2012.05.18.
A harmadik dimenzió varázsa
A komor, magában súlyos kérdéseket hordozó Bauer Sándort
formáztam meg
Hargitai Ottó
ötvös, szobrász, kiállítás-rendező, cizellőr, OKJ-s ékszerbecsüs
1968-ban született Budapesten. 1987-ben érettségizett a Veres Pálné
Gimnáziumban. 1993-ban végezte el a Budapesti Kézművesipari
Szakképző Iskola ötvös szakát. 1993-2000-ig aranyművesként
dolgozott az Órások Szövetkezeténél. 2000-2007-ig a Szabó Öntészeti
Kft cizellőre volt, 2007-től a Szépművészeti Múzeum kiállítás-rendezője.
A Dési Huber István Képzőművész Körben és a Csili Műv. Központ
képzőművész szakkörében mintázással foglalkozik. Ozirisz;
Írisz és Hórusz szobrainak másolatát készítette el a Szépművészeti
Múzeumnak. Rendszeres résztvevője a pestszenterzsébeti Gaál
Imre Galéria szervezésében megvalósuló tavaszi tárlatnak. Csoportos
kiállításai – a teljesség igénye nélkül –: Bocskay
Galéria (1996), Független Magyar Szalon (1996., 1997), Királyerdei
Műhely (2007), Sarkosok Képzőművészeti Stúdió (2008).
Mesterei: Fekete Géza, Pató Róza és Kocsis Előd szobrászművészek.
2012. március 18-án avatták fel első köztéri szobrát (Bauer
Sándor) a Józsefvárosban.
Bauer Sándor édesanyjának testvére úgy döntött, hogy
szobrot állíttat néhai unokaöccsének
Március 18-án adták át a józsefvárosi Mátyás téren
a Bauer Sándor-szobrot. Ez egy hasáb formátumú műkő
posztamensen álló kb. 40x70 cm-es bronz mellszobor. Honnan érkezett
a megkeresés?
–Azt lehet mondani: jókor voltam jó helyen. Vácz Gyula,
Bauer Sándor édesanyjának testvére, Zürichből történt
hazatelepülése után úgy döntött, hogy szobrot állíttat a
Nemzeti Múzeum lépcsőjén 1968-ban mártírhalált unokaöccsének.
Erről is beszélt a Nemzeti Múzeum kertjében tartott megemlékezésen,
2004-ben. Több alkotó megkereste őt, én is. Azt mondta, ha
munkáim elnyerik a tetszését, akkor megkapom a megbízást. Így
is történt. Ez mutatja, hogy az élethez bizony szerencse is
kell.
A munka előtt több fotót és dokumentumot tanulmányozott
Bauer Sándorról?
–Természetesen. Nagy nehézséget jelentett, hogy Bauer Sándor
fiatalon, 17 évesen halt meg, és az a néhány fennmaradt fotódokumentum
életének eltérő fázisaiban ábrázolta. Hiába egy embert ábrázolt
a három kép, gyakorlatilag teljesen más arcokat mutatott. Ezért
egy olyan 16 éves korban készült igazolványképet vettem
alapul, ami szembe nézetből ábrázolta Bauer Sándort. Volt
olyan kép, ami oldalról ábrázolja, de az korábban készült,
így azt inkább pontosításhoz, a részletek kidolgozásához
használtam föl.
Már a kezdetekkor mellszobrot kértek, vagy egész
alakosban is gondolkodtak?
–A nagybácsi azért is bízott meg a munkával, mert a műtermemben
mellszobrokat, ún. karakter-portrékat látott. S az ő
kifejezett kérése az volt, hogy ne vigyük el egész alakos
heroikus ábrázolásba, pl. lángok közt szenvedő módba a
szobrot. Anyagilag sem volt lehetőség egész alakos szoborra, így
karakter-portréra esett a választás.
Csupán
karaktert kellett ábrázolnia, vagy annál jóval többet?
–Az a szakmai minimum, hogy valakit meg tudjunk mintázni.
A következő szint, mikor a lélekábrázolást is megpróbálja
az alkotó a szoborba belevinni. Hogy a szobornak „érzelme
legyen”, szóljon valamiről. Ha ezt sikerült valamelyest
visszaadnom – reményeim szerint igen – a Bauer Sándor portréban,
akkor elértem célomat.
