2012.05.25.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Lesznek-e halvacsorák a Hungaroringen?
A Kádár-korszak és a Magyar Televízió sorsközössége
mint téma és mint jelenség nincs beraktározva a lerágott
csontok takarmánytáp üzemébe. Voltaképpen az összefüggés
is alig van megpendítve. Emlékezzünk! Hogyan is volt ez az ötvenes
évek legvégén és a hatvanas évek elején? Az ENSZ még a
„magyar ügy”-et tárgyalta, sokan akkor léptek be a pártba,
és indultak el a karrier útján, elfoglalva többek közt
azoknak a helyét, akik nem kértek maguknak új tagkönyvet a máglyára
dobott helyett. Az asszonyok, anyák beszélőre jártak, folyosókon
ácsorogtak tárgyalásokról kiszűrődő hírekre lesve, és nem
kevesen a temetőkbe döcögtek volna ki az akkor még vasajtós
villamosokon, ha tudták volna, hová kell menni.
Az
idei filmszemle vasárnap délelőttje vitával telt volna, ha a
megszólalók között nem alakult volna ki egyetértés. Mivel
azonban kialakult, mégpedig anélkül, hogy valaki is
megszervezte vagy erőszakolta volna, a különböző magasságokból
megeresztett gondolatok, kritikai észrevételek egy medencébe
folytak össze, és inkább csak árnyalták és kiegészítették
egymást, mintsem hogy szembeszegültek volna egymással. A
„mozgóképkultúra helyzetéről és lehetőségeiről”
mindenkinek a Magyar Televízió nyomorúsága jutott eszébe.
Ebben
nincs semmi meghökkentő, mivel a mai magyar társadalom válsága,
a Kádár-korszak és a Kádár utáni korszak egész története
nemcsak párhuzamos, hanem azonos a Magyar Televízió történetével
és válságával, s ma egyáltalán nem képzelhető el olyan tanácskozás,
amelyiken ne ez a válságkérdés volna a főszólam.
A Kádár-korszak és a Magyar Televízió sorsközössége
mint téma és mint jelenség nincs beraktározva a lerágott
csontok takarmánytáp üzemébe. Voltaképpen az összefüggés
is alig van megpendítve. Emlékezzünk! Hogyan is volt ez az ötvenes
évek legvégén és a hatvanas évek elején? Az ENSZ még a
„magyar ügy”-et tárgyalta, sokan akkor léptek be a pártba,
és indultak el a karrier útján, elfoglalva többek közt
azoknak a helyét, akik nem kértek maguknak új tagkönyvet a máglyára
dobott helyett. Az asszonyok, anyák beszélőre jártak, folyosókon
ácsorogtak tárgyalásokról kiszűrődő hírekre lesve, és nem
kevesen a temetőkbe döcögtek volna ki az akkor még vasajtós
villamosokon, ha tudták volna, hová kell menni.
Mások lángossütőt nyitottak, szépségversenyre,
divatbemutatókra jártak, megint mások pedig elkezdték bekeríteni
az igen jutányosan kapott telkeket. 1200 meg 1600 volt egy kis
fizetés, és 4000 egy Orion tévé. Döbbent csend ült az országon,
csak esténként indult meg valami mozgolódás, amikor a rokonok,
szomszédok kissé félénken bekopogtattak a tévétulajdonosokhoz,
hónuk alatt a sámlit szorítva, meg egy kis majszolnivalót, fél
üveg kövidinkát a horgolt terítős asztalra téve, hogy együtt
csodálhassák a házhoz jött mozit, a képet, amely otthon
mozog.
A
televízió mint technikai eszköz vitán felül Nyugatról jött
jelenség volt életünk keleti sötétségében. A hatalom előtt
egy nagy ziccer kínálkozott: a nemrégen behívott szovjet
tankok után feltüntethette magát olyannak, ami nyugati találmánnyal
ajándékozza meg az embereket. Pedig pusztán a szerencse játszott
a kezére. A magyar tévé kifejlesztése akkor ért el a szerény
megvalósuláshoz.
