2012.06.29.
Akinek
letiltották a kommunisták a festményeit
Ellehetetlenítették azokat, akik nem szélhámoskodtak a művészeti
életben
Mester István
festőművész 1945-ben született Túrkevén. Rajzolási,
festési szenvedélye korán jelentkezett, ajándékba vett műtermi
festőállványát kilencéves korában kapta. Gyermekkorát, általános
iskolai éveit (1953-1961) az ország nyugati határszélén, Kőszegen
élte. A patinás kisváros ebben az időszakban – földrajzi
helyzeténél, történelmi múltjánál és kulturális életénél
fogva – paradox státuszt képviselt. A „vasfüggöny” közeli,
tárgyi valósága, valamint a határsáv elszigetelt és
diszkrimináló szigora miatt az ifjú Mesterben korán rögzültek
a paradox helyzetek, s azok kiértékelései, így ez az időszak
lett a művész egyik alapvető élményforrása. Festészetének
másik meghatározó háttere a fiatalkorát és művészi próbálkozásait,
érvényesülési kísérleteit végigkísérő frusztrációs élmények
sorozata, illetve ki-kiújuló tüdőbetegsége, melyek ismétlődően
beárnyékolták személyes életét. Ezek a megpróbáltatások
viszont egyre inkább inspiratív szerepet kaptak az alkotó munkában.
Mester István dacolva a körülményekkel ,éveken át kitartóan
képezte magát a különböző képzőművészeti szakkörökben,
elvégezte a kirakatrendezői és dekoratőri szakiskolát, és
szabadidejének minden percét a festészetnek szentelte. 1968-ban
készült el első önálló kompozíciója, a „Taigetosz” c.
festménye. A bizonyítási vágy fűtötte munkatempó dacára a
sajátosan aprólékos gonddal és kimunkált technikával készült,
nagyméretű olajfestmények évenként születtek, így azok témája
és címe egy részletes önéletrajz képi illusztrációi lehetnének.
Képeivel részt vett csoportos kiállításokon, több festménye
magyar, német és belga magángyűjtők tulajdonába került. Első
önálló kiállítására 1988-ban, Kőszegen került sor, majd
kiállított többször Budapesten (1996, 1999, 2005, 2010) és a
svédországi Strömstadban (2000, 2007).
Mezei
Ottó művészettörténész így írt róla: „Mester
István festészete hagyomány nélküli a kortárs magyar művészetben.
Minden egyes képe látványszerűen, nem összetartozó elemekből,
motívumokból komponált. A tudatosan kiválasztott tájak és tárgyak
együttesen szimbolizált, konkrét jelképtartalommal bírnak. Az
egyes motívumok önkényes nagyságrendi hangsúlya, a képek
kompozíciós szerkezete egységesen a vágyak és tabuk szorításában
élő művész belső világáról vallanak.
Nyilvánvalóan a frusztráció (is) vezeti ecsetjét, de
ebben gyökerező festői szemlélete történelmi-társadalmi, s
általános emberi tapasztalatokat is közvetít. Az alapélményhez
kapcsolódó jelentésréteg nyers, groteszk és abszurd, viszont
felfedezhető a képeken egy másik, magasabb minőségű jelentésréteg
(kettős paradoxon), mely kíméletlen önvizsgálatra készteti
az asszociációra hajlamos elmét. A művész látásmódja, festői
szemlélete a világ dolgai iránti elfogulatlan érzékenységéből
ered. Emberi, művészi nonkonformizmusa a makacs gondolatiság útvesztőit
járja, elfogadható, vagy elutasítható, de mindenképpen létező
nézőpontot képvisel."
Nézem festményeit, de nehezen tudom egy adott stílusba belehelyezni.
Ön mely stílust érzi közel művészetéhez?
–Jól tudom, hogy az újságírók, a művészetkritikusok
szeretik a művészeket izmusokba, stílusokba besorolni. Többen
törték a fejüket, hogy vajon mi is jellemző a művészetemre.
A szimbolizmus egyértelmű, de annál mégis több. Én
paraszimbolizmusnak, paradox szimbolizmusnak neveztem el azt a stílust,
amiben alkotok. Úgy látom, de természetesen ezekkel a kijelentésekkel
lehet vitatkozni, hogy a XX. század végére a tudományos-technikai
forradalom digitális vívmányai globalizálták, és felértékelték
a szimbólumok, jelképek szerepét és használatát a vizuális
kultúra minden területén. A kultúra, szerintem szimbólumokba
ágyazott jelentések történetileg átörökített modelljét,
szimbolikus formába örökölt eszmék rendszerét jelenti,
amelyeknek közvetítésével kommunikálhatunk, megőrizhetjük
önazonosságunkat, kifejleszthetjük az életünkre vonatkozó
ismereteinket és viselkedésmódjainkat. A minket körülvevő
„szimbolikus univerzum” nemcsak irányítja, és a jelképekkel
legitimálja a mindennapok szerepelvárásait, hanem a hétköznapok
legegyszerűbb eseményeit is gazdag jelentéstartalommal telíti.
