2012.06.29.
A hatalomról Ukrajnában és az ukrán
hatalomról
Andrij Kolesznyik
politológus a pravda.com.ua portál számára írt elemzésében,
melynek néhány gondolatát az alábbiakban olvasóink figyelmébe
ajánljuk, azt boncolgatja, miért képtelen ma az ukrán hatalmi
elit valóban az ország érdekeit szolgáló nemzetpolitikát
folytatni. A cikk apropóját Vlagyimir Putyin nemrég hivatalba lépett
államfőnek az orosz külpolitikai irányvonalat kijelölő
rendelete adja, amely az Ukrajnához fűződő viszonyt is érinti
közvetve. Az Oroszország szándékait megfogalmazó kulcsszavak
arra engednek következtetni, írja a cikk szerzője, hogy Putyin
a FÁK-ot integrációs térségnek tekinti. Ennek alapján le
lehetne vonni a következtetést, hogy Ukrajnának a jövőben a
megfelelő „békére kényszerítő” stratégiákra kell számítania
szomszédjától, ha mindez valóban újdonságnak, váratlannak
lenne nevezhető, ha nem volna az ukrán kormány által kialakított
„külpolitikai zsákutca” és több tucatnyi egyéb ok –
mutat rá Kolesznyik. Az írás további része a kialakult
helyzetet elemzi.
Objektíven szemlélve
Ukrajna számára nincs semmi rossz abban, ha baráti és jószomszédi
kapcsolatokat ápol Oroszországgal. A kereskedelem útjába gördített
akadályok vagy az Ukrajnát Oroszország felől tévéműsor,
sajtó, könyv formájában rendszeresen elárasztó információs
és propagandaáradat sem nevezhető különösebben ellenséges
magatartásnak. Ezek inkább a versenyhelyzet elemeinek nevezhetők,
a növekedést ösztönző ingereknek, amelyek arra késztetik államunkat,
hogy valamivel gyorsabban fejlődjön és modernizálódjon.
Más kérdés az a
ránk erőltetett meggyőződés, az a XX. század alapján
kialakult makacs sztereotípia, amely mind az állam feletti
szervezeteknek, mind magának Ukrajnának zavar, hogy szuverén,
önálló organizmusként tekintsenek magukra. Optimális
helyzetben az országnak még csak ezután kell majd átesnie a többszintű
megedzetésen, hogy megszűnjön nagyhatalmak geopolitikai játszóterének
vagy alkotmányos paradoxonnak tűnni, amely mindenáron igyekszik
beleolvadni egy nagyobb és életképesebb képződménybe, hogy
abban maradéktalanul és ambíciók nélkül feloldódhassék.
Az egyetlen
megfelelő recept számunkra az, hogy el kell utasítanunk a
megnyugtató képzelgéseket. A belépés bármilyen nemzetközi
szervezetbe nem oldja meg a nemzetpolitika dimenziójában
jelentkező problémákat, melyek rendezése annak a képességünknek
a függvénye, hogy megvédjük pozícióinkat, célokat
fogalmazzunk meg, s törekedjünk az elérésükre.
Ennek ellenére az
ukrán politikai elit egészét mint osztályt szemlélve az
embernek az a makacs érzése támad, mintha annak a „szuverenitás”,
az „emberi jogok”, a „külpolitikai irányvonal” egy étlap
kínálatát jelentenék, amelyet kívülről akarnak rájuk tukmálni.
Ha a Földön lenne még édenkert, az ukrán csinovnyikok bizonyára
elsőként nyújtanák be a jelentkezési kérelmüket, azonnal
hozzálátva a faültetéshez a csupa gödör autópályák mentén
abban a reményben, hogy ha az angyali felügyelőség nem is
nyitja meg a határokat a paradicsomi almák és nektárok
exportja előtt, legalább az ingatlanvásárlást engedélyezni
fogja ott.
