2012.06.29.
Tosca a város felett
Rendhagyó opera az Avasi kilátónál
„Va, Tosca! Nel
tuo cor s'annida Scarpia! (Menj, Tosca! Szíved mélyén ott van
Scarpia!) énekli az első felvonás végén egy roncs, kiégett
kisteherautó tetején állva a Scarpiát alakító cseh
baritonista, Martin Bárta.
Közben a rendőrfőnök pribékjei felgyújtják Cavaradossi és
a forradalmárok lakhelyét. A játszó tér elején szerzetesek,
apácák éneklik a hálaadó éneket, míg a rendező bal oldalon
fülsüketítőn szólnak az ágyúk.
Nagy sikerrel, zsúfolásig telt nézőtér,majd’1000
ember előtt mutatták be június 15-én este 9 órakor Miskolcon,
az Avasi kilátónál a Toscát, az operafesztivál és Vidnyánszky
Attila rendező „szuperprodukcióját". A péntek esti
előadás szereplői, kísérői között nem kevesebb, mint
400-an vettek részt, az énekesek, zenészek, statiszták mellett
a városi intézmények énekkarai is felléptek. A fesztiválszervezők
egyebek között így, ezzel az ingyenes produkcióval próbálták
népszerűvé tenni az opera műfaját Miskolcon. „Lehet,
hogy a világon nem ez az első, amikor klasszikus operát élő
utcai környezetben szólaltatnak meg – ahol a hallgatóság nem
bársonyszékekben ül, hanem akár követi az énekesek mozgását
– de én nem tudok róla. Tapasztalom viszont, hogy más városok
is megpróbálják közelebb hozni az operát az emberek tömegeihez,
mert nagyon sokan buta görcsökkel, előítéletekkel viseltetnek
a műfaj iránt. Pedig Miskolcon, a Tosca előadásán is ráébredhetnek
majd: nem kellenek előtanulmányok, hogy ez a történet, ez a
muzsika elérjen a szívükhöz. Fantasztikus hatást válthat ki
bárkiből, ha egészen közelről hallja az operaénekest, vagy a
hatalmas kórust.”- idézem Vidnyánszky Attilát. Valóban,a
világon nem ez az első eset, amikor klasszikus operát élő
utcai környezetben szólaltatnak meg, gondoljunk csak a zürichi
pályaudvar Traviátájára. 2008-ban pályaudvaron szólalt meg
Verdi Traviata című műve Zürichben. A főpályaudvaron
vonataikra váró utasok, a svájci SF1 és a francia-német Arte
csatorna nézői lehettek tanúi az egyedülálló premiernek. Az
élő tévéközvetítés célja – amelyet Magyarországon is
foghattak a csatornák előfizetői –, hogy Violetta Valery (Eva
Mei) és Alfredo Germont (Vittorio Grigolo) tragikus szerelmi történetét
a fiatalabb nézők számára is közel hozzák. A történet a különös
helyszínhez igazodott: Violetta és Alfredo egy sör mellett
szerettek egymásba az állomás csarnokában, rövid boldogságukat
egy pályaudvari presszóban ünnepelték, a szerelmesek drámai
vitája pedig az állomás központi termében zajlott. Tehát
nincs új a Nap alatt, de egy biztos, Magyarországon ilyen még
nem volt. És én abban is biztos vagyok, látva az Avasi kilátónál
megjelent rengeteg fiatalt, hogy közülük nem egy ismerkedik meg
ezután jobban az opera világával.
Az meg szinte egyértelmű,hogy a kilátó és környezete
nem teszi lehetővé a klasszikus rendezést. Így aztán hiába
emlegetik,de nincs a színen a római St. Andrea –templom és
annak kápolnája, és a Hábetler András által remekül megszólaltatott
sekrestyés itt inkább egy guberáló, aki néha napján egy
karitatív szervezetnél levest oszt. Vidnyánszky közli is, hogy
kiemeli a darabot a napóleoni időkből, és a mába helyezi. A
helyszín egy déli állam, ahol éppen polgárháború zajlik. S
míg Cavardossi a festő az eredeti felfogásban csupán szimpatizál
az új eszmékkel, itt egy kis gerillacsoport vezetője. Ötletekben
tehát nincs hiány, és remekül alkalmazzák a fényeffekteket
is. A rendező azonban nem bízott benne, hogy a szerelmes kettősöket
a néző kibírja, ezért túlrendezte azokat. Az első felvonás
nagy duettjében azt játssza a szerelmespár, hogy autókázik az
erdőben. Közben a forradalmárok papírkartonra festett fákat
tartanak mögöttük. Én nagyon jól értem azt, hogy a mai
posztmodern korban az egészséges szerelem nevetség tárgya, és
kiüresedtek az érzelmek, csakhogy Puccini zenéje nem erről szól.
A Toscát alakító Rálik
Szilviának számomra majd minden fellépése (pl. Lady
Macbett, Desdemona, Turandot ) emlékezetes. Nem csupán hangja szépsége
miatt sztár ő, mert ha a színpadon van, nem lehet rá nem
odafigyelni. A második és harmadik felvonásban ő volt a
legjobb. Hangszíne kellemes, árnyaltan jelenítette meg hangjával
és játékával Tosca minden egyes lelkiállapotát. A második
felvonásbeli imát világszínvonalon énekelte, kifinomultan, árnyaltan.
Kiss B. Attila
Cavaradossija remek alakítás volt, de azt vettem észre, hogy az
utolsó pillanatokban, a harmadik felvonás végén már nem volt
a toppon, és nem volt olyan kifejező,mint az első felvonás
duettjében, ami után szinte sajnáltuk, hogy a második felvonásban
a tenornak csak olyan kevés énekelnivalója van, de a
Vittoria-jelenet elemi erejű kitörése kárpótolt ezért. A levéláriát
igen szépen, ökonomikusan építette fel, fokozatosan eljutva az
édes órák emlékétől a rá váró halál döbbenetéig.
Scarpiát, a kegyetlen rendőrfőnököt Martin Bárta alakította.
A szerep igen komoly színészi képességeket igényel. Az énekesek
gyakran csak a durva és kegyetlen Scarpiát mutatják be. Sajnos
ebben a produkcióban nem láthattuk a fölényes eleganciát. Azt
az eleganciát, ami szintén azt mutatja be, hogy övé a hatalom.
Hangja jól szólt, bár a pianók nem voltak kellőképpen
kidolgozottak. Egy biztos, a debreceni színház igazgatója
Puccini Toscája alapján nagyon jó és emlékezetes produkciót
hozott létre az Avas kilátójánál.
M.A.
|