2012.05.25.
Szlovákia
semmibe vette az Európai Unió elsődleges és másodlagos
joganyagát
Számtalan eljárás azt erősítette, hogy „kettős mérce"
alkalmazása zajlik az EU-n belül
Pozitív
tartalmú ajánlásnak minősítette Bagó Zoltán fideszes
európai parlamenti képviselő a
Csehszlovákiában kiadott Beneš-dekrétumok ellen az EP petíciós
bizottságához benyújtott előterjesztést. Erről és az európai
együttműködés jövőjéről kérdezem Bagó Zoltán urat.
Tisztelt képviselő úr! Miről szól ez az előterjesztés?
–A Szlovák Nemzeti Tanács (SZNT) mint a legfőbb szlovák
törvényhozó szerv 2007 szeptemberében megdöbbentő és lesújtó
döntést hozott, amikor az 1487. sz. határozatában rögzítette,
hogy az 1944-1948 között alkotott ún. Benes-dekrétumok és az
azokat kiegészítő egyéb jogfosztó jogszabályok megkérdőjelezhetetlenek,
érinthetetlenek és megváltoztathatatlanok, és ekként joghatályosította
ezeket. Ez egész egyszerűen az jelenti, hogy nevezett joganyag
teljes egészében része, sőt alapja a szlovák jogrendszernek.
Az előterjesztés kapcsán szükségszerű már az elején világossá
tenni, hogy maga a petíció, nem a teljes Benes-dekrétumok ellen
irányul, hanem kizárólag azon jogfosztó rendelkezések ellen,
amelyek a magyar és a német (szudéta) kisebbséget érintő súlyosan
diszkrimináló rendelkezéseket tartalmaz. A most benyújtott petíció
ezek ellen a diszkriminatív intézkedések ellen irányul, célja,
hogy az EP határozatban szólítsa fel Szlovákiát a Benes-dekrétumok
még hatályban lévő inkriminált jogszabályainak hatályon kívül
helyezésére.
Mennyire megalapozott a petíció?
–Nos, ha figyelembe vesszük az Európai Unióról szóló
szerződés (EUSZ) 2. cikkelyét, valamint a a 6 cikk (1) bek.,
mely elismeri az Európai Unió Alapjogi Chartáját, akkor egyértelmű,
hogy a petíció benyújtói egy megalapozott előterjesztést nyújtottak
be az Európai Parlament Petíciós Bizottságához. Fontos azt is
tisztázni, hogy maga a petíció kizárólag jogi értelemben
tekinthető megalapozottnak, hiszen a jogfosztó jogszabályok érvényességével
és hatályosságával együtt a jelenlegi szlovák jogrendszer részévé
váltak, mely álláspontom szerint ellentétes és összeegyezhetetlen
a XXI század egyesült Európájának eszméjével, és az emberi
jogokkal. Nyilvánvaló, hogy maga az EP Petíciós Bizottsága
sem foglalkozna ezzel, ha kizárólag tagállami hatáskörbe
tartozó ügyről lenne szó vagy az adott ország kizárólagos
jogszolgáltatási hatáskörébe tartozna, illetve ha európai
uniós jogsérelem egyáltalán nem merülne fel. E három feltétel
együttes megléte kellett ahhoz, hogy előzetesen a benyújtott
petíciót elfogadhatónak nyilvánítsák, azaz nyitva hagyták a
kérdés eldöntését és továbbküldték az Európai Bizottsághoz
véleményezésre.
Robert Fico még első kormányzása idején 2008-ban,
Strasbourgban kijelentette, hogy csak akkor lehet megváltoztatni
a Benes-dekrétumokat, ha „megváltoztatjuk a második világháború
végeredményét". Mi erről a véleménye?