Ez a gondolatmenet
felvet egy törvényszerű kérdést. Ha az ukrán elit az ország
fejlesztését és átalakítását célzó programcélok kidolgozása
helyett előszeretettel helyettesíti ezeket a „külső
vektor” perspektíváival gyermekded módon közelítve a
nemzetközi kérdésekhez, vajon mennyire képes az ilyen hatalom
ellenállni az ukrán társadalmat érő külső befolyásnak?
Talán a hatalom
funkciói között csupán a kényszer alkalmazása és a
parancskiadás szerepel? Vajon nem tartozik közéjük a társadalmi
érdekek aggregálása és közös identitás kialakítása? A
hatalom ismertetőjegyei között nem szerepelne azoknak a
tartalmaknak és szimbólumoknak a közvetítése, amelyek
visszatartják a társadalmat a felbomlástól?
Elkerülve a
kategorikus ítéleteket, szeretném megosztani az olvasókkal néhány
megfontolásomat az ukrán politikai rendszer egyes elemeinek munkájával
kapcsolatban.
Így a gazdasági
szférában valamennyi létező gazdaságfejlesztési koncepció,
s a kormány által bemutatott szociális programok Arisztotelész
tézisére vezethetők vissza: akik pénzért veszik a hatalmat,
hozzászoknak, hogy hasznot hajtsanak belőle. Az utóbbi két évben
az állami intézmények, amelyek munkájában korábban is
bosszantó diszfunkciók voltak tapasztalhatók, mára végérvényesen
igen sajátos szolgáltatásokat nyújtó cégekké alakultak át.
Ők maguk gerjesztik a keresletet, és most már nem a munka minőségének
mutatói terén versenyeznek egymással, hanem a nem hivatalos pénzbehajtási
tervek teljesítésében.
A kis- és közepes
vállalkozók a különböző hatóságok fejősteheneivé váltak.
Az állami csinovnyikok viszont maguk is a pénzeszközök begyűjtését
szolgáló ugyanazon rendszer túszaivá lesznek.
A hatalom modus
operandija arra a logikára emlékeztet, amelyre Nietzsche utal az
Antikrisztusban: „A pap, erőnek erejével és pedáns módon,
bekalkulálva az őt megillető egészen nagy és kis adományokat
is, (hogy a legízletesebb húsdarabokról meg ne feledkezzünk: a
pap ugyanis beefsteak-evő), egyszer és mindenkorra megfogalmazta
azt, hogy ő mit akar magának, vagyis „mi Isten akarata”. Ettől
kezdve az élet minden dolga úgy rendeződik el, hogy a pap nélkülözhetetlen
mindenütt; a szent parazita megjelenik az élet valamennyi természetes
eseményénél, születésnél, házasságnál, betegségnél, halálnál,
hogy az áldozatról („az étkezésről”) ne is szóljunk;
teszi ezt azért, hogy denaturalizálja – az ő szavajárásával:„szentesítse”
– mindezt...”
A szovjet hatóságok
nyelvén szólva, mindenhez formális vagy informális szankcióra,
engedélyre van szükség. Az állam szűrővé változott abban a
présben, amellyel pénzt sajtolnak ki azokból, akik nem
tartoznak a kiválasztottak köréhez.
A jelenlegi vezetői
garnitúra magát mint hatékony csapatot reklámozza, ez a hatékonyság
azonban a régi szovjet típusú hatékonyságot jelenti. Ez a
kalapács hatékonysága, amellyel szeget lehet beverni, vagy, az
ütés erejétől függően, beindítható egy gép, szétmorzsolhatók
az ujjak. Ennél összetettebb tevékenységhez – tudományos
fejlődésre, ötletek generálására, az információs tér irányítására
s végül társadalomtervezésre – azonban nem alkalmas ez a
megközelítés.
Természetesen a
hatalom tisztában van ezzel. Erre vezethető vissza, hogy az elit
tulajdonában álló cégek topmenedzsereit előszeretettel
toborozzák a külföldi szakemberek közül. Az állami struktúrák
esetében ez a megközelítés teljességgel alkalmatlan – a
gazdasági szektor zárva van a kívülállók számára.