Ezt adja nektek Kádár János, Münnich Ferenc, Apró Antal
és Dögei Imre, amiért behívta rátok azokat a bizonyos
tankokat.
A
nyomasztó „ideiglenességben” a kis képernyők villódzása
volt az egyetlen vigasz. Milliók, amikor a készüléket be-, a
tudatukat kikapcsolták. Este nemigen múlt el anélkül, hogy
valaki meg ne állapította volna: „odaát, persze, már színes!”
(Az „odaát” természetesen azt a világot jelentette, ahonnan
a levél, a csomag, a fénykép jött a disszidáltaktól.)
De
hát itt így is jó volt. és persze, semmi nyugatit nem sugárzott.
Ugyanígy semmi hazai valóságot. Nem tudósított a kivégzésekről,
a kontraszelekciós őrségváltásokról, nem a félelemről és
a kiszolgáltatottságról, nem a parasztokról, akiket ököllel,
rúgásokkal vertek be szövetkezetekbe, nem a satuba fogott munkásokról,
nem a 301-es parcelláról, és semmiről, ami az országban valójában
történt.
Ellenben
a kép ugyanúgy mozgott, mintha a valóságról szólt volna a
mese.
A Kádár-rezsim a főnyereményt ütötte meg a tévével.
Berendezkedése, úgynevezett konszolidációja sokkal kevésbé
lett volna lehetséges a tévé nélkül.
Emberek százezrei kezdtek el azért gürizni és
megalkudni, hogy hozzájussanak ők is a ládához, amelyik jól
átmossa az agyukat és eltompítja az érzékeiket. Mákony volt,
a „nép ópiuma” – ki is ütötte az egyházakat is.
Havonta
tíz-, évente százezrével emelkedett az előfizetők száma. Az
„elmaradott vidékek”, ahol még nem volt vétel, zúgolódtak
és követelőztek; a bemondónők hajviseletéről, mosolyáról
százezernyi levelező értekezett. A műsorpolitikát a felső
vezetés asszonyainak ízlése szabta meg, ők voltak a legfelső
fórum. Nyárspolgárias operett-jelleg uralkodott el a műsorokon.
És persze vigyor, szakadásig.
A
sokaság közömbös bambaságba süllyedése így kezdődött.
A
filmszakma akkor még
az idősebb testvér arisztokrata gőgjével szemlélte a tévés
kollégákat. Magára valamit adó rendező nem kezdett,
legfeljebb könnyű flörtöt a tévével. A film volt a művészet,
a tévének dolgozni mesalliance volt. A nagy nevek mind a filmgyárban
voltak, a tévében azok dolgoztak, akiknek nem sikerült a pályájuk
a gyárban.
Persze, akkor a
közönség még moziba járt. Egymillió nézője akármelyik közepes
filmnek is került. A televízió akkor még – mit mondjunk? azóta
is – technikai tökéletlensége folytán, valamint művészi
hagyományai következtében alkalmatlannak tartatott a magasabb művészet
kifejezésére. Mégis, akik csinálni kezdték, egy kicsit számkivetetten,
egy kicsit lenézve és ugyanakkor a hatósági figyelem középpontjában,
valami hőskorszak megélésének lendületével és pátoszával
csinálták.
Úgy szerették meg, ahogy van, a közönséggel együtt
szidták, de nem tudtak volna élni nélküle.
Lehetett
volna másképp? Nehezen. Az eszköz maga, a televízió úgy köszöntött
be az emberiség életébe, mint egy váratlan vendég, akinek nem
terítettek.
Kezdetben sehol sem tudták pontosan, mennyire félelmetes
eszköz került a kezébe a hatalomnak, a tőkének, az államnak
vagy az uralkodó osztályoknak.
Igaz, mire Magyarországon elkezdődött, Marcuse már
elmondta, mit gondol a „Marconi-konstellációról”, de az efféle
gondolatok, kételyek és előrejelzések igazságát a történelem
folyamán másutt is csak post festam volt szokás felismerni, hát
még idehaza!
