2012.05.11.
Közösségteremtő székelyföldi
gyermekmuzsikálás
Az élményszerű utazásoknak köszönhetően sikerült erős
hagyományokon nyugvó közösséget létrehozni
Harminc éves a Szentegyházi
Gyermekfilharmónia. Ennek megünneplésére május első hetében
rendezik meg Szentegyházán a Filharmónia-napokat. A Magyar
Örökség Díjas együttes vezetőjével, Haáz Sándor tanár
úrral a születésnap kapcsán beszélgetünk.
Először engedjen meg egy technikai kérdést:
többféle módon is elnevezték önöket a sajtóban, mi az együttes
hivatalos neve?
–Szentegyházi
Gyermekfilharmónia. Anno összevonták Szentkeresztbánya és
Szentegyházasfalu településeket, és így jött létre a román
Vlahita. Ezt a csak és kizárólagos román elnevezést szüntették
meg azzal, hogy a ’90-es években a magyar Szentegyháza nevet
adták a településnek.
Az idei Filharmónia-napokon fellép a
Veresegyházi Gyermekzenekar és Kórus. Testvértelepülésről
van szó?
–Az ún. filinapokat
immár 22 éve május első hetében szervezzük meg. Az „ötéves”
jubileumokon természetesen nagyszabású az ünneplés. Ezeken az
összejöveteleken számot adunk magunknak arról, mit tudtunk elérni
öt esztendő alatt. Veresegyház nem testvérvárosunk, viszont a
mi példánkat követve ott is létrehozták a „filit”, aminek
nagyon örülök, és izgatottan várom a május 3-ai hangversenyüket.
Ugorjunk vissza néhány évtizedet. Önt 1978-ban helyezték ki helyezték
ki Szentegyházasfaluba zenetanárnak. Már akkor eldöntötte magában,
hogy egy gyermekfilharmóniát alapít?
–Egyáltalán nem. Az egész intézmény véletlenül
jött létre, semmilyen szándékosság nem volt benne. 1982-ben
egy iskolai ünnepély próbái alatt meglepetésszerűen hatott,
milyen jól szól közösen a 14 tagú kis fúvószenekar –ezt
az iskolaigazgató jóvoltából alapíthattam, akinek a fia egyik
trombitásom volt –, a 24 tagú vonószenekar és a több mint
100 fős énekkar. Mielőtt leérkeztem Szentegyházasfaluba, Tamás
Mihály, a település nyugdíjas kántora volt a hegedűtanár. Módszerét,
hogy egyszerre három-négy gyereknek tartott hegedűórát, én
is átvettem. Az iskolai énekkar ma már „csak” 70 tagú, de
a ’70-es évek végén még divat volt karénekre járni. A három
együttest külön-külön is vittem zenei versenyekre, de harminc
évvel ezelőtt derült ki az, milyen fantasztikus hangzásvilágot
produkál, ha ezt a 140 gyereket megszólaltatom. Akkor két átdolgozást
írtam a gyerekek számára, Csajkovszkij Altatódalát és Bach
Parasztkantátájának egyik részletét. A produkció a közönséget
teljesen lenyűgözte. Akkor eldöntöttük, hogy mindezt
tudatosan továbbfejlesztjük, és egy év múlva már 7-8 számból
állt a repertoárunk. 1983-ban a „Megéneklünk Románia”
országos fesztiválon első helyezést értünk el a különleges
hangzásnak és a rendkívül fegyelmezett 140 gyerek tartásának
köszönhetően. Ez azért is lényeges, mert a fesztivál román
jelleggel bírt, nehéz volt oda magyaroknak kijutni. Hirtelen hírneves
lettünk, nevet kapott együttesünk, és elkészítettük a
Gyermekfilharmónia emblémáját.
Erre az 1983-as fesztiválra magyar témájú zeneművet is vihettek?
–Első országos bemutatkozásunkra nem akartam népdalfeldolgozást
vinni, ezért Beethoven Örömódáját énekeltük el három
nyelven. Ez akkor nagy hatást ért el, azt mondták, hogy a ezzel
mutatjuk be a hargitai multikulturalizmust. Románul kezdtük az
éneket, majd németül, s végül magyarul zártuk. Így értük
el, hogy magyarul is megszólaljunk. Emellett egy kötelező számként
a kondukátort dicsőítő egyszerű pionír-éneket is elő
kellett adnunk. 1985-ben már egy magyar népdalfeldolgozásom
aratott sikert, és ismét a mienk lett az országos első díj. Két
országos első díj után már a „kötelező románon” túl
magyar műveket is énekelhettünk. Így alakult ki fokozatosan a
„gyerekfili” ma is élő repertoárpolitikája; 1988-ra már
25 éneket hangszereltem meg.
Ebből arra következtetek, hogy komoly összhangzattani ismereteket sajátított
el tanulmányai során.
–Nagyon sok tapasztalatot sajátítottam el a főiskolán
működő régizene együttesünkben. A marosvásárhelyi,
Brandner Nóra által vezetett, régizene együttessel lemezfelvételünk
is készült. Ennek köszönhetően rendkívül igényes és
sokoldalú képzésben volt részem. Összhangzattan és
akkordikus zenei tudásomat pedig a művészeti líceumban oktató
Szász Károly tanár úrnak köszönhetem. S az sem elhanyagolható,
hogy a ’80-as évek elején brácsáztam a táncház
mozgalomban. Akkor akkordikusan próbáltam értelmezni, és lekísérni
az adott népdalokat. A magyar népzene érdekes akkordfűzési
logikával bír, ami sok mindenben eltér a klasszikus összhangzattantól.
Ezeket a népzenei fordulatokat szívesen használom a hangszerelésben,
főleg a népdalfeldolgozások esetében. Mindez külön színt ad
a „gyerekfili” hangzásvilágának.
