2012.05.11.
Üzenetet hordozó művészi animáció
Az akkori elvárásoknak fittyet hányva készítettünk képeket
Kiss Iván
grafikusművész, animációs filmrendező 1949-ben született
Budapesten. Érettségi után szakkörökben, szabadiskolákban
tanult festeni, rajzolni. Mestere: Litkey György festőművész. Szemadám
György festőművész egyik megnyitóbeszédében így
jellemezte azt az akkori fiatalokból álló művészcsoportot, a
No 1-et, aminek Kiss Iván is tagja volt: Hosszú hajú, szakállat
viselő, farmernadrágos fiatalemberek voltunk, akiknek többsége
- ilyen – vagy olyan okból - nem járt, vagy nem járhatott
felsőoktatási intézménybe, ám ennek ellenére művészeknek
vallottuk magunkat. Hogy ki honnan érkezett, milyen családi háttér
állt, vagy nem állt mögötte, arról nem sok szó esett köztünk,
csak azt tudtuk és mindennap éreztük a bőrünkön, hogy egy szürke,
hazug világ engedelmes rabszolgáivá próbálnak nyomorítani
bennünket, s ez ellen minden eszközzel tiltakoztunk, melyek
leghathatósabbikának a művészet fegyvertára bizonyult.
Kiss Ivánt jó kiállású, művelt, jó humorú, szépen
rajzoló fiatalemberként ismertem meg, aki – ha jól emlékszem
- akkoriban a Művészeti Alap valamelyik boltjában dolgozott,
mint ahogy közös barátaink többsége is ilyen – olyan segéd
-, jobb esetben betanított munkás volt. Én történetesen állatápoló
voltam a Budapesti Állatkertben. 1970-től negyven évig
dolgozott több munkakörben a Pannónia Filmstúdiónál. A
filmstúdión belül a„Grácia” alkotóközösség tagja. Céljuk
az egyedi filmek készítése volt. 1986-ban készült első
filmje, a B.A.C.H , amiben Bach zenéjére készített képzőművészeti
animációt. Azóta hat animációs filmet készített, köztük,
a forradalom 50. évfordulójára a Töredékek 1956-ot.
Az 1956-os arcokat nem kitalálni szántam, hanem
feleleveníteni
Ha jól emlékszem, egyszer szerepelt már a neve a
lapunkban.
–Így van. A 2006-os Ünnepi Könyvhéten találkoztam először
személyesen Csurka Istvánnal. Ő a Püski –pavilonnál Esztéta
c. könyvét dedikálta, míg én, szintén a Püskiéknél a
forradalom 50. évfordulójára készült 1956 fénylő arcai c.
albumot. Az utóbbi Nagy Gáspár verseit és 1956-os témájú
grafikáimat tartalmazza, szám szerint 56-ot. Nagy Gáspár
addigra súlyos betegen feküdt, így egyedül jelentem meg a
dedikáláson. Csurka Istvánnak adtam egy dedikált példányt közös
könyvünkből, ő pedig megajándékozott a sajátjával. A
Magyar Fórum azévi június 15-ei számában Csurka István ezt
írta: A könyvhét múltával azért közlünk az ünnepi napok
szenzációjából három képet meghatottan, elrévülten és könnyeinkkel
küszködve, hogy egyúttal a 48 évvel ezelőtti tragédiára is
emlékeztessünk. 1958. június 16-án végezték ki Nagy Imrét
és társait Kádár és társai. Ezeknek neveltjei, rokonai,
pereputtya ma az országot kormányozzák. Tehát a szégyenünkre
is figyelmeznünk kell, hogy ez lehetséges. Az album mindazonáltal
Nagy Gáspár verseivel ás Kiss Iván átszellemült rajzaival
– gyönyörű. Egy kulacsnyi megmentett víz a tikkadónak. Ez
az utolsó mondat nagyon megfogott , erőt adott, és igen fájlalom,
hogy már sem Csurka István, sem Nagy Gáspár nem lehet közöttünk.
