2012.05.25.
Csorja Gergely: Fegyver és hatásvadászat
A fegyvertartás
szabályai nem érintenek sok embert, tulajdonképpen ma néhány
szűk csoport: a vadászok, a sportlövők, az önvédelmi
fegyvert tartók és a hivatalból fegyvert viselők érdeklődésére
tarthat számot. A fegyvertartók száma nem éri el a 250 ezret.
A fegyvertörvény régóta várt módosítása mégis a közérdeklődés
középpontjába került. Maga az eljárás annyira tipikus, hogy
muszáj a teljes témakörrel is foglalkoznom.
A polgári célú
fegyvertartás szabályai végletesen rosszak voltak, ebben
mindenki egyetértett. A fegyvertartókat a rendőrség fegyverügyi
előadói, illetve kezdeményezésükre az éppen ráérő körzeti
megbízottak ellenőrizték. A fegyverrel foglalkozó rendőrségi
munkatársak is tudták, hogy a fegyvertörvényből, a vadászatot
szabályozó törvényből, a sporttörvényből, valamint az
ezekhez kapcsolódó végrehajtási rendeletekből, továbbá egyéb
miniszteri rendeletekből álló jogszabályhalom teljesen
alkalmatlan a terület világos szabályozására. Az átláthatatlan
jogi szabályozás helyett a rendőrség saját kézbe vette az
engedélyezést és főkapitányi utasítások, valamint a fegyverügyi
osztályok vezetőinek kényszerű jogértelmezései alapján jártak
el. Ennek megfelelően senki sem tudta, hogy milyen érvényes
szabályok vannak.
Azt a puskát,
amelyet vadászati célra az egyik megyében minden további nélkül
engedélyeztek – a szakzsargon szerint beírtak –, azt a másikban
szigorúan tiltották. A vadásznak senki sem tudta megmondani,
hogy mit csináljon a puskájával, ha a vadászat után nem siet
rögtön állandó lakcímére, ahol a fegyvert tárolnia kell,
hanem – mondjuk – egy közeli szállodában kíván megszállni.
Ne adj’ Isten meginna néhány pohár bort a vadászat örömére.
A sportlövők a sportegyesület tulajdonában lévő fegyvereket
a jogszabály szerint nem vihették volna magukkal, csak ha átíratják
a saját nevükre és sorolhatnánk az idiótábbnál idiótább
szabályokat.
A megoldás –
mint hazánkban oly sok mindenre – az volt, hogy senkit sem érdekeltek
a szabályok. Illetve, ha valaki-vel ki akartak szúrni, akkor jól
bevonták az engedélyét, de adott esetben még fel is jelentették
egy határidő elmulasztása miatt, vagy éppen azért, mert megebédelt
a vendéglőben vadászpuskája társaságában. A fegyverügyi előadók,
akik a fegyvertartók haragjának központjába kerültek, természetesen
semmiről sem tehettek. Ők ugyanolyan áldozatai voltak a rossz
szabályozásnak, mint maguk a fegyvertartók.
A
szocialista-szabaddemokrata kormányok féltek a fegyvertől,
sohasem feledték ’56-ot, úgy gondolták, hogy a lakosság kezébe
nem lehet fegyvert adni, mert az még egyszer ellenük fordulna.
Ugyanakkor a holdudvarhoz tartozó fél- vagy teljesen bűnöző
elemeket az elvtársi, avagy hitközségi kapcsolatok segítségével
akkor is ellátták fegyvertartásra jogosító engedélyekkel, ha
a törvény szerint biztosan nem kaphattak volna.
A Fidesz–KDNP választási
győzelmével a fegyvertartók jelentős része is reménykedett
az elmebeteg szabályozás megváltozásában. Ennek megfelelően
a sportfegyver szövetségek támogatásával Dr. Nyikos Attila
jogász, a katasztrófavédelem ezredesi rangú osztályvezetője
megfogalmazott egy egészen kiváló törvénytervezetet. Az Európában
is igen bátornak számító tervezet bevezetett volna sok olyan
új fogalmat, melyek az egyeztetések során végül kikerültek
az elfogadott törvényből, de az új fegyvertörvény sok elemet
át is vett a Nyikos-féle tervezetből.
Végre a magyar
vadászoknak és sportlövőknek sem kell eldobniuk a drága rézhüvelyeket,
hanem újra felhasználhatják azokat, azaz újratölthetik a lőszereket.
Végre nem kell minden egyes fegyver megvásárlása előtt a
teljesen értelmetlen engedélyezési eljáráson végigvergődni,
hanem ha a fegyvertartó alkalmasnak minősíttetett vadászpuska
megszerzésére, akkor megveheti a második vadászpuskáját is
előzetes engedélyezés nélkül. Végre megtudtuk, hogy mit kell
csinálni a vadászpuskával, ha netalántán megebédelnénk egy
vendéglőben vadászat után és sorolhatnánk a törvény előnyeit.
Ugyanakkor az ún.
home defence kategória nem került be a törvénybe. Ez lényegében
az otthon tartható fegyver engedélyezését jelentette volna,
azaz bárki, aki a feltételeknek megfelel, vásárolhatott volna
lőfegyvert otthona védelmére. Ezt a kategóriát elsősorban a
rendőrségi szakvélemény, illetve a politikai kockázat kerülése
miatt vették ki a törvényből. Tegyük hozzá, teljesen érthetően.
