2012.05.18.
A hatalom keményen
bele szólt az egyházak életébe
Szállóigévé vált: úgy szeretik egymást mint az unitáriusok
Négy jeles székelyföldi
személyiségnek adtak át magyar állami kitüntetést április
25-én délután Magyarország Csíkszeredai Főkonzulátusának dísztermében.
A Magyarország köztársasági elnöke által adományozott
magasrangú állami kitüntetéseket ünnepélyes keretek között
adta át dr.Zsigmond Barna Pál főkonzul a díjazottaknak.
Biró Béla esztéta, irodalomtörténész, a Magyar Arany
Érdemkereszt, Szabó Éva népi táncos, nyugalmazott tánctanár,
népi iparművész és Pál Ibolya Mária nyugalmazott
zenetanár, karvezető Magyar Ezüst Érdemkereszt, valamint
Nagy László unitárius lelkész, az Erdélyi Unitárius Egyház
főjegyzője a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét vette át gyülekezetépítő
munkájáért, néprajzi kutatásaiért, a marosvásárhelyi
kulturális és egyházi élet fellendítéséért.
Nagytiszteletű főjegyző úr! Szerkesztőségünk nevében
gratulálok ehhez a magas kitüntetéshez! Elválasztható-e élesen
egymástól az unitárius lelkész Nagy László és a néprajzkutató
Nagy László?
–Először is köszönöm, hogy a Magyar Fórum szerkesztősége
is megkeresett és gratulált ahhoz a kitüntetéshez, amelyben részesültem
és megvallom, hogy soha nem azért dolgozom, hogy bárkitől is
elismerést kapjak, hanem meggyőződésem az, hogy a munkát fel
kell vállalni, és el kell végezni úgy, ahogy a jó Isten azzal
megbízott. Én először is lelkész vagyok. Ez az én hivatásom.
Prédikálok, családot látogatok, intézem egyházközségem ügyeit.
Emellett, amikor időm engedte néprajzzal is foglalkoztam. Gyűjtő
munkát végeztem arra gondolva, hogy majd a vérbeli néprajzkutatók
felhasználhatják. Ezzel a munkával a Kis-Küküllő mentén
foglalkoztam, amikor több szabad időm volt. A családlátogatások
alkalmával, az idős emberekkel való beszélgetéskor érdekes történeteket
hallottam, amit úgy éreztem le kell írni. Szőkefalvi elődöm
Adorjáni Rudolf Károly, akinek azóta több néprajzi tanulmánya
és könyve is megjelent biztatott, hogy folytassam a gyűjtést
mert még nagyon sok érték van. Ezt tettem. Szőkefalván a
Petricsevits -kastély árnyékában
még sokan voltak a 80-as években, akik az 1948-as államosítás
előtt éltek, akik szemtanúi voltak a báró megalázásának,
kifosztásának és össze tudták hasonlítani az akkori időket
a kollektivizálás utánival. Ugyanakkor tulajdonképppen Szőkefalva
határában volt az a csata, amely a gálfalvi csata néven vonult
be a történelembe, amit 1849. január 17-én vívott Bem az
osztrákokkal. A szőkefalvi temetőben ma is láthatók honvédsírok
és legendák, történetek ismertek ezekről az időkről. A
nemzetiségileg és vallásilag vegyes faluba az 1960-as években
főként a Hargita megyei Etédről és Siklódról megjelentek a
sátoros cigányok. Színes világot élnek. Ezzel is ott találkoztam
először, habár szülőfalumban, Homoródalmáson, is egy olyan
utcában nőttem fel, ahol többen voltak úgynevezett házi cigányok
(zenészek, kosárkötők, fakanál készítők, gyógynövény
-gyűjtők, alkalmi munkások), de akiknek mindennapjai ugyanúgy
folytak mint a miénkek. Érdekességként jegyzem meg, hogy volt
olyan osztálytársam, majdnem szomszédom, akivel mondhatom az óvodától
a 8-ik osztályig minden nap együtt mentünk az iskolába.( Akkor
minden cigány gyermek elvégezte a 8 osztályt) és ma is, amikor
kortárs találkozót szervezünk ott van feleségével. Hozzánk
tartozik. Tehát így kóstoltam bele abba a munkába, amit később
nagy örömmel végeztem. Miután Marosvásárhelyre kerültem már
ritkábban foglalkoztam gyűjtéssel és néprajzi írásokkal.