Maga a rendszer, a legfőbb haszonélvező is csak később
döbbent rá, mi is van a kezében. Eleinte a székház kapujának
őrzésével ugyanannyit törődtek, mint a mondatok átfésülésével.
Közel volt még a Rádió ostroma, s a leghűbb harcosoknak szükségük
volt veszélytudatra, az üldözöttség érzetének a fennmaradására,
hogy kellő indulattal tudják képviselni a „proletár
internacionalizmust”.
Proletár
persze hírmondóban sem akadt, sem bent a szerkesztőségekben,
sem a képernyőn.
A híradóban azonban gyakran megjelentek az olvasztárok
– látványként, és a leggyakoribb tudósítás a martinkemencék
csapolásáról szólt. A főtitkárok, ha átruccantak egymáshoz
szomszédolni, a csókokon senki sem rökönyödött meg, a virágcsokron
sem, s a kis úttörők – nyilván megbízható kis kádercsemeték!
– mellre kapásán sem. Virágeső, éljenzés járta, a pohárköszöntők
a megbonthatatlanról szóltak.
Eltelt
tíz-tizenöt év, a dolog egy kicsit unalmassá kezdett válni, a
megbonthatatlan Prágában, majd Lengyelországban is csak ügygyel-bajjal
vált újra megbonthatatlanná, és a nép is ráunt egy kicsit a
dobozra. Mákonynak már kevés volt, hogy a kép mozog, amikor az
élet áll. A főideológusok beszédei semmi izgalmat nem váltottak
ki a háziasszonyokból. A kommentátorok nem voltak elég szépek,
bikkfanyelven hazudtak, és a közönség sokat fintorgott.
Ez
így nem mehetett tovább.
A párt megérezte, hogy a nép előbb-utóbb észhez tér,
és akkor bajok lesznek. Valami új után kellett nézni. De mit
lehet ilyenkor csinálni? Elő kell venni a tiltott gyümölcsöt.
Mi
volt a tiltott gyümölcs? Csakis a nyugati. A nyugati termék. A
zene, a kép, a szöveg. A közönség megint oda-csődült a
doboz elé. A pártideológia, a „meggyőzés” lassan átadta
a helyét a hollywoodi giccsnek. És ez meggyőzőbbnek bizonyult.
Nagyon sok embert győzött meg arról, hogy nem érdemes
gondolkodni. Futószalagon termelte a közömbös lelket.
A folyamat természetesen nem volt ennyire egyirányú. A
selejt mellett remekműveket is importáltak. Minden réteg megtalálhatta
a maga igényeinek megfelelőt. Rosszul csak az járt, aki az egészet
végignézte. Annak a fejében tökéletes zűrzavar keletkezett,
és egyszer s mindenkorra elvesztette a megkülönböztetés képességét.
Csakhogy előbb-utóbb mindenki megkapta az egészet, mert a tévé
olyan, hogy mindig minden az egészre hat: a műsort azok is látják,
akik nem nézik, s ez az áttételes nézés sokszor még hatásosabb.
Az 1970 körül születettek nagy része ma nem tud különbséget
tenni érték és szemét között. Húszéves fiatalemberek
lelkesednek olyan gyermekségekért, amelyen régebben egy tizenkét
éves csak mosolygott.
A televízió galád módon kihasználta azt a szomorú
helyzetet, hogy milliók rettenetesen fáradtan, az önkizsákmányolástól
roskadozva omlanak le a képernyő elé, és nem kívánnak
gondolkozni, mert jártányi erejük sincs. Ezeknek a millióknak
kínálta oda az agy- és lélekkikapcsoló hazugságot, a nagy
hollywoodi maszlagot, a vasöklű gengsztereket és még vasöklűbb
rendőrfelügyelőket, s miközben a gyereket alkalmasint meggyepálták
a pesti utcán, mert virágot vitt a Petőfi-szoborhoz március
tizenötödikén, apuka félszegen a New York-i alvilág titkaiban
gyönyörködött.