A szobor nem pusztán a karaktert mutatja, hanem érzelmeket
is kifejez
A halálba készülő Bauer Sándort akarta ábrázolni?
–A komor, magába forduló, magában súlyos kérdéseket
hordozó Bauer Sándort formáztam meg. Nem egy optimista, mosolygós
arcú fiút, hanem olyat, aki hordozza a tragédiáját is. A
visszajelzésekből tudom, hogy más számára is a szobor nem
pusztán a karaktert mutatja, hanem érzelmeket is kifejez.
Tudtommal nem a Mátyás tér volt az eredeti helyszín.
Gondolkodtak a Múzeum-kertben és Dunabogdányban is, ahol Vácz
Gyula él. Nem nehéz egy szobrot úgy elkészíteni, hogy az
alkotó nem tudja, hol lesz felállítva?
–Dehogynem! Nagyon boldog lettem volna akkor is, ha nem
ide kerül a szobor, hanem Dunabogdányba egy kápolna mellé, a
Duna és a fűzfák közelébe. A Mátyás térre egy nagyobb
szobrot is lehetett volna készíteni. Tehát én hamarabb
megkaptam a megbízást, míg a szobor helyszíne tisztázódott
volna. Tahitótfalu volt a következő lehetséges helyszín, végül
is a Józsefvárosi Önkormányzat fogadta be a szobrot. Az első
verzió szerint a Práter utcában, a Szanyi Antal által készített
Pál utcai fiúk-szoborcsoporttal szemben helyezték volna el, de
aztán mégsem került erre sor.
Józsefvárosiként mondom: szerencsére, mert annál a Mátyás
tér is jobb hely…A Múzeum-kertben pedig moratórium van, több
szobrot nem lehet elhelyezni.
–A Múzeum elé. Az épület mögött lehetne, de ahhoz a
nagybácsi nem járult hozzá, hiszen nagyon eldugott helyen lett
volna. Bár volt, aki nem javasolta neki, mondván „ nem egy jó
hírű környék”, mégis hozzájárult a Mátyás téri
elhelyezéshez.
El kell ismerni, hogy Józsefvárosnak rosszabb a híre a
valóságnál
Nem féltette a szobrot? Mondjuk, hogy lekapják a fejet
és eladják kilóra?
–Dehogynem! A lakóktól kérdeztem, mi a szobor biztonságáról
a véleményük, de egyikük sem mondta azt, hogy nem kell
nyugtalankodnom. Azt viszont el kell ismerni, hogy Józsefvárosnak
rosszabb a híre a valóságnál; a Mátyás téren van a kerületőrség
telephelye és bekamerázott a terület.
Ez az első köztéri szobra. Így gondolom mindez sokkal
nagyobb kihívást jelentett.
–Minden bizonnyal, de azt is tudni kell: attól, hogy nem
hivatalosan lett pályáztatva a szobor, attól még, mint minden
köztéri alkotás, kapott egy igazságos, korrekt zsűrizést.
Tehát nem elég a megrendelő jóindulata, egy szakmai zsűri
kritériumainak meg kell felelni. Ilyenkor megvizsgálják, hogy a
szobor mennyire hasonlít a mintázandóhoz, illetve kikerülhet-e
az alkotás köztérre. Apró, nem karakterbeli változtatásokat
javasoltak. Így a drapériát kellett „megmozgatnom”, és a
nyakszerkezet anatómiai összefüggéseire is felhívták a
figyelmemet. Ezekkel a kisebb módosítási javaslatokkal egyetértettem.
Mi az, ami legelőször megragadja a figyelmét egy
emberben? Mennyivel más egy szobrász látásmódja?
–Engedje meg, hogy egy történettel válaszoljak. G. B.
Shaw-ról Rodin és Kisfaludi Stróbl Zsigmond is készített
szobrot. Azok elkészülte után azt mondta az író: Rodin
olyannak ábrázolt, amilyen vagyok, Kisfaludi Stróbl pedig
olyannak, amilyen szeretnék lenni. Ahogy mondtam, nem pusztán az
anatómiai pontosság, hanem az egyénre jellemző lelki karakter
megnyilvánulása is fontos. Ez adja a többletet a szobrász látásmódjához.
