2012.05.11.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: A mérsékelt ember
Ma pedig már
mindent elborító társadalmi megoldatlanság, korunk tudományának,
társadalompolitikájának, közösségi életszervezésének és
erkölcsének szégyene a munkanélküliség. Tudja mindenki:
jellem- és léleksorvasztó, bűn melegágya és mérhetetlenül
igazságtalan.
Tehetségét kénytelen aprópénzre váltani: nagy íróink
sora panaszkodott emiatt. Nem azt írja, amit meggyőződése
szerint írnia kellene, lohol a kenyér után, mindennapi szükségek
vezénylik életét és a nagy mű elmarad.
A nemzet életében
is felfedezhető ez a jelenség. A rossz vagy hibás politikai
rendszerek utólagos gyorsjavításai, a társadalom testén ütött
sebek elsősegélyben részesítése, az ideiglenes és áthidaló
megoldások egymásutánjai nem mások, mint gyorsan írt novellák,
tárcák, mint Móricz Zsigmond életművének hordalékai. Azzal
a különbséggel, hogy Móricz odakent novellái között számos
remekmű is akad. A történelem viszont, amelynek műhelyében a
társadalmi-politikai félmegoldások vagy a hibák születnek, véletlenül
sem gyárt tökéleteset. A rossz rendszer vezető gárdája,
amelyet a nemzet kénytelenségből vagy renyheségből eltűr,
nem a széklábfaragásra kényszerített zsenik csapata, akiknek
a keze alól akaratlanul is kiszalad egy-egy remekmű, hanem a
vak-programú gép bárgyú kezelői. Sorozatban termelik a
rosszat. Móricz végül is csak kigazdálkodta magából és magának
az Erdélyt, a Rózsa Sándort vagy a Barbárokat, de a magyarság
a huszadik század során nem tudott egyetlen olyan rendszert sem
teremteni önmagának, amikor építkezéssel lehetett volna
elfoglalva, amikor a leglényegesebb sorskérdéseinek a minőségi
megoldásain dolgozhatott volna.
Nietzsche már Móricz Zsigmond gyermekévei idején
s az egész európai rendre nézve felvetette, hogy a kormányok,
a tudósok és elsősorban a morál kérdéseit feszegetők nem a
lényeges kérdésekkel foglalkoznak. A dolgok története és az
emberi együttélés rendszere még egyáltalán nincs megírva
– fejtegette Nietzsche – és hogy a tudomány, noha már
megtehetné, nem tárja fel azokat a problémákat, amelyek pedig
rövid életünk során a legfontosabbak volnának számunkra.
Nincs kimunkálva az életvitelünk mikéntje. Kutatták-e eddig
valahol a különböző napi időbeosztásokat, a munka, az ünnepek
és a pihenőnapok rendszeres, szabályos meghatározásának következményeit?
– kérdezi. Mennyire naiv ez a Nietzsche! Ha azonban nem a
piackutatás és egyes szociológiai iskolák korát megelőző ösztönszerű
programadását látjuk ebben a megfogalmazásban, hanem az egyes
ember életének erkölcsös és egyben ésszerű és számára is
üdvös berendezésének a megkövetelését, illetve a hiány
felhánytorgatását, akkor már az egyén számára legfontosabb
kérdések közösségi megoldásait kereső társadalom, a jó
rendszer fogalmánál vagyunk. Vagyis a nagy hiánynál, amiről Móricz
panaszkodott.
