2012.06.22.
Akit
a képzőművészet vezetett el a teológiához
A KISZ –titkár közölte: ide önt nem vehetjük fel
Mesterei: Kőfalvy
Gyula, Luzsicza Lajos, Balázs József.
Egyéni kiállítások:
KFKI Klub (1969), Művelődési Ház, Budakeszi (1970), Római
Katolikus Hittudományi Akadémia (1971), Budapesti Műszaki
Egyetem E Klub, Budapest (1976), Kertészeti Egyetem K Épület,
Budapest (1979), Budafoki Filmszínház, Budapest [Perlay Rezsővel]
(1980), Erzsébetvárosi Galéria, Budapest [Somogyi Győzővel]
(1982), Igen Club Galéria, Budapest (1996), Iskola Galéria,
Budakeszi • Adalbertium (1997), Boldog Gizella Kollégium,
Piliscsaba (1999). Válogatott csoportos kiállítások: Gyermekrajz
kiállítás (JP) (1952), Gyermekrajz kiállítás, Világkiállítás,
Párizs (1955), Ferenczy I. Képzőművészeti Kör Kiállításai,
Fő utca (1961-65), Budapest Körszálló (1972), Millecentenáriumi
kiállítás, Művelődési Ház, Budakeszi (1996), Szent Margit
Gimnázium (1998), Magyarok Háza- Márvány terem (2001), Vác- Városi
Könyvtár (2003), Solymár Művelődési Ház (2004), Budapest
Szt. István Bazilika Altemplom (2007).
1970-től évente
szabadtéri kiállítást rendez május első vasárnapján
Makkosmárián. Az ideinek a „vezető és kísérő szövege”
a következő volt: „Talán soha nem láthattuk tisztábban
és tudhattuk nagyobb bizonyossággal, hogy az ember önerejéből
nem képes a valódi béke megteremtésére. Sőt még a kigondolásához
is kevés. Ugyanakkor egyre bizonyosabb, hogy béke nélkül nem
tudunk emberhez méltó életet élni. Ezért szükséges szembesülnünk
a valódi alázatból táplálkozó önismerettel. Ami nem a nárcisztikus
önmagunkra zárulás végtelenített önelemzéséből születik.
Igen, ez az érett és dönteni képes ember közösségben
elfoglalt helye és a közösségben, a közösséggel kimondott
igenje az Életre. A kozmosszá nemesedett és ajándékként
elfogadott teremtett világban felismert helyünk egyben a béke
valódi feltétele. Itt és most a képek társaságában, a természet
sugallatait is érzékelve egy lehetőség nyílik arra, hogy
megfelelő döntéseket követően feltárulkozzon az, ami a köztünk
és bennünk lévő Isten Országát megsejteti. Mindez a különböző
katarzisok révén közelebb vihet az áhított békéhez.”
Mindig a harmonikus művészeti metódust követtem
Festőművész-grafikus, hitoktató, elkötelezett környezetvédő,
a Ferences Világi Rend tagja, képzési felelőse, hatgyermekes
családapa. Nem kimerítő az összes elvárásnak, feladatnak
megfelelni?
–A felsorolásból
kimaradt a tíz unokám. Képmutató lennék, ha azt mondanám,
hogy sosem volt nehéz mindegyik feladatomnak megfelelni. De egyik
munkám sem olyan, hogy jó szívvel abba tudnám hagyni. Ezért jól
be kell osztani az időmet és arra szentelem a legtöbb időt és
energiát, ami az adott pillanatban a legfontosabb.
Több ideje van a művészetre, hogy felnőttek a
gyermekei?
–Csak kis mértékben,
mert nem csak a hitoktatás és a világi rend képzési koordinálása
jelent plusz feladatot számomra, hanem az életvédelem; a
katolikus egyházon belül alapító tagja vagyok az életvédő fórumnak
és a családegyesületnek. Mindemellett a XII. kerületben immár
nyolc éve, feleségemmel együtt vezetem a családépítő
klubbot. A hónap utolsó hétfőjén tartjuk a foglalkozásokat ,és
a család kérdésköre adja a tematikát. Szeretnénk segítséget
adni a családban élőknek, a családalapítás előtt állóknak,
az aktív gyermek-nevelésben érintett, vagy a gyermekvállalás
előtt álló szülőknek. Az adott előadás után
kerekasztal-beszélgetésre kerül sor, és a személyes élményeink
megosztására.
Ilyen foglalkozások vannak pszichológusoknál is.
