2012.06.22.
Steinbeck:
Egerek és emberek
(Gyöngyösi Mozaik Színház)
Steinbeck,
amerikai író Egerek és emberek című regényét közvetlenül
a nagy gazdasági világválság után vetette papírra. Steinbeck
újságíróként kereste kenyerét, így munkája során látta
a kisemberek, a csak a fizikai erejüket áruba bocsátó kétkezi
munkások kiszolgáltatottságát, elesettségét. Erről a lét
alatti életről és a benne tengődő páriákról szól a regényből
dramatizált színjáték, amelyet a gyöngyösi társulat vendégjáték
keretén belül április 24-én
mutatott be a kísérleti színházi előadásoknak otthont adó
ferencvárosi Malomudvar Színházi Műhelyben. Ennek a darabnak a
főszereplője a két ágrólszakadt mezőgazdasági idénymunkás
George és Lennie, akik vándorolnak egyik farmról a másikra.
Nem értenek semmihez, nincs szakmájuk, ezért csak lapátolják
a gabonát, meg a degeszre tömött zsákokat rakják be a
vagonokba. Ez a világ sivár és üres. Az itt élő emberek nem
törődnek senkivel és semmivel, ővelük sem foglalkozik senki.
Csak arra futja erejükből, hogy a kemény 10-12 órás hajsza után
egy kicsit kikapcsolódjanak, kártyázzanak, és keservesen
megkeresett centjeiket elverjék a bordélyban. Olyan keveset
kapnak, hogy abból lehetetlen bármennyit is félretenni, így képtelenek
önállósodni, ennél fogva nem tudnak normális életet biztosítani
maguknak. Csupán vegetatív igényeiknek kielégítésére elég
a fizetésük.
Milyen
ismerős ez a 90 évvel előtti amerikai életkép! ’2002 és
10’
között regnáló hatalom arra kárhoztatta az embereket, hogy
csak azzal törődjenek, meglegyen a napi betevő falatjuk,
valahogy kifizessék számláinkat, a nemzet, a haza dolgaival
mindezek felhajtása mellett ne legyen idejük bíbelődni. A földtúrás
és a legelemibb szükségletekhez nélkülözhetetlen anyagiak előteremtése
közben nehéz fölfelé, az égre nézni. Csak dolgozzanak a soha
nem, vagy csak a messziről látott főnöknek, akit úgy 15-20 évvel
ezelőtt még KISZ vagy párttitkár
elvtársnak szólítottak. Steinbeck Egerek és emberek című
drámájában szereplő modern rabszolgákat sem izgatja az ok,
ami idejuttatta őket, amiért így tengődnek. Mindez föl sem
merül bennük. A napi robot kiölte belőlük a jóra, a nemesre,
a szépre törekvést, és csak vágyakoznak az emberhez méltó
élet után. A farm a részvénytársaságé, csak a harácsoló
intéző van jelen, a gazdát alig-alig látják. Ebbe a
vigasztalan közegbe érkezik két szokatlan figura: George és
Lennie.
George, a csupa szív, jóindulatú fickó gyámolítja a félcédulás,
bivalyerejű Lennie-t. Csodálkoznak is rajtuk, hogy George
mennyire pártfogolja ezt az együgyű embert. Ebben a haszonelvű
világban Lennie csak nyűg George nyakán. Egy rövid időre fölcsillan
előttük a tisztább, emberibb élet lehetősége. A félkarú
Candy fölajánlja megtakarított pénzét, hogy hárman, együtt
vegyenek egy kis birtokot, amiről George és Lennie egyfolytában
ábrándozik. Csak annyit kér tőlük, ne gúnyolják ki, hanem tűrjék
meg őt, sőt az udvarsepréssel még hasznossá is teszi majd magát.
Sajnos, ez az álom is szertefoszlik, mert innen is, - mint
mindenhonnan - George-nak és Lennie-nek menekülnie kell. A félnótás
Lennie vonzódik az állatokhoz, ezért becézgeti, cirógatja őket,
ugyanakkor nincs tisztában roppant erejével, aminek következtében
azok szinte szétmállanak súlyos keze alatt. Lapolgatja az
egereket, a kiskutyákat is, akik rendre elpusztulnak. Akkor következik
be a tragédia, amikor merő szeretetből simogatja az intéző
kacérkodó menyét, aki meghal kezei között. Elfutnak a farmról,
de hajóvadászatot indítanak keresésükre, de George inkább
maga lövi le barátját, minthogy elvigyék, és ketrecbe zárva
élje le hátralévő napjait.
Steinbeck
darabját olyan folyosószerű térben adják elő, aminek két
oldalán foglalnak helyet a nézők. Ez a díszlet nélküli
produkció azt a szuggesztív és katartikus élményt nyújtja,
amit előzetesen el lehet várni tőle. A főszerepeket játszó
színészek: a félkegyelmű Lennie-t alakító Pifkó Tamás
(felső képen) és az atyáskodó George-ot megszemélyesítő
Prezenszki Attila (alsó képen) élővé varázsolja e két
ellentétes figurát. Pifkó Tamás Lennie-t értelmi fogyatékos
óriáscsecsemőnek ábrázolja, aki nem tudja fölmérni
cselekedeteinek következményeit. A karakter gyermekded mivoltát
nem gügyögéssel, modoros hanghordozással, hanem esetlen
mozdulataival, beszédes mimikájával fejezi ki. George alakjából
Prezenszki Attila a nem csak szavakban elharsogott, hanem a
tettekben megnyilvánuló felelős szeretetet hozza felszínre. A
félkarú Candyt Tábi Tibor alakítja. Ezt a szánni való öregembert
igazán mély lélekábrázolással állítja a nézők elé. Az
egyetlen női szereplő, Szabó Emese az intéző menyének a
jelleméből a kacérságot és az elvágyódást emeli ki. Watti
Rézán az intéző fiát izgága, semmirekellő alaknak mintázza
meg. Ez a Válik István által rendezett Egerek és emberek apróbb
fogyatékosságai ellenére is fölrázza közönséget, továbbgondolásra
készteti, és segít megtalálni mai életükhöz az igazodó
pontokat.
Dr.
Petővári Ágnes
|