beállított
sodródása a hungarizmus felé szinte törvényszerű. Nyirő a
trianoni tragédiával elcsatolt, majd a második bécsi döntéssel
újra Magyarországgal egyesülő Székelyföldről ún. behívott
képviselőként lett az Országgyűlés tagja. A behívott képviselők
önálló frakciót, később pártot alkottak. Az Erdélyi Párt
nem volt antiszemita. Nyirő ezen belül sem tekinthető
antiszemitának, illetve ha Nyirőt antiszemitának minősítjük,
akkor Bajcsy-Zsilinszky Endre is az volt. Nyirő bűne tulajdonképpen
Szabó Dezsővel, Németh Lászlóval vagy Bajcsy-Zsilinszky Endrével
szemben annyi, hogy a Vörös Hadsereg offenzívája alatt nem
ismerte fel, hogy Magyarország további ellenállásának nincs
értelme. Nyirő mindvégig kitartott, de a nyilasok elkövette bűnökhöz
valójában semmi köze sem volt. A megadás Nyirő szempontjából
elfogadhatatlan. Nemcsak a Vörös Hadsereg pusztítása, de szülőföldje
elvesztése is fenyegetett. Hogy a második bécsi döntést a
nyertes hatalmak el fogják törölni, abban mindenki biztos
lehetett. A mostani kommentárokkal szemben Szálasit nem valamiféle
ideológiai kötődés miatt fogadta el, hanem kizárólagosan azért,
amiért 1918-ban a ludovikások Kun Béláék Vörös Hadseregében
harcoltak az ország függetlenségéért. Csakhogy míg a
baloldal és a liberálisok szerint a kommunistákkal való
kollaborá-lás megbocsátható, addig a fasizmussal, a nácizmussal
vagy a hungarizmussal bármiféle kapcsolat háborús bűnnek minősíttetik.
Nyirő kiadatását
– mint sok más ártatlanét – Rajk háborús bűnök miatt kérte
1949-ben. Ez nem Nyirőt, sokkal inkább a később piedesztálra
emelt Rajkot minősíti. A Szövetséges Ellenőrző Bizottság a
kiadatást megtagadta, és nem véletlenül. Nyirő semmiféle háborús
bűntettet nem követett el.
A románok most
megakadályozták Nyirő újratemetését, ami a közelgő önkormányzati
választások tükrében nem is olyan meglepő. A román politika
Trianonnal nem tud és nem is akar mit kezdeni. Nekik Erdély román
kézen tartása létkérdés. Erdély bekebelezése nélkül ma
Románia nem biztos, hogy önálló államként létezne.
Ugyanakkor a székelység nélkül az erőszakos román politika már
régen felszámolta volna az erdélyi magyarságot. Ha a székelyek
lelkét nem ugyanaz a genetikailag kódolt, lelkükbe égett hűség,
kitartás, önfejűség vezetné, mint ami Nyirőt az Országgyűlésben
tartotta, akkor ma Székelyudvarhelyen nem vagy csak elvétve beszélnének
magyarul.
Nyirő élete, a
papi pálya elhagyása, irodalmi teljesítménye és politikai
szerepvállalása természetesen felvethet kérdéseket. Természetesen
mindenkinek szíve joga Nyirőt szeretni vagy nem szeretni. De
fasisztának, háborús bűnösnek, nyilasnak és lektűrírónak
beállítani egyszerűen hazugság. Méghozzá aljas hazugság.
Különösen
visszatetsző, hogy azok finynyáskodnak vagy egyenesen köpködnek,
akik Lukács Györgynek minden további nélkül megbocsátották,
hogy kivégeztetett embereket. Lukácsnál – aki Löwingerként
látta meg a napvilágot – természetesen a nagyszerű szellemi
teljesítményt kell nézni. Pedig ha a nemzetközi jog ismerte
volna a fogalmat, akkor Lukácsot ’19 után minden további nélkül
elítélhették volna háborús bűnökért. A Rákosi-éra alatti
ámokfutásáról, a legkiválóbb magyar szellemi óriások tönkretételéről
már nem is beszélünk.
De a román
politikának sincs erkölcsi alapja Nyirőt fasisztázni. Abban az
országban, ahol Codreanu és Antonescu nemzeti hős, ott Nyirőt
fasisztázni legalábbis nevetséges. Persze a román politikával
szemben erkölcsi elvárásokat támasztani teljesen értelmetlen.
A röhejbe fulladt
román hatósági akciók Nyirő hamvainak letartóztatására
mutatják a román politika félelmeit. A román gondolkodás fél
a székelyektől, fél Nyirőtől és bár szinte abszurdnak tűnik,
de fél Magyarországtól is. A félelmet politikai rongyemberek
természetesen kihasználják, szavazatra váltják. A mostani,
minden létező jogszabályba ütköző hercehurca, a temetés
megakadályozása ezt világosan mutatja.
Kövér és Szőcs
– a magyar állam képviselőinek – helytállása ezért volt
most mindennél fontosabb. A második világháború óta
magyarországi állami politikus még hasonlót sem tett.
|