Miben különböznek az egyházi foglalkozások, azon túl, hogy
ingyenesek?
– Nagyon lényeges, hogy a Családépítő Klub nem egyházi
foglalkozás, bár valóban ingyenes. Az Önkormányzat Kulturális
Szalonja a helyszín, és bárki bejöhet oda.
Fontos, hogy mi nem ellenszolgáltatásért hallgatjuk meg
a másik embert. Valóban
segíteni szeretnénk. Feleségemmel együtt anno felajánlottuk a
hegyvidéki lakosoknak segítségünket, több témát vetettünk
föl, többek közt a család kérdéskörét is. Polgármester úr
az utóbbira bólintott rá, hiszen a család intézményét
nagyon sokan támadják.
Ez a téma megjelenik a művészetében
is?
–Természetesen. Sőt a képzőművészet nem csak a teológiához,
hanem a családépítéshez is elvezetett. Én mindig a harmonikus
művészeti metódust követtem, és innen is tudom, hogy nem elég,
ha a társadalom szélesebb rétegeiben találjuk meg a helyünket,
hanem fontos a családban, a szűk közösségben is a harmónia.
E nélkül csak egymás mellett élünk, és nem egymással. Sőt,
először a családban kell harmóniát teremteni ahhoz, hogy a társadalom
egészséges legyen.
Álfeladatokba menekülünk, össze-vissza maszatolunk a vásznon
A művészet által is lehet lelket, kedélybetegséget
gyógyítani?
–Számomra a művészet
olyan emberi tevékenység, ami valóban gyógyít, és nem
„mellébeszél.” Ha valaki harmonikus módon alkot, és
szellemi tartalmat fejez ki a művével, akkor a művet alaposan
megtekintő ember lelkileg meggyógyulhat. A betegség tulajdonképpen
nem más, mint a harmónia felbomlása. A művészet, amely harmóniát
sugároz, közvetve gyógyít. Azt nem mondom, hogy csak a képzőművészet
képes gyógyításra. Egy jó írás elolvasása
után is feltöltődhetünk lelkileg. A művészet ezért az egyik
olyan tevékenység, ami nélkül nem tudunk élni. A művészi
tevékenység öröme sem hiányozhat az életünkből, hiszen a művészet
éppen az a terület, ahol nemcsak szellemi, de lelki örömökhöz
is juthatunk. Sokan azt mondják, hogy a művészet haldoklik –
ez abból következik, hogy Istennek hátat fordítva nem tudjuk,
mit is kell tennünk, mit kell alkotnunk. Álfeladatokba menekülünk,
össze-vissza maszatolunk a vásznon, dísztárgyakat hozunk létre,
de az egésznek nincs semmi célja.
A nonfiguratív művészek és a túlzottan absztrahálók
viszont a mai egyházi festészetet giccsesnek mondják.
–És nem mindig ok nélkül,
mert olyan módon nyúlnak dilettánsok
vallási témákhoz, mintha egy kifestőkönyv lenne a
kezükben. Pusztán ábrázolni akarják azt, ami olvasmányuk,
vagy élményük révén éri őket. Ez
viszont nem művészet. A művészet akkor kezdődik, mikor az
alkotó átéli az Istennel való találkozást, s akkor tud
folytatódni, ha a közösség által érthető szimbólumokban
fogalmazódik meg ez az egyetemes létélmény. Vagyis, ha a másik
emberben is elindul a befogadó-alkotó folyamat.
Viszont olyan festők is vannak, akik remekül tudják a
reneszánsz mestereket utánozni, de semmi újat nem tesznek a műhöz.
–Ők kétségtelenül
formai bravúrt sajátítanak el. Ahogy egy jó asztalos képes
remek biedermeyer bútorokat készíteni, úgy a plagizátor is
ismeri a festészet technikáját. Tehát jó mesteremberről van
szó, ám ennek nagyon kevés köze van a művészethez. Nem átélt
anyagot ad át az illető, hanem bizonyos képi világot újra meg
újra reprodukál. A művészetben viszont a művész a maga átélt
világát próbálja meg továbbadni, úgy, hogy értelmezi a körülötte
lévő miliőt. Én a szépséget, mint isteni attribútumot
akarom bemutatni. Világunkat a teremtésben ajándékként kaptuk
meg, és nem nyersanyagként, amit el kell rabolnunk. Isten
mindenhatóságával, bölcsességével és jóságával szüntelenül
működik a teremtésben. Rendezi a világ folyását, a népek
sorsát és minden egyes ember életét. Azt szeretné, ha élveznénk
ezt az ajándékot, de azt is szeretné, ha gondosan bánnánk
vele. Ha erre az ajándékra rámutatunk, ha ezt az ajándékot
felmutatjuk, akkor beszélhetünk művészetről. A művész
bemutatja: „jó nekem itt lenni”. Szinte az epiphania, az Úr
megjelenésének állapota jön el ilyenkor. A képi nyelvrendszer
egyébként sokszor segített abban, hogy eligazodjam a
filozófiai útvesztőkben.