S hogy miért fénylők az arcok? Erre Nagy Gáspár egyik versének
részletével felelek meg: „Arcuk fénylő/most újra látod/
vállukon puska/ szívükben elszánt álom.”
Milyen metódussal készültek a rajzok?
–Áttanulmányoztam a forradalom idején készült fényképeket.
Nagyon sok fotót gyűjtöttem össze. Főleg a karakteres,
jellegzetes arcok érdekeltek. A néhány centis arcokat felnagyítottam,
és annak alapján rajzoltam. Azért fotók alapján készültek
ezek a rajzok, mert nem akartam hamisítani. Az 1956-os arcokat
nem kitalálni szántam, hanem feleleveníteni.
Ez mennyire másolás, és mennyire egyéni művészet?
–Azért nem beszélhetünk másolásról, mert grafikai
eszközökkel hozzáteszek valami pluszt a képekhez, ugyanakkor
megpróbálom megőrizni az arc karakterét. Hiszen hiteles és
nem kitalált figurákról van szó. Megrajzoltam – többek között
– Mansfeld Pétert, Pongrácz Gergelyt, Nagy Imrét és Wittner
Máriát is, aki éppen egy teherautó tetejéről kenyeret oszt.
Az utóbbiról: a fotó alapján készítettem egy „egy az
egyben” grafikát, de egy olyat is, mely az arcokat kinagyítja.
Tehát komoly grafikai munkáról beszélhetünk. Részben hűségesnek
kellett lennem a valósághoz, részben ki kellett egészítenem.
Sok olyan arcot rajzoltam meg, akiket nem lehet beazonosítani.
Ezek 14 év körüli a pesti srácok. Amikor Budakeszin
felavattunk egy civil kezdeményezésre faragott 1956-os emlékkövet,
aminek fekete márványlapjára az én rajzom van belegravírozva,
Dózsa László színművész azt mondta, ez a „pesti srác”
saját maga. Hiszen 1956-ban ő is harcolt, és a klinikai halál
állapotából hozták vissza.
Mi határozta
meg, hogy melyik fotóból lesz grafika?
–Az a szándékom, hogy az arcok által meséljem el a
forradalom történetét. Az arcokról eleinte lelkesedés tükröződik,
a képek az összetartást is bemutatják. Ebbe a sorozatba
tartozik a felvonulás, és a lelkes postás bácsi is. Ezt követik
a kétségbeesett, síró arcok, arcvonások. Tehát az egész történetet
el lehet mesélni az arcokon keresztül.
A már említett Wittner Mária látta a könyvet?
–Nem csak látta, nem csak dedikálta, hanem ajánlást is
írt a hátoldalára. A könyv elején pedig Rácz Sándor sorai
olvashatók. Érdekes, hogy nem beszéltek össze, mégis , míg Rácz
Sándor azt a címet adta mondandójának, hogy Üzenet,
addig Wittner Mária ezt: Üzenet a fényből. Valóban
mindkét írás üzenet az utókornak, főleg a fiataloknak. Az én
szándékom is az volt, hogy azok számára, akik nem élték meg
az eseményeket, közel hozzam azokat. A fiatal generáció a történelemkönyvekben
tanul 1956-ról, de én azt akartam, hogy a grafikák által
sokkal közelibb képet kapjanak a forradalomról, ami nem csupán
egy vizsgatétel.
Nagy Gáspár versei ihlették a grafikákat, vagy fordítva?
–2004-ben nekiláttam elkészíteni a Töredékek 1956
c. filmet. Mindezt több fotó, dokumentum gyűjtése előzte meg.
2005-re olyan sok rajzom volt, főleg portréjellegűek, hogy elhívtam
a műtermemként szolgáló padlásszobába a szintén Budakeszin
lakó Nagy Gáspárt, és megmutattam neki ezeket a munkákat.
