vissza a főoldalra

 

 

 2012.03.02. 

Hatalmas és gazdag szellemi örökséget hagyományozott ránk

Csurka István darabjában játszottam először ebben az épületben, és most annak a színháznak leszek a tagja, amelyik az ő szellemiségére épít

Csurka István temetésén, a sírnál az Elindultam szép hazámból c. népdalt énekelted. Ez konkrétan egy sirató jellegű dal?– kérdezem Maros Gábor színművészt, operaénekest.

 –Nem gyászdal, hanem ima, minden magyar ember imája, aki elindult az úton. A dal azt is jelképezi, hogy az itthon maradottakra nagyon sok feladat hárul.

 Sok és korán sem könnyű feladat.

 –Csurka István hatalmas és gazdag szellemi örökséget hagyományozott ránk, és ezt az örökséget nem szabad elherdálni. A mester drámaíróként és esszéistaként meghatározója volt a 20-21-századnak. Csurka István utolsó drámáit is bemutatja az Új Színház, hogy a színházszerető közönség megismerje az ő gondolatait. Azokat a gondolatokat, melyeket több évtizeden keresztül kirekesztettek a magyar színházi életből. Én nagyon közel állhattam hozzá. A történet messzire nyúlik vissza, 1969-re. Akkor még a főiskola padjait koptattam, hiszen csak 1971-ben kaptam diplomát. Behívnak a Thália Színházba, ami akkor érdekes módon a mostani Új Színház helyén működött. Ott egy mosolygós arcú szőkés hajú úr azt mondta: „nagyon örülök neked, láttalak az Ódry Színpadon”. Csurka István ugyanis mindig megnézte a vizsgaelőadásokat. „Ugye elvállalod a szerepet?”- kérdezte. Akkor még nem tudtam, miről van szó, de azt igen, hogy Csurka István áll előttem. „Hát nem tudod? Itt megy majd a Ki lesz a bálanya? a Thália stúdiójában.” Hatalmas örömet jelentett számomra, hogy főiskolásként nem egy utolsó statiszta szerepet kellett eljátszanom, hanem egy sikeres szerző darabjában kaphattam remek alakításra lehetőséget. Ha jól emlékszem a Rivalda 1970-es évkönyvében cikk és fotó is megjelent erről a darabról, ami egy értelmiségi kör pókerpartijáról szól. Inke László, Keres Emil, Szilágyi Tibor és az akkor hihetetlen nagy formában lévő Harsányi Gábor pókerezett. A szerelmespárt pedig főiskolai hallgatóként Hámori Ildikó és én alakítottam. A fiataloknak kell a lakás, az öreg átadja nekik, elmegy, majd öngyilkos lesz. A darabbal részt vettünk a szarajevói kísérleti stúdiószínházak fesztiválján, ahol első díjat nyertünk. Csurka István elhatározta, hogy előadás után, másnap reggel, még indulás előtt egy szép szőnyeget vásárol Szarajevó muzulmán negyedében. Ki kísértük a piacra Csurka Istvánt. Ő ott kiválasztotta a szőnyeget, amit túl drágának tartott, és tovább akart menni. Nem tudtuk azt, hogy az első vevő a muzulmánoknak szent. Tehát bármennyit ajánl a vevő, annyiért adják oda a portékát. Ettől kezdve bármikor találkoztunk, mindig felemlegette nekem ezt a históriát.

Az Úr útjai kifürkészhetetlenek, mert abban az épületben játszom majd szeptembertől, amiben a „Bálanyát” bemutattuk. Csurka István darabjában játszottam először ebben az épületben és most annak a színháznak leszek a tagja, amelyik az ő szellemiségére épít.

 Az is sokat elárul, hogy eddig több színész, és nem is akárkik, csatlakoztak a színházhoz, mint amennyien önként eltávoztak.

 –Elég nagy felelőtlenségnek tartom azt, hogy annak idején felheccelték a színészeket a mostani vezetőség ellen. Új munkahelyet viszont nem biztosítottak nekik mellé. Egyedül Hirtling István nyilatkozta azt, hogy várjuk meg a műsortervet, csak utána kritizáljunk.

 Mi a véleményed arról, hogy mikor már Csurka István testi valóságában nem lehet köztünk, még most is szidalmazzák, fasisztázzák őt?

