2012.05.04.
Nem hagytam el szülőföldemet
7000 jeligés pályamű érkezett be, 30 díjat osztottak ki, és
a díjazottak közül 5 az én tanítványom
Sütő Petre Rozália grafikus –és festőművész 1971-ben végezte
el a marosvásárhelyi művészeti líceumot. 1976-ban végzett a
kolozsvári Képzőművészeti Akadémián a képgrafikusi szakon,
majd a pályája kezdetén a sokszorosított grafikai eljárások
művelője lett. Csíkszeredában rajzolóként, Nagybányán
tervezőként dolgozott, és 1980-tól 1989-ig szabadúszó művész
volt. 1980-tól tagja a Romániai Képzőművészek Országos Szövetségének
1990-től nyolc évig rajztanár Martonvásáron, majd 1999-től
az S.P.R. Művészeti Csoport művésztanára. Munkák közgyűjteményben:
Székelykeresztúri Múzeum, Székelyudvarhelyi Múzeum, Parajd,
Nagybányai Képtár, Vay Ádám Múzeum, Szent István Művelődési
Központ Székesfehérvár. Magángyűjteményekben: Magyarországon,
Romániában, Ausztriában, Olaszországban, Ausztráliában, Svédországban,
Németországban, Franciaországban, Kanadában, Indonéziában,
USA-ban. Kitüntetések: a Molnár Mátyás Alapítvány Művészeti
díja (1997), az „Invenció ’96” díj a legeredményesebb
felkészítő tanárnak a művészetpedagógiai munkájáért
(1996), az Európa Parlament Dicsérő Oklevele (1997, 1999). Díjak:
A Molnár Mátyás Alapítvány művészeti díja (1997), Invencíó’96
díj (1996), „Martonvásárért” díj (2002), „Martonvásár
Kultúrájáért” díj (2006) és még számos, művészetpedagógiai
munkásságáért kapott elismerés.
„Sütő Petre Rozália számára
még a mennybe vezető út is székely kapukkal van kirakva”-mondta
művésznő tavalyi székelykeresztúri kiállításának megnyitóján
Roóz Ferenc újságíró publicista.
–Ezt a hatásos mondatot igen sokan megjegyezték. A félreértések
elkerülése végett: rám sosem volt jellemző a „székelykedés”.
Sosem vártam el azt, hogy kivételezzenek velem székely származásom
miatt. Az viszont igaz, és képeimből is kivehető erős magyarságtudatom
és a székely öntudatom is. Ezért a mostani, április 30-án a
Marosvásárhelyi Kultúrpalotában megnyíló kiállításomnak
azt a címet adtam: „Itthon-Otthon.” Láttam, hogy az előttem
kiállító művésznő is címet adott a kiállításának, így
arra gondoltam, én ezzel a rövid, tömör ,de tartalmas címmel
jelölöm a tárlatomat.
Hol van itthon, és hol otthon?
–Jó kérdés, mert mi áttelepültek vagyunk, Nagybányáról
jöttünk át. Ennek ellenére mindig azt hangoztatom, hogy számomra
az áttelepülés nem jelentett különösebb megrázkódtatást.
Magyarként éltem Erdélyben, az egyetemet is magyarul végeztem,
csak ezen a nyelven tudok jól beszélni. Az akadémián belénk
nevelték, hogy legyünk büszkék magyarságunkra. Budapesten végzett
mesterek is tanítottak, a tévében a magyar adást néztük, és
a Kossuth Rádiót hallgattuk. Tehát szellemileg magyarként éltünk.
Több erdélyi arról mesél, milyen nagy traumát jelentett számára
otthagyni a szülőföldet. Én nem hagytam el a szülőföldem,
nagyon sokszor hazajárok. Attól függetlenül nem hagytam el,
hogy nagyon sok magyar városban éltem. A közelmúltban készült
munkáimban ezeket a városokat mutatom be, s azokon keresztül a
tágabb értelemben vett hazát, ami nekem szülőföldem,
itthonom, otthonom.
A fák gyökerei, mint a hovatartozás szimbólumai is nagy jelentőséget
kaptak munkáimban
A székely hagyományok megjelennek a művészetében?
–A kiállítás anyagába székelyföldi témájú alkotásokat
is beépítek. Régebben nagyon sok jurtás-képet készítettem.