Saját maga teremti meg szimbólumait? Az órát, a vasúti sínt?
–Egy adott kultúrában – az átörökített hagyományok
révén – szimbólumokat kitalálni, a semmiből teremteni nem
lehet. Csakis a konkrét kulturális kontextusban telítődik az
adott szimbólum. A szimbólumok fontos jellemzői, hogy többjelentésűek,
így egy időben a kozmikus realitást és az emberi lét változó
körülményeit is kifejezhetik. Gondoljunk a Nap, a Hold és a
csillagok szimbólumrendszerére. Így a jelképek képesek
kifejezni a feloldhatatlannak tűnő ellentmondásokat is. Továbbmenve
ezen a gondolatsoron: minden szimbólum egy-egy mikrokozmosz, ám
tekinthető a makrokozmosz kifejeződésének is, mivel egyaránt
magában foglalja, tükrözi és összekapcsolja a kozmosz és az
emberi elme dinamikus struktúráját. Végső fokon bármit lehet
szimbólummá avatni: bármely ábrázolás, személy, tárgy és
szó jelképezhet valami mást. A klasszikus szimbólumok az
emberiség tapasztalatainak évezredes örökség hordozzák,
használatuk, ábrázolásuk, értelmezésük azonban nem állandósul,
mert új, friss jelentésrétegek is rakódnak e képlékeny,
dinamikus entitásra, amit nevezhetünk kollektív jelképkincsünknek.
Vállalom a „magányos
utazó” és önképző festő szerepét
Tehát mit nevezünk paraszimbolikus ábrázolásnak?
–A kiszámíthatatlannak tűnő, kozmikus konstellációkhoz
hasonlítható, önmagának látszólag ellentmondó, különös,
szokatlan, furcsa, illetve a látszólagos lehetetlenségek,
abszurditások birodalmához tartozó jelenségek vizuális
megjelenítése művészi eszközökkel. A jelképek, vagy
szimbolikussá avatott képi motívumok tudatosan kiválasztott,
komponált együttese új minőségű paradox látványként hat.
Mivel a szimbólum gondolkodásra késztet – a jelentés nem
benne van, hanem rajta kívül – a szimbólumok kiválasztása,
összeillesztése, együttes szerepeltetése, vagy provokatív ütköztetése
hivatott az asszociációk célzott felkeltésére és a képi
tartalom üzenetére. Ebben a stílusban a témaválasztás egy
paradox jelenség, vagy helyzet által inspirált, ami egy adott
időszakban és kulturális kontextusban lehet katartikus, vagy
banális, így a témakör határozza meg a legkifejezőbb szimbólumok
kiválasztását, ill. a képi motívumok jelképekké avatását
és többszöri szerepeltetését. Szintén e stílus sajátossága
a dokumentalista elemeket is felmutató, vagy az alkotás időszakára
is utaló kritikus, ironikus és protestáló hangvételű képi
megfogalmazással az egymásra utaló, vagy ellentmondó jelképtartalmú
motívumok tematikus kompozícióba való szerkesztése. A komponált
jelképcsokor – mint illuzórikus látvány – szokatlan vizuális
élményként, esetenként feltételezhetően provokációként is
hat. A kompozíció képi elemeinek fontossági szerepét pedig a
kompozíción belüli arányok az egyes motívumok jelképtartalmának
nagyságrendi hangsúlyosságát demonstrálják. A motívumok ismétlődése
más szituációs, vagy kompozíciós szerepben a jelképtartalmak
átértékelődésének bizonyítására utal. Tehát vállalva a
„magányos utazó” és önképző festő szerepét, megkísérlem
festményeimmel szimbolikusan ábrázolni az általam is átélt
események, a megtapasztalt küzdelmek, valamint vágyakozásaim lényeges
együtthatóit, eredetének felismerését. Emlékeztetni szeretnék
az egyéni sorsokban vagy a közösségi, történelmi eseményekben
jelentkező paradox helyzetekre és reményteli várakozásainkra
is. Az is érdekes, hogy a fiatalok hamarabb dekódolják a képeimet,
mint a saját korosztályom, amelyik sztorikat vár egy-egy képhez.