S ha aztán még
egy kicsit hagyjuk önmagában forrni, buzogni Nietzsche mondatát,
hirtelen felrémlik egy, az ő korában még egyáltalán nem létezett,
ma pedig már mindent elborító társadalmi megoldatlanság,
korunk tudományának, társadalompolitikájának, közösségi életszervezésének
és erkölcsének szégyene, a munkanélküliség. Tudja mindenki:
jellem- és léleksorvasztó, a bűn melegágya és mérhetetlenül
igazságtalan. Választás előtt minden kormány megígéri a csökkentését,
de a legjobb társadalmak sem szállnak szembe vele, mert nincs a
gondolkodás középpontjába állítva. Vannak erősebb érdekek,
amelyek miatt fenntartják. Ezek rendszerint a nagytőke termelékenységi-gazdaságossági
szükségletei. Mérhetetlenül csekély az az energia, amelyet a
modern társadalom ennek a kérdésnek a megoldására fordít, különösen,
ha egyéb kiadásokkal és egyéb ráfordításokkal vetjük össze.
Tény, hogy a mai
társadalom polgárainak egy részét életidejük egy-egy darabjának
feláldozására, értelmetlen, önmaguk adottságaihoz képest szűkös,
elégtelen leélésére szorítja. Vajon nem a rabszolgaság kényszere
szivárog vissza a munkanélküliségben? S mit tesznek a
legjobbnak kikiáltott társadalmak is ez ellen a rabszolgaság
ellen?
Rossz a rendszer,
amelyben élünk, s az is, amely felé most mi, magyarok törekszünk.
Felesleges politikai és technikai kérdésekre pazarlódik el a közösen
létrehozott javak garmadája, ugyanakkor a leglényegesebb, az
ember életének minőségét valójában meghatározó kérdéseknek
még a kutatása is gyermekcipőben jár. Nincs rá pénz. Az európai
államok Schengeni Egyezménnyel és határzárakkal, roppant költséges
eszközökkel védelmezik határaikat, többek között az olcsó
munkaerő bevándorlásától, de még csak meg sem vizsgálják,
hogy egyes nagyvállalataik s bankjaik mennyi tőkét helyeznek ki
oda, azokba az országokba, ahonnan a nyomor elől menekülve az
olcsó embertömeg feléjük áramlik, és azt főleg nem, hogy ez
a kiáramlott tőke mit idéz elő ott kint, az új-gyarmaton és
mit ott, ahonnan elvándorolt.
Ma már látszik,
hogy a rendszerváltás elsőrendű kérdései ezek a társadalmi
és élet-egészségügyi kérdések lettek volna, és nem azok,
amelyeket elsőrendűvé tolt fel az uralmon lévő hatalmi elit
megmaradási és átváltozási igénye, szükséglete. A
nyolcvanas évtized végén, a kilencvenes elején minden
politikai tényező a többpártrendszerben és a szabad választásban
határozta meg a rendszerváltás alapkérdését és nem abban,
hogy mit kezdjünk önmagunkkal, az életünkkel, ha gyökeresen
megváltoznak a viszonyok. A hatalom kérdései tolultak előtérbe,
holott az élet kérdéseit kellett volna megoldani. Hogyan lesz
magántulajdonos és önálló döntéshozó az az ember, akit óvodás
kora óta vezettek, és akinek mindent adtak vagy nem adtak?
Hogyan viszonyul a szabadsághoz az, aki életében soha nem volt
szabad? A megoldásoknak azt a kötegét, amelyet írók és
falukutatók dolgoztak ki még a harmincas években, s amelyet
leegyszerűsítve a „harmadik út”-nak szokás nevezni, félretolták,
sőt megbélyegezték, holott ebben a társadalomszervezési elképzelésben
éppen ez a takarékos, szerény emberre figyelés volt a
legfontosabb. Ma már aztán látjuk, hogy hiába van meg a szabad
választás lehetősége, ha a nép körülbelül fele része nem
él vele, hiába van meg a szabadság a szavazófülkében, ha
nincs meg az előtte való tájékoztatásban, és hiába van többpártrendszer,
ha az egyes pártokat annyira rángatja a hatalombirtokos elit, és
az egyes pártok annyira átjárhatók és összemoshatók, hogy
akár egyetlen nagy pártnak is fel lehet fogni majd valamennyit.