 –Azért fasisztázzák, mert tudják, hogy igaza volt. Tudják, hogy az igazságot képviselte és rámutatott a nemzetellenes bűnökre. Azért is kritizálták őt, mert megalkuvás nélkül politizált, és nem akarta, hogy ez az ország gyarmati sorba jusson. Mára sokan rájöttek, hogy Csurka Istvánnak igaza volt, többen meg is követték. Az EU-csatlakozáskor Csurka István megmondta, hogy „Így nem”! Milyen igaza volt! Láthatjuk, hogy mi mindent tett az Európai Parlament hazánkkal, és mennyire nekimentek az új nemzeti alkotmánynak. Úgy, hogy el sem olvasták. De én nem ezt fájlalom, hanem azt, hogy magyar emberek kint az EP-ben szidalmazzák a magyar kormányt. Ha a külföld támad, akkor félre kell tenni a pártbeli különbözőségeket. Van egy réteg, amelyik azt hiszi, hogy a bölcsek kövét hordozza. A kultúrára visszatérve: sokan nem is látnak darabokat, és úgy nyilatkoznak róluk. El sem olvassák a színházigazgatói pályázatokat, de már kritizálják azokat. Ez egy „sport” Magyarországon.

 Nem tartasz attól, hogy kiállásod miatt kirekesztenek?

 –Már amikor a világra jöttem, egy nagyobb kör kirekesztett. Édesanyám gróf Nagylétai Lazay Gabriella. Sokan csak Lazay Gabriellaként ismerték, de a környezem mindig tudta, honnan jövök. Azért is „kaptam”, mert gimnazistaként ministráns vezető voltam a katolikus templomban. Ezért aztán nem lehettem KISZ-tag, amit igazából nem is én, hanem osztálytársaim sajnáltak. Kijárták, hogy legalább a táborba elmehessek, mert én voltam a nótafa. Előfordult, hogy felállt egy osztálytársam az órán és azt mondta: „a Mayer Gabi nem csak a nagytemplomban, hanem a kápolnában is ministrál.” Erre megkérdezte az osztályfőnök: „honnan tudod ezt?” „Ott voltam.” „Köszönöm, nincs több kérdésem.”

 Magyarosítottál?

 –A személyimben Mayer Gábor vagyok, tehát a Maros a közismert, a művésznevem. Sváb fiú vagyok, apai ágon München környékéről származik a család. Egy érdekesség: a tatai edzőtábort édesapám tervezte. A Maros nevet pedig Nádasdy Kálmán találta ki nekem a Színművészetin. Ady-műsort készítettünk, és tele volt németes névvel a szereplőgárda. Az egyik próba alatt hatalmas nevetés, azt mondta erre Nádasdy: „menjen ki a színház elé, nézze meg a plakátot, és amelyik név nem ismerős, az maga.” Így lettem Maros.  

A másik témánk: április 1-jén a Ram Colosseumban rendezitek meg a 3 MAGYAR TENOR-jubileumi koncertet. 20 évvel ezelőtt a klasszikus Három tenor –koncerteket utánozva álltatok össze, vagy itt sokkal többről van szó, mint utánzásról?

 –Másról van szó. Bozzay Attila Csongor és Tünde c. operájában a három ördögöt tenor hangokra írta. Így Korcsmáros Péter, Gerdesits Ferenc és jómagam játszottuk az ördögöket, hatalmas sikerrel, és mindez után együtt maradtunk. 1991-ben adtunk először koncertet a Vigadóban, és nem sokkal rá történt, hogy Domingo, Pavarotti és Carreras legendás koncertet adott a Caracallában. Mi nem hagytuk abba a koncertezést, annyi változott, hogy Korcsmáros Péter betegsége miatt már nem énekelhet, és helyére hívtuk meg Berkes Jánost, az Operaház magánénekesét.

 Az egyik képen Gerdesits Ferenc Pavarottit utánozza a kendőjével.

 –A műsor egyik blokkja a három nagy tenorról szól, ebben utánozzuk a manírjainkat. Azt ki kell jelenteni, hogy Domingóék ezekkel a koncertekkel közelebb hozták az emberekhez az operák világát. A Tosca, a Rigoletto, a Traviata így kilépett a pompás operaházi falak mögül és népszerű lett olyanok körében, akik addig nem hallgattak operákat. Én azt kívánom, hogy legyen minden nemzetnek három tenorja. A mi célunk is az, hogy közérthetően kínáljuk a publikumnak a klasszikus melódiákat. A műfaj kedves manírjait, fricskáit is bemutatjuk. Három díva lesz a társunk, s egyikük, Pitti Katalin Erkel Ferenc egyik imádságát adja elő.

 Magyarországon a klasszikus zene miért is távolodott el az emberektől?

 –Az egyik, hogy bezártuk az Erkel Színházat. A másik: a hozzánk is begyűrűzött pénzügyi válság sok családot a tönk szélére sodort. Az emberek t pedig először pont a kulturális termékek fogyasztásáról szokik le. Bízom benne, hogy egy jobb korszak érkezik el.

 

Medveczky Attila