2012.06.15.
Elég volt!
Harcot hirdetünk a szolgáltatók visszaélései ellen
Mindenkinek van
legalább egy története a különböző szolgáltatók aljasságairól.
Amikor egy hatalmas állami vagy magánvállalat, kihasználva erőfölényét
és a tényt, hogy az adott területen csak általa juthatunk gázhoz,
villanyhoz, telefonhoz, vízhez vagy más szolgáltatáshoz,
elkezd hatóságként viselkedni, büntet, kioktat vagy egyszerűen
megszünteti a szolgáltatást. Ilyenkor hivatkozhatunk bármire
– hogy különben minden számlánkat befizettük, csak ezt az
egyet nem, vagy hogy életünkben nem nyúltunk a gázórához,
vagy hogy néhány hónapos gyermekkel vagyunk otthon, vagy hogy
most kifizetjük a valós fogyasztást – ha egyszer belekerülünk
a szolgáltató csapdájába, onnan csak egy kiút van. A kedves
ügyfélnek, azaz nekünk egyetlen lehetőségünk, hogy kiszolgáltatva,
megalázva a végén befizessük a kirótt összeget, a
visszakapcsolási díjat, a kamatokat, az adminisztrációs díjat,
a közjegyzői díjat, a perköltséget, a legszerencsétlenebb
esetekben még a végrehajtó sikerdíját is. Mert az ügyek lényege,
hogy fizessünk. Fizessünk, ha jogos a követelés, ha nem.
Fizessünk, tegyük gazdaggá a szolgáltatók mellett működő
kft-ket, melyek ki és bekapcsolnak tízezrekért, melyek
behajtanak, a közjegyzőket, az ügyvédeket, a végrehajtókat,
ezt az egész televényt, mely az egyszerű, kiszolgáltatott állampolgárok
utolsó filléreit is megpróbálja elvenni.
Bár régóta érzem az eljárások igazságtalanságát
és törvénytelenségét, mivel hetente kapunk olvasóinktól
leveleket hasonló ügyekkel, mégis, a végső elhatározást a következő,
dokumentumokkal bizonyított eset katalizálta.
A hetedik kerületi
lakásban, melyben többek között egy nyolchónapos és egy kétéves
gyerek is lakik, megjelent két ember, arra hivatkozva, hogy
leolvassák a gázórát. Miután ezzel a hazugsággal bejutottak
a lakásba, közölték, hogy megszüntetik a gázszolgáltatást,
mert számlatartozás van. Természetesen, hogy a számlatartozás
miből áll, nem közölték, lehetőséget az esetleges kiegyenlítésre
nem adtak, csak fogták és az ott tartózkodó nővel és a két
gyerekekkel szemben demonstrálták erőfölényüket. Kikapcsolták
a gázt.
Miután a lakók
tudomása szerint az összes számlát befizették, ráadásul a
szolgáltató a számlákon egyértelműen nem tüntette fel, hogy
tartoznak, sőt semmiféle értesítő sem volt a postaládában,
így némi felháborodással kérték számon a gázműveken a
kikapcsolást. A diszpécser sajnálkozását fejezte ki, mert ő
látja, hogy folyamatosan fizetik a számlákat, de sajnos a 2011.
novemberi számla nem került befizetésre, ezért zárták el a gázcsapot.
Kérdésükre, hogy ugyan már miért nem értesítették a
fogyasztót, a diszpécser közölte, hogy ők három értesítést
is küldtek. Ja, hogy nem kapták meg, hát az előfordul, mert
ezek nem ajánlott küldemények, csak levelek. Ja, hogy ott van a
telefonszám, az e-mail cím és minden egyéb elérhetőség a
szolgáltatónál? Igen, de ők nem szoktak telefonálni, mert a
jogszabály szerint, ha kétszer bedobnak egy levelet, amire oda
van írva, hogy felszólítás, akkor utána minden további nélkül
kikapcsolhatják a szolgáltatást. Hogy miért nem lehet az
esetleges tartozást a helyszínen kiegyenlíteni? Mert a
kikapcsolást egy másik cég, egy kft. végzi. Hoppá!
Az eb itten van
elhantolva, kérem. Így már mindent értek. A visszakapcsolás díja
30 ezer forint, amire annak a kft-nek természetesen nagy szüksége
van. Miért nem a fővárosi többségi tulajdonú gázművek
kapcsol ki és be? Innentől a kérdés, hadd ne mondjam: költői.