Ami a kormányzati
munka legalább ennyire fontos humán és műszaki irányait
illeti, egy igazi szakember aligha szeretne a „kalapács
alatt” dolgozni, ráadásul úgy, hogy eközben állandóan le
kelljen küzdenie a megcsontosodott struktúra tehetetlenségi
erejét, ami összeegyeztethetetlen szakmai önérzetével. Végeredményben,
ezen ágazatokban a személyi állománynak leggyakrabban az a része
marad meg, melynek tehetsége a hivatalnoki vezetői stílushoz
való alkalmazkodás képességében merül ki.
Hanna Arendt egy
alkalommal megjegyezte, hogy a hatalom szűk, erőszak alkalmazásaként
való értelmezése megfosztja ezen szemlélet vallóját attól a
képességtől, hogy megértse egy bonyolult társadalom működését.
Az ukrán establishment túlnyomó többsége viszont éppen ebben
a szűk értelemben viszonyul a hatalomhoz. A saját domináns
kultúra létrehozása az állami apparátus számára változatlanul
hangok értelmetlen halmazát jelenti.
Miféle hazafias
nevelésről lehet szó abban az országban, amelynek fő csatornája
a győzelem napján egy másik ország katonai díszszemléjét közvetíti?
Amelynek az írói és zenészei nagyobb elismerésben részesülnek
külföldön, mint otthon? (A már említett Oroszország vendégszeretőbb
az ukrán tehetségekkel szemben.)
Márpedig ez nem a
hatalomhiány következménye Ukrajna kormányánál, hanem
ellenkezőleg – a túlhatalom eredménye. Annak a képességnek
a leleplező hiánya, hogy megértsék bizonyos jelek és szimbólumok
jelentését, s annak folyománya, hogy nem kívánják az újat,
az evolúciót. A kormány maga is elavult szabványok és előítéletek
hatása alatt áll.
Ily módon – a
szimbolikus térben – a kultúrák harca terén az ukrán kormányzó
osztály képtelen megfelelni a kor kihívásainak, és még egyébként
könnyen védhető pofonokat is képtelen elhárítani.
Talán nem ez a fő
oka, hogy minden választás előtt ugyanazokat az ócska lózungokat
és ígéreteket ismételgetik? Nem ez a fő oka, hogy Ukrajna színfalak
mögötti politikai élete zsibvásárrá változott? Az európai
integrációt pedig azért támogatják, mert így külföldi
lobbicégeket alkalmazhatnak, s hatalmuk csúcsán egyebek mellett
nyugdíjas sztárokkal pózolhatnak a kamerák előtt.
Mindezt figyelembe
véve egyáltalán nem meglepő, hogy számos magas hivatalt régóta
és szilárdan egy szomszédos ország képviselői foglalnak el.
Meglepő lenne, ha a következő ukrán miniszterelnök kinevezése
előtt vagy mindjárt azt követően nem utazna Moszkvába, hogy
ott felkenjék a kormányzásra.
Meglepő volna, ha
Viktor Medvedcsuk, aki az utóbbi időben az „ukrán álomról”
és a „föderalizációról” kezdett el beszélni, nem valósítaná
meg a maga nagy ívű elképzeléseit, bárhová vezessenek is
azok – a Legfelsőbb Tanácsba vagy az elnöki adminisztrációba.
Azért, mert az Orosz Föderáció tökéletesen tisztában van
vele, hogy a hatalomnak egynél több dimenziója van.
Csak hát nem
Oroszországgal, Európával vagy az Egyesült Államokkal van
gond. Nem a hatalom kulcspozícióiban ülő emberekkel, akik igen
dörzsöltek a jelenlegi belpolitikában, de gyakran naivak és tájékozatlanok
a nagypolitika működését illetően. Még csak nem is a civilizációs
preferenciákkal, bár senki sem vonja kétségbe ennek a kérdésnek
a fontosságát. A problémát az a belső választás jelenti,
amelyet nap mint nap hajt végre minden ukrán polgár.
(Forrás: karpataljalap.net)
|