Kezdődhetett
volna a rendszerváltás egy óriási oktatási reformmal?
Mennyibe került volna a majdan megszűnő üzemek minden dolgozóját
nemcsak átképezni, hanem át is állítani, ezer és ezer új
tevékenységet feltalálni számukra, és minderre meg is tanítani
őket? Épülhettek volna tanyák és tanyaközpontok, a szövetkezetek
széthordása és néhány kézben való vagyonösszevonása
helyett, elkezdődhetett volna a kis falvakat és a városok körül
elterülő kerteket magába foglaló Kert-Magyarország felépítése.
Nietzschei naivság!
Igaz, ha akkor a társadalomban
meg lett volna a józan belátás erre a lassú, de szerves átalakulásra,
a nemzetközi nagytőke megakadályozta volna az előtte gátat
emelő harmadik utas megoldást. Hiszen ebben az esetben, mint elsősorban
befelé forduló egysége a földrésznek, nagyon rossz piac lettünk
volna számára. A gyorsított, erőszakos, elsősorban politikai
megoldásokat hajszoló rendszerváltás, a látszat-rendszerváltás
ma már látható, a nemzetközi tőkének és vele szövetséges
hazai csatlós elitnek volt az érdeke. A gyorsított megoldások
mindig az éppen helyzetben lévőknek kedveznek. Ha megindult
volna a komótos, de biztonságos hazai középosztály tőkegyűjtése,
nyilván csak lassú privatizációt lehetett volna elképzelni,
természetesen a multik egyidejű fékentartása és korlátozása
mellett. Ennek éppen az ellenkezője történt. Következmény: bődületes
munkanélküliség. Céltalan életek százezrei.
A világba, az életbe,
a munkamegosztásba, a közösségbe ma sok százezer embertársunk
egyszerűen nem tud beilleszkedni. Még csak nem is látja a helyét
benne. Feladat nélküli ember. Olvassa az újságban a jelentéseket,
hogy mennyivel növekedett a GDP, de nem tapsol. Kívül van
mindenen. Mert rossz a rendszer, mert nem az ember számára leglényegesebb
dolgokkal foglalkozik a vezető elit és a tudomány, és természetesen
az egymást váltó kormányok sem ezt teszik. Az ember jobbléte
mint cél elveszett, minden a nomenklatúra, a burzsoázia és külföldi
tőke érdekének van alárendelve.
Milliók számára
nem hozott emelkedést, sőt még megkönnyebbülést sem a változás,
és nem csupán a vagyonosztásból maradtak ki, hanem gyötrelmesen
megszerzett kapcsolataikat is elvesztették. A diktatúra után
magukra maradtak. Az uralkodóréteg pedig gondoskodott róla,
hogy ne találjanak kapcsolatot azokkal, akik vezetőik lehettek
volna, és ne is alakuljon ki új eszmerendszer. A nemzeti eszme
és nemzeti tudat ápolóinak üldözése, kirekesztése, megbélyegzése,
a néptömegek előtti befeketítése az új közösséggé
szerveződést volt hivatva megakadályozni. A nacionalizmus
elleni harcnak ilyenformán elsősorban pénzügyi, fogyasztási,
piaci okai vannak.