–Robert Fico szlovák, ráadásul politikus. Az akkori
kijelentése tárgyi és tartalmi tévedéseken alapul. Tárgyi tévedés
annyiban, hogy az EU-s jogharmonizáció követelménye nem a II.
világháború végeredményéhez igazítja a tagállami jogalkotás
lehetőségeit, sőt, kifejezetten törekszik a világháborús sérelmek
kiigazítására. Arról nem is beszélve, hogy Szlovákia már EU
tagállamként hozta meg ezt a határozatát. Tartalmilag pedig azért
téves e kijelentés, mert Fico úr feltehetőleg megfeledkezik
azon tényszerű történelmi adatról, hogy a Benes-dekrétumokat
a szövetséges nagyhatalmak potsdami értekezletén
megfogalmazott nemzetközi jogelvek alapján hozták meg. A
potsdami értekezlet a németek kitelepítésének ügyét
napirendre véve, a kollektív bűnösség II. világháborúban már
megbukott elvét éltette tovább, viszont annak nemzetközi
jogelvi minőségéről nem volt hivatott döntést hozni. Egyébként
ilyet nem is hozott. Továbbá az sem kétséges, hogy a kollektív
bűnösség azóta sem vált általánosan elfogadott jogelvvé,
illetve a nemzetközi közjog kifejezetten elutasítja azt. Csak
halkan jegyzem meg, hogy Szlovákia az állampolgársági törvénye
kapcsán ma is rendületlenül alkalmazza a kollektívizmus torz
elvét.
A magyar EP-képviselők mit tudtak eddig tenni a Beneš-dekrétumok
ellen?
–A mostani petíció összeállítását és benyújtását
az elmúlt időszakban rengeteg szakmai, kutató és egyeztető
munka előzte meg. Olyan beadvány eddig nem került az EP elé,
ami ennyire kimunkált és alapos lett volna. E mögé már sokkal
könnyebb felsorakoztatni bárkit, mint egyedül viaskodni ebben a
kényes kérdésben. A néppárti magyar EP -képviselők delegációján
belül is egyfajta munkamegosztás zajlik mindenkori egyeztetéssel,
mely azt jelenti, hogy egy-egy adott ügy támogatása vagy elvetése
a delegáció jóváhagyásával történik. Elmondhatom, hogy a
Fidesz delegáció valamennyi tagja támogatja a beadványt, én
pedig, aki felkaroltam, mint a Petíciós Szakbizottság póttagja
keményen dolgozom azért, hogy a lehető leghatékonyabb érdekérvényesítés
valósuljon meg szakmai szinten is. A többi magyar EP- képviselő
eddig még nem keresett meg az üggyel kapcsolatban. Ha ez mégis
megtörténne, természetesen szívesen vázolom nekik is az ügy
nemzeti jellegéből adódó fontosságát, hiszen ez nem jobb-
vagy baloldaliság kérdése, ez az összmagyarság ügye kellene
hogy legyen.
Erősebb a cseh és a szlovák lobbi a magyarnál?
–Azt világosan kell látni, hogy a Benes-dekrétumok
kapcsán nem lehet azonos, cseh és szlovák lobbiról beszélni.
Ami a cseh lobbit illeti, az gyakorlatilag "lezártság"
okán már nincs, hiszen Csehország Európai Uniós csatlakozásakor
kiküldött jogászokból álló bizottság által készített -
Frowein-report -
kizárólag Csehország vonatkozásában vizsgálta a Benes-dekrétumokat.
1993. január 1. óta két külön országról kell e tekintetben
is beszélni. Fontos leszögezni, hogy a tárgyi petíció nem
Csehszlovákiával vagy Csehországgal kapcsolatos, hanem csak és
kizárólag Szlovákiával. A legeklatánsabb különbség, hogy
Szlovákia - semmibe véve
az Európai Unió elsődleges és másodlagos joganyagát, az Európai
Uniós tagsága alatt erősítette meg a Benes-dekrétumokat és
az egyéb, tárgyi időszakban hozott jogfosztó jogszabályokat,
fenntartva ezzel a közel 600.000 főt számláló szlovákiai
magyarság diszkriminációját. Ennél a pontnál érdemes egyébként
azt is megjegyezni, hogy a Benes dekrtétumokhoz való ragaszkodás
szintjeiben is van különbség a két ország között, hiszen amíg
például Csehország kártalanította azokat a cseh állampolgárokat,
akiket a Benes-dekrétumok hátrányosan érintettek
ingatlanvagyonukat illetően Szlovákia ezt soha, senkivel szemben
nem tette meg. Ennek ismeretében a cseh és szlovák lobbiérdek
nem azonos, így aztán nem lehet erősségi szintekről beszélni.