Szabadság-eszméktől hangos a világ, mégis oly
kevés az igazán szabad ember
Azt is mondják, az egyházi művészek csak a szépet
mutatják be, és a társadalmi problémákra nem irányítják rá
a figyelmet.
–Aki megnézi munkáimat, azt az eddig alkotott kb.
1000 képet, nem mondhatja, hogy egyházi festő vagyok.
Tematikusan nagyon kevés egyházi művet hoztam létre, viszont
minden képem egyházi ihletettségben fogant. A „Mélységből
kiáltok” c. festmény alapja
valóban egy konkrét templomi élmény, de azzal az egzisztenciális
töltettel, hogy számomra nem az a döntő, hogy milyen a templom
és benne a figura elhelyezkedése. A társadalmi problémákat
pedig nem hogy kerülöm, hanem igyekszem megjeleníteni. Az életvédelem
kapcsán pl. több képemen megjelenik a várandós édesanya. Az
élet tisztelete bennem azt a gondolatot is ráviteti a vászonra,
hogy ne a szabadság különböző hamis képzeteivel legyünk
elfoglalva, hanem a valódi szabadságot próbáljuk meg
bemutatni. A valódi szabadság pedig az élet szolgálata. A szülő
nő sokkal többet tud – meggyőződésem szerint – a szabadságról,
mint mi férfiak, akik hajlamosak vagyunk „metafizikai mezőkön”
barangolni. Vélekedéseink viszont nem a szabadság irányába
vezetnek minket, hanem egy szűk ketrecbe zárnak be bennünket.
Az ember egyik legfurcsább tulajdonsága a szabad akarat. Szabadság-eszméktől
hangos a világ, mégis oly kevés az igazán szabad ember. Sokak
tudatában összekeveredik a szabadság és a szabadosság. Ha túlzottan
evilági értékeknek kötelezzük el magunkat, akkor nem vagyunk
szabadok. Ezt követi az a fázis, hogy a szabadság hiánya lázadást
szül mindenféle normális elkötelezettség ellen, s ezután már
mindent önkényesen értelmez az ember. Azok a fiatalok, akik
eleve ilyen önkényes világba születnek bele, nem is tudnak különbséget
tenni szabadság és szabadosság között, pedig a szabadság
nagy érték, a szabadosság súlyos hiány. Beszélni kellene a
szabadság kényelmetlenebb oldaláról is, arról, hogy szabadon
elkötelezzük magunkat a szabadság forrásának, Istennek. E nélkül
nem működik a szabad akarat. Csak nyűglődünk, és forgunk önmagunk
körül. Jézus megváltott bennünket, ezt úgy is mondhatjuk,
hogy felszabadított a hiteles Isten- és emberszeretetre. A
szabadság nem cél, hanem eszköz, amit jól kell használnunk.
Előfordul, hogy valaki, aki ismeri az ön vélekedését a
társadalmi kérdésekről, megbízza egy festmény elkészítésével?
–Nagyon ritkán kapok megrendelést; nem hiszem, hogy
meghaladná a húszat azon képeim száma, mely külső megkeresésre
készült. Az már sokkal többször fordult elő, hogy kiállítás
alkalmából megvásárolták képeimet. Azt szeretem, mikor én
határozom meg azt, hogy milyen anyagot vigyek a kiállításra,
tehát nem kérek külső szakértőt. Nem tudom jobban
megfogalmazni szavakkal: egy életérzés köré próbálom
felsorakoztatni a régit és az újat.
Ha már kiállításról van szó,
kérem beszéljen a makkosmáriai szabadtéri tárlatokról.
–Idén a 44. kiállítást
tartottuk május, végén, gyereknap alkalmából az egyik
barátom telkén.
Rendőrségi helikopterről
fényképezték azokat, akik elmentek a megnyitóra
Miért pont gyereknapkor?
–Azt mondta a barátom, „gyere ki hozzánk egy hétig,
itt festhetsz, ez lesz a műtermed, ahová bárkit meghívhatsz.”