A
néprajzi munkát pótolta egy másik tevékenység. Már a 80-as
években, amikor nagyon keményen dúlt a nacionalizmus, nem ezért
mintha ma ezt nem éreznénk, elődöm Kolcsár Sándor lelkész-esperes
egy kiállítótermet hozott létre, ahol olyan művészek is
bemutatkozhattak, akiket a hatalom eltiltott a nyilvánosságtól.
Az a terem, amely Marosvásárhelyen az unitárius tanácsteremként
vált ismertté, helyet adott magyar találkozóknak, könyvbemutatóknak,
politikai csatározásoknak. Nem rég munkatársaimmal összeszámoltuk,
hogy 1997 októbere óta több mint 100 kiállítást szerveztünk,
és legalább ennyi könyvbemutató is volt. Ez évben is minden második
hétre már kiállítások vannak előjegyezve. Nem csak amatőr művészek
keresnek meg és állítanak ki, hanem jónevű képzőművészek
is.
1978-ban érettségizett, majd 9 hónap sorkatonaság következett.
Már akkor eldöntötte, hogy teológiai pályára lép?
–Az elemi osztályokat Homoródalmáson végeztem és a székelyudvarhelyi
egykori Római Katolikus Gimnáziumban
érettségiztem. Érettségi után felvételiztem az
Egyetemi Fokú Egységes Teológiai Intézetbe Kolozsvárra , és
az akkori romániai törvények szerint, akiknek sikerült a felvételijük,
azokat kilenc hónapig elvitték katonának. A lelkészi hivatás
érzése már korábban megfogalmazódott, érett bennem, még a középiskola
előtt. Nagyszerű lelkészünk volt Bencző Dénes személyében,
aki a falunak mindenese volt. Prédikált, templomokat és
tornyokat javított. Olyan ember volt, akire felnéztek, akit
tiszteltek és szerettek.Ő is Homoródalmás szülötte volt.
1983-ban kapott unitárius lelkészi képesítést. A pártállam
idején Erdélyben megszabta-e a hatalom, hogy mennyi lelkészt képezhetnek?
–Amikor 1978-ban felvételiztünk, akkor két unitárius
hely volt meghirdetve. Később még egy helyet jóváhagytak. A
reformátusok is kevesen voltak. Egy evangélikus végzett velünk.Hiába
volt nagyobb a szükséglet, mert a hatalom keményen bele szólt
az egyházak életébe.
A lelkészek, papok, hivatásukból adódóan mindig a közösségi
szellemet erősítették. Egy magyar lelkész így kétszeresen
veszélyes lehetett az akkori rendszerre nézve…
–A lelkészek, papok, tanítók, tanárok még a 80-as években
a közösségi élet középpontjában álltak. Mindenki oda
figyelt, hogy mit mondanak. (Ez a 90-es évek után megváltozott.)És
valóban nem csak a közösség, hanem a hatalom is, a helyi
kiskirályok, a milicista és a beépített emberek. Habár csak a
hivatásukat végezték a lelkészek akkor, amikor prédikáltak
és tanítottak, mégis a rendszer ellenségeinek kiáltották ki
őket. Nagyon sok kollegámnak van
keserű tapasztalata erről az időszakról. Érdekes, habár
amint írtam egy vallásilag és nemzetiségileg vegyes faluban
voltam lelkész 1986-től 1997-ig, soha senki nem zaklatott és
nem kérte számon azt, hogy mit prédikáltam, hogy mivel
foglalkozom.Akkor, azokbn az időkben nagyon fontos volt, hogy
minden gyülekezetünknek lelkésze legyen, aki tudja hogy hol a
helye és mi a feladata. Mert a lelkészi szolgálat mellett még
nagyon sok feladatot elláttak a lelkészek. Bátorították,
vigasztalták, a reménység lángját ápolták a közösségekben.
Az ilyen tevékenységet pedig nem szerette az akkori rendszer.
Sokszor még ma sem.