A gyerek, a fiatal őszintébb és jobban megérti a szimbólumcsokrokat.
Az Eretnek c. festményen pl. szimbólum a tűz, a kugli, az óraszerkezet,
a vasúti sín is. Mindezt le is írtam, hogy a néző megismerje
a szimbólumrendszeremet.
Így nincs szó öncélúságról.
–Nincs, mert tudatosan „rakom össze” a képek összetevőit.
Mikor láttam, hogy „toporognak” a művészettörténészek,
hogy mit is írjanak rólam, elhatároztam, megfogalmazom művészi
gondolataimat. Azért is, mert vizuális örökséget akarok
hagyni a fiatal korosztályra.
Beszéljünk a szimbólumrendszerről az Eretnek c. kép kapcsán.
–Már azt is meg kell vizsgálni, hogy mikor ki számit
eretneknek. Édesapám Kőszegen a református egyházközség
gondnoka volt. A történelemből jól tudjuk, hogy Kálvin tanai
eretnek ideáknak számítottak a középkor alkonyán. A XX. században
már nem igazán számított Magyarországon, hogy ki katolikus,
ki protestáns. Feleségem katolikus, és nincs köztünk ezen a téren
semmilyen vita. Később aztán az lett „eretnek”, aki
valamelyik egyház tanítását követte és nem volt kommunista,
materialista. 1990 óta más rendszerben élünk, de most is, még
sokszor a nemzeti oldalon is megmosolyogják azokat, akik hisznek
Istenben. Az elmúlt 20 évben több alkalommal is ellehetetlenítették
azokat, akik értéket közvetítettek és nem szélhámoskodtak a
művészeti életben. Ahhoz, hogy kisebb társadalmi közösség
vagy egy nemzeti társadalom működőképes legyen , tagjainak követniük
kell bizonyos viselkedési szabályokat, normákat, máskülönben
viselkedésük a társdalom többi tagja számára kiszámíthatatlanná
válik, és ezáltal lehetetlen lesz az együttműködés. Csak
sajnos ma az a divat, hogy minél jobban kaotikussá tegyük
magunk környezetét. Az értékek pedig olyan kulturális
alapelvek, amelyek kifejezik azt, hogy az adott társadalomban mit
tartanak kívánatosnak és fontosnak, jónak vagy rossznak. Az értékek
és azok sorrendje társadalmanként és koronként eltérő
lehet. De ma még mindig azok az „eretnekek”, akik őrzik a
hagyományokat.
Volt, akinek mást mondott ez a kép?
–A zsidó származásúak a holokausztra asszociálnak.
Holott esetünkben a XX. század összes megpróbáltatásról szó
van. Sőt még hátul a tűz, a robbanás az atombomba általi
pusztítást jelképezi. Még a kommunista rendszer idején született
a Homo ludens c. festményem, mely által a biológiai hadviselés
borzalmaira hívtam fel a figyelmet. No és ott volt a vörös
csillag a képen. Ezért is lett ez az egyik letiltott festményem.
Festményein ott vannak a szimbólumok, de ugyanakkor hiperrealistának
tűnnek alkotásai.
–Az már
technikai kérdés, hogy nem a képen annyira nem absztrahálok.
Elég a gondolati elvonatkoztatás.
Ezek a képek néha túlzottan realisták.
–Utálnak is ezért a kortársak, de nem érdekel. Meg
is vádoltak azzal, hogy túlkompenzálom a dolgokat. Az egyik képemen
nagyon sok váltó és vonatsín látható. Elhívtam a műtermembe
egy vasúti szakértőt, aki azt mondta, hogy nagyon pontos az ábrázolásom.
Ugyan már, kinek tűnt volna fel, hogy másként kell szabály szerint
kanyarodnia a sínnek?
–Lehet, hogy senkinek, de én a rendre törekszem. A képen
azért egy furcsaság volt, hogy az összes szemafor zöld. Ez
viszont már azt jelképezi, haladhatunk előre az utunkon. A vasúti
sín tehát az életutat jelképezi. Amit látunk, az a sín az életpálya
egy szakasza. Volt egy olyan svédországi kiállításom, amikor
az összes képen szerepelt ez a motívum. 1995-ben festettem egy
képet, ahol a lerombolt piros szemaforokat a sínre téve ábrázoltam.
Ennek már politikai üzenete van, mert hiába döntöttük meg a
régi rendszert, ha annak maradványai útját állják életünknek.
A sok vasúti sínről azt hihetné az ember, hogy nem is postás, hanem
vasutas-családból származik.
