2012.06.15.
Van-e élet a miniszteri várón túl?
A kormány
1405/2011. (XI. 25.) kormányhatározatát szeretném kifüggeszteni
az összes államigazgatási alkalmazott nappalijában. Este, a Jóban
Rosszban után és fogmosás előtt a kanapén elzsibbadt lábú közalkalmazott
vet egy kósza pillantást a bekeretezett szövegre és rögtön
eszébe jut, hogy mi a dolga holnap. Állítólag az átlagember
16 találkozás után végérvényesen rögzíti a szeme elé kerülő
utasításokat, így legfeljebb egy hónap után a figyelemhiányos
közszolgák is biztosan tudnák, hogy mit kell csinálniuk.
A kifüggesztés
hiánya lehet a ludas, azért nem változik semmi. Azért nem valósul
meg ez a tényleg kiváló határozat. Azért nem találom az
egyszerűbb államot Hegyeshalmon innen, hiába kutatom lázasan.
Az 1405/2011. (XI.
25.) kormányhatározat a vállalkozói adminisztratív költségek
csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú
kormányzati programról szól. Már a cím hallatán örvend a
kisvállalkozó lelke, aztán amikor elolvassa a célt, szinte eufóriába
csap át:
A vállalkozások
adminisztratív terheinek nagymértékű csökkentése
elengedhetetlenül szükséges a magyar gazdaság hosszú távú
versenyképességének javításához, ezért a Kormány megerősíti
azt a célkitűzését, hogy a vállalkozások adminisztratív
terheit 500 milliárd forinttal kívánja csökkenteni.
Csodás. A határozat
2011 novemberében született. Azóta a következők történtek.
A cégbíróság sorozatosan szünteti meg azokat a vállalkozásokat,
melyek nem tették közzé a 2011-es mérlegüket, illetve
amelyeknek nincsen cégtáblájuk.
A NAV 13 oldalas,
kockázati elemzés nevű adatlapot küld ki a vállalkozásoknak.
Ha ezt 10 napon belül nem küldik vissza, akkor megszüntetik az
adószámot, azaz lényegében a vállalkozást. A KOCKERD fedőnevű
kérdőív kérdéseinek nyolcvan százalékát az adóhatóság a
saját adattárából is ki tudná tölteni, a maradék 20 százalékot
pedig valamelyik egyéb közigazgatási szervezet adattárából.
Az adóbevallás
semmivel sem lett egyszerűbb, sőt. A különböző adminisztrációs
terhek elvétve és ötletszerűen csökkennek vagy éppen nőnek.
Az egyes változások továbbra sem követhetők, az állampolgár
vagy a vállalkozás a rá vonatkozó egyes szabályokat hat-nyolc
különböző szintű és kibocsátó által jegyzett jogszabály
tüzetes átvizsgálása nélkül sohasem ismerheti meg. A közigazgatás
szereplői maguk sem tudják, hogy mi történik, vagy ha
megtudhatnák, nem nagyon érdekli őket. A méltányosság és ésszerűség
nélküli pénzbeszedések odáig fajultak, hogy célszerű a
bevallás előtt átutalni a fizetendő összeget, különben a
hatóság néhány nap után inkasszózik. A jogosulatlanul
leszedett pénzek visszaszerzése szinte lehetetlen, az egyetlen járható
út a következő bevallásnál történő jóváiratás.
Tulajdonképpen az egyetlen pozitívnak tekinthető változás a
hangnem megváltozása. A NAV és egyéb hatóságok munkatársai
kimondottan kedvesek, csakhogy az ellehetetlenülő vállalkozásoknak
ez sovány vigasz.
A fenti intézkedések
a számlagyárakat, a fantom vállalkozásokat hivatottak megszüntetni.
Az intézkedések nyilvánvaló pótcselekvések. Ezek az intézkedések
a több tízezer alvó vállalkozást érintik, melyeknek
tulajdonosai feladták, elköltöztek vagy esetleg csak kényszervállalkozók
voltak, és a számlaadást igénylő állásuk már régen megszűnt.
Ezeken kívül még azok is bajba kerülnek, akik dolgoznak, akik
a vállalkozásukat próbálják fenntartani, és nincs idejük az
állandóan változó szabályokkal foglalkozni. Esetleg
figyelmetlenek, lusták. De az intézkedések, a szigorkodás
elvileg nem a lusta, figyelmetlen és elfoglalt vállalkozókat
akarták kiszűrni, hanem a csalókat. A számlagyárakat, a milliárdos
áfa-visszaigénylésekből virágzó sikeres vállalkozókat. Ha
az intézkedések kiagyalói nem a biztos fizetést kínáló
portaszolgálattal, biztonsági őrökkel, étkezővel és számtalan
juttatással kibélelt állami állásuk tapasztalatai alapján
szabályoznák a területet, melyről még érintőleges
tapasztalataik sincsenek, akkor tudnák, hogy a számlagyáraknál
senki sem tartja jobban be a határidőket, hogy a számlagyáraknak
vannak cégtábláik és náluk formailag minden a legnagyobb
rendben van. A tartalommal van baj. Csakhogy a magyar közigazgatás
semmiféle módon sem kíván foglalkozni a tartalommal. Nálunk
csak a forma számít. Erre vagyunk szocializálva. Az általános
iskolától az egyetemen keresztül, az ügyintézőtől az államtitkárig
mindenki csak a formával, a határidőkkel, a formanyomtatványokkal
foglalkozik. Ha be van adva, jó, ha nincs, akkor nem jó. Így
lehet diplomát, doktori címet, tiszta vállalkozást és számlagyárat
szerezni.
De így nem lesz működő
gazdaság. A miniszteri váróban referálásra váró államtitkár,
intézményvezető vagy osztályvezető persze fel van készülve.
Miniszter Úr, megoldottuk. Ellenőriztünk 223 425 vállalkozást,
megszüntettünk 45 437-et, kiszabtunk 1 milliárd 30 millió bírságot.
És folytatjuk, bevonunk az adózásba mindenkit, kifehérítjük
a gazdaságot. A miniszter úr ebben a pillanatban a legjobb emberét
látja a referensben, nem okozott problémát, jó hírt hozott,
megoldotta. Érthető, hiszen ki szereti a problémákat.
A miniszteri várón
innen megindult a gazdasági fejlődés, fehéredik a gazdaság,
érdemes vállalkozni, munkahelyeket teremteni. És a miniszteri várón
túl?
Csorja Gergely
|