1990-ben Magyarországon hirtelen megteltek
a templomok. A nagy felbuzdulást viszont erős visszaesés
követte. Ez történt az erdélyi unitáriusoknál is?
–A megállapítás Erdélyre is érvényes. Itt is többen
voltunk 1990 elején, de nem mondhatom azt, hogy erős volt a
visszaesés. Falvakon egy páran tartották magukat távol a
templomtól, az egyházi élettől. Ezek közül is sokan a lelkésszel
jó kapcsolatban voltak, de a templomba nem jártak.Ezeknél nem
volt olyan feltűnő, hogy egyszer ők is ott ültek a
templompadokban. Persze voltak olyanok is, akiket egykor véresszájú
kommunistáknak neveztek, akik lelkiismeret furdalás nélkül(?)
beültek az első padba és nagy templomba járók lettek. Az is
hozzátartozik az igazsághoz, hogy 1990 után nagyon sok értékes
ember vállalta az egyházi tevékenységet és a munkát, akik építői
lettek egyházainknak. Ők voltak az igazi nyereség.
1986. január 1-jétől a Szőkefalva-Küküllőszéplaki
Unitárius Egyházközségnek és a vámosudvarhelyi leányegyházközségnek
12 évig volt lelkésze. Első dolgozata a Vallásos néprajz
(1995) kötetben jelent meg a szőkefalvi sátoros cigányok
temetkezési szokásairól. Ún. missziós feladata volt a cigányoknál
is?
–1986-ban a három egyházközségben kb.150 hívem volt.
Cigány család csak három tartozott hozzám. A cigányok nagy része
akkor református volt, 1990 után szabadkeresztények, pünkösdisták,
adventisták lettek. A házassági megáldáson kívül minden
fajta szertartást kértek egyházuktól. Amint ismerjük őket öntörvényű
nemzet és a vallási életüket is így élik meg. Találkozásaim,
beszélgetéseim családjukban kimondottan azt a célt szolgálták,
hogy megismerjem szokásaikat és gondolkozási módjukat. Éppen
az említett dolgozat példa arra, hogy mennyire más a véleményük
az életről és a halálról.Erős az Isten hitük, de a félelmük
is.Talán azért, mert nagy empátiával közelítettem meg őket,
nagyon közel engedtek lelki világukhoz, megnyíltak és van
akivel 15 év után is tartjuk a kapcsolatot, ma is nagy
szeretettel találkozunk és fogadnak.
1996-ban megválasztották a Maros-Küküllői Egyházkör
esperesének. 1997. október 1-től a marosvásárhelyi
egyházközség lelkésze. 2004-ben
megválasztották a Marosi Unitárius Egyházkör esperesének,
majd 2008. júniusában újraválasztották. 2006 –ra
felépítették a
marosvásárhelyi kövesdombi templomot, és megalapították a második
gyülekezetet. Ebből arra lehet következtetni, hogy az ön munkásságának
köszönhetően annyira megnőtt az unitárius hívek száma, hogy
új templomra volt szükség?
–Az Erdélyi Unitárius Egyházban hat egyházkör működik
és ezeknek a vezető, egyházi tisztségviselője az esperes, a
világi vezetőinket főgondnokoknak nevezzük. Az esperesi tevékenységem
valóban egy szép időszakot jelent életemben, hisz nagyon
fiatalon megválasztottak. Az egyházkörnek 32 egyházközsége
volt. Ma is nagy- nagy tisztelettel emlékszem vissza idősebb
lelkésztársaimra, akik bátorítottak, segítettek, hogy az
esperesi munkámat jól végezhessem.Nem azt kérdezték, hogy mit
keres itt ez a fiatal esperes és hogy ő akar engem ellenőrizni,
hanem méltósággal és szeretettel mutattak be a gyülekezetnek
és együtt működtek, hogy az Esperesi Vizsgálószék feladatát
elvégezhesse. Amikor 2008. december 4-én a Fehéregyházán
tartott zsinat megválasztott főjegyzőnek, akkor úgy határoztam,
hogy lemondok az esperesi tisztségről Ezt 2009-ben meg is tettem
Marosvásárhelyen
1997-ben is több mint négyezer unitáriust tartottunk nyilván.
