vissza a főoldalra

 

 

 2012.06.15. 

Számomra a művészet játékos örömforrás

Látogatóban a Tisza István-szobor alkotójánál

Harmath István szobrászművész 1974-ben született Székelyudvarhelyen. 1993-ban végezte el szülővárosában a Kós Károly Líceumot. 1996-2001-ig a kolozsvári Képzőművészeti Egyetem szobrász szakának növendéke. 2002–2004-ig művésztanár a garai Moholy Nagy László Alapfokú Művészeti Iskolában. 2005-től művésztanár a bajai Központi Általános Iskolában, 2007-től pedig a Jelky András ÁMK-ban. Köztéri szobrok: 2001: Szent György – Sepsiszentgyörgy, 2002: Bogdánffi Szilárd – Nagyvárad, 2002: Pázmány Péter – Nagyvárad, 2004: József Attila – Baja, 2005: Belon Gellért – Baja, 2005: Szent László – Baja, 2006: Díszkút – Baja, 2007: Wass Albert – Baja, 2008: Zsuffa István prof. – Baja, 2008: dr. Róna Dezső – Baja, 2008: Wass Albert – Kapuvár, 2009: Hadik András – Gara, 2010: Lancsarics Alajos – Miskolc, 2011: Wass Albert – Szilsárkány, 2012: Gróf Tisza István –Budapest. Kiállítások: 1997: Fény — Nagyvárad, 1998: Udvar-tér — Kézdivásárhely, 1998: Group 4 – Nagyvárad, 1999: ARCA – Nagyvárad, 2000: BÁBEL XX – Nagyvárad, 2001: ALMA – Nagyvárad, 2002: SZIGET – Baja, 2003: szobrok – Baja, 2005: Ikonográfiai Biennálé – Kecskemét, 2008: Installáció – Baja, 2009: Sziget – Baja, 2010: Múzsák – Baja.

 A Zala György által mintázott Tisza-szoborból indultam ki

 Április 22-én avatták föl Zuglóban az ön alkotását, Gróf Tisza István szobrát. Meghívásos pályázatról volt szó?

 –Az első körben még meghívásos pályázatról beszélhetünk. Tavaly öt szobrászt kértek fel a pályamű elkészítéséhez. Ebből a pályázati eredményből engem kizártak, mert 10 cm-rel magasabb makettet készítettem. A Budapest Galéria szakvéleményében Györfi Sándor szobrászművész pályaművét ajánlotta felállítani a Tisza István Baráti Társaság által létrehozott szoborbizottság számára. Mivel az ajánlott pályaművel kapcsolatosan megoszlottak a vélemények, a Budapest Galéria szakvéleményének kiosztásán túl a szoborbizottság a pályamű kisebb átdolgozását és egy helyszíni próba lehetőségét kérte a pályázótól. A helyszíni próba után a szoborbizottság a pályaművet nem javasolta felállítani és a pályázatot eredménytelennek nyilvánította. A szoborbizottság ezért tavaly március 21-én új, immár országos pályázatot írt ki, melynek benyújtási határideje április 20. volt. Ekkor újból beadtam a pályamunkámat.

 Ugyanazt, ami nem tetszett a zsűrinek az első körben?

 –Nem. Akkor már az eredeti elképzelés szerint, a régi, a Zala György által mintázott Tisza-szoborból indultam ki. Az 1930-as években a Kossuth téren felállított szobor mozdulata hasonlít az én szobromhoz, viszont alkotásom formailag leegyszerűsített. Csak a lényegre összpontosítottam, arra, hogy Tisza István személyiségét vissza tudjam adni, és hogy minél eredetibb szobrot készítsek.

 Már az is nagydolognak számít, hogy a meghívásos pályázatra nem csak pestieket választottak.

 – Figurális szobrászokat választották ki. Azt nem tudom, hogy rám miként esett a választás, mert eléggé a periférián élek itt Baján, de valószínűleg a figurális köztéri alkotásaim irányították rám a figyelmet. Bizonyára ismerték a köztéri szobraimat. Maruzsa Zoltán, a Tisza István Baráti Társaság elnöke mindegyik kiszemelt szobrászt személyesen felkereste, és felkérte a Tisza-pályázatra.