Végre tehát
olyan világot kellene teremteni, amelybe az ember szervesen
illeszkedik bele. A számára adott életidőt ki-ki a lehető legértelmesebben
használhatja fel. Nietzsche feljegyzése ezt pedzi meg. Szemrehányásként
pedig benne van ebben a mondatban az a felelőtlenség, amellyel
az összes társadalom elfordul ezektől a kérdésektől. Összegyűjtötték-e
már valaha az együttélés, például a kolostorok
tapasztalatait? Megmagyarázták-e már a házasság vagy a barátság
dialektikáját? Rátaláltak-e már arra, aki átgondolta tudósok,
üzletemberek, művészek, iparosok erkölcseit? Sok komoly mű született
azóta. Szociológusok, történetírók és írók alkották meg
válaszaikat, de Nietzsche kérdései megválaszolatlanok
maradtak. Izmusok és pártok, határmódosítások és fegyverszüneti
megállapodások, konferenciák és ellenkonferenciák, nemzetközi
szövetségek és hitelfelvételek jöttek létre, a technika számos
új csodával állt elő, de a sorban álló, a magára ha-gyott
embert senki nem tanította meg ünnepelni, pihenni és értelmesen
élni. Mi több, a Nietzsche korában még elhanyagolható méretű
munkanélküliség embert daráló, jellemromboló, s a
feleslegesség érzete miatt nihilbe torkolló élethelyzetével
sem kezdett semmi lényegeset az európai gondolkodás. Mostanra
pedig már aztán nyilvánvaló, hogy ha valami, hát ez, a munkanélkülivé
tett ember a kor legnagyobb baja, az egész rendszer pusztulása.
Van-e nagyobb társadalmi igazságtalanság, mint életidejét értelmetlenségbe
fullasztva megrövidíteni embertársunkat? Van-e nyilvánvalóbb
népirtás, mint az igénytelenség újratermelésével is önmaguk
ellen fordítani tömegeket? Van-e aljasabb dolog a tömegkultúra
termelésénél és terjesztésénél, s van-e felelőtlenebb kormányzás
annál, amelyik ezekkel a kérdésekkel nem néz szembe?
Ma mindent a tőkehaszon
dönt el. Az élet urai a bankárok. Milliók élete megy rá
arra, hogy így van a világ berendezve. A tőke soha nem látott
mértékben fogja igájába az államot, s mindent a maga érdekeinek
és céljainak rendel alá. Emberek millióit kényszeríti arra,
hogy életprogram nélkül éljenek. Márpedig az életprogram a jó
társadalom leghatékonyabb szervező ereje. Ez az az enzim, amely
kiválasztja a jókat, a jobbakat és a legjobbakat, amely működésben
tartja a szervezetet. A szerves emberi élet a felkészülés
korszakából, a pályakezdés és a családalapítás kissé mámoros
korszakából, majd a két-három alkotó évtizedből és végül
az elcsendesedés korából áll – kellene állnia. Társadalmunk
azonban rossz berendezésű, és ezeket a korszakokat összezavarja.
A felkészülés, az iskola és különösen a jó iskola lassanként
kiváltság lesz. Hiányzik mögüle a családi felhajtóerő, a közös
múlt mélységeiből sugalmazott cél. A helytállás, az ősök
vágyainak kitöltése, a közös felelősség. Esetlegessé, üressé
silányodik minden, amit csak önmagáért tesz az ember. A családalapítás
korát, boldogságát, anyagi, családi, közösségi hátterét
mind a szocializmus, mind a tőkehaszon elvén működő nemzetközi
rablórendszer elvonja.
Egészséges körülmények
között a családalapítást és az életkezdést versenyszellem
lengi körül. Nemcsak szerelmi vetélkedések özönéről van szó,
hanem tekintélymérkőzésekről és teljesítményekről és a párossá
lett élet sikereiről, viszonyításokról. Ehhez azonban tiszta
képletek kellenek és nyílt, tehetséggel, munkával, rátermettséggel
megszerezhető javak, feladatok. Munka. Ha egy társadalom úgy
van berendezve, hogy ezt a lehetőséget, a fiatal ember értelmes
munkáját és családi életkezdési versenyét nem szavatolja,
akkor az a társadalom rossz. A mienk most rossz, mert a
nagybankok és világvállalatok, a tőkehaszon elve elveszi ezt
az életdarabot, illetve ennek az életdarabnak a fényét az
embertől. És akkor ennek az embernek az életében már csak véletlenszerűen,
kivételesen történhetik jó.