Egy templomunk volt és már nagyon régen felmerült az az igény,
hogy osszuk meg a gyülekezetet. Ez mindenkinek hasznára lenne.
Ünnepek alkalmával, amikor 7-800 ember vett úrvacsorát, alig fértünk
a templomban és a folyosókon. Jó, hogy annyian voltunk. Igen,
de mindig ott volt a nagy hiány, a pénz. Amikor a gyülekezet
megválasztott az első
gyűlések állandó feladata volt a templomépítés és az új
gyülekezet alakítása. Tehát már az én megválasztásom előtt
ott élt a gyülekezetben a gondolat, ami csak 1999-ben valósulhatott
meg. Ekkor tettük le a templom alapkövét. Az volt a gyülekezet
határozata, hogy csak akkor alakítjuk meg a második egyházközséget,
amikor a templom felépül. Ez 2006-ra vált valósággá. Azóta
két unitárius egyházközség működik Marosvásárhelyen közel
1800-1800 lélekkel mindkettőben.
Egy unitárius templom felépítése akkor, mikor szinte
mindig hagymakupolás terjeszkedésről lehet olvasni, igen jelentős
dolog. Honnan volt erre anyagi forrás?
–A templomépítéshez korábban hozzá kellett volna
fogni, mert akkor talán könnyebb lett volna. A hely kiválasztása,
az engedélyeztetések, tervek elkészíttetése hosszú időbe
telt. De mindig voltak segítőkész emberek. Érdekes, hogy azt a
helyet, ahol templomunk áll az ortodoxok is kinézték maguknak,
de mivel egy kis emelkedésen van, valakik azt sugallták nekik,
hogy a hely mozog és nem lenne alkalmas templom építésére. Mi
is megvizsgáltattuk és nekünk a szakemberek ajánlották és
biztosítottak arról, hogy nem lesz semmi gond. Eddig valóban
nekik volt igazuk és templomunk a Kövesdomb egyik legszebb helyén
díszeleg. Valóban díszeleg, mert szép és mutatós, Marosvásárhely
egyik legszebb épülete.
Honnan volt pénz
az építkezéshez? Ezt megkérdezem ma is magamtól. Először is
volt egy polgármesterünk, Fodor Imre, aki a városi tanáccsal
megszavaztatott 250 millió leit ( ez ma 25.000 lei), amivel az
alapot elkészíthettük. Híveink pénz adományokkal és közmunkával
segítettek, az Erdélyi Unitárius Egyház a lehetőségek
szerint segített és pénzt kaptunk a Vallásügyi Hivataltól
is, tehát az államtól. Biztos, hogy ez töredék volt amellett,
amit a hagymakupolás templomokra adott.Igy épülgetett, épült
a templom 2006-ig közösen, azután már az új egyházközség
csinosítgatta és végzi el a még hátralevő munkákat.
Mennyire összetartók az erdélyi unitáriusok? Mennyien követik
Dávid Ferenc vallását Marosvásárhelyen?
–Az unitarizmusnak mély gyökerei vannak Marosvásárhelyen.
Az 1568-as tordai országgyűlés
határozatát, amelyben a lelkiismereti és vallásszabadságot
kihirdette, az 1571. januárban a marosvásárhelyi vártemplomban
tartott országgyűlés megerősítette. Valószínű, hogy
ekkor a város lakosságának nagy része Dávid Ferenc követője
lett, úgy ahogy korábban a fejedelem János Zsigmond is. Azonban
ez az időszak kevés ideig tartott és az ellenreformációval az
unitáriusok a városból kiszorulnak és a közeli faluban
Marosszentkirályon alapítanak egyházközséget és élik meg
vallásos hitüket. Az első unitárius templomot csak 1869-70-ben
építették Marosvásárhelyen a Bolyai téren, majd a másodikat
1929-30-ban. Ekkor a lélekszám 600 körül van. Ma közel 3600
unitárius személyt tartunk nyilván. A városban több unitárius
él, akiket otthon, szülőfalujukban tartanak nyilván, oda
tartoznak. A XVI.században összetartozásukról híresek voltak
az unitáriusok. Szállóigévé vált, hogy úgy szeretik egymást
mint az unitáriusok. Ma sem lehet panaszkodni. Oda figyelünk
egymásra és igyekszünk segíteni a kisebb közösségeknek és
örvendünk egymás sikerének.