Felvetettem a közös kötet elkészítésének ötletét. Ez
megtetszett neki, majd egy fél év múlva két hosszabb
versciklussal keresett fel, az egyiknek a címe: Fénylő arcok és
tükörképek. Ezt a ciklust kimondottan rajzaim ihlették. A második
ciklus az Október végi tiszta lángok már megvolt neki, ha nem
is abban a formában, ami a kötetben megjelent. Az utóbbi művet
Szokolay Sándor számára oratórium -szövegkönyvnek írta. A közös
kötet tehát megjelent 2006 –ban, a könyvhét előtt néhány
héttel. Érdekesség, hogy 2005-ben mindketten 56 évesek
voltunk…A forradalmi élményeink is hasonlóak… Idézem Nagy
Gáspár dedikációját: Kiss Ivánnak, az ötletadó „múzsának”,
ki berántott ebbe a könyvbe, hogy együtt tegyünk emléket
’56-ról, a hősökről és az áldozatokról. Akkor Gáspár
a Szent László Kórház sebészetén feküdt. Rácz Sándor
pedig ezt írta: Az újabb munkáid reményében, köszönöm a
kötelező feladat teljesítését. Ő a könyv körüli munkát
missziónak tekintette, hiszen kötelességünk átadni az üzenetet
az utókornak.
Milyen volt a kötet fogadtatása?
–Csupa pozitívumot írtak róla, hiszen akkor ünnepeltük
az 50. évfordulót. S éppen ez a lényeg, hogy erre az alkalomra
számtalan ’56-os kötet jelent meg, de a miénkről is sokan írtak
recenziót.
A film is elkészült?
–Természetesen, de sajnos alig lehet látni. Egy tíz
perces animációs filmről van szó, melyet 2006-ban több helyen
vetítettek, még a köztelevízió is, hiszen akkor volt aktualitása.
Egyszer Lakiteleken vetítették több más ’56-os filmmel együtt,
a HírTv is bemutatta, s előtte beszélhettem róla. Aztán szép
lassan feledésbe merült.
Ez a film fekete-fehér. Miért nem színesítette ki a képeket?
–Hét animációs filmet készítettem eddig önállóan
– ezeknek én vagyok az ötletgazdája, rajzolója, rendezője,
kiállítója – , de csak az egyikük színes. Egyébként is
szeretem a fekete-fehér megoldást, azt a drámaiságot, amit ez
a metódus magán visel. Nincsenek szükségeim a színekre a
dokumentumértékű alkotásoknál.
Nem lehet, hogy a színes film jobban eladható?
–Ebben nem hiszek. Az egyedi animációs filmek készítésénél
nem játszik szerepet az, hogy mennyi bevételt hoz mindez nekem a
konyhára. Azért hívják egyedi filmnek, mert esetünkben a
szerzőnek – aki a készítés összes stációjában dolgozik
– komoly mondanivalója van. Az ilyen film főleg fesztiválokon
szerepel. Az én 1956-os filmemet pl. Portugáliába is meghívták.
Az ilyen animációknál tehát a kereskedelmi szempont
elhanyagolható, és az alap is más, mint mondjuk a Dr. Bubónál,
ami gyerekeknek készül.
Értem, de azért örülnénk neki, ha olyan rajzfilmek készülnének,
mint amilyen a Bubó volt…
–Természetesen, mert nagyon sok gusztustalan, lélekölő
rajzfilm készül a nagyvilágban. Egyébként sok kommerszebb
filmben is dolgoztam életem során.
Akkor térjünk rá élete sorára. Nem vették föl a főiskolára,
hanem szabadiskolába járt, és mesterének Litkey Györgyöt
tartja. Róla mit kell tudni?