 Ilyen esetben szükséges tanulmányozni az adott történelmi személyiség életútját?

 –Másként nem is lehet hozzáfogni a munkához, a tervezéshez. Ha csak lehet, minden fellelhető dokumentumot el kell olvasni, komolyan fel kell készülni az illető életéből. Nem elég, ha csak fotókat nézegetünk, és a külsőségekre figyelünk. A személyiség lelkületét is meg kell ismerni. Ha ez megtörténik, akkor alakul ki egy olyan személyiség kép a művészben, amit megpróbál tárgyiasult formába önteni.

 Több sajtóorgánumban azt írják, hogy Tisza István személye megosztó, felelőssé teszik az I. világháborús veszteségekért. Nem tartott attól, hogy többen eltávolodnak öntől a témaválasztása miatt?

 –Nem, mert én eddig is nagyon távolról figyeltem a hazai pártpolitikai villongásokat. A pártok közti csatározásoktól távol tartom magam, függetlenül attól, hogy a politika befolyásolja mindannyiunk életét. Én csakis szigorúan szakmai szemmel tekintettem a Tisza-pályázatra és szakmai szempontokat vettem figyelembe. Amikor mintáztam a személyiséget, akkor nem az általa képviselt izmus érdekelt, hanem az, hogy Tisza István milyen ember volt, milyen magyar ember volt. Arra törekedtem, hogy Tisza István egyéniségét  tudjam ábrázolni és példaértékű kitartását, mert nem volt egy megalkuvó típus.

 Eredetileg a Jászai Mari téren lett volna ez az alkotás. Nem nehéz úgy alkotni, hogy nem biztos a helyszínben?

 –Az biztos, hogy jobb, ha tudjuk előre a helyszínt, mert amit elsősorban egy szobor elkészítésénél figyelembe kell venni, azok az arányok. Tehát a tér és a szobor aránya a legfontosabb. Ha a művész túl nagyra méretezi a szobrot, akkor a teret „megfojtja” az alkotás, de ha túl kicsire, akkor még kisebbnek tűnik a szobor a valós méreténél. Már a folyamat legelső fázisánál ott volt mind az öt szobrász, megtekintettük a teret, megnéztük az arányokat, és így jutottunk arra a konszenzusra, hogy legalább másfeles életnagyságú szobrot kell mintázni. Én 3 méteresre mintáztam a szobrot, amit nem bántam meg, mert a mostani hely is bizonyítja, hogy egy köztéri alkotáshoz szükséges ekkora méret, hogy kiemelje az alkotást. A monumentalitás nem a méretről, hanem az arányokról szól; láttam már olyan szobrot, ami 5 méteres volt és 1,5 méteresnek nézett ki, de olyat is, ami 10 cm-es volt és 3 méteresnek tűnt. Ez mind az arányok játéka.

 Ez a szoborkészítés teljesen maratoni volt

 A három méter magas bronz szobor öntése is Baján történt?

 –Nem, hanem Kecskeméten Lakatos Pál Sándor Munkácsy-díjas szobrász barátomnál. Ő öntötte a szobrot. Nagyon megbízom benne, szinte az összes köztérre került szobromat ő öntötte. A szobor mintázása Baján történt. Műterem hiányában megkértem Királyné Koszter Máriát a Jelky András Szakképző Iskola Igazgatóját, engedje meg, hogy a tanműhelyben készítsem el ezt a nagy szobrot. Hála Istennek, biztosította nekem ezt a lehetőséget, és a tanév befejeztével nekiláttam a mintázásnak. Így tavaly nyáron nem is voltam szabadságon, mert szeptember 1-jén fejeztem be a mintázást. Akkor lett kész a szobor gipszből. Azt azért tudni kell, hogy egy ekkora szobor mintázására a fél év az optimális idő. Tehát ez a szoborkészítés teljesen maratoni volt. A határidő pedig a szobrok ellensége…A művész közben stresszeli magát, hogy a szobor a végső fázisában érje el azt az eredményt, amit a szobrász kigondolt és megálmodott.

 Sikerült a Tisza-szobornak elérnie ezt az eredményt?