–Ugyan, semmi köze nincs a foglalkozásunkhoz. A sín
a kötött pályás út, a Rend egyik szimbóluma, és a postás
is „kötött pályán” halad. A Rend hiánya, annak felborulása
vezet a káoszhoz. A világ sem fizikai, sem biológiai szinten
nem az örök véletlenek birodalma. Ha az lenne, az élet eleve létre
sem jöhetett volna. Ha minden percben előre nem látott események
történnének, sem az emberek, sem az állatok semmit nem tudnának
megtanulni. Tanulás nélkül pedig minden élőlény működésképtelenné
válna. Mi, emberek, szokásokkal, szabályokkal, törvényekkel
rendezzük be világunkat, hogy eligazodjunk benne. Persze a különböző
emberek, kultúrák, világnézetek rendje más és más, gyakran
ütköznek egymással, időnként kizárják, sőt, el is pusztíthatják
egymást. Ahogy erre volt már példa… Amikor pozitív élmények
kísérik a rendszeretet kifejlődését, ez más tulajdonságok
előhozatalát is segíti, mint például az egymás, egymás közege,
tárgyai iránti tiszteletet.
Korunk művészeinek egy jelentős része viszont azt mondja, hogy a
rend „megfojtja” őket, nem engedi szabadságukat
kibontakozni.
–Mindig voltak lázadozók, önmutogató emberek, de
legtöbbjük viszont az önmutogatásban rendszeres. Ők tán nem
veszik észre azt, hogy a kozmoszban is rend uralkodik? Sokan
pedig, helytelenül a rend és az elnyomás közé tesznek egyenlőségjelet.
Kik hatottak művészetére?
–A németalföldi mesterek – Bosch, Pieter Bruegel
– , valamint Caspar David Friedrich, majd később a szimbolisták,
szürrealisták – Gauguin, Magritte, Delvaux – gondolatgazdag,
talányos költői festészete, a magyar festők közül pedig
Csontváry munkássága. Ők a példaképeim is.
Édesapám részt vett a forradalomban, ezért nem mehettem gimnáziumba
Direkt akart egyéni utat követni?
–Rákényszerültem erre. Édesapám részt vett a
forradalomban, ezért nem mehettem gimnáziumba. Apám postás
volt, s azt mondták, én is legyek az. Így postaforgalmi
technikumban végeztem el a középiskolát, kollégiumban, albérletekben
laktam. Semmi sincs véletlenül, mert ebben az iskolában találkoztam
jövendőbelimmel. Művészeti vonalon viszont sehová sem vettek
fel. Mégis, szabadidőm minden percét a festésnek töltöttem.
Több tanulmányt készítettem, míg végül 1968-ban elkészítettem
első olajfestményemet. Az adja a hivatástudatomat, hogy ismerem
a tálentumokról szóló példabeszédet. Tehát függetlenül a
sikertől, a kiállítási lehetőségektől, addig festek, amíg
az Úr engedi.
Feltűnően nagy méretűek a festményei. Ennek is van jelentéstartalma?
–Itt, bent a műteremlakásban valóban hatalmasnak tűnnek.
A Fohász c. képemet szerepeltettem tavaly a szakrális művészetek
hetén a Szent Mihály –kápolnában, és ott úgy tűnt, mintha
oda tervezték volna. Ott ez a 2,3 méteres festmény normálisnak
tűnt.
Legalább 100 margaréta látható egyik festményén. Kissé fura, hogy
ilyen feladatokat ad magának.
–Örömmel festek, és nem ijedek meg attól, hogy meg
kell festenem több száz margarétát. S ilyenkor jön a következő
kérdés: mennyi ideig készít egy képet? Erre nem tudok válaszolni.
Előfordul, hogy hónapokig gondolkodom a témán, „fejben
megkomponálom”. Ez igazán a nehéz, a technika és a festés már
nem az. Arra is van példa, hogy egyik képem ihleti a másikat,
így aztán előfordul, hogy 3-4 képet készítek egyszerre.
Tudatosan rajzolok, de minden festményemnek van egy „improvizációs”
része, és ilyenkor nem látom előre, mi lesz a kép egy adott részén.
A Leckéből Wittner Mária is kért egy példányt
Vannak ún. történelmi sorozatai is. Ebbe tartozik a Lecke c. festmény.