–Őt idehaza kevesen ismerik, mert szembeszállt a hazai
szocreál áramlattal. Absztrakt festő volt, bár figurális
falusi életképeket is festett. Érdekes módon, külföldön
sokkal több kiállítást rendeztek számára, mint idehaza. Az
’50-es években pedig az a festő Magyarországon a perifériára
szorult, aki absztrakt módon alkotott.
Most meg szinte csak a nonfiguratívnak van elismertsége.
–Jelenleg a stílusok kaotikus tárházát láthatjuk, de
ezzel nem is szoktam foglalkozni.
A szóbelin Hermann ordítva kérdezte tőlem, hogy mit
tudok Hitlerről
Nem is akart más lenni, mint grafikus, vagy festő?
–Sok minden érdekelt, a filozófiai és a pszichológiai
is. Jelentkeztem filozófiai szakra, de nem vettek föl. Hermann
István volt akkor a pártvonalon a hazai filozófiatudomány
feje. Ady kapcsán naívan arról mertem tanulmányt írni, hogy
Nietzsche milyen erős hatással volt a költőre. A szóbelin
Hermann ordítva kérdezte tőlem, hogy mit tudok Hitlerről,
ugyanis azt tartották, hogy a nemzetiszocialista eszmék
Nietzsche tanaiból táplálkoznak.
A Pannónia Filmstúdió hőskorához kötődik a neve.
–Így van, nagyon sok filmben, így az első egész estés
animációsban, Jankovics Marcell János vitézében is rajzoltam.
Hogyan történt anno a munka menete?
–Akkor én még igencsak kezdőként fázisrajzolóként
dolgoztam. Hierarchia létezik a rajzfilmeseknél is. A rajzolók
csoportjában a legalsó szinten a fázisrajzoló áll. Magasabb
szint a kulcsrajzoló, az animátor és a rendező. A fázisrajzoló
szintje alatt pedig a kihúzók, kifestők voltak. Azért beszélek
múlt időben, mert akkor még nem voltak komputerek. A kézi
rajzot a kihúzó átrajzolta celluloidra, a kifestő pedig
kifestette. Ma már számítógépen történik a kifestés is.
Ahogy említettem megjártam a hierarchiát, de sosem készítettem
gyerekeknek szóló rajzfilmeket. A Pannóniában működött a Grácia
nevű alkotóközösségünk. Olyan alkotók dolgoztak ebben a
csoportban, akik egyedi filmeket akartak készíteni, így pl.
Orosz István, Keresztes Dóra, Reisenbüchler Sándor. Ezeket az
egyedi, művészi, néha kísérleti filmeket senki sem rendelte
meg, nem reklámfilmek, és nem hoznak profitot. A filmek létrejöttéhez
pályázni kellett a Magyar Mozgókép Közalapítványhoz. A
nyertes pályázat után jött a film elkészítése. A legrövidebb
filmem 4 perc, és az is két évig készült, mert egymagam csináltam
szinte mindent, még a zenét is én szerkesztettem.
1986-ban készült az első filmje, a B.A.C.H., ami szintén
művészfilm.
–Kísérleti keretből sikerült megkapnom a non-figuratív
filmhez egy kis összeget. Tíz évet kellett várni következő
filmem megszületéséig. Ez volt a Tánc, majd az Út, a Fény és
káosz, az Átváltozás, a Töredék 1956 és a Senkiföldjén következett.
Saját filmjei is a Pannóniában készültek?
–Első filmjeimet az „elhaló” Pannóniában készítettem.
A név még létezik, de a 2000-es évek végén mindenkit kirúgtak
onnét, még a volt igazgatót, Jankovics Marcellt is.
Amikor egy művészi rajzfilmnek nekikezd, akkor
belegondol, hogy mekkora annak a költsége?
–A költséget mindig ki kellett kalkulálnom, még a pályázat
beadása előtt. Eléggé költséges egy animációs film, és a
régi manuális technikával sok ezer rajzot nem bírunk egy –két
hét alatt megrajzolni.