Ezekből állt összes a kilenc darabos jurta-sorozatom. Akkor is
Székelyföld járt az agyamba, úgy, mikor átjöttünk a határon
és megrajzoltam a „kifüstölt fészket”. A fészek igen
jelentős szimbólum, ezért sokszor használtam. Bár nagyon jól
rajzoltam, mégsem emberi alakokkal, hanem tárgyakkal, állatokkal,
növényekkel jelenítem meg mondanivalómat. A fák gyökerei,
mint a hovatartozás szimbólumai is nagy jelentőséget kaptak
munkáimban. Ha már az otthonomat jelenítem meg a művészetemben,
rátértem az épületek ábrázolására. Ehhez a magam számára
új technikát, a kollográfiát fedeztem fel. Ezt Kolozsvárott
tanították is nekem. Tehát a legújabb képeim kollográfia
nyomatok – mondhatni sokszorosított grafikák – felhasználásával
készülnek. Ezeket a levonatokat a témáimhoz készítem, úm.
előtanulmányként, amelyeket részben, vagy egészben beépítek
„kollázsként"a munkákba. Önállóan, fő motívumként,
elemeikre szedve, vagy ismétlődő elemekként akár több képen
is felbukkanhatnak, ha az elképzeléseimbe beleilleszthetők.
Alkotásaim végül akrilfestéssel folytatom, így hozom végleges
formába a műveim. A kollográfiáim eredeti nyomatokként is értelmezhetőek,
kiállíthatók. Képgrafikusként végeztem, de ha rákérdeznek,
mi vagyok, akkor képzőművésznek vallom magam, hiszen
valamilyen köztes műfajt művelek. Hiszen most a grafikáimat
használom fel úgy, hogy beépítem nagy képekbe, és rájuk
festek. Tehát egy kicsit grafika, egy kicsit festészet is a munkám,
ugyanakkor dombornyomat-szerűen munkálom meg a felületet, ami
tulajdonképpen háromdimenziós reliefnek is felfogható.
Mely városok épületei, motívumai láthatók képein?
–Nagygalambfalván, Kányádi Sándor szülőfalujában láttam
meg a napvilágot. Tehát ez az első település, ami szerepel képeimen.
Ezt Marosvásárhely, Kolozsvár követte, tanulmányaim színhelyei.
Nagybányára mentem férjhez, és onnan települtünk át Martonvásárra.
Szeretem ezt a várost, mert pont Székesfehérvár és Budapest között
fekszik. Számomra a
magyar főváros és Fehérvár egyforma jelentőségű, ezért
azokat is ábrázoltam képeimen. Kiválasztom az adott település
épületeinek gyöngyszemeit, azokat kollográfia technikában
felhasználom, és valamilyen mondanivaló formájában beépítem
a képeimbe. Így kerülnek be a képekbe a marosvásárhelyi kultúrpalota
elemei, a Vártemplom, Mátyás király kolozsvári szülőháza,
vagy éppen a kolozsvári Szent Mihály-és a Farkas utcai református
templom. Ezeken kívül még három nagyobb kollográfia készül
a marosvásárhelyi kiállításra.
A székely hagyományokat csak figurálisan lehet továbbadni, vagy netán
nonfiguratív módon is?
–Inkább figurális módon. Annyira sosem jutok el az
absztrahálásban, hogy teljesen non-figuratív legyen a képem.
Azt szoktam mondani, hogy gondolkodásmódomban megmaradtam
grafikusnak, s emellett festői elemeket használok fel.
Változott tehát a technikája az idők folyamán?
–Változott; még egyetemista koromban azt hittem, rézmetsző
leszek, annyira szerettem azt a technikát. Elkerülve Nagybányára,
ahol nem volt műtermem, de volt két pici gyerekem, fel kellett
fedeznem magam számára más technikát, mert az alkotás, a
munka kényszere mindig, akkor is bennem munkált. Ezért áttértem
ún. pác-technikára. Vetex bélésanyagot – ebből 40 métert
kaptam ez egyik táborban, és másra nem tudtam felhasználni –
kasíroztam le felületekre, és azokra egyedi pácrajzokat készítettem.
Később ezt a bélésanyagot téptem, gyűrtem, füstöltem –
ahogyan azt éppen a téma kívánta. Ekkoriban főként a történelmi
jellegű témák érdekeltek, ennek eredménye lett a „Múltunk
korszak”. Ezen időszakom legjelentősebb képeinek a már említett
kilenc darabból álló jurta sorozatot tartom. Ezt kiállítottam
Kolozsvárott és Nagybányán is. Idővel ez a bélésanyag megszűnt,
ezért áttértem a kollográfiára. Érdekes, hogy igen hosszú
ideje oktatom ezt a technikát magántanítványaimnak, de csak
most lett ihletem arra, hogy én is használjam. Magammal hozott
kacatokat, kézimunkákat használok fel, ezek levonatait alapmotívumként
értelmezem.
Ha már az otthonról volt szó…Lapunknak többször adott interjút a
szintén nagygalambfalvi Benedekffy Kata operaénekesnő, aki nyáron
a Báthori Erzsébet musical címszerepét énekli a
Margit-szigeten, és aki fellépett már az ön kiállítás-megnyitóján.
Összetartóak a nagygalambfalviak?
–Most azok, de régebben ezt nem éreztem. Ezért is
akartam onnan elkerülni gyerekkoromban. Amit most látok, az
viszont nagyon tetszetős. Megváltozott a falu képe, és él a közösségi
munka. Az emberek szeretnek a közösségért dolgozni, gyönyörűen
felújították a templomot, a nagyobb eseményeken az egész falu
népe megjelenik, és az előkészületből is kiveszik a részüket.
A székelykeresztúri kiállításom nagyon érdekes volt;
Benedekffy Katát kértem fel énekelni, de meglepetésként egy
30 tagú nagygalambfalvi kórus is fellépett. A galambfalviak közül
nagyon sokan elutaznak erdélyi kiállításaimra. Itt, Magyarországon
is tartják egymással a Nagygalambfalváról elszármazottak a
kapcsolatot, egyesületünk pedig azt a célt szolgálja, hogy minél
jobban megismerjük egymást, és ha kell, segítsünk a másikon.
Hogyan fogadta a hírt, hogy Székely Képzőművészeti Múzeumot
terveznek Sepsiszentgyörgyön?
–Örülök neki és szükségesnek is tartom, hiszen csupán
Marosvásárhely kb. 400 képzőművészt adott a világnak az elmúlt
fél évszázad alatt. Olyanokat, akiknek jegyzik a nevét. Nagyon
sokat átjöttek Magyarországra, és Nyugatra is a ’70-es,
’80-as években. Nagyon jó lenne, ha ők is adnának alkotásokat
a leendő múzeumnak.
Nagybányán sokkal rövidebb idő alatt többre vittem, mint Magyarországon
Hol ismertebb a neve, kint, vagy Magyarországon?
–Nagybányán, mert oda évente visszajárok. Szoktam is
mondani, milyen érdekes, hogy Nagybányán sokkal rövidebb idő
alatt többre vittem, mint Magyarországon. 36 éves voltam,
amikor átjöttünk, s itthon mindent újra kellett kezdeni. Házat
építettünk, azt eladtuk, s egy másikat vettünk helyébe. Évente
megjelentem a megyei tárlaton és egyszer Bobory Zoltánnak köszönhetően
Székesfehérváron egyéni kiállításom is volt a Szent István
Művelődési Házban.
Előfordul, hogy a kiállítások alkalmával vásárolnak is öntől?
–Nagyon ritkán. Nagybányán gyakorta előfordul, mert
ott a képnek még a mai napig értéke van. A román államon belül
Nagybányán lehet még mindig optimális áron eladni a képeket.
Rendelésre szokott rajzolni, festeni?
–Nem, teljesen független alkotó vagyok.
És ebből meg lehet élni?
–Dehogy! A tanításból élek. Szabadúszóként magántanítványaim
vannak, akiknek számlát adok. Tehát ez a jövedelemforrásom.
Így legalább senki nem szól bele abba, mit és miért alkotok.
Ez számomra nagyon fontos, mert semmilyen elvárásnak nem
tudtam, de nem is akartam megfelelni. Az akadémián elvégeztem a
reklámgrafikát is, azért, hogy a tervezési munkát saját
magamnak meg tudjam csinálni. De örülök, hogy nem lettem
tervező, mert az nem szuverén pálya.
Pedig elképzelhető, hogy reklámgrafikusként jobban meg lehet élni.
–Ez bizonyára így van, de nekem ehhez nem volt kedvem és
nem is érdekelt. A mai napig tele vagyok ötlettel, tehát sosem
volt olyan problémám, hogy témákon gondolkozzak. Az egyik művészeti
író szerint „ötlettúltengésben szenvedek”. Azért is találtam
ki magamnak a kollográfiát, mert sokszor az az érzésem, hogy
egy technika, vagy téma mellett „elmegyek”.
Szokott tanácsokat kérni kollégáktól, műítészektől, hogy melyik
úton haladjon tovább?
–Biztos vagyok saját magam ítéletében, de néha megkérdezem
nyolcadikos tanítványaimat, akik már hét éve járnak hozzám,
hogy mi a véleményük egy-egy munkámról. A gyerek pedig meg
meri mondani a véleményét, senki sem befolyásolja. Attól
viszont félek, hogy mennyire sajátjuk a véleményük, hiszen művészetileg
csak én neveltem őket. Ezért kérdés, hogy mikor hallom
magamat vissza, és mikor a gyerek ötletét. Sosem okoz nekem
gondot az, hogy merre haladjak tovább, mert párhuzamosan több képpel
dolgozom, így ha megakadok az egyiknél, csinálom a másikat, és
az szül egy újabb ötletet.
Előfordul, hogy elkezd egy alkotást, és még nem tudja, miként
fejezze be?
–Előre megtervezem a folyamatot, de ha menet közben jobb
ötletem keletkezik, akkor azt valósítom meg.
Édesapám a magyar hazáért került négy és fél évre lágerbe
Kanyarodjunk vissza az időben: mi késztette a képzőművészeti pályára?
–Már óvodásként nagyon sokat rajzoltam. Mást szinte
nem is csináltam. Rájöttem, ha rajzolok, akkor nem is terhelnek
szüleim otthoni munkával. Így otthon vagy olvastam, vagy
tanultam, vagy rajzoltam. Szüleim pedig elismerték tehetségemet,
és soha nem gördítettek akadályt annak kibontakozása elé. Hála
Istennek még élnek, és két hónapot öcséméknél, kettőt nálam
tartózkodnak. Nem vették föl a magyar állampolgárságot a népszavazás
eredménye miatt. Édesapám a magyar hazáért került négy és
fél évre lágerbe, és ezt kellett, hogy megélje, hogy 2004-ben
így döntsön a magyar nép...
Milyen témákat festett gyerekként?
–Szinte mindent. Akkor még portrét is festettem, de
mostanában már kerülöm ezt a témát. A legutóbbi portrémat
kb. 20 éve készítettem, mikor gyerekeim kicsik voltak.
Kisgyermek korában megfogalmazta, hogy grafikus, vagy festő akar
lenni?
–Nem, és a mai napig nem értem, hogyan is lehet elvárni
egy 14 éves gyerektől, hogy művészeti szakközépiskolában
felelősségteljesen válasszon a szakok közül, amikor én még
érettségi után sem tudtam, melyik szakra menjek. Először a
festészetet próbáltam meg, de nem vettek föl, második
alkalommal pedig maximális pontszámmal vettek föl grafikára.
A pártállam idején ki hívta meg a kiállításokra?
–Az őszi és a tavaszi tárlaton be kellett mutatkozni a
művészeknek. Ezen kívül volt egy galéria, ahová lehetett
tervezni valamit. Én képeslapokat terveztem, és ez plusz jövedelmet
biztosított.
Akkor milyen volt Erdélyben a képzőművészek társadalmi és anyagi
megbecsültsége?
–Összesen három évet dolgoztam Erdélyben, mert az kötelező
volt. A román pártállam ezt megkövetelte a taníttatásért.
Ezután szabadúszó lettem, és bizony így is meg lehetett élni
akkor. A gyereknevelés mellett dolgoztam, kiállítottam, és
szinte mindegyik kiállításom után megvették néhány munkámat.
Ennek Nagybányán megvolt a hagyománya. Ma nem tudnám eladni
annyiért a képeimet, mint akkor.
Majd Martonvásárra költöztek. Mit ábrázolnak a helyi vonatkozású
képei?
–A kastélyt, a templomot, a kastély parkját.
Megrajzoltam a park egyik kincsét, a mocsári ciprust. léggyökereivel.
Kányádi Sándor Fától fáig c. költeménye ihlette egyik
metszetemet
Az egyik nagygalambfalvi vonatkozású képén is fa van az előtérben.
Gondolom nem ok nélkül.
–Kányádi Sándor Fától fáig c. költeménye ihlette
egyik metszetemet. Azt többszörösen lenyomtam és ebbe a képbe
kollázsszerűen beépítettem. A kiállítás megnyitóján ott
volt Sándor bácsi, és megkérdezte, nem arról a fáról van-e
szó, ami az utcájuk végén áll, s amit ő megverselt? A földbe
gyökerezett öreg fa is egy szimbólum. Rajta a csengő pedig a
verset idézi: „Szól a csengőn most is hallom/folyton hallom,
hallom régen”. A fába két monogram van belevésve, Kányádi
Sándoré, és alul Benedek Eleké, mert az irodalmat az utóbbinak
köszönhetően kedveltem meg.
Tehát akkor most főleg épületeket fest?
–Igen, tárgyakat és épületeket. Volt madaras és lovas
korszakom is. A madaras képeimet el tudtam adni. Ami problémát
jelenthet, hogy képeim mérete igen nagy a mostani lakásokhoz
viszonyítva, de nem tudok most kisebb méretben alkotni.
Többre törekszik a látott világ leképezésénél. Tehát nem
realista. Azt mennyire tartja lényegesnek, hogy a nézők megértsék,
mi van a képen?
–Nem vagyok realista, inkább szürrealista. Azt pedig
szeretném, ha a néző megértené, hogy mit ábrázolok a képen,
és ha szükséges, akkor felvilágosítom az illetőt, honnan
indultam ki, és ez támpontot nyújthat, még akkor is, ha éppen
kicsit absztraktnak tűnik a látásvilágom. Annak örülök a
legjobban, ha mindenki mást lát bele a képembe. Amikor mindenki
megtalálja benne a maga szellemisége szerinti mondanivalót.
Arra vigyázok, hogy az alkotásom igényes, giccsmentes legyen.
Előfordul, hogy kacatokat építek bele a képbe, de nem öncélúan,
hanem, mert tudom, hogy az az adott szövet abban a bizonyos környezetben
szépen mutat.
Kilenc alkalommal képviselhettük Magyarországot a Portugáliában
Többször említette már magántanítványait. 1999-ben miért
döntött úgy, hogy létrehozza az S.P.R. Művészeti Csoportot?
–Nyolc éven keresztül dolgoztam az iskolában, mint
rajztanár, mikor egyik napról a másikra otthagytam őket. Nem a
gyerekekből lett elegem…Jöttek is ők utánam, és így született
meg az a gondolat, hogy a tanítást itthon folytatom. Nyolc-tíz
gyerekkel foglalkozom, őket hetente két alkalommal szakkör formájában
tanítom. A tanulók általános gyakorlati ismeretekre tehetnek
szert a festészet és grafika terén. Az általuk készített
legjobb alkotásokkal országos és nemzetközi pályázatokra
nevezünk be folyamatosan. Közös munkánkat eddig több díjjal
jutalmazták. Már kilenc alkalommal képviselhettük Magyarországot
a Portugáliában 11 éve megrendezésre kerülő nemzetközi, ifjúsági,
művészeti fesztiválokon, mint győztes csapat. Ez nagyon nagy
dolog, mert még Magyarországról is többen pályáznak. Ezen kívül
számos arany, ezüst és bronzérmet kaptak a gyerekek műveikre
egyéniben is Japánban, Tajvanon, Görögországban, Egyiptomban,
Macedóniában, Szlovéniában, Lengyelországban és hazánkban.
Mennyire türelmesek a gyerekek? Ha elrontanak valamit, képesek újrakezdeni?
–Ha nagyon rábeszélem őket, akkor igen,de inkább engedékeny
szoktam lenni.
Meg kell tanulni a gyerekeknek a szabályokat úgy, hogy egyéniségük
is megmaradjon?
–Az egyéni szellemnek, a kreativitásnak nem szabad gátat
szabni. A portugáliai versenyre szokott kijárni olyan csapat,
amelyik a legjobb pasztellben, de minden évben ugyanazt a témát
és technikát mutatják be. Ez az, amit én nem akarok! A mi
rajzainkat viszont nem ismerik fel, nem tudják, hogy azok Martonvásárról
jöttek, mert annyira különböznek egymástól. Engem sem utánoznak,
csak a technikát követik.
Művészeket nevel ebben a szakkörben?
–Nem, hanem műértőket. Ahogy látom, a szülőknek sem
az a céljuk, hogy anyagi problémákkal küzdő művész legyen a
csemetéjükből. Azt viszont szeretnék, hogy a gyerek képességei
fejlődjenek és sikereket könyveljenek el. Azért is fontos a műértés,
hogy a szép és a giccses közé ne húzzanak egyenlőségjelet.
Arra is büszke vagyok, hogy kiváló eredményeket értünk el az
új alkotmánnyal kapcsolatos, Kerényi Imre úr által
meghirdetett Hazánk múltja, jelen és jövője c. gyermekrajzpályázaton.
7000 jeligés pályamű érkezett be, 30 díjat osztottak ki, és
a díjazottak közül 5 – egy harmadik és négy hatodik
helyezett –az én tanítványom. Most a Nemzeti Galériában látható
a munkájuk.
Medveczky Attila
|