Tehát akkor jobb, ha olyasvalakit mintáz meg, akit
ismer is, mert akkor a személyes benyomások is számítanak.
–Természetesen fontos a személyes ismeretség, s így
mintáztam meg a Katika c. portrét. Egyik ismerősöm kedves lányáról
van szó. A gyermeki báj fogott meg benne. Az is lényeges, hogy
mennyire értek egyet az illető elveivel. Nem egy szobrászt
ismerek, aki olyan embert nem mintázna meg, akit nem kedvel.
Aki a szakmaiság zenitjén áll, kap annyi munkát, ami
megélhetéséhez szükséges
Ma egyre többször megfigyelhető, hogy nem felkapott
szobrászok is nyernek megbízatást köztéri szobrokra. Eddig
minden rendszernek megvolt a maga kedvenc szobrásza?
–Természetesen, de vannak olyan nagyságok, akiket különböző
rendszerek is kedveltek. Ilyen volt például Kisfaludi Stróbl
Zsigmond, aki 1945 előtt és után is kapott munkát, hiszen nélkülözhetetlen
volt. Abban bízom, hogy aki a szakmaiság zenitjén áll, kap
annyi munkát, ami megélhetéséhez szükséges, és nem kell elköteleződnie
egyik rendszer mellett sem. Az is pozitívum, hogy már nem kérdezik
a zsűritagok, ki milyen iskolát végzett, hanem a műre kíváncsiak.
Én sem végeztem főiskolát, de ezt nem rótták fel nekem, csak
a munkám figyelték.
Fekete Gézát, Pató Rózát és Kocsis Elődöt tartja
mesterének. Valamelyiknek megmutatta a Bauer Sándor-szobrot?
–Fekete Gézának, de látta felállítás előtt Kocsis
Előd is. Fekete Gézától megkérdeztem, hogy vállalható-e a
szobor. Tehát a zsűrizés előtt még kértem egy szakmai véleményt
a mesteremtől, akitől tanultam. Ő korrektúrázta kétalakos
akt-kompozíciómat, a Hódolatot is.
A Mohó-Homo azt mutatja, hogyan állatosítja el az
embert a pénz imádata
A Hódolat, a Katika és a Mohó-Homo is rendelésre készült?
–Nem, hanem mondhatni „szerelemből”. A Hódolat a
klasszikus stúdiumok betetőzése. Amit anatómiában mintázásról
tanultam, ebben a műben összegeztem. Senkitől sem másoltam a
kompozíciót, de újat a művészethez ezzel nem tudtam hozzátenni,
mert a téma örök. A Mohó-Homo azt mutatja, hogyan állatosítja
el az embert a pénz imádata. A kapzsiságot, mint elvont
fogalmat jelenítettem meg figurálisan. Csíkszentmihályi Róbert
szobrászt tartom annyiban példaképnek, hogy megmaradt a
figuralitás határain belül, de újat hozott a magyar művészetbe.
Nála tetten érhető az egyediség, amellett, hogy remek
karakterszobrász. Egy szobrásznak éppen az a feladata, hogy azt
mondja a néző, a látogató: ez új, ilyet még nem láttam.
Portrét utánam is csinálnak majd, de Mohó-Homót már nem
hiszem.
Mi a lényeg, hogy egy mű teljesen újszerű legyen,
vagy, hogy a közönség is értse?
–A legjobb, ha az tetszik a közönségnek, ha nem a már
megszokott formavilágot hozza a szobor egy tetszetős küllemben.
Amin most dolgozom, az szerintem ilyen lesz, de többet nem
szeretnék beszélni róla. Azt megígérhetem, ha elkészül,
akkor értesítem róla az újságolvasókat.
Művet kiállításra is viszi?
–Kizárólag csoportosra, mert eddig még nem készítettem
annyi munkát, hogy egyéni kiállításaim legyenek. Ettől függetlenül
arra törekszem, hogy munkáimmal minél több fővárosi és vidéki
helyszínen legyek jelen. Sajnos az én életpályám is olyan,
hogy lopom az időt a szobrászatra, holott ez a szenvedélyem, életem
értelme. Ezen csak én tudom változtatni, nekem kell
megteremtenem a szobrászat, a mintázás körülményeit, feltételeit,
hogy hangsúlyosabb legyen az életemben a művészeti irányvonal.