Saját szerzeményei is vannak?
–Nincsenek, mert egyrészt ahhoz nem tartom elég
tehetségesnek magam. Másrészt a magyar népdal önmagában csúcsteljesítmény,
és a vele való foglalkozás szerintem izgalmasabb, mint egy saját
műveit kiagyalni.
Az élet már csak olyan, hogy a gyermekek felnőnek. Mivel tudta biztosítani
a Gyermekfilharmónia továbbélését?
–Az mindig külön feladat, hogy megtaláljuk a „fili”
következő generációját. Sokat számít a szülői példa. Aki
annak idején „filis” volt, szívesen adja gyerekét ebbe a közösségbe.
A legjelentősebb motivációs tényezőnek azonban turnésorozat
számít. A gyerekek szeretnek kirándulni, utazni, és mi visszük
őket. Nagyon fontos, hogy ez az együttes közönség előtt
meggyőzően is hitelesen tudjon szerepelni. A taps, az ünneplés
is nagy felhajtó erő. Nem csupán a sikeres előadások sorát
biztosítottam rendszeresen a Gyermekfilharmónia tagjainak, hanem
azt is, hogy közös utazásokon vegyünk részt, s így megerősödjék
a közösségi szellem. A pártállam idején a már említett első
díjakra hivatkozva a kormány állta az utazási és szállás-költségeinket.
Így jutottunk el az aradi és a szatmári filharmónia
koncerttermeibe. Az élményszerű utazásoknak köszönhetően
sikerült erős hagyományokon nyugvó közösséget létrehozni.
Magyar emlékhelyeket, múzeumokat látogattunk meg; tehát nem
csak a koncert volt lényeges, hanem a kirándulások is. 1988-tól
naplót is íratunk a gyerekekkel a turnék alatt, hogy megőrződjenek
az emlékek. Előfordul, hogy egy hajdani „filis” édesanya a
naplójából olvas fel gyerekének. Ezen motiváció miatt
jelenleg több mint 200 gyerek tanul nálunk, a nagyobbak nem
akarnak elszakadni tőlünk, így húsz éves tagjaink is vannak.
Ez azért jó, mert az idősebbektől tanulhatnak a fiatalabb
korosztályok tagjai, és egy pezsgő minitársadalom alakul ki az
együttesben. Idősebb tagjaim segítenek is a gyerekek nevelésében,
s emellett 7-8 tanárkollegával indulunk el a turnékra.
Minden fellépésükön látható egy világoskék zászló. Ez
Szentegyháza lobogója? A kék szín hajaz a székely zászlóra.
–A fili-zászlóról van szó; Szentegyházának még
nem volt jelképe mikor ezt 1983-ban megszerkesztettü. A zászlón
a fúvós, a vonós és az énekkari szólamok egységét fejeztük
ki. Akkor még Székelyföld zászlójáról sem lehetett beszélni,
de a világoskék színek egyezése bizonyára nem véletlen.
Mi biztosította az anyagi hátteret működésükhöz 1990-ig, és mi
azután? A hangszerállomány beszerzése sem filléres dolog.
–A Szentegyházasfaluban lévő pionír-házban – a
mai Tanulók házában – 1982-től félállásban taníthattam,
miután kiderült, hogy az együttesünk kinőtte az iskolai
kereteket. Az iskolában nem is volt lehetőségünk hangszertárolásra,
sem próbákra. A pártállamtól lehetett hangszereket igényelni
a pionír-házaknak. Így 1990-ig jó román gyártmányú
hangszerállományom volt. Megszűnt a pionír-közösség, így a
források is kiapadtak. 2002-ben kaptunk egy nagyobb összeget, és
akkor tudtunk venni két nagybőgőt és húsz hegedűt. Számomra
lényeges, hogy a családoknál minél több hangszer legyen, mert
munkám egyik gyümölcse a házi kamaramuzsikálás. Ezért is
beszéltem rá a szülőket hangszervásárlásra. Azt is sikerült
elérnem, hogy minden családnál legyen szoprán-furulya,
emellett száznál több hegedű van a faluban. Az otthoni gyakorlás
és muzsikálás segítésére „hangszeriskola-füzeteket”, népdalos
könyvecskéket adtunk ki. Hangszerállományunk bővítését a
Budapesten létrehozott Szentegyházi Gyermekfilharmonikusokért
Alapítvány is segíti. Nagyon igényes és komoly hangszereket,
pl. egy 400 ezer forintos vadászkürtöt vehettünk át tőlük.
Mindez hozzásegít az minőségibb játszáshoz.
A harmincadik születésnapra tervezik –e CD, vagy DVD megjelentetését?
–Eddig három CD-énk jelent meg. Mindhárom 2-3
perces számokat tartalmaz. A műsor, a repertoár bővülésével,
egyre több szám jelenik meg az évek múltával a hanghordozókon.
A turnék állomásain áruljuk a lemezeket, és ez is bevételt
jelent számunkra. DVD-ében azért nem gondolkozunk, mert nagyon
változik a gyerekek arca, és a hiteles megjelenéshez évente kéne
filmet készítenünk.
Beszélgetésünket összefoglalva elmondhatjuk, hogy nem csak együttes
zenélésről, hanem közösségalakításról, és hagyományápolásról
is szó van?
–Nagyon fontos, hogy hiteles magyar közösségek jöjjenek
létre, ahogy az is: a gyerekeket egy meghatározott rendszer
szerint kell foglalkoztatni, nevelni. Egyes településen a cserkészet
működik kiválóan, máshol a lelkész szervez ifjúsági
programokat, nálunk pedig úgy hívjuk a gyermekprogramokat, hogy
filharmónia.
Medveczky Attila
|