A modern eszköz használata nem jelent egyben minőségi
előrelépést
Mennyien közreműködnek egy régi, klasszikus technikával
készült négy pereces filmben? Sokszor meglepően hosszú a stáblista.
–Gyártásvezetőre,
dramaturgra, operatőrre, vágóra, hangmérnökre, a labormunka
irányítójára akkor is szükség van, ha az ő munkájukon kívül
mindent én csinálok. Az utolsó filmemen kívül mindegyiket a
klasszikus metódus szerint készítettem. A Senkiföldjén
készítésében a felvétel és a vágás már számítógéppel
történt. A modern eszköz használata viszont nem jelent egyben
minőségi előrelépést is.
Az egyedi rajzfilm műfaja azért is érdekes, mert annak
rajongói képesek egy négyperces film megtekintéséért órákat
utazni.
–Ez így van, mert egy „sűrítő” műfajról van szó.
Az élet produkál itt abszurd dolgokat: egy dániai fesztiválra
Dél-Amerikából érkezett egy öregúr, aki saját alig két
perces filmjét kísérte. Ez a két perc még ebben a műfajban
is igen rövidnek számít. Sokan megkérdezik tőlem: te ezért a
négy perc miatt képes vagy évekig gürcölni? Igen, képes
vagyok, mert ezeknek a filmeknek igen hangsúlyos, erős a
mondanivalójuk. Azt is megkérdezik: és miből élsz? Jogos,
mert ez a műfaj igen szerény megélhetést biztosít.
Az összes grafikája kapcsolatban van a filmmel?
–Nem, mert a grafikáimnak létezik a filmtől teljesen független
része. Ez természetesen így volt akkor is, mikor elkezdtem
rajzolni, festeni. Egy nem hivatalos festőcsoportnak, a No1 –nek
voltam a tagja. Ilyés István budakeszi szobrászművész egy
ideig a Szüre-Non csoport tagja volt – ahogy a Magyar Fórumban
olvastam – és a két csoportnak voltak közös kiállításai.
Még Püski István is szerepelt üvegmunkákkal néhány ilyen
nem hivatalos tárlaton. Húsz éves voltam, amikor részt vettem
egy ilyen közös kiállításon. Ez 1969-ben történt, a pártállami
éra közepén, és csak akkor lehetett kiállítást szervezni,
ha azt előre bejelentettük. A kiállítandó műveket pedig
megszemlélte a képzőművészeti lektorátus, és az hagyta jóvá
ideológiai és egyéb szempontból. Ez volt a hivatalos út. De
minket ez nem érdekelt. Hanem olyan klubokat kerestünk, ahol a
vezető vállalta azt, hogy mi minden engedély nélkül csinálunk
kiállítást. Nem a téma volt a lényeg, hanem az, hogy többen
összeálltunk, és szabadon, az akkori elvárásoknak fittyet hányva
készítettünk képeket. Mindenki a saját gondolata szerint
alkotott.
A mostani hatalmas szabadsággal tudnak-e élni a művészek?
–A szabadosság idejét éljük több évtized óta. Amit
sajnálok, hogy nem látok olyan jelentős művészcsoportokat,
ahol igazi értékek vannak a középpontban. Bizonyára vannak értékes
alkotók, de nem biztos, hogy tudunk róluk. Nem mindig bukkan a
felszínre az érték. Hamvas Béla műveit sem fogadták be
keletkezésükkor. Tehát születhetnek nagy dolgok attól, hogy
az adott kor azokat nem képes befogadni.
Ha már a kiállításokról volt
szó: az 1956-os grafikákat több helyütt bemutatták.
–Igen, így a Polgárok Házában, a Fidesz –székházban,
de vidéken is, Győrben pl. Lezsák Sándor nyitotta meg a kiállítást.
