2012.03.02.
A művészet szentség
Mindig csak saját örömömre festek
Varga Patrícia Minerva festőművész 1995-ben végzett a Magyar Képzőművészeti
Főiskolán (festőművész és középiskolai rajz- és művészettörténet
tanári diploma + 1 év posztgraduális mesterképzés). Tanulmányutak:
1999: Hollandia; 2000, 2002, 2004, 2005: Erdély. 1994-től az
MAOE, 1999-től a Magyar Festők Társasága, 2010-től az MKISZ
tagja. 1997–2004: a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium rajz és
műalkotások elemzése tárgy tanára. Díjak:
Tóth Menyhért Alapítvány Díja (1994), Barcsay Alapítvány Díja
(1998), Katona Kiss Ferenc és neje, Túri Júlia Alapítvány Díja
(2000), MAOE Kiállítási Szakmai Díj ( Kép-párok c. kiállítás
) (2001), Palladium Díj, amely a Palládium Alapítvány által„az
előző év legkiemelkedőbbnek ítélt képzőművészeti teljesítményét”
díjazzák (2003), Királyhágómelléki Ref. Egyházkerület Díszoklevele
(2004), A XVI. Magyar Tájak Országos Tájkép Biennálé Díja
(2004), Balaton Tárlat, Balatonalmádi, Somogy megye díja
(2005), A XVII. Magyar Tájak Országos Tájkép Biennálé Díja
(2006).
Külföldi egyéni kiállításai: Koninklijke Academie van
Beeldende Kunsten, Hága, Hollandia (1995), Katolische
Hochschulgemeinde, Wuppertal, Németország (1996), "Kneipe"
des Hochschul-Sozialwerks, Wuppertal, Németország (1996),
Kunstcentrum, Hága, Hollandia, Stichting Européer szervezésében
(1999), Collegium Hungaricum, Bécs, Ausztria (2005), Magyar
Kulturális Intézet, Bukarest, Románia (2006), Vigadó, Kézdivásárhely,
Erdély, Románia (2006).
Válogatás az elmúlt 12 év hazai egyéni kiállításaiból:
Szinyei Szalon (2000), Csongrádi Városi Galéria (2000), Vizivárosi
Galéria ( Zsemlye Ildikó szobrászművésszel közösen )
(2001), Ökollégium, Budapest (2001), Mártonfi Galéria, Kecskemét
(2001), Magyarok Háza, Budapest (2002), Szentesi Városi Galéria
(2002), Ernst Múzeum Dorottya Galériája (2003), Visual Art
Atrium Hotelgaléria (2003), Artus Színház, Budapest (2004),
T-Com Galéria, T-Com székház, Budapest (2005), Kispesti Vigadó
Galéria, Budapest (2005), Ferenczy Béni Terem, Pécs (2005), Művésztelepi
Galéria, Szolnok (2006), Volksbank Zrt.Galéria, Budapest,
Istenhegyi út 40/a (Radák Eszterrel és Soós Nórával) (2007).
Fontosabb hazai csoportos kiállításai: Galéria 11, Budapesti Műszaki
Egyetem kiállítóterme (1989), Art-Jam 93, Gellért Hotel ( trio
) (1993), Csongrádi Városi Galéria (1995) "Máskor, máshol",
Magyar Festők Társasága Kiállítása, Szeged (2000), Tóth
Menyhért Díjasok, Kecskemét (2000), "Nőművészet
Magyarországon 1996-2000", Ernst Múzeum (2000),
„Genezis”, Cifra Palota, Kecskemét (2005), Bencés Apátság
Galéria, Tihany (2005), „Oltár”, Cifra Palota, Kecskemét
(2006).
