2012.05.18.
Írók arcai
Bakos Zoltán fotókiállítása a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Eddig az íróportrék
közül jobbára azokat ismertük, amelyeknek futatott, bal-liberális,
a Magyar Írószövetségtől távoli alanyait a médiai és a
politikai hacacáré fölemelte. Ha az írókat – akár szép,
akár csúnya a fizimiskájuk – a teljesítmény, az esztétikai
érték szerint szólítja a fotómasina lencséje elé az így
vagy úgy, megfizetve vagy csupán a saját lelkesedéséből
cselekvő fotográfus, egy Tornai József, egy Buda Ferenc, egy
Kalász Márton, egy Marsall László (tovább is folytatható a
sor) aligha maradhatott volna ki a fényképarzenálból.
De
sok társukkal együtt kimaradtak. Miért? Mert a Magyar Írószövetség
tagjait nem szokás és nem divat megörökíteni. Bűnük mindössze
az, hogy abba az ezer lelket számláló csoportosulásba
tartoznak, amely – főképp a nemzet ügyeit szem előtt tartva
– mindig is az egyetemes magyarság értékeinek az összefogására
törekedett. Irányzatoktól függetlenül. És minden esetben a közjót
szolgálva kiállt, akárcsak a Balassitól Nagy Gáspárig húzódó
vonulat bajvívói, a jelen és a múlt, a történelem és a társadalom,
a kis (család) és a nagy (ország, nemzet) közösség igazságai
mellett.
Bakos
Zoltán elhivatottsága, értéket fölfedező és őrző optikája
kellett ahhoz, hogy a nyolcvan író – közöttük hatalmas életművet
magukénak mondhatók és reményteljes, de már oroszlánkörműket
megmutató fiatalok – arcképe mosollyal, befelé fordulással,
derűvel, keserűséggel, elgondolkozón és tréfálkozva tükrözzön
egy olyan pszichológiai, az alkotáslélektan külső jegyeit
kidomborító vagy rejtő vonulatot, amelynek fő „kibeszélője”
– a fókuszban
lévő szemmel – az arc.
Aki
maga elé tudja képzelni a szent öreg, Tolsztoj utolsó futását
– önmaga elöl vagy a bűnei elöl menekült? –, annak nyilván
sokat fog mondani az élete végéig szellemi frissességet tanúsító
agg Mészöly Dezső portréja. A hálóköntös itt nem is a
test, inkább a lélek melegének a megőrzését szolgálja. A
szem oly távolra tekint, hogy lehetetlen nem gondolni –
klasszikus pillanat őrződött meg – a közeliségben iszonytató
végre. Evvel szemben a fiatal Iancu Laura derűs nyugodtsága,
„életmosolya” – pedig költészetében a csángó sorsot és
a nő önmagára találását ezer ág húzza – maga az elixír.
És Rózsássy Barbara tágra nyílt szemű, gondolkodó fény-árnyék
arca is egy új nemzedék nyílt önmaga vállalásának a szimbóluma.
(Kitűnő kompozíció, hiszen a homályban maradt sötétebb résszel
a két fehér ablakszem kontrasztban áll.)
A
három komponálási mód – műtermi jellegnek nyoma sincs –
ugyan villanásnyira, de már rávilágított Bakos Zoltán fotóművészetének
lényeges elemeire: az arcon tükröződő jelen-való időnélküliségére,
a csaknem jellemtulajdonsággá váló – többféle módon összetett
– tisztaságra, s nem utolsósorban arra az önmagában
rejtetten is természetesnek mondható „szemjátékra”, s a nyílt
vagy zárt, fürkésző vagy merev tekintet sugározta személyiségjegyekre,
amelyekben láthatón-láthatatlanul egy kissé ott az életmű
mustrája. Csukás
István – összehúzott szem, bölcs mosoly – mintha a mongol
pusztákról, Kiss Anna – boszorkányosan átható tekintet –
mintha valamely varázskörből (sámánvilágból), Szepesi
Attila – illúziótlan befelé nézés – mintha egy pópa
simogatta ikonosztáz mellől jött volna. Szabó Ferenc jezsuita
széttárt karú örömüdvözlése – nyolcvan év fölött csak
a kiválasztottak körül röpdösnek az angyalok –, és a söröspoharat
szájához emelő erdélyi fiatal lírikus, László Noémi
vagabund szüfrazsett derűje ugyancsak megmutat valamit a fotómasina
előtti önfeledt kitárulkozásból. A Csokonai hintajára is szívesen
felülő Szálinger Balázs ezt az önmutogatást jellegzetes
gesztussal, unott fejvakarással hozza tudtunkra, míg Vathy
Zsuzsa szélesre nyílt
szájjal, szemei ugyancsak ragyognak, a nevetés hatalmában hisz.