 –Szerintem sikerült. Bár az első másfél hónap nagyon kritikus volt számomra – még álmomban is mintáztam. Az az érdekes ebben a folyamatban, hogy a kicsiben aránylag könnyen és hamar el lehet készíteni a szobrot. De a „nagyítás” közben ezt a kicsi szobrot nem is lehetett számításba venni. Mert ha kicsi szobrot egy az egyben felnagyítottam volna, akkor lehet, hogy törpének tűnne. Tehát az egész szobrot újra kellett gondolni és mintázni a semmiből – és ez az igazán nehéz. A legnagyobb vívódásom az arányokkal volt, hogy a 3 méteres szobor a talapzaton arányosnak tűnjön.

 A munkafolyamat közben kikérte kollégái véleményét?

 –Természetesen. Még, mielőtt nekifogtam volna a mintázáshoz, hazamentem Szovátára és felkerestem hajdani mesteremet, Bocskai Vincét. Rajta kívül még néhány erdélyi szobrásznak – így a marosvásárhelyi Hunyadi Lászlónak is – kikértem a véleményét. Majd nekikezdtem a mintázásnak. Az első fázisban egyszer mutattam meg a szobrot Lakatos Pál barátomnak, aki „friss szemmel” hozzátette észrevételeit, ami sokat segített. A legjobb kritikusom a feleségem Harmath Ica volt, aki egyben bátorított is. Majd kisebb részleteket változtattam újabb szakmai tanácsra. Amikor már elkészült az agyagminta, felhívtam a lektorátust a zsűriztetésére. Ők nem tudtam azonnal jönni, viszont a nagy szárazságtól, melegtől az agyag több helyen berepedt, ezért kénytelen voltam Lakatos Pállal együtt a szobrot kiönteni gipszből. Végül lejött a lektorátus, elemezgették a szobrot, s egyedüli kritikájuk az volt, hogy a fej picit kisebbre sikerült. Öntés előtt a fej külön kész volt viaszból, és akkor korrigáltam rajta értelem szerűen.

 A többi köztéri műve felkérésre, vagy pályázatra készült?

 –Főleg felkérésekről van szó, de többször én kopogtatok be az ötletemmel az illetékes polgármesteri, vagy egyházi hivatalhoz. Ha a kérésemre és az ötletemre pozitív választ kapok, akkor megvalósul a szobor.

 Azóta sem találtam olyan mecénásra, amilyen Tempfli püspök volt

 Eddig így mennyi ötletét fogadták el?

 –Baján a Szent Lászlót, József Attilát ábrázoló szobor és a Bellon Gellért-emléktábla ötletét fogadták el. Országos pályázaton egyetemista koromban nyertem először, ez a Szent György-szobrom.

 A nagyváradi Pázmány Péter-szobor is pályázatra készült?  

–Nem, az is egy ötletből született. Egy kis makettet készítettem, majd Tempfli József megyéspüspököt felkerestem vele. Ő azonnal megbízott bennem. Nem ismert engem, de nem volt kételye, azt mondta: csinálja meg a szobrot, de a saját felelősségére. Tehát, ha nem tetszik, akkor nem veszik át. Átvették. De előre kifizette a munka összes fázisát, annyira megbízott bennem. Ez ritkaság. Azóta sem találtam olyan mecénásra, amilyen Tempfli püspök volt. Jelenleg a harmadik országos pályázaton dolgozom, egy 1956-os emlékművön, amit Rákospalotán állítanak föl.

 Ön szerint tehát kár, hogy nincsenek mecénások. Mások szerint ez azért jó, mert a mecénás megköti a művész kezét, nem engedi kibontakozni. Ha már pénzt ad, akkor elvárja, hogy azt tegye, amit mond.

 –Tény, hogy bizonyos mértékig megszabták azt, hogy a művész mit csinálhat, de úgy gondolom, hogy ma már ennek a beleszólásnak művészi szinten nem szabadna megtörténnie. A köztéri alkotásoknál viszont meg kell felelni bizonyos elvárásoknak. Az az álmom, hogy olyan alkotások kerülnek a főterekre, amik csakis a művészek képzelőerejéből születnek külső megfelelések nélkül.