De azért nem csak történelmi grafikákat készítettem én,
hanem olyanokat is, amiből március 18-án nyílt kiállítás
Budakeszin a Kálvin-teremben. Egy grafikai sorozatról van szó,
melynek címe: „…de az övi nem fogadták be.” (Patmosz-Pécsely).
Eléggé rejtélyes ez a bibliai cím.
–„A tulajdonába jött, de övéi nem fogadták be”
– írja János apostol evangéliuma kezdetén Jézusról. Azért
adtam ezt a címet ennek a sorozatnak – a rajzoknak külön-külön
nincs címük – , mert az a gondolat foglalkoztatott: miért
ilyen az ember Jézus után 2000 évvel. Szent János ezt két évezreddel
ezelőtt tömören és szépen megfogalmazta, mert nem fogadtuk
be. Egyrészt nem fogadták be a zsidók sem, másrészt nem
fogadta be az egész emberiség sem, hiszen Jézus Urunk nem csak
egy nép megváltásáért jött közénk. Mi sem fogadtuk be őt
kellőképpen. Nincs is új témám, hanem folytatom azt a
sorozatot, aminek címül a már említett Szent János-i idézetet
adtam. Az apostol Patmosz szigetén írta meg a Jelenések könyvét,
és én elutaztam a helyszínre, ahol megszületett bennem a
sorozat gondolata. Ezt követően érlelődött bennem a téma, és
három évre rá, tavaly elkészítettem Pécselyen azt a
sorozatot, melyből egy válogatást láthattak Budakeszin. Az érlelődés
időszaka nagyon érdekes; bizonyára több művész mesélte, előfordul,
hogy évekig nem csinál semmit, de közben az agyban a
„fogaskerekek kattannak”.
Padlásszoba-műtermében elől látom a Bibliát, egy
Homérosz-kötetet, egy Hamvas Béla-könyvet és egy Bachról szóló
kötetet. Ezekből meríti az ihletet?
–Közvetlenül nem, de ezek az olvasmányok valóban az életem
részei. Amiket felsorolt, örök értéknek nevezhetők, és
visszanyúlok feléjük. Bach egész életemet végig kíséri.
Pilinszkyről mesélik, hogy élete vége felé napi 10-12 óra
Bachot hallgatott. Legújabb rajzsorozatom készítésekor egy pécselyi
kis tanyán éltem és szinte egész nap Bach-muzsika szólt. Bach
sem felelt meg teljesen kora elvárásainak, még gyerekei is azt
mondták róla, hogy maradi, parókás öregúr. Ennek oka, hogy
ő nem újító, hanem olyan összegző elme volt, akinek műveinek
középpontjában az eternitás állt.
Patmosz szigetére
azért mentem el, mert kíváncsi voltam, hogy létezik-e a
„hely szelleme”
A környezet, Budakeszi mennyire számít? Ugyanazt,
ugyanúgy rajzolná, ha Miskolcon élne, vagy Szombathelyen?
–Nem hiszem. 1980 óta élek itt, és a jó levegő, a
természet közeliség miatt választottam Budakeszit. Szeretem
ezt a várost, mert még létezik a nagyvárostól elzárt
falusias jellege. Nagymértékben meghatározó, hogy milyen környezetben
élünk. Korábban egy lakótelepen éltem, a Gépmadár utcában
– még a neve is riasztó. Patmosz szigetére is azért mentem
el, mert kíváncsi voltam, hogy létezik-e a „hely szelleme”.
Azzal az élménnyel jöttem haza, hogy létezik ilyen fogalom.
Sok egyéni kiállítása
volt itt?
–Önálló kiállításom csak ez az egy volt a Kálvin
teremben, de több csoportos volt, budakeszi alkotókkal együtt.
A helyi alkotók összetartanak; a közelmúltban született meg a
Keszi -Art egyesület, aminek tagja lettem, és melynek fő célja
az élő kortárs művészet bemutatása és megismertetése.
Medveczky Attila
|