A lobbi mindenhol ugyanazt jelenti, így az Európai Parlamentben
is. Ennél fogva az érdekérvényesítő képesség és készség
minden esetben a lobbizó személye kapcsán határozható meg. A
sikerességet viszont csak a végeredmény fogja majd eldönteni.
Azzal hogy a Magyar Kormány is napirenden tartja a Benes-dekrétumok
ügyét az kizárólag reparációs, és nem konfliktust generáló
szándékkal bír.
Elképzelhetőnek tartja, hogy az EU bármelyik szervének
bármilyen állásfoglalását komolyan veszi Csehország, vagy
Szlovákia? Valahogy úgy látjuk, nekik sok mindent szabad, vagy
elnéznek (pl. a Velencei Bizottság hiába ítélte el a szlovák
nyelvtörvényt), minket meg azért is büntetnek, amit el sem követtünk.
–Nézze, az kétségtelen tény, hogy az elmúlt időszakban
számtalan példa és eljárás azt erősítette, hogy egyfajta
„kettős mérce" alkalmazása zajlik az EU-n belül, így könnyen
kialakulhat olyan vélemény, hogy egyeseknek mindent szabad és
mindent elnéznek, míg velünk szemben megalapozatlan és érdemtelen
retorziókat alkalmaznak. Ezen nyilván változtatni kell, ezt
pedig csak küzdelmes és kemény munkával lehet. Éppen ezért
tekintjük sikernek azt, hogy ebben az ügyben sikerült tovább lépni,
azaz nem lett élből elutasítva, vagy lezárva a petíció. Mint
ahogyan azt már korában is említettem most azon dolgozunk, hogy
mielőbb a Petíciós Szakbizottság napirendjére kerüljön az
ügy, ahol érdemi vita keretében tudjuk álláspontunkat előadni
és érveinket ismertetni.
Ön szerint a közép- és a nyugat-európai országok
mennyire egyenlők az Európai Unióban?
–Ez attól is függ, hogy nyugatit vagy közép-európait
kérdez. Szerintem elvileg valamennyi ország, mely aláírja a
csatlakozási okmányokat az Unió teljes jogú tagjává válik,
állampolgárai pedig ugyanolyan uniós polgárokká, mint a többi
tagállam polgárai. Naívság lenne azonban azt hinni, hogy az
elmélet a gyakorlatban is teljes mértékig megvalósul. Természetesen
a régebben csatlakozott tagállamok történelmi hátterük, a
demokráciában megélt nagyobb tapasztalatuk, olykor még a
gazdasági potenciájuk miatt is számos területen előnyben
vannak a később csatlakozott tagállamokhoz képest.
Geopolitikai tény, hogy a bővítés nyugatról kelet felé tart,
és nem fordítva. Történt azonban a közelmúltban egy nem várt
fordulat, ami sok mindent megváltoztatott. Ez pedig a világválság.
A recesszió az egész Unióra negatív kihatással volt. Ennek
gazdasági következményeibe most nem mennék bele, hiszen azzal
mindenki tisztában van, aki követi a politikai eseményeket. A kérdésénél
maradva sokkal fontosabb ebben a történetben az, hogy a válság
megingatta a Nyugatot is. Eddig azt hihettük, hogy Nyugat-Európa
erős és nekünk, kelet-közép-európai országoknak az abszolút
mérce. Most azonban Nyugat-Európa legalább annyira rá van
szorulva a többi tagállamra, mint korábban az újak voltak őrá.
Az Unió súlypontja eltolódni látszik, ami a tényleges egyenlőség
megvalósításának irányába hat.