 Ez valóban álom, mert azért létezik közízlés is.

 –Amit nekünk kéne formálnunk, felelősséggel. Azt is ki kell mondani, hogy olyanok is beleszólnak a munkánkba, akik nem értenek hozzá, csak azt hiszik. Általában a szakmához nem értők. Ezért aztán sok pályamű, és emlékműszobor hiúsul meg. . Ha portrét készítek valakiről, akkor sokan az adott személyt a fényképhez viszonyítják. Ez művészi szempontból nem elfogadható, mert nem az a lényege, hogy a fotónak feleljen meg. Mert a fotó átértelmeződik.

 Készített Attila királyról is szobrot, holott róla nem készült fénykép…

 –Rajzok készültek róla, de az nem irányadó. A régi történelmi figurákat újra kell alkotni a művész saját hite, elképzelése szerint.

 A Szent László –mű esetében eltért a herma-ábrázolástól?

 –Akkor a hermát vettem alapul, abból indultam ki. Ma már biztos, hogy másként mintáznám meg Szent László figuráját, mint akkor. Az nem is baj, ha a művész saját szobrait később mindig korrigálná, és mindig másként látja. Ez a normális. Ha nem így történne, az azt jelenti, a művész megrekedt a fejlődési folyamatban.

 Mennyire ért egyet azzal, hogy a nemzeti művészet főleg historizáló, míg a szabados művészet polgárpukkasztó?

 –Számomra csak a művészet létezik, és nem szoktam kategorizálni. A művészetet univerzálisnak tartom. Egy jó mű éppen úgy szól egy afrikai gyereknek, egy kínai üzletembernek, mint egy magyarnak.

 Sosem divatból készítek egy alkotást, hanem meggyőződésből

 Mondjuk, szól hozzájuk, de mást mond mind a háromnak.

 –Nem feltétlenül. Egy jó műalkotásnak mindig van gerince, komoly tartalma, ami által sugározza az üzenetet. Ha ez jól átgondolt és megkomponált, akkor mindenkinek a saját nyelvén ugyanazt tudja sugallni. Soha nem voltam híve semmilyen stílusnak, divatnak, izmusnak, bár csináltam performancot, installációkat, de nem vesztem el a divatos irányzatokban, hanem továbbléptem. Sosem divatból készítek egy alkotást, hanem meggyőződésből. S ezt tartom lényegesnek. Szeretek kísérletezni, mert ha nem kísérletezünk, akkor megrekedünk, és nem élő, hanem halott művészetről beszélhetünk. Lehet, hogy nagyképűnek hangzik, de elsősorban saját magamnak akarok megfelelni, és az már annyira nem izgat, amit a kritika mond.

 Ez a meggyőződése vezeti arra, hogy főleg történelmi személyiségeket mintázzon meg?

 –Nézze, ez szavakkal nehezen megmagyarázható; pl. olvasok valakiről, és kíváncsi vagyok, miként tudnám az illetőt megjeleníteni. A figurális ábrázolásban pedig a személyiségek érdekelnek, és az, miként lehet egy személyiséget megmintázni másként. Tisza Istvánt másként mintázom meg, mint Wass Albertet, és Mindszentyt is másként, mint Türr Istvánt. Képtelenség egy bizonyos sablon alapján megmintázni őket, mert az banális volna.  Mindez nem jelenti azt, hogy teljesen elrugaszkodom a nonfiguratív dolgoktól. Mindkét megoldás érdekel. A nonfiguratívban pedig nagyon szeretem a játékos dolgokat; játszom a formákkal, és így alakítom ki a kisebb-nagyobb kompozíciókat. Számomra a művészet játékos örömforrás, amikor a játék nagyon is komoly. Oly’ annyira, hogy az alkotás közben megszűnik az idő és egy teljesen más világba kerülök.

 Menjünk vissza az időben. Székelyföldön született. Ki fedezte fel a képzőművészet iránti vonzalmát?

