2012.05.11.
Virtuális piactér a honi élelmiszer-kereskedelem
élénkítéséért
Abszurdum,
hogy cukrot, a disznóhúst is importálnunk kell
Április 16-án tizenkét, a magyar élelmiszerpiacban
érdekelt szervezet alapította meg Magyar Gasztro Térkép
Klasztert. Az egyesülés céljairól, az élelmiszerpiac
jelenlegi helyzetéről Orsolyák Zoltánt, a Magyar Gasztro Térkép
Klaszter elnökét, és Bereczki Zsolt ügyvezetőt kérdeztem.
A 2010- ben alakult a Gasztro Térkép Kft. mennyiben
tekinthető a klaszter elődjének?
Orsolyák Zoltán: Annyiban, hogy ez egy ún. projekt cég
volt, amelyik meghirdette az összefogást. A Magyar Gasztro
Kontroll Kft. már befektetőket toborzott. Egy teljesen új,
speciális, a vendéglátást, kereskedelmet, és a hazai termelőket,
az élelmiszer-ipari gyártókat körülölelő szolgáltatás és
kapcsolatrendszert kívánt létrehozni. Ezért is nagyon komoly
munka áll mögöttünk.
Bővebb információt tud adni a 12 szereplőről?
O.Z.: A 12 szereplő teljesen átfogja a magyar élelmiszerpiacot.
A kiskereskedelem résztvevői a Profi Magyarország Zrt. és a
Tesco-Global Áruházak Zrt., míg a Mirbesz Csoport Magyarország
egyik legnagyobb nagykereskedelmi láncolataként nyolc élelmiszer
feldolgozó kft-ét tömörít magába. Ezek a kft-ék élelmiszerláncokat
és vendéglőket látnak el. Prémium Hungaricum Egyesületnek és
a Magyar Termék Tanács Nonprofit Kft élelmiszergyártó és
termelő tagjai vannak.
Milyen céllal hozták létre a klasztert?
O.Z.: A fő cél, hogy ténylegesen bejussanak a magyar termékek
a vendéglátásba és a kereskedelembe. Erről már sokan beszéltek,
de mi nem állunk meg a szólamok szintjén, hanem gazdaságilag
akarunk cselekedni. Többen csodálkoznak, hogy a Tesco is a
klaszter tagja. Mi nem örvendünk a multik jelenlétének, de azt
tudomásul kell venni, hogy az emberek többsége náluk vásárol.
Ezért a célunk, hogy oda kell vinni a magyar terméket, ahol a
legtöbb magyar vásárló megfordul.
A kérdés, hogy a multi megadja-e a magyar termék árát?
O.Z.: Nagyon sokszor megadja. És éppen ennek ellenőrzésére
vettünk be a klaszterbe zöld szervezeteket, vagy pl. a Levegő
Munkacsoportot. Azt szeretnénk, hogy a multik is normális üzletpolitikát
folytatnának. Viszont a magyar termelőknek is változtatni kéne
piaci magatartásukon. Ma a legtöbben azt mondják: nagyon jó a
magyar termék, de nagyon drága. Több kistermelő pedig úgy
gondolkodik, ha már házi a termékem, akkor kérhetek többet érte.
Jó lenne, ha a termelő egy átlagos magyar család pénztárcája
szerint gondolkozna. Mert ha nem így tesz, akkor a magyar vásárló
az olcsóbb külföldit veszi meg. A termelőknek kiszámítható
piacteret kell kapniuk, s mi ezt nyújtjuk, hogy ezután meghatározott
állandó piaccal és haszonnal gondolkodhassanak.
A Tesco paradigmát váltott, hogy csatlakozott önökhöz?
Bereczki Zsolt: Annyiban, hogy a teljes hálózatra
kiterjedő beszerzést kiegészíti majd egy regionális, akár
egyetlen kiskereskedelmi egységbe történő beszállítás lehetősége
is.
O.Z.: Egy nagyvárosban élő család igen ritkán megy le
falura élelmiszert vásárolni, és a termelő sem szállít a fővárosba,
mert a benzinárak miatt nem éri meg. Ezért ahol a vásárló
megjelenik, oda kell szállítani a magyar árút, és kiszorítani
a külföldit.
Tehát a magyar termékek piaci pozícióját meg tudják
erősíteni?
