2012.06.15.
Magyar siker nemzetközi innovációs
olimpián
A projekt az egyirányú kódolásról, vagy a
titkosításról szól
Énekes
Péter és Köpenczei Gergő, a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus
Gimnázium és Kollégium múlt évben végzett tanulói, akik
jelenleg a Budapesti Műszaki Egyetem Villamos és Informatikai
Karán I. éves hallgatók, 4. díjat nyertek az Intel ISEF
nemzetközi tudományos és innovációs olimpián, melyet 2012. május
22. és 25. között rendeztek meg Pittsburgh-ben. Dr. Katz Sándorral
a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium matematikatanárával,
a diákok felkészítőjével beszélgetünk.
Kedves tanár úr! Megkérhetném,
hogy röviden vázolja fel, milyen projektet dolgozott ki két
volt diákja?
–A nyertes projekttel
két volt diákom tavaly kezdett el foglalkozni, és akkor a Tudományos
Diákkörök Országos Konferenciáján prezenetációban
bemutatott kutatásukat a zsűri első díjjal jutalmazta. A
Magyar Innovációs Versenyen ezüstérmesek lettek, ennek ellenére
a delegálók úgy döntöttek, hogy Péter és Gergő projektje
az, amivel a legjobban lehetne az országot képviselni. A projekt
egyirányú kódolásról, vagy titkosításról szól. A kétirányú
titkosításra példa: adott személy megír egy levelet, de azt kódolja,
hogy a szállító ne olvashassa el, de a címzett már ismeri a kódot,
így a levél tartalmát képes elolvasni. Az egyirányú kódolás
esetében létezik az elküldendő üzenet, de oly módon, hogy
megkapja ugyan a címzett, de csak akkor tudja elolvasni, amikor
elküldöm erre a felhatalmazást is. Egy példa: két ember
sakkozik, de valami miatt abba kell hagyni a partit. Ekkor az
egyik fél borítékba teszi a lépését, és átadja a versenybírónak.
Hátránya, hogy ő már ezen nem változtathat, míg a partnernél
a hátrány, hogy nem ismeri a lépést. Ezért mondják, hogy
mindez igazságos egy parti félbehagyásánál. Képzeljük el,
hogy interneten sakkoznak, és ekkor nincs versenybíró. Így aki
következik, elküldi a lépést, hátrányba kerül, mert a másik
fél egy napot gondolkodhat a válaszon. Ilyenkor jó az egyirányú
kódolás. Természetesen ezen kívül is sok mindenre használható
ez a projekt, az érthetőség miatt éltem ezzel a példával.
Olyan módszert találtunk ki, amelyben egy egyszerű számelméleti
függvény tulajdonságait használjuk fel. Esetünkben egy számnak
a nála kisebb osztóit adjuk meg, pl. a 10-nek a nála kisebb
osztói az
1, a
2 és az
5. Ha
ezeket összeadjuk, akkor megkapjuk a nyolcast. Tehát, ha én a
10-es számot akarom elküldeni, akkor titkosítás miatt nem azt,
hanem a 8-ast küldöm el. Természetesen a nyolcasnál elég
hamar rá lehet jönni, hogy mely számok összegéről van szó.
De egy 30 jegyű számnál már a matematika jelenlegi állása
szerint senki sem tudja visszafejteni azt, mi lehetett az eredeti
szám. Ezen alapul a titkosítás.
Ők találták ki ezt a
témát, vagy ön ajánlotta nekik?
–Mivel már korábban
is foglalkoztunk ezzel a gyerekekkel, én ajánlottam ezt. Érettségi
előtt másfél évvel felvetettem egy problémát, a diákok
gondolkodtak rajta, és eljutottak odáig, hogy mindezt miként
lehet a titkosításban használni. Ők ketten ezután nagyon sok
további ötlettel gazdagították az eljárást, hogy azt lássák
nemzetközi szinten: használható, érdekes módszerről van szó.
Ezt a projektet hasznosítani lehet közbeszerzés esetén is,
amikor árajánlatokat tesznek, és azt borítékba helyezik el.
Itt jegyzem meg, minden szövegből lehet számot készíteni.
Esetünkben ezt el lehet küldeni neten is, mert akihez érkezik,
nem tudhatja mi az eredeti árajánlat. Az árajánlat tevő pedig
nem változtathat az összegén. Az alkalmazási terület igen tág,
hiszen bármely jelszót alkalmazó rendszernél, banki azonosításnál,
programok vírusmentességének és eredetiségének vizsgálatakor
is használhatnak ilyen kódolási módszert. El kell mondani,
hogy a projekt kidolgozása alatt vetődtek fel problémák, de
azokat sikerült közösen megoldanunk.
Jól tudtak a fiúk
együtt dolgozni, vagy egy személy nem tudta volna egyedül
megoldani a problémát?
–Eddig is azt a módszert
alkalmaztuk, hogy többen dolgoznak egy feladaton. Ilyen esetben
az egyikük matematikából, a másik programozásból jobb. A
prezentáció is lényeges. Előfordul, hogy valaki remekül
gondolkodik, de közönség előtt nem tud olyan jól
megnyilatkozni. Esetünkben a két fiú nagyon szerencsésen kiegészítette
egymást.
Tanár
úr munkásságát tavaly
A Tehetségek Szolgálatáért
életműdíjjal ismerték el. A két fiatalember munkája is
bizonyítja, nem érdemtelenül. 60 esetben volt országos
versenyen az első 10 helyezett között diákja. Van arra módja,
hogy külön foglalkozzon a tehetségekkel?
–Van, mert iskolánkban működik egy különleges szakköri
forma, amit „csillagprogramnak” nevezünk. A lényege, hogyha
az adott diák a 11. évfolyamig bizonyítja tehetségét, mondjuk
matematikából, akkor előre levizsgázhat egy adott tantárgyból
,pl. biológiából, hogy az utolsó évben biológiaóra idején
is szaktanári segítséggel matematikával foglalkozhasson egy-két
fős, személyre szóló felkészítésben.
Mi kell ahhoz, hogy a matematikában valaki sikeres
legyen? Gondolom az nem elég, hogy valaki többször átolvassa
az anyagot.
–A matematikához szükséges
egy bizonyos érzék, de ez kevés, ha nincs megfelelő elhatározottság
és kitartás. A tehetségek pedig fokozatosan nehezebb
feladatokat kapnak a tanáruktól. Egy szint után már nem elég
a tehetség; céltudatosságra, erőfeszítésekre is szükség
van. Ezért
tapasztalataim szerint komoly személyiségfejlesztő hatással is
bír a matematikával való foglalkozás.
Részt vesz az Arany János Tehetséggondozó Programban.
Milyennek találja a hazai tehetséggondozást?
–A programon belül Jakab Tamás kollegámmal együtt az
első éveseknek tantervet és feladatgyűjteményt készítettünk.
A tehetséggondozás ún. felső része most is jó, de ma már
sokkal kevesebb a tagozatos osztályok és a szakkörök száma.
És bizony ezeknek lépcsőzetesen kéne egymásra épülniük.
Reméljük, hogy ebben hamarosan lesz előrelépés.
Medveczky Attila
|