Szeretném, hogy így legyen.
Ne várjunk az ihletre, mert lehet, hogy akkor évek
telnek el munka nélkül
Mennyire számít az ihletettség a munkánál?
–Pató Rózával értek egyet, aki azt mondja: ne várjunk
az ihletre, mert lehet, hogy akkor évek telnek el munka nélkül.
Szerinte nagyon szigorú időbeosztással kell dolgozni, és akkor
a munka magával sodorja az alkotót.
Érettségi után végezte el a Budapesti Kézművesipari
Szakképző Iskola ötvös szakát. Miért nem próbálkozott a Képzőművészeti
Főiskolával?
–Azért mert a tanulmányaim során folyamatos kudarcok értek.
Nem voltam rossz tanuló, a Veres Pálné Gimnáziumban érettségiztem,
de a magyar és történelem felvételiken elbuktam. Érettségivel,
szakma nélkül álltam a nagyvilágban…Szerettem a kézművességet,
jól rajzoltam, és úgy gondoltam, hogy a szakképzőben
kitanulhatom az ötvös mesterséget. A Képzőművészeti Főiskola
nem lett volna reális cél.
Három mestert említettünk. Ők többek, mint tanárok?
–Ez így van, mert a mester és tanítványa között elvközösség
van. Mindenkinek el kell dönteni, hogy milyen művészi irányvonalat
követ; hogy a modernizmust követi-e? Arra kell menni, amit a szívünk,
bensőnk diktál. Mestereim, így Fekete Géza művészetét is a
természetelvűség és a figuralitás jellemzi.
Egy mester mellett lehet inaskodni is? Pató Róza mesélte,
hogy szinte állandóan Somogyi műtermében tartózkodott. A műtermet
takarította, az agyagot olyan állapotban tartotta, hogy a mester
bármelyik pillanatban tudjon mintázni.
–Amikor ötvösnek tanultam, akkor én is hasonló módon
dolgoztam. Fel kellett mosnom, és kitakarítanom a műhelyt. Az
öntödében pedig kitanultam a nyers szobor kidolgozását.
Fekete Géza olyan értelemben mesterem, hogy a korrektúráimban
segít, és őszintén elmondja a véleményét. Azokat elfogadom,
de soha nem szolgai módon.
A formázás, a mintázás élménye pontosan a térhatás
miatt nyűgözött le
Miért a szobrászatot, és miért nem a festészetet választotta?
–A harmadik dimenzió varázsa miatt. Amíg egy papírra
rajzolunk, festünk, nem lépünk ki a térbe. A formázás, a
mintázás élménye pontosan a térhatás miatt nyűgözött le.
Formátlan dologból hozunk létre egy alakot, egy teret megmozgató
plasztikát, ennyire képes teremteni az ember.
Egyik mestere sem mondta azt, hogy próbálja meg mégis
a főiskolát?
–26 évesen próbáltam bekerülni a szobrász-restaurátor
szakra, sikertelenül. Ennek oka lehet, hogy nem voltam akkor már
friss, hanem kissé lezárt és klasszikus. Azt is tudtam, hogy
oda nem olyan embereket várnak, amilyen én vagyok.
Többször hallom, hogy a művészeti iskolák tanárai
nem szeretnek egyéniségeket felvenni, mert azokat nem lehet
„alakítani.”
–Lehet, hogy ez is igaz. Azt éreztem a felvételinél,
hogy nem akart befogadni a közeg, én meg nem erőltettem a
dolgot. Ezt annyiban sajnálom, hogy öt év főiskola kimaradását
nem lehet öt év alatt bepótolni, munka mellett a civil életben.
Szobormásolatokat készített a Szépművészeti Múzeumnak.
Erre miért volt szükség?
–Amikor egyiptomi témájú kiállítása volt a múzeumnak,
arra is pályáztak, hogy vakok és gyengénlátók számára készítsünk
műtárgy-másolatokat. Megtudták, hogy szeretek plasztikázni,
így három szobrot újra kellett alkotnom, természetesen nem önálló
koncepció alapján, ami számomra szakmai „ujjgyakorlatot”
jelentett.