Még Tőkés László hajdani EP-i alelnök is
kifejtette, hogy Brüsszel nem lehet Moszkva. Az EU ránk vonatkozó
megalapozatlan döntései lejáratták –e Magyarországon annak
intézményrendszereit?
–Püspök úrnak tökéletesen igaza van! Nem látok bele
a magyar emberek fejébe, nem tudom, hogy mit gondolnak most az
uniós intézményrendszerről, de sejtem. Sajnos az utóbbi időben
valóban álságos és indokolatlan szigorral kellett az országnak
szembesülnie az Unió, főképp a Bizottság részéről. Úgy
gondolom, hogy a kormány mindent megtett azért, hogy ezeket a nézeteltéréseket
tisztázza Brüsszellel, és csak remélni tudom, hogy a hazai közvélemény
nem úgy tekint az Unióra, mint ami állandóan csak korlátokat
szab. Jobb belül mint kívül, az biztos.
Milyennek látja az európai együttműködés jövőjét?
–Nem mondom azt, hogy nincsenek hibái az
EU-nak-kinek vagy minek nincsenek-, de mindent mérlegelve az európai
együttműködésnek van jövője. Időről időre felcsendülnek
olyan hangok, melyek már temetik az Uniót. Tény, hogy gazdaságilag
nagyon nehéz időszakot él át, főleg a mediterrán térség válsága
miatt, de ezt leszámítva már lassan 60 éve fogja össze ezt a
sokszínű, -nyelvű, -kulturájú kontinenst, és eközben
eszmeiségében nem változott. Még mindig az egyenlőség és a
szabadság elve az, ami működését motiválja. És az sem véletlen,
hogy a bővítés is folyamatos. Nyilvánvaló, hogy egy olyan
csoportosuláshoz, melynek nincs jövője, senki nem akarna
csatlakozni. Az Unió vonatkozásában azonban a bővítés igénye
kölcsönös: a csatlakozó államok és a tagállamok is támogatják
a bővítést, legutóbb például déli szomszédunk, Horvátország
csatlakozását, amiben magam is sokat dolgoztam.
A francia elnökválasztás mennyiben hat ki az EU
jövőjére? Az új francia elnök ugyanis azt szeretné, hogy újratárgyalják
az európai stabilitási paktumot.
–A Sarközy-Merkel paktumoknak vége, az biztos! Mivel
Franciaország óriási befolyással bír az Unión belül, természetesen
a franciaországi belpolitikai eseményeket az Unión belül is óriási
érdeklődés kíséri. Ennél fogva ezt az elnökválasztást érdemes
és célszerű behatóan elemezni, és azt összességében értelmezni.
Ha megfigyeljük az első forduló eredményeit egy nagyon
szembetűnő képet kapunk. A 44 millió választójogosult 30%-a
szélsőségeses irányba szavazat, hiszen közel 20% a Marine Le
Pen vezette szélsőjobb pártra, míg valamivel több mint 10% a
kommunista Jean-Luc Mélanchon szélsőbaloldali
pártjára szavazott. Ennek tükrében messze alaptalan Magyarországot
a szélsőségesség terjedésével vádolni és stigmatizálni.
François Hollande szocialista jelölt győzelme egy kettősséget
jelent számomra, egyrészről pontosan látható, hogy az eddigi
intézkedések nem megfelelő irányba, mértékbe és intenzitással
lettek kezelve, melynek során Európa versenyképessége háttérbe
szorult, a magas államadósság, az adott tagállamok magas államháztartási
hiánya, valamint a túlzott mértékű és irracionális szociális
juttatás egy bizonytalanságot és gazdasági recesszióhoz közeli
állapothoz vezetett. Másrészről egy teljesen más koncepció
és ideológia mentén halad és kívánja céljait megvalósítani,
mint ahogyan azt a magam értékrendje indokolná. Ezzel együtt a
francia elnökválasztást metaforikusan Európa lelkiismeretének
hangjaként értékelem magam is. A gyengülő európai eszme tehát
több szélsőséget, és több bolsevizmust eredményezhet.
|