„Történelmi” ajzottság is lehet a portré lényegjegye. Mi
mást indítana meg képzeletünkben György Attila szép Orbán
Balázs-szakálla, ha nem a Székelyföl leírása szerzőjéhez
való, a helyi színt a múltban akarva-akaratlan megfürdető
idomulást? Rostás Farkas György „magyarázó” (fölemelt
mutatóujj) nézésének éppúgy néplélektani mozzanata van,
mint ahogyan Szombathy Bálint prófétai megjelenésében az
avantgárd kiküzdött-kiküzdendő helye – biztos nyugtalanság
– nyer gesztusértékű kifejtést.
Ha
csupán a szoba-részlet látszik háttérként, az arc – egyedül
az arc – lesz a személyiség hírhozója, mi több, az életművel
is igazolható pecsétje (Tornai József, Ágh István, Győrffy
Ákos, Lator László, Kelemen Erzsébet, Nagy Gábor, Reményi József
Tamás, Szakonyi Károly, Szőcs Géza). Viszont amely fotón a
fizimiskával egyenértékű az alkotót inspiráló környezet,
ott az írót gazdagító mindennapi látvány valósággal a
gondolkodás motorjává válik. Ebből a szempontból egy kissé
„töredezett” – noha a háttérben lévő Széles Judit
textilkép-részlettel erősen karakterizáló – az Ágh-portré,
ellenben Ambrus Lajos Berzsenyi táját is ideemelő falusi szobája
(belógó fagerendák, néprajzi tárgyak, rekvizitumok) maga a nyílt
tükör. Amit látunk benne, megannyi szép tárgy; mert az írásba
is beivódik, az életmű természetes velejárója. Ez utóbbihoz
hasonlatos – ugyanazt a kiegészítő szerepet tölti be – Hárs
Ernő és Czigány György jól megrakott könyvespolca, Lackfi János
szobája (ággyal, pianínóval) és Molnár Vilmos, Csontos János
s Lövétei Lázár László s zsúfolt közösségi tere.
Némelykor
a fotóművész az árnyék sejtelmes hatásával az arcképnek
valaminő többletet ad – különösen a Döbrentei Kornél-portrén
látni, hogy ez a plusz miként rajzol a fény ceruzájával egy másik,
a valóságosnál nagyobb fejet. Ám a kinagyított fizimiskákon
is annyi személyiséget növelő szellemi tulajdonság észlelhető,
hogy Ács Margit, Márkus Béla, Buda Ferenc, Fekete Vince, Papp
Tibor, Király Zoltán, Alexa Károly, Mózes Attila (festményháttér!),
Szentmártoni János, Kalász Márton, Karácsonyi Zsolt, Alföldy
Jenő, Papp Endre, Agócs Sándor, Orbán János Dénes, Tóth Éva,
Király Farkas, Böszörményi Zoltán (szivar!) és Marsall László
(fehér, kiégett tér) arcképe nem keveset árul el a fényképezőgép
elé hívott szerzőről. Amikor „csupán” artisztikusságával
hat, abban is benne leledzik – némely esetben lüktetően
hivalkodik – az alkotó tekintet közvetítette több lényegjegye.
S ugyanez áll a mellkép – ülő és álló póz – statikusan
tömör változataira is (Falusi Márton, Zsávolya Zoltán, Bereményi
Géza, Petőcz András, Vári Fábián László, L. Simon László
– tárlat-háttér –, Nagy Koppány Zsolt, Csender Levente).
Szakolczay Lajos
|