Nem haladunk végig
az emberöltőkön. Minek jussunk el az alkotó évtizedeiben megőszült
férfi után a kis nyugdíj-kiegészítő munka – a négyórás
– után loholó nagyapáig, aki a szakmája nagy öregjeként
kuncsorog, igaz, nem abban lett nagy öreg, amiben szeretett volna
és amihez eredeti tehetsége volt, hanem abban, amit kiosztottak
rá.
Eltelt az élete.
Megélt három-négy rendszerváltást, de a sorsa nem fordult
jobbra. Most, jobbat nem tehetvén, elhiteti magával, hogy fontos
ember volt, alkotott, nagy öreg lett, mert a rideg tényekkel való
szembesülés halálos lenne. De a fia és az unokája sorsa sem
kecsegtet semmi jóval. Az ő sorsát fogják megismételni,
boldogtalanabbul. Kényelmesebben, sok-sok pótszerrel, esetleg közvetlen
fizikai vagy lelki sértések nélkül, de előre megszabott pályákon,
a másodrendűség mezét viselve.
A magára hagyott
modern európai ember, vagy ahogyan most divat mondani: a
posztmodern ember már nem lázad, mert beletörődött a helyzetébe.
Elvették tőle a forradalom lehetőségét, sőt a kezdeményezését
is. Tudomásul veszi, hogy olyan társadalomban él, amelyik nem törődik
vele és amelyiknek intézményei nem érette vannak. Ennek a
tudomásulvételnek a fejében kap civilizációt, bizonyos kényelmet
és anyagi jólétet azokban az országokban, ahol e nélkül a túlfogyasztás
nélkül nem is működne a gazdaság. Ott pedig, ahol ez nincs,
ígéretet kap, hogy túlfogyasztó lehet belőle. A rém azonban,
hogy munkanélküli válhat belőle, mindkét rendszerben
fenyegeti. Tudomásul kell vennie, hogy akármikor rádőlhet a
saját élete. Kiesik a túlfogyasztásból, megtűrt, éppen csak
hogy megélő ember lesz, szerencsétlen.
A posztmodern
ember azonban nem akar szerencsétlen lenni. Elvisel mindent, de
szerencsétlen ne legyen. Ezért beveti mindkét könyökét,
kapcsolatokat épít, beilleszkedik, ha kell, egy kicsit
lealjasodik, úgy él, ahogy előírják, ahogy hallgatólagosan
megkövetelik. Ha kell, látszik, ha nem kell, elbújik. Legyen más
a szerencsétlen! Elárulja azt, akivel össze kellene fognia. Kivész
belőle az összetartozás. Azt támadja meg, akivel össze
kellene fognia. Illedelmes véleményeket formál magának. Amiről
nem kell, arról nem is vesz tudomást. Hatalomtisztelő lesz,
hogy megtarthassa bankszámláját és hitelképes maradhasson.
Tartozni akar. Megveszi azt, amire nincs szüksége. Megnézi azt,
amire nincs szüksége. Megveti azt, amit meg kell vetni. Hallgat,
tapsol, tűr. Nevet? Nem, nevetni illetlen. De ha kérik, ha
javasolják...
Amíg nem lökték
be a szerencsétlenek közé, addig van bankszámlája és hitele.
Ehhez ragaszkodik legjobban. Kapjon hitelt, kölcsönt, fizessen
kamatot. Annyit, amennyit a bank kér tőle. Úgy tudja, hogy amíg
kamatfizető polgár, addig számít, addig nem szerencsétlen. Örökösen
fél. Fél, hogy kikerül a rendszerből, amely tönkreteszi és
kizsákmányolja.
Ő a mérsékelt
ember. És mint ilyen, a legnagyobb üzlet. Egész mérsékelt életével,
konformizmusával és beletörődésével tartja fenn a
posztmodern kizsákmányolást – a tömegméretű szerencsétlenséget.
1998 augusztus
|