 –Elsősorban a szüleim vették észre, hogy szeretek rajzolni. Ezt pedig nagypapámtól és édesanyámtól örököltem. Amióta az eszemet tudom, rajzolok. Először grafikus akartam lenni, majd ért egy olyan élményt, ami által „megfertőződtem” a szobrászattal. 12-13 éves lehetettem, mikor szüleimmel elmentünk Bocskai Vince műtermébe, ahol elbűvöltek a szobrok. Ezt látva a mester egy marék agyagot adott a kezembe. Ahogy hazaértünk rögtön megmintáztam a mester portréját kicsiben. Persze naivan és kezdetlegesen, de annyira karakteresen, hogy mikor édesanyám bejött a szobámba, felkiáltott: hiszen ez Bocskai Vince! Gyerekkoromban, a patakokban lévő palát összegyűjtöttem, amiből hol figuratív, hol nonfiguratív dolgokat készítettem. Játszottam. Így kezdődött az én pályafutásom. A líceumban – középiskolában– fémforgácsoló szakra jártam, az egyetemen a művészeti szakra pedig felvételi volt. Rajzból, művészettörténetből és mintázásból kellett vizsgázni. A katonaság után Bocskai Vince segítségével bejártam a művészeti Líceumba, és egy fél év alatt lemásoltam az összes „római és görög fejet”… Bocskai Vince és Bodó Levente mesterek pedig korrigáltak. Először Budapesten a szobrász-restaurátor szakra szerettem volna bejutni, de nem sikerült anyagi gondok miatt. Hazamentem és a kolozsvári egyetem nagyváradi műtermeiben felvételiztem, és akkor felvettek szobrász szakra. Fél év után már ösztöndíjas lettem, és végig tartottam ezt a színvonalat. A főiskolán remek tanárom volt Bone Rudolf nagyváradi szobrász, aki nagy tudású művész, sokat köszönhetek neki.

 Első kiállítása még egyetemista korában volt. Ez csoportos kiállítás volt?

 – Hagyomány volt, hogy minden évben rendezünk egy kiállítást. Ezek többnyire csoportos kiállítások voltak. Sőt olyan kiállításon is részt vettünk, ahol tanárok és diákok együttesen állítottak ki.

 Bekapcsolódott művészeti klikkbe?

 – A szobrász szakon tízen indultunk, de csak heten végeztünk. Group 4-nek hívták a csoportosulásunkat, melyet három magyar és egy román srác alkotott. Az egyetem után sajnos feloszlott ez a csoport.

 Elvégezte kint az egyetemet, majd áttelepültek Magyarországra?

 –Egy évet dolgoztam Budapesten egy épületszobrász mellett inasként. Megvártam, míg feleségem végez az egyetemen, és új állás után néztem. Baja környékén jelezték, hogy jöhetünk tanítani, és akkor átjöttünk. Jelenleg művész tanárként dolgozom a Jelky András Iskolában, ahol rajzot, művészettörténetet, és ábrázoló geometriát tanítok. Azt sajnálom a legjobban, hogy szak hiányában szobrászatot nem taníthatok.

 Nem románozták le soha irigységből? Gondoljunk a gyászos népszavazásra, mikor azzal riasztgatták az embereket, hogy a románok elveszik a magyarok elől a munkahelyeket.

 –Hála Istennek se családomat, se engem nem bántottak meg ilyen módon. Nyugodt ember vagyok, de ilyen esetben felforrt volna a vérem. Valóban sokakat megvezettek, tudatosan elbutítottak, ám a magyarság zöme nem így vélekedik.

 Évek telnek el nagyobb megbízás nélkül, majd egyszer csak jön a felkérés

 A szobrászatból nem is tudna megélni?

 –Nem, ez nagyon bizonytalan dolog: évek telnek el nagyobb megbízás nélkül, majd egyszer csak jön a felkérés. Olyan, mint a kutya vacsorája. A pályázatok elnyerése is bizonytalan.

 Nézem a Bérci ház honlapján a műveit, és kissé zavarban vagyok, mert a szinte teljesen absztrakttól a realistáig minden megtalálható. Mintha azt akarná demonstrálni, hogy nem szélhámos, nem csak az installációkhoz ért, hanem a figurális szobrokhoz is.

 –Egy őszinte ember vagyok, aki feltétel nélkül tud játszani és örülni annak, amit csinál.

 

Medveczky Attila