Ebben az időszakban vált a magyar televízió részvétlenné,
vált el a nemzettől, és vált kártékonnyá és nemzetellenessé.
Semmiféle reformtörekvés, megújulási kísérlet meg nem érintette.
Ez már megbocsáthatatlan bűn volt. Olyanfajta szolgálata nem
is a hatalom egészének, hanem szinte az egyes főnököknek,
besegítés a belviszályokba és hatalmi harcokba, amit az értelmiségnek
ez a legjobban informált rétege – hiszen az volt, csupa
bizalmi ember, aki a világot járta! – csak úgy tudott
megtenni, hogy a nemzet valódi sorskérdései iránt közömbös
volt.
Amikor a filozófiában, a szociográfiában, az
irodalomban, az Írószövetségben és még a színházban –
pedig azt is őrizték! – is megindult a harc a megújulásért,
a „másként is lehet”-ért, amikor az értelmiség számos
csapata, egyéne az egzisztenciáját is kockára téve megindult
új ösvényeken és az ellentmondás lépcsein, felfelé, akkor a
televízió meg se mozdult, sőt nemhogy szolgai alázattal, de kéjjel
teljesítette a vezetés retrográd kéréseit.
A
Duray–Csoóri–Hajdú-eset példaértékű. Duray Miklós, a
felvidéki magyarság szószólója, börtönt kockáztatva, majd
oda be is kerülve kiad egy könyvet, amelyhez Csoóri előszót
ír, s ennek néhány mondatáért a kultúrpolitikai eltiltja,
megvesszőzi, s vele az egész táborát. A nyilak részben
Pozsgayra vannak kilőve, csak a nagyközönség ezt nem nagyon
tudja. S ki vállalkozik az alantas intézkedés megideologizálására?
A tévé főkommentátora! S aztán odaáll a milliók el, és
magyarul beszél. Csoda-e, ha ma mindenütt csak a sivár közönybe
ütközik az ember? Mennyi érzéketlenség, mennyi nemzetellenes
indulat kell egy folyamatnak ilyetén arcátlan levezényléséhez?
Magyar nyelven, a leghatásosabb fórumról irtani a nemzeti érzést
a népből. Ebben az időben – s még most is jószerivel – a
Magyar Televízió egész műsorpolitikája ezt a célt szolgálta,
s ez alól nem ment fel, hogy a nacionalizmusellenes hashajtóból
nem hiányzott néha-néha egy-egy vers, dráma, egy-egy népies táncszvit.
Az elegy mérgezett volt, s az ma is.
De
ez már a Magyar Televízió véglegesen fesletté válásának a
korszaka. Ez már a „kontaktálás” untergangja. Mondhatják
és mondják is persze, védekezésül, hogy a legszigorúbban
cenzúrázott intézményben nem lehetett ez másként, mondják,
de most sem mondanak igazat. Nemcsak azért, mert az ellenállás
másutt is kockázatos volt, és másutt is időszakos kirekesztésekkel
kellett fizetni az új eszmék szolgálatáért, hanem azért nem,
mert a tévé gárdája – tisztelet a kivételnek – „önként
és dalolva” teljesítette a vele „kontaktáló” kultúrpolitika
elvárásait, mert a kontraszelekció ott elsősorban nem arra irányult,
hogy tehetséges be ne kerüljön – persze arra is –, hanem
arra, hogy egy esetleges szolgálatmegtagadó be ne kerüljön.
Nemcsak a nagy hatalmú párt- és belügyi jogosítványú főemberek
tartják kezükben az intézményt ma is, hanem az önkéntes
feslettség.
A magyar tévé megtanult manipulálni, és kéjjel vezette
félre a közönséget. A legfinomabb mellébeszélésnek, a
majdnem igazat mondásnak, az alig látható csúsztatásnak
nagymesterei nőttek fel. Minden képzeletet alulmúló szellemi
igénytelenség áradt a műsorokból és a műsorvezetőkből.