A már említett szobrászokon kívül vannak még példaképei?
–Stróbl Alajos, Fadrusz János és Zala György. Ők hozzávetőlegesen
egy korszakban alkottak, a múlt század fordulóján. Munkájukkal
kapcsolatba kerültem, mert részt vehettem a Hősök terei emlékmű
rekonstrukcióján. Ismétlem magam: Csíkszentmihályi Róbert, Párkányi
Raab Péter, Melocco Miklós tudása is lenyűgöz, de Varga Imre
Radnótija is nagyon tetszik.
Nem vágyik-e egy olyan helyre, ahol ihletet kaphat? A múlt
héten beszélgettem Kiss Iván grafikusművésszel, aki egészen
Patmosz szigetére ment el, hogy megtudja, létezik-e a genius
loci.
–Sajnos nem jutottam el még se Rómába, se Firenzébe,
Benvenuto Cellini szobrász és ékszerész városába. Nagyon szívesen
megnézném a mester műhelyét. Számomra még az is nagy örömet
okozott, hogy a kecskeméti Tudomány és Technika Házában
megtekinthettem a Melocco Miklós által felújított Michelangelo
szobor-másolatokat.
Akkor hiteles egy alkotás, ha abban benne van az adott
kor is
Figyelem a Mohó-Homo kisplasztikát. Ez egy társadalom
bírálat. A társadalmi változások kihatnak a művészek életére,
vagy lehet élni „szabadon lebegő” értelmiségiként is?
–Vallom, hogy akkor hiteles egy alkotás, ha abban benne
van az adott kor is. Anakronisztikus dolog lenne újra olyan
szobrokat alkotni, mint a XV. században. Lehet, hogy néhányak
szeretnék, de nem lehet saját korunkból kilépni, hiszen a társadalomban
zajló folyamatok hatnak a művészre. Így a társadalomkritika
és a humor is megjelenhet az alkotásokban. Tóth Ernő művészbarátom
nagyon jól ráérzett, hogy a humort és a geget igenis kedveli a
közönség. Csíkszentmihályi Róbertnél is megjelenik a társadalomkritika,
ha arra gondolunk, milyen formában ábrázolja az elesetteket.
Ha már itt tartunk: a figurálist viszont sokan nem
tartják korszerűnek.
–Ezzel nem kell törődni, azt kell művelni, amit szeretünk.
Hiteltelennek tartanám magam, ha teljesen absztrakt szobrokat
alkotnék. Hiszen a gondolatvilágom teljesen más és a figurális
művészetben érzem otthon magam. Ezért szeretném a hagyományos
formákat új gondolatokkal ötvözni.
Csak a szobrászatból
meg tudna élni?
–Biztos, hogy nem. Egy szobrász csak akkor tud megélni a
munkájából, ha rendelései vannak. Az újabb szobrokban való
gondolkodás pedig irreális, ha nem vagyunk jó anyagi
helyzetben. Amikor az ember szinte a mindennapi betevőért küzd,
akkor mindezt elég nehéz elképzelni. Természetesen fontos a
szorgalom, de az még nem elég. A képzőművészeti pályában
viszont ez a jó, hogy nem lehet belőle kiöregedni. Azt életünk
végéig csináljuk, folyamatosan.
Figyelemmel szokta kísérni az új stílusok megjelenését?
–Naprakésznek nem mondom magam, de elég sokat tudok erről
már csak azért is, mert munkahelyemen, a Szépművészeti Múzeumban
több kortárs kiállítást rendeztek.
Hogyan látja az alkotó művészek helyzetét a mai válságos
időkben?
–Bármilyen megrendelést manapság megszerezni óriási
szerencse. Ez volt számomra a Bauer Sándor–szobor. Mos már
nagyobb önbizalommal indulnék el pályázatokon is. Ez olyan érzés,
mint, mikor egy írónak megjelenik az első kötete nyomtatásban.
Remélem lesz arra mód a közeljövőben, hogy olyan alkotásokat
készítsek, akár domborművet, amin történelmi eseményt kell
megjelenítenem.
Medveczky Attila
|