Ugyanis – bár meggyőződésem, hogy az otthonvédelmi
fegyverek megjelenésével semmivel sem történne több visszaélés
fegyverekkel, sőt felteszem, hogy a betörések, kerti lopások
száma radikálisan csökkenne – a fegyverügyből politikai
balhét kezdtek gyártani, annak minden kellékével.
A hangulatkeltést
természetesen a Jobbik kezdte. Először is beállt a Nyikos-féle
tervezet mögé, majd követelte, hogy a home defence kategóriát
vegyék be a törvénybe, mert attól a cigánybűnözés majd csökken.
Ezzel párhuzamosan informális csatornákon elterjesztették: a
cigányokat ki lehet zárni a legális fegyvertartásból, mégpedig
úgy, hogy a fegyvertartást érettségihez fogják kötni. Ezzel
az otthonvédelmi fegyvertartás esélyeit a nullára csökkentették.
Természetesen nem zárható ki, hogy ez volt a cél..
A másik oldalról
az ügyre ráugrott az LMP, hogy ők bizony nem helyeslik a
fegyvertartás könnyítését. Az LMP képviselőinek hozzászólásából,
illetve a közleményekből egyértelműen kiderült, hogy nem
olvasták a tervezetet. Azért mindenhol elmondták, hogy a kormány
könnyíti a fegyverhez jutást és ezt ők mint virágos réten
peace feliratú dobgitárral és rasztahajjal szaladgáló vegetáriánus
liberálisok nem helyeslik. Az ügy feltehetően elsikkadt volna,
ha nem történik meg az a három eset, mely középpontba állította
a fegyvertörvényt. Az első a kulcsi gyilkosságsorozat. Kulcson
egy férfi lényegében kiirtotta a családját késekkel. Az ügy
tulajdonképpen azt igazolná, hogy nincs értelme a lőfegyvertartás
szigorításának, sőt azt bizonyítja, ha valaki ölni akar,
akkor azt késekkel ugyanúgy megteheti. A második az orvvadász
esete, aki az őt lebuktató rendes vadászokra támadt. Ez az
eset ugyan kapcsolatban áll a lőfegyverekkel, csakhogy az orvvadász
engedély nélküli fegyverrel ölt, így inkább az vethető fel,
hogy a vadászoknak is engedélyezni kellene az önvédelmi
fegyver tartását. A harmadik eset, a soproni lőtéren történt
tragédia, ahol három, 18-19 év körüli fiú agyonlőtte a lőtér
vezetőjét és az egyik klubtagot. Ez utóbbi eset már valóban
a törvény területére tartozik, csakhogy ezek a fiatalok már
korábban is több bűncselekményt elkövettek.
Ennek ellenére a
médiamunkások izgalmi állapotba kerültek, esetleg izgalmi állapotba
hozták őket némi beígért honoráriummal, és egymás után
jelentek meg a cikkek, a riportok, a jól összeállított tévés
blokkok, hogy valami miatt szerte Magyarországon gyilkolnak.
Megszólalt a szakértő, a pszichológus és mindenki. A stressz,
az agresszió, a mentális egészség és egyéb közhelyek uralták
a médiát. Majd az elengedhetetlen következtetés: és a kormány
ilyen helyzetben könynyíti meg a fegyverhez jutást. Amennyiben
valami Jobbik-közeli oldalra tévedtünk, akkor pedig az ellenkezője:
és a kormány ilyen körülmények között nem engedélyezte a
fegyverhez jutást.
A tájékozatlan
olvasó, akit a fegyverek nem különösebben érdekelnek, ebből
mindösszesen annyit kap, hogy tessék, a kormány már valamit
megint elrontott. Pedig akinek van otthon fegyvere, vadászati
avagy sportolási célzattal, az akár elégedett is lehet.
Azt azért meg
kell jegyeznem, hogy a jogalkotási processzus egy fontos eleme
soha nem jelenik meg a kritikákban, csakhogy mivel közvetlenül
nem róható fel a kormánynak, ezért senkit sem érdekel. Szóval,
a fegyvertartás újraszabályozásánál, akárcsak a többi szabályozásnál,
egy fontos jogelméleti kérdést figyelmen kívül hagynak a
minisztérium jogszabály-előkészítői. A kérdés annyiban
foglalható össze, hogy a szerencsétlen állampolgárnak szakirányú
jogi ismeretek nélkül, egyszerű józan paraszti ésszel meg
kell-e értenie a jogszabályt, ami az életét szabályozza, vagy
sem. Szerintem meg kell, és ebből nem vagyok hajlandó engedni.
Tudom, hogy ennek a vitának könyvtárnyi irodalma van, jogbölcselők
sokasága ugrott egymás torkának emiatt, de azért az még sincs
rendjén, hogy egy területet, most éppen a fegyvertartást, három
törvény és hat kormányrendelet szabályozzon, melyekből a
polgárnak valahogy ki kéne fejtenie a megoldást, hogy akkor
most hogyan is lehet fegyvertartási engedélyt szerezni.
A sok jó irányú változás mellett ez a mostani módosításnak is
felrótható.
|