A címbeli kérdés – tudniillik, hogy lesznek-e halvacsorák
a Hungaroringen, nem egy elhangzott műsor címe, hanem a kérdésfelvetés
szellemi mélysége. Benne van a különcködés, a feltűnősködés
és a dolgok valódi menete iránti közömbösség. Ez az átlag
jelképe.
Rengeteg
tehetség olvad bele ebbe az Ízléstelenségbe. Sokszor kitüremkednek
komoly szándékok és tiszteletre méltó erőfeszítések. Egyes
arcokat a közönség valóban szeret, becsüli bátorságukat
(sokszor életük kockáztatását!), egyes rendezők megpróbálnak
valamit, csak az egész teljesítmény ilyen hungaroringes. Nem
Hungaroring kell, hanem „tiszta teljesítmény erkölcs”.
Az amerikai tévé, a nagy példakép, ahová tanulni küldik
a szépreményű showmaneket, talán még ordenárébb, talán még
több a híg lötty benne. De a morál, amit kisugároz, az erkölcsi
tartás, a modor és az igény, amivel az igénytelenséget sugározza,
maradéktalanul jenki, amerikai. S ez igencsak így van a világ
minden állami és nem állami televíziójával: a szellem, amit
sugároz, nem idegenszerű. Csak a magyar televízió küzd a
„magyar nacionalizmus” ellen – de hát nem az ellen küzd…
1956 után ez még valamennyire érthető volt. A forradalom
nemzeti szabadságharccá lett, a magyarság megint veszélyes
felforgató elemmé lett, le kellett szerelni. Sikerült. Most már
azonban halálán van. Életet kell lehelni bele, s erre a Magyar
Televízió jelen állapotában alkalmatlan.
A
pártvezetés hamar rájött, hogy milyen gerincminőségű légióval
van dolga, és állandóan napirenden tartott átszervezéseket,
amelyeknek következtében örökösen a felső kap-csolat keresése
lett az irányítás könnyed eszköze. A székházban minden héten
felröppent egy hír valamilyen személycseréről, s aki vinni
akarta valamire, az már akkor elkötelezte magát a „jövő
emberei”-nél, amikor azok még csak várakozási állományban
voltak. Persze, az is fontos, hogy ne köszönjön annak, aki már
nem számított. Az egész intézmény a „kontaktálás”-sal
volt elfoglalva. (Knopp András kifejezése A hét január 9-i adásában:
„Én még mióta államtitkár vagyok, nem kontaktáltam az ÉS-sel.”)
Mindenki kontaktált valakivel, a szerkesztő az osztályvezetővel,
az osztályvezető a KB-taggal, a főosztályvezető az államtitkárral,
az államtitkár a főtitkárral (de ez aztán valóban így
kellett legyen, különben hogyan mert volna egy mozdulattal két
PB-tagot, egy államminisztert és egy KB-titkárt elhessenteni az
ÉS-től!?), a főtitkár pedig, mint azt láttuk annak idején,
az amerikai nagynénikéjével. A szerkesztők igyekeztek kitalálni
a hatalom gondolatát is. Tálcán szállították az odafent nem
is álmodott manipulációs fordulatokat. Nem a közönségnek,
hanem a felső kapcsolatoknak készültek a műsorok.
És
most sokkolva érzi magát sok vezéregyéniség a Televízióban.
Felteszem,
Ózdon az olvasztárok és vasmunkások között is hasonló a
helyzet. Nyomás nehezedik rájuk, hogy hagyják abba a tevékenységüket,
mert a társadalom nem tudja eltartani őket. Drágán termelnek.
Még-is, én az ózdi olvasztárokért, hengerészekért akár áldozatra
is készen állok. Ők nem követtek el árulást, hanem velük
szerencsétlenség történt.
A
tévé manipulátor vezérkarával azonban más a helyzet.
Ők
útban vannak. Igen, a nemzetnek!
(Megjelent:
Hitel, 1989 / 6. sz.)
|