30 ezer forint
persze nem éri meg a pereskedést, nincs az az ügyvéd, aki elvállal
egy 30 ezer forint perértékű ügyet. Ráadásul a bírósági
gyakorlat szerint a pert amúgy is a szolgáltató nyerné meg,
mert előjogaik körbe vannak bástyázva több tízoldalas általános
szerződési feltételekkel, apró betűs részekkel és bizony még
miniszteri és kormányrendeletekkel is. Formailag tehát a szolgáltatónak
van igaza.
Hogy tartalmilag
nekünk, ügyfeleknek, az senkit sem érdekel. Ott van aztán a végső
érv, hogy figyelni kell, és be kell fizetni az összes számlát
rendesen. Miért nem fizette be a számlát?
Talán az egészben
ez az utolsó mondat a legfelháborítóbb. Mert egy felszínes, látszólagos
érvre hivatkozik, aminek a törvénytelen pénzszerzéshez, lehúzáshoz,
megalázáshoz semmi köze sincsen. Azért, mert valaki egyszer
nem fizet be egy számlát, például, mert adott esetben meg sem
kapta, azért nem lehet megbüntetni, nem lehet több tízezer
forinttal megkárosítani, nem lehet villany, gáz nélkül
hagyni.
Nem lehet megakadályozni,
hogy a helyszínen kifizesse tartozását, nem lehet hazugsággal
bejutni a lakásába.
Polgári Törvénykönyvünknek
a közhiedelemmel és a bírói gyakorlattal szemben ugyan-
is van két nagyon
fontos alapelve. A felek együttműködési kötelezettsége és a
jóhiszeműség követelménye kizárja a fentieket bármilyen
polgári jogviszonyban, hát még egy természetes monopólium
esetén. Ugyanis egy lakásból csak egy gáz-, villany- és vízszolgáltató
érhető el. Csak egy gáz-, villany- és vízvezetékre lehet rácsatlakozni.
Amióta az eszemet
tudom, a kiszolgáltatottsággal szembesülök mindenhol. Azokra a
szervezetekre, melyeknek eredeti céljuk, hogy jobbá, könnyebbé
tegyék életünket, rátelepedett egy réteg, mely tízezrek életét
keseríti meg nap mint nap. Miért? Természetesen a haszonszerzés
miatt. Mert ha minden menne, mint a karikacsapás, akkor hogyan
lehetne kiszámlázni ki-be kapcsolási díjat, hogyan lehet kenőpénzért
elintézni ügyeket, hogyan lehetne mindenféle díjakkal és költségekkel
nyomorba taszítani családokat?
A példában
szereplő család szerencsésnek mondható. Ha fájt is, nem okoz
megoldhatatlan nélkülözést a 30 ezer forint. De van több tízezer
család, akiknek viszont igen. Több százezer ember él
Magyarországon, akiket 30 ezer forint plusz kiadás a földhöz vág.
Képesek elszedni – teljesen indokolatlanul – emberek utolsó
pénzét, hogy az ilyen-olyan kft-k tulajdonosai, vezetői, a
menedzsment még keressen pár milliót. Ebből elég volt!
A Magyar Fórum
harcot hirdet a jogtalanság ellen. Kezdeményezésünkre létrejött
egy ügyvédekből álló csoport, mely a jövőben a károsultak
érdekeit fogja képviselni. Megvizsgálják a jogi lehetőségeket,
összegyűjtik az ügyeket, és ha van rá lehetőség, megindítják
a peres eljárásokat. Egy ügy nem éri meg a vesződést, de több
száz már igen.
Ha eleddig azért
nem lépett fel az erejével visszaélő szolgáltatóval szemben,
mert az a pár ezer, tízezer forint nem érte meg az utánajárást,
a plusz költséget, a vitatkozást vagy csak mert nem volt rá
lehetősége, akkor most itt az alkalom.
Dokumentumokkal alátámasztott
esetét küldje el szerkesztőségünk címére vagy az info@magyarforum.hu-ra!
Fontos: a
dokumentumokról csak másolatot küldjön, az eredeti
dokumentumokat őrizze meg! Hogy a segítségünkre álló ügyvédek
az ügyek közül melyeket tartanak képviseletre alkalmasnak, az
csak rajtuk múlik, arra a szerkesztőségnek ráhatása nincs.
Csorja Gergely
|