O.Z.: Mi ezt akarjuk, s másban nem is gondolkodunk,
csak a magyar termékben. Az a célunk, hogy a magyar termék
versenyképes legyen. Ha pedig versenyképes lesz, akkor az
munkahelyteremtést ösztönöz.
Ha a volt kommunista blokk országait nézzük, akkor
mindenütt ilyen helyzetben van a helyi termék?
B.Zs.: Szlovéniában pl. nincs nagy piaca a kólának
és a helyi sajátosságokat, élelmiszereket fejlesztik tovább.
A fogyasztók pedig kitartottak a helyi brandek mellett, nem úgy
mint nálunk, ahol az újdonság varázsa a meghatározó. A
magyar hazai brandek eltűnése mögött a feldolgozóüzemek eladása
is áll. A cukoripar ennek tipikus példája. Így kerülhettek be
a láncolatba azok a külföldi cégek, amiknek csakis a
profitszerzés volt a céljuk. A határon túli országok élelmiszerpiacát
nem vizsgáltuk behatóan, hanem a saját magunk problémáira
figyelünk. A fő probléma, amit Zoltán többször említett már,
hogy agrárországként képtelenek vagyunk kielégíteni a belső
fogyasztást. Abszurdum, hogy cukrot, a disznóhúst is importálnunk
kell.
Virtuális piacteret működtetnének?
O.Z: Egyrészt igen, emellett lesznek személyes
szolgáltatások is nyújtunk majd. Tehát nem csak internetes
piactérről, hanem szolgáltatás csomagról beszélünk. Az utóbbi
híján a netes piactér nem lehet sikeres. Tehát a klasztert nem
olyan informatikai vállalkozásnak kell elképzelni, amelyik csak
egy webpiacot működtet. Ha nincs személyes kontaktus, akkor hiába
minden, ezért is a klaszter egyben egy információs bázis is
lesz. Így elérhetjük, hogy Magyarországon önkormányzati
konyhai és egységes gazda-adatbázis jöjjön létre. Kétirányú
kontroll is létrejön nálunk, az eladóival, azt vizsgáljuk,
hogy magyar, megfelelő minőségű termékről van-e szó, s a
termelő pontosan szállít-e, míg a vásárlói kontroll arra irányul,
hogy kifizetik-e a termelőt.
A sajtótájékoztatón jelen volt Kardeván Endre, a vidékfejlesztési
tárca államtitkára. Ő mivel támogatja önöket?
B.Zs.: Államtitkár úr az élelmiszerlánc-felügyeletért
és agrárigazgatásért felel, így egyrészt szakmai, elvi támogatást
kaptunk tőle. Elképzelhető, hogy kapunk valamennyi állami forrást
is a működésre, de a cél, hogy a klaszter önfenntartó
legyen.
Regisztrációs díjat kérnek a résztvevőktől?
O.Z.: Ingyenes netes piacok csak vannak, de nem működnek.
Aki ingyen kap valamit, nem is várhat el szolgáltatást, sem színvonalat.
Mi képletes összeget kérünk, de ennek fejében megfelelő
szolgáltatást kapnak a tagjaink. Mi viszont elvárjuk azt az
eladótól, hogy a feltüntetett árúval rendelkezzen is, tehát
ne tüntessen fel olyan portékát, ami már nincs a raktárán.
B.Zs.: Eddig több százan regisztráltak a rendszerbe, főleg
éttermek, de hogy magának a rendszernek a folyamatait miként
alakítjuk ki, azt a felhasználókkal szeretnénk egyeztetni. Így
a kereskedés pontos működési modellje még alakulófélben
van. Azt fontosnak tartjuk, hogy valóban a kapcsolattartó személyek
jelenjenek meg az adatbázisban. Az is alapkövetelmény, hogy
tagjainknak fogadni kell a regisztrált termelőket. Jelenleg a
termelőknek se idejük, de energiájuk sincs arra, hogy értékesítési
szervezetet építsenek ki. Annak örülnek, hogy valaki felvásárolja,
hacsak nyomott áron is, a terményt. A felvásárló még ráteszi
a termékre a maga 20%-os hasznát, és így adja el a
nagykereskedőnek. Az ilyen természetű árfelhajtó tényezőket
is ki akarjuk küszöbölni. Kiemelendő, hogy későbbiekben az
igények alapján logisztikai szolgáltatással, üzleti információk
közzétételével és mobil hozzáféréssel, kioszkhálózattal
szeretnénk bővíteni a munkát.
Medveczky Attila
|