Szüts Miklós
festőművész így értekezett Varga Patrícia Minerva művészetéről:
A látszat azt mutatja, hogy határozott, biztos elképzelés van a fejében,
mikor odaáll az üres vászon elé; nekiáll és egyszerűen föllapátolja
a vászonra az egészet. Nincs fontolgatás, toporgás és tétovázás:
FESTÉS VAN. És süvítenek a narancssárgák, kékek és feketék,
fölkerülnek a fekete felhők és mindkét nap az égre, izzik a
szántás, lüktetnek a dombok...És kész. És amikor jó, akkor
bizony nagyon jó. Minden világos, nem? Az egyikük menet közben
igazít folyamatosan az átirányon, a másik megy bele vakon a
pusztába, és ágy ér a célba. Ennyi. Csakhogy... Csakhogy a
dolog persze nem ilyen egyszerű. Ugyanis egyikük sem tudja ám
jobban a másiknál, merre jár. Nem tudhatja, hiszen akkor, ott a
vásznon valami vadonatúj, sohasemvolt dolog születik, nincs
rokona, se boldog őse, és a nyomorult festőnek fogalma sincs,
NEM LEHET arról, hogy mi történik. Nem tudja Minerva pontosan,
hogy merre lökdösi, tuszkolja a képet, annyit tud csak talán,
hogy menni kell, hajózni szükséges. Ezért annyira bosszantó,
amikor – oly gyakran – a szerző üzenetéről locsognak a
„szakemberek”: értsük meg végre, a képek persze üzenetet
visznek, csak nem a szerző üzenetét! Itt a szerző legfeljebb
biciklis futár, teker vadul a benzingőzben keresztül a városon,
igyekszik a legjobb átvonalat választani, de hogy mi van a
csomagban, azt csak a feladó (talán Isten?) tudja, és tudják
aztán a címzettek. Igen a címzettek, ti kedves barátaim,
hiszen nektek szól az üzenet. Persze a műszak végén a futárok
is leszállnak a biciklikről, beülnek egy sörre valahová, és
akkor már ők is címzettek lehetnek, más csomagok címzettjei.
Kedves művésznő, az interneten azt olvastam önről, hogy archaizáló,
metafizikus, szürreális
és szimbolikus a művészete. Ha ez igaz, akkor az azt jelenti, hogy más
korban, vagy más
dimenzióban szeretne élni?
–Ez egy olyan kérdés, amin értelmetlen gondolkodni. Az
egész hasonlít ahhoz, mint abban reménykedni, hogy ötösöm
lesz a lottón.
A Fénytenger, fénysziget, vagy a Láng csapott a druida oltár alá c.
festményén apró kis alakok láthatók. Emberek ezek, vagy tán
túlvilági lények?
– Ezekre azt szoktam mondani, hogy lelkek. De vannak más
elemek is a képeimen. Mindegyik képem más, és bonyolultság nélkül
megkülönböztethető, hogy mi látható rajtuk. Az egyiken kövek,
a másikon alakok, a harmadikon fák.
Az lehetetlen, hogy egyes képeibe mást lát bele ön, mint a befogadó?
– Ez elképzelhető. Ám attól még nem biztos, hogy őnekik
van igazuk.
Arra is gondoltam, hogy mindezek a képek arra is utalnak, hogy milyen
kis porszemek vagyunk a nagy mindenségben.
– Érdekes. De be kell vallanom, erre én eddig nem
gondoltam.
Kinek a véleményére kíváncsi? A közönség, a kritikusok, vagy a
szakma meglátásai, véleményeit hallgatja meg inkább?
– Persze mindenkinek meghallgatom a véleményét, de
tudomásul kell venniük, hogy ösztönös festő vagyok, és a kép
magától születik; a vászonra olyasmi kerül, ami előtte még
soha nem volt, amit néha jómagam is meglepődve nézek: ezt tényleg
én festettem meg? Idevág a beszélgetésünket bevezető Szüts
Miklós-idézet. Olyan „biciklis futár” vagyok, aki nem
tudja, hogy mit tartalmaz a „csomag”.
Van olyan izmus, ami közel áll önhöz?
– Aki figyeli a képeimet, áthatja, hogy az
expresszionizmus közel áll hozzám.
Ma sokan ötletelnek, és azt próbálják eladni a galériáknak
Milyennek látja a magyar kortárs művészetet? Nem probléma az, hogy
hiányzik az egységes stílus?
– Téved. Létezik egységes stílus – bár szerintem az
sem volna baj, ha nem volna ilyen átfogó főáram, amibe én úgysem
akarok beletartozni. A művészet olyan szentség, amit azért művelünk,
mert képtelenek vagyunk mást csinálni. Bensőnkből vezérelve
alkotunk. Manapság viszont azt várják el tőlünk, hogy divatos
kategóriáknak feleljünk meg. Ezzel nem
értek egyet, mint
ahogy azzal sem, hogy egyes képek irreálisan magas áron kelnek
el. Még valahogy azt is furcsállom, hogy egy Van Gogh kép több
milliárdba kerül (holott képeim tanúsítják, hogy rajongok
Van Goghért). Ma viszont sokan nem a művészet szentségére
figyelnek, hanem az ár határozza meg az értéket. Holott a képek
festése közben a művész révületbe esik, és csodák kerülhetnek
a vászonra. Ezzel szemben, ma sokan ötletelnek, és azt próbálják
eladni a galériáknak. Egy nagy csoport áll az egész folyamat
mellett és mögött: van aki anyagilag támogatja az ügyet, mások
pedig írnak róla. A céