2012.05.04.
Csurka-könyv
Domonkos László
nagy elhatározásra jutott, amikor belefogott egy Csurka-könyv
megírásába, még az író, a politikus Csurka István életében.
Nem is azért, mert merészség kellett a folyton támadott, a százszor
kiátkozott “Nehézfiú” ilyen nyílt és ilyen arányú vállalásához.
Inkább azért, mert hatalmas az életmű, nagy formátumú a személyiség
és amikor a szerző elkezdte a munkát, nem tudhatta, hogy mi következik
még, mi készül még az írói műhelyben és hogy mi jöhet még
az ember életében, amivel pedig egy megírandó életrajz során
számolni kellene. Vagyis, a könyv, mire elkészül, máris hiányos
lesz. A sors azonban úgy intézkedett, hogy még el sem készült
egészen a könyv, Csurka István egy hajnalon eltávozott az élők
sorából, Domonkos László pedig a temetésén búcsúzhatott tőle,
nem sokkal az előtt, hogy készülő könyvét lezárta volna.
Ha Csurka István a teljesen kész könyvet
olvashatta, láthatta volna, ha kezébe foghatta volna, biztosan
elismeréssel nézett volna a szerzőre és a szokásos módján dünnyögött
volna néhány őszinte elismerő mondatot is. Csak néhányat,
nem is túlságosan hangosan, hiszen a könyv éppen róla szól,
illendő hát, hogy a tetszés nyilvánítás kellőképpen
visszafogott legyen. Nekünk azonban szabad dicsérni, többé-kevésbé
elfogulatlanul. Mert Domonkos László csakugyan elismerést érdemel
munkájáért. Vállalkozása nemcsak merész volt, de hatalmas
munkát is követelt, több száz vagy inkább több ezer oldal
elolvasását, többszöri hosszas beszélgetést az íróval,
alapos felkészülés után. Igazán sikerült vállalkozás
azonban csak úgy lehetett ebből, hogy a könyv szerzője tetőtől
talpig benne élt a korban, igyekezett alaposan tájékozódni
benne, túl azokon az eseményeken is, melyek Csurka személyéhez
közvetlenül kapcsolódtak vagy távolabbról őt is érintették.
Mondhatnánk, a kor története és kórtörténete nélkül
jelentős íróról, írói életműről amúgy sem lehet lényegre
törő, érvényes munkát készíteni, akkor sem, ha az formai követelmények
szerint nem minősül/nem készül/”tudományos” értekezésnek,
hanem inkább esszének, nem mellőzve közben a szerző saját
személyiségét, szubjektív reflexióit sem. Nem érdemes sokat
időzni annál a kérdésnél, hogy miként határozhatjuk meg e könyvnek
a műfaját. Sorolhatnánk, hogy mi mindennek nem minősülhet, de
sok okoskodás helyett hasznosabb olvasni és hagyni, hogy mondandóival
és stílusával sodorjon bennünket lapról lapra a kötet, amint
nemcsak az élettörténet tárul fel, hanem a karakter is, a körülmények
is, az ellenfelek és ellenségek, olyan kiváló barátok, írótársak
alakja egy-egy villanásra, mint Fakan Balázs, a korán elhunyt,
szeretett paraszt fiú, az író Szabó István. Galsai Pongrác,Berta
Bulcsu a tőlük idézett mondatokkal,s közben sorjáznak a korai
és kései Csurka művek,drámák,prózai alkotások címei, kitűnően
válogatott idézetek az írótól és a vele készült interjúkból.
Gazdag dokumentációval együtt lesz így érvényes és magával
ragadó a szerzőnek az a képessége, hogy nemcsak leírni, de láttatni,
nemcsak értékelni, de érzékeltetni is tud. Mégpedig együtt
Csurkában az írót és a politikust.
A szerző - nagyon
helyesen - nem akarja óvatoskodva különválasztani Csurka személyében
az írót és a politikust és eszébe sem jut a gyakran hallott
minősítés: Csurka nagyszerű író, de rossz politikus. Ez utóbbi
megállapítás rendszerint olyanoktól hangzik el, akik irói
munkásságát becsülik, de a politikustól igyekeznek a maguk védelmében
elhatárolódni. Vagy olyanoktól, akik ezen a címen szeretnék
megszabadítani a közéletet egyszer s mindenkorra attól, amit
oly markánsan, radikálisan képviselt Csurka István, az író.
Nem arról van szó ugyanis, hogy a pártvezér tevékenységét
teszik mérlegre, hanem az író közéleti-politikai állásfoglalásaitól
félve határolódnak el. Voltaképpen tehát az életműtől,
hiszen drámában, tárcákban, publicisztikában él az is, amit
politikának mondanak, vagyis az életmű egészében. A politika
nem pártokat, hanem közösségi, nemzeti, társadalmi létharcot
jelent elsősorban és ezt a harcot folytatja az író, a magyar
irodalom történetének tradíciói szerint. Emellett vezet pártot,
mozgalmat is, indít önálló heti- és havi lapot, rádió adót,szabadegyetemet
s mindezzel együtt marad magányos harcos.Domonkos László könyve
ennek a harcnak a története.
A szerző nyomon követi az író életútját és az olvasó
várja, hogy mikor jelenik meg előtte az a Csurka István, akit
ő megismert, melyik az a pillanat, amikor már sem megállni, sem
visszafordulni nem lehetett ezen az életúton. Mikor tűnök fel
először az a Csurka István, aki már emlékeztet későbbi,
mindenki által megismert valójára. Talán igaza van a szerzőnek
abban, hogy minden a “békési kolbász” főiskolai történeténél
kezdődik, amikor észreveszi, hogy valaki megdézsmálta a hazai
kolbászt, amit féltve őrzött. Csurka persze nem hagyja
annyiban a dolgot, főleg a tolvaj jellemtelensége dühíti, botrányt
csinál. Kiderül, hogy aki a kolbászt lopta, éppen zsidó származású
és ettől a pillanattól kezdve a kolbász ügy nem kolbász és
nem jellem kérdése, hanem zsidókérdés lesz. Csurka Pistán
pedig máris ott az antiszemita bélyeg, legalábbis annak korai,
halványabb változata.Domonkos könyvében így lép elő
fejezetcímbe is a békési kolbász, noha történik ott a Színművészeti
Főiskolán más is, életre szóló jelentőséggel. Az első
nagy lázadó és lázító szónoklat, nyomán a mámorító
siker, a vastaps, mint majd évtizedek múlva előbb az MDF, majd
a MIÉP naggyűlésein. De egy életre rögzül Csurka érzelmeiben
a győlöletes név is:”Simon Zsuzsa elvtársnő” neve, akit -
tanusíthatom - évtizedek múltán, az MDF-es időkben sem
mulaszt el megemlegetni. Azután ötvenhat történelmi élménye
alapozza az író jövőjét és az örökérvényű
jelmondat:”Aki magyar, velünk tart”.
Okosan, szépen ad számot a könyv szerzője a büntetésekről
is, a megtorlás éveiről, jól érzékeltetve, hogy előbb a
kistarcsai internálás, majd az “ügynök ügy”, az “esztéta”
fogságában, keserves, embert próbáló, de egyúttal embert érlelő,
íróvá nevelő szakasza is Csurka életének. Amint kiszabadul
ebből a fogságból, fel is szabadul valóban. Sikerekben gazdag
írói pálya bontakozik ki ezután, miközben csaták következnek
csatákra, kocsmai asztaloknál, írószövetségi vitákon, a színház
világában s egyre inkább a közélet politikai sikátoraiban
is. A nyolcvanas években már az MDF-korszak készülődik. Újszerű
baráti kör is képződik Csurka számára. Csoóri Sándor és
Fekete Gyula, Czine Mihály és Kiss Ferenc, Für Lajos és Joó
Rudolf,Püski Sándor, Csengey Dénes,Kiss Gy. Csaba, Lezsák Sándor,
Bakos István köréből már az MDF későbbi vezérkara tűnik
fel. Sok minden történt a nyolcvanas években, amíg
1987.szeptemberében Lezsákék udvarán a sátorban útjára
indul az MDF. Csurka megint fontos, sokakat megrendítő beszédet
mond és következik két év lázas szervező munka, tüntetések,
gyűlések. Ez az időszak Csurka életének is fényes szakasza,
mint sokunknak és magának a könyv szerzőjének is. Domonkos László
- ha nem is teljesen, de belülről láthatta és élhette át az
eseményeket. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy hiteles képet adjon
arról is, hogyan torzult el s indult a bukás felé az MDF, az
első “szabadon választott” kormány megalakulásától.
A szerző hitelesen számol be arról is, hogy Csurka milyen
lelkesedéssel fogadta Antallt az MDF-ben, majd a kormány élén.
Ám arról a csalódásról is, amit az Antall-i politika és kormányzás
jelentett neki is, másoknak is. Hosszú évek múlva itt és
ekkor kerül megint elő Csurka “ügynök ügye”. Az író
most nem az “esztéta”, hanem a miniszterelnök fogságába
kerül, Antall zsarolja a nyilvánossággal. Csurka kínos
helyzetben van, egészen addig, amíg elsőként önmaga nem áll
a nyilvánosság elé régi ügyével. Ettől azonban nem elveszti
a bizalmat és a népszerűséget, hanem népszerűbb lesz, mint
volt korábban.
Az
MDF egykori vezérkarának a felszámolása folyik már javában,
amikor Csurka Istvántól elhangzik a mondat:”Szép egyedül”.
Az ember ekkor, két év kormányzás lesújtó tanulságai alapján,
azon lepődik meg újra, Domonkos könyve olvastán, miként lehet
az, hogy Csurka István még 1992-ben is hiszi/vagy elhiteti magával/,
hogy Antall az, akinek szavakban hirdeti magát. Ám ez a
“naivitás “sem változtat azon, hogy Csurka magára marad.
Az egyedüllét nem tart sokáig, az MDF-ből kizárják
ugyan, de ő folytatja, amit elkezdett, immár az MDF-en kívül.
Megalakítja - néhány társával - a MIÉP nevű pártját és a
publicisztikában is új szakaszt nyit a Magyar Fórumban. Életének
ebben a korszakában már semmi sem gátolja és teljes erejével
a magyar sors legfontosabb, nagy kérdéseire keresi a választ,
kertelés nélkül, már-már prófétikus erővel és elszántsággal.
Igaza van Domonkos Lászlónak, amikor azt írja: “A MIÉP-idők
fénykorában és az utána következő évtizedben betetőződik,
a zenitre ér, soha nem látott magasságokba emelkedik - valami.
Az, amit csurkai publicisztikának nevezünk.” Bírálói, de
barátai közül is sokan szeretik úgy láttatni ezt a gazdag
publicisztikát, mintha Csurka minden bajunk okát szinte kizárólag
a zsidóság térnyerésében látná. Igaz, a pénzes, a nagytőkés
zsidóság rendre szóba kerül ezekben az írásokban, de mindig
a magyarság védelmében, mindig olyan aggodalommal, amely a
nemzetközi liberalizmus - jórészt csakugyan zsidó, vagy zsidó
tőkések vezérelte - térnyerésében veszedelmet lát, de ezt
nem általánosítja a zsidóság egészére.
Domonkos László bőségesen foglalkozik könyve utolsó
lapjain ezzel a kérdéssel . Olyannyira, hogy könyve utolsó előtti
fejezetének alcíme így szól: “Együtt Magyarországon. “Azért,
mert én egy-két zsidót utálok?”” A fejezetcím első tagja
a Csurka által részletesen taglalt, nagyra becsült
Szolzsenyicin-könyv címére utal,/az orosz-zsidó együttélés
történetére/, a második tagja pedig idézet az írótól/hogy
t.i. attól még nem antiszemita, ha zsidók között is akadhat,
akit utál, amint más nációbeliek között is/. E cím alatt
Domonkos voltaképpen a zsidóság és a magyarság együttélésének
a kérdéskörét boncolgatja, bőségesen idézve klasszikusokat
is, köztük például Illyés Gyulát és Gombos Gyulát. Kérdezhetnénk:
mi szükség van erre? A válasz egyszerű. Ha valaki Csurka Istvánról,
életéről és munkásságáról ír könyvet, az nem kerülheti
meg ezt a kérdést, kénytelen értelmezni azt a tényt, hogy mitől
kap ekkora hangsúlyt a zsidókérdés Csurkánál. Domonkos László
pedig úgy értelmezi, ahogyan kell, ahogyan tisztességgel lehet.
Amikor klasszikusok sorát idézi e kérdésben, azzal is jól láthatóan
nem mentegetni akarja az írót, hiszen arra gondolkodó emberek
előtt nincs szükség. Csak azt akarja megmutatni Berzsenyitől,
Petőfin, Vörösmarthyn, vagy Széchenyin és Deákon át, hogy
nem újkeletű a magyar életben ez a kérdés, és alighanem azt,
hogy nem Csurka személyes mániájáról van szó. Akkor sem, ha
a “békési kolbász” történetétől a Szolzsenyicin mű
elemzéséig, tehát az életút korai szakaszától az utolsó
pillanatokig foglalkoztatja ez Csurkát, mint magyar sorskérdés,
amiről nem lehet nem szólni és amire jó esetben választ is
kellene adni. Ez azonban ma már csakugyan bátorság dolga is és
amint látjuk, már nemcsak nálunk, de egész Európában. Ezért
kevesen vállalják, hiszen tabut döntögetni veszélyes, akár
életveszélyes is lehet.
Domonkos László könyvének címlapját nézem megint.
Csurka Pista arcképe rajta, jellegzetes mosolyával, diszkréten
a nemzeti zászló kíséretében. Voltaképpen ezzel a sokat mondó
címlapképpel kezdődik a könyv, mint valami jól sikerült
bevezető, a Gombos Gyulától való mottóhoz és a szerző által
írt rövid “Búcsú helyett” című előszóhoz. És a könyv
vége, mintegy zárszóként ugyancsak Csurkát idézi meg, nem képben,
hanem szövegben, Domonkos László képzeletbeli jelenetében:
“Elképzelem, amint sorban állunk Csurka Istvánnal a strandon,
mondjuk lángosért. Hosszú, végtelenül hosszú a sor.
Rokonszenves embertárs torpan meg mellettünk, szája szögletében
huncutkás mosoly, amint megkérdi: aztán van itten valami haladás?
Hát tudja, uram, válaszolja Csurka, amennyi a történelemben
lenni szokott...”
Köszönet a könyvért
a szerzőnek és a kiadónak.
Bíró Zoltán
|