–Ami 1956-hoz kötődik. A Leckéből Wittner Mária
is kért egy példányt. A Magyarok Házában rendeztek egy kiállítást
olyan művészek alkotásaiból, akik kötődnek 1956-hoz. A határ
közelében laktunk, és család megtehette volna, de mégsem
disszidált. Apám úgy gondolta naivan, már úgyis minden
rendben lesz, akkor miért hagyjuk el az országot. Számára az
ország, a család és a Magyar Posta sokat jelentett. A Posta
volt az, amelyik a számonkérés idején kiállt apám mellett,
nem engedték apámat bántani. Ez a kép is nagyon sok szimbólumot
tartalmaz. A kerítés a vasfüggönyt jelképezi. A kerítésen
innen ősz van, hullnak a levelek, minden sivár, megkínzott,
vagy holt test fekszik a földön. Odaát tavasz van, napsütés.
Míg nálunk a kuglipálya akár vesztőhelynek is megfelel. A
napsütéses világban a focilabda a szabadságot jelképezi, mert
egy szabadsággenerátorról van szó.
A társművészetek, az irodalom nem hatnak a művészetére?
–Jókor kérdezi, mert egyik képem Wass Albert Üzenet
haza c. költeménye alapján készül. Felül az erdélyi
fenyvesek, vízesés, s alul a kövek. Tervezek egy
esthajnalcsillagot is, mert „lészen csillagfordulás”, ahogy
a költő mondja. Két oldalt a sziklák orgonasípot mintáznak.
Több festményemen ábrázolok hangszereket, az orgona a fenségességet
jelöli, hiszen a hangszerek királynőjéről van szó. Az inspirációhoz
az is hozzátartozik, hogy anyai ágon gyergyószárhegyiek
vagyunk. Sajnos csak kétszer voltam kint Erdélyben, még az előző
rendszerben, de mindkét látogatás hatalmas nagy élménnyel ajándékozott
meg, és festményeket ihletett. A Madárdal c. képem ekkor született.
Ott a gyönyörű táj, de a madarak csak ketrecben, elzárva a
szabadságtól énekelhetnek.
Fénykép alapján, vagy emlékezetből festi a tájakat?
–Főleg emlékezetből. A ’60-as években nagyon sok
tájképet festettem, ezek számomra stúdiumok voltak. Később
ezeket a képeket meg is vásárolták. Én viszont soha nem azért
festek, hogy abból meg is éljek. Először megszületett a
munka, ami idővel megtetszett valakinek, aki megvásárolta. Nem
is tudnék megélni ezekből a képekből, mert a galériások
szerint piacképtelenek.
Mit jelent az ön számára a festészet?
–Megélhetési forrást ,azt nem, hiszen három szakmám
van, s azokból tudtam fenntartani családomat. Arról van szó,
hogy meg kell valósítanom azt, amire születtem. Az más kérdés,
hogy nem sikerült művészeti iskolákban tanulnom. De alkotás nélkül
nem tudnék létezni, s immár 65 képet festettem. Mindez viszont
nem jött volna létre harmonikus családi háttér nélkül. Jó,
ha kiállítják a képeimet, de nem ez a lényeges. Sokkal jobban
szeretek festeni, mint szerepelni és „okosakat” mondani a művészetről.
Ki tudja, meddig élek? Azután a képeimnek önállóan kell
„beszélniük”, s már nem lesz ott az alkotó, aki elmondja,
vajon mire is gondolt festés közben.
Több képe külföldi magángyűjteményekben van. Hogyan kerültek ki
Belgiumba, vagy Svédországba a képei?
–Az egyik kép történetét mesélem el. Történt,
hogy a Magyar Nemzeti Galériában kiállításrendezőként
dolgoztam. A helyi KISZ-titkár kitalálta, rendezzünk magunknak
egy kiállítást az egyik üres teremben. Ebben az időszakban öt
festményem volt letiltás alatt politikai tartalom miatt. Erről
papírt is adtak nekem. Mindez nem érdekelt, és ezekből a képekből
négyen kiállítottam. Ez egy zártkörű kiállítás volt, de
az üvegajtón keresztül be lehetett látni a terembe. Senki sem
emelt most kifogást ellenük. Ez is mutatja következességüket…Történt,
hogy egy külföldi úr meglátta az egyik képemet, és meg is
akarta vásárolni. Eleinte ellenkeztek a Galéria munkatársai, végül
felhívtak telefonon, és meg tudtunk egyezni a vételárban. Tehát
egy olyan képem került ki, amit anno letiltottak.
Mikor lesz a következő kiállítása?
–Időpontot nem tudok, de szeretném, ha a Józsefvárosi
Galériában állítanák ki a történelmi sorozatomat. Ahhoz
viszont még be kell fejeznem egy-két képemet . Mindkét
forradalmunknak szimbolikus helyszínei a kerületben vannak, ezért
is méltó helyszín a Józsefvárosi Galéria.
Medveczky Attila
|