Egyházuk visszakapta az elvett ingatlanokat?
–Az elvett ingatlanok közül több visszakerült az egyház
és az egyházközségek tulajdonába, de még most is vannak
olyan régi felekezeti iskolák, épületek, amelyek a bürokrácia
útvesztőiben elkeveredtek. Ugyanez a sorsuk az iratoknak, anyakönyveknek,
amelyeket nem akarnak visszaadni, pedig nagyon fontosak a jelenlétünk
igazolására. Az erdők és a földek egy része is várja, hogy
a jogos tulajdonos birtokában lehessen.
2007-től az Unitarcoop Alapítvány elnöke. Mit kell tudni
erről a szervezetről?
–Ezt az alapítványt a Maros-Küküllői Egyházkörben
hozták létre azzal a szándékkal, hogy az egyház szociális
munkájában besegítsen. Több mint 15 éve működik. Az alapítvány
munkatársai besegítenek az idősek otthoni gondozásába, ellátásába,,
gyógyászati eszközöket kölcsönöznek a rászorulóknak, élelmiszer
csomagokat osztanak a kisjövedelmű nyugdíjasoknak. Ugyanakkor nőtestvéreink
kulturális műsorokkal készülnek, amit a város és környék
egyházközségeiben bemutatnak. Mivel az alapítvány jelenleg a
két egyházközséghez tartozik, az elnöki tisztséget is felváltva
látja el a két egyházközség lelkésze. Most a Kövesdombi
Egyházközségünk tölti be a soros elnökséget.
Miért érezte fontosnak azt, hogy megszervezzék az unitárius
lelkészcsaládok találkozóját?
–Az Erdélyi Unitárius Egyházban jelenleg140 lelkész
teljesít szolgálatot. Ezek közül a legtöbben családosok.
Vannak baráti kapcsolatok a
lelkészcsaládok között, mi lelkészek ismerjük egymást, de a
feleségek, a férjek és a gyermekek nem biztos, hogy ismerősként
köszöntik egymást ha találkoznak. Az is lehet, hogy úgy
elmennek egymás mellett, mint az idegenek. Amikor az Unitárius
Lelkészek Országos Szövetségének voltam a titkára, akkor
tettem ezt a javaslatot, hogy szervezzük meg évente a lelkészcsaládok
találkozóját. Több mint tíz éve minden év szeptember első
hétvégéjén Székelykeresztúron találkozunk két napra.
Nagy szükség van erre a találkozóra, az együttlétre.
Így közelebb kerültünk egymáshoz, jobban megismertük egymást,
családjainkat.
Végül beszéljünk az utánpótlásról: lelkészhiánnyal
küzd-e az Erdélyi Unitárius Egyház?
– Az 1990-es évtől egyházunk annyi teológiai hallgatót
vesz fel, amennyire szüksége van. Majdnem minden évben annyi
jelentkező van, hogy felvételit lehet tartani. Habár most is
vannak egyházközségeink, ahol nincs helyben lakó lelkész,
csak beszolgáló lelkész látja el a munkát, nem beszélhetünk
arról, hogy lelkészhiány lenne. Az elmúlt évben egyházközségeink
nagy részét átminősítettük. Szorgalmaztuk, hogy lelkészeink
vállalják a többlet munkát és az egyházközségek biztosítsák
a lelki- és anyagi támogatást lelkészeinknek, hogy minden vasárnap
legyen istentisztelet az anya- és társegyházközségekben, és
minden két hétben a leányegyházközségekben. A szórványban
élő hívekkel való kapcsolattartás is állandó feladata a
lelkésznek. A lelkészképzés Kolozsváron folyik a Protestáns
Teológiai Intézetben, ahol együtt tanulnak a református, unitárius
és evangélikus teológiai
hallgatók és ahol minden feltétel megvan ahhoz, hogy egyházainknak
lelkiismeretes, jól képzett lelkészei legyenek, akik vállalják
a lelkészi szolgálatot főként itt Erdélyben.
Medveczky Attila
|