Így minden évben kiállítást rendeztem a gyereknapon, amit még
a kommunisták sem töröltek el. Igaz ugyan, hogy a kezdet kezdetén
körbefogták a telket, sőt a’80-as évek végén még rendőrségi
helikopterről fényképezték azokat, akik elmentek a megnyitóra.
A belügy azért figyelte ezt a rendezvényt, mert kb. 500 ember
vett részt rajta, köztük jól ismert értelmiségiek. Ők nem
csupán azért jöttek el, hogy megnézzék a képeket, vagy
meghallgassák Hamvas, vagy Pilinszky-válogatásainkat, hanem a művek
kapcsán beszélgettünk társadalmi és kulturális kérdésekről.
Közben volt bábszínház a gyerekeknek és zenéltünk is. Olyan
kultúrát közvetítettünk mi akkor, ami a szó eredeti értelmében
megműveli a környező világot, azt, amiben élni lehet. A világban
így lehet otthon lenni. Előfordultak a kiállításon érdekes
esetek. Történt, hogy egy úrral hosszan beszélgettem a képek
kapcsán vallásos, világnézeti kérdésekről, később derült
ki, hogy a belügy egyik ezredese volt. A rendőrségen is
kihallgattak. Megkérdezték, miből élek, s mikor közöltem,
hogy újságkihordó vagyok, dühösen kiebrudaltak.
Már nős volt akkor?
–Igen, családos férfi
voltam, és már több gyermekem várt otthon. Teológiát
hallgattam, és az akadémiai évek alatt újságkihordásból
tartottam fenn magamat. Ezt annyira jól csináltam, hogy a Magyar
Posta kiváló dolgozója lettem. Közben gyakorlati szociológiai
tanulmányt végeztem, hiszen az újságkihordókkal szóba álltak
az emberek. Ismertem a szegény , a lumpen réteget, de az akadémikust
is. Többen vártak, mert tudták, itt van egy ember, az újságkihordó,
aki meghallgatja őket, és elbeszélget velük.
Arra nem kérték még föl, hogy hittankönyvekhez illusztrációkat
készítsen?
–Felkeresett egy lelkész
barátom azzal, hogy elérkezett az idő egy igazi képes Biblia készítésére.
Elkészítettem a próbarajzokat, de végül nem volt pénze az
adott kiadónak.
Mi, vagy ki határozza
meg, hogy olajjal, tussal fest, vagy akvarell készüljön?
–Nagyon jó a kérdés,
mert ezt a téma is meghatározza, de sosem közvetlenül. Ahogy
egy író érzi, hogy ki kell írnia valamit magából, úgy
bennem is sokszor felvetődött az, hogy egy témát, annak látásmódját
felszínre hozzam. Először a szénrajzzal próbálkozom, majd,
ha tovább feszít a téma, akkor jön az olajtechnika, mert az
olajfestéket könnyű javítani. A Körmenet c. festményemet tíz
évig festettem, s míg az ötödik kép elkészült belőle –
az olajtechnika rétegfestéses – azt mondtam: ez még mindig
nincs kész. De a képet befejeztem. Azóta nem nyúltam hozzá,
pedig most is látom, hogy van javítanivaló. Nagyon szeretek
akvarellezni – azt mondják, tudok is. Ez egy olyan technika,
ami nem tűri a közbevetett gondolkodásokat, hanem egy megérett
belső világnak kell azonnal megjelennie.
Mekkora ma egy művész felelőssége?
–Hatalmas. Ezt nagyon jól tudta Boldog II. János Pál
is, ezért fordult 1999-ben levélben a művészekhez. A művész
alkotás közben önmagát fejezi ki, amennyiben műve saját létének
személyének és létmódjának sajátos tükröződése. Ebből
idézek: „A történelem számtalan példát szolgáltat
erre. Amikor ugyanis a művész létrehoz egy mesterművet,
nemcsak alkotását hozza létre, hanem művével leleplezi saját
személyiségét is. Saját lelki fejlődésének talál új
dimenziót és sajátos kifejezési formát. Alkotása által szól
másokhoz és kommunikál velük. Amennyiben valóban értékes és
szép alkotásokat hoznak létre, nemcsak saját népük és az egész
emberiség műveltségét gyarapítják, hanem kiemelkedő szolgálatot
tesznek a közjónak is.” Meg vagyok róla győződve, hogy
mikor a művészek eszme nélkül alkotnak, mázolnak, az óriási
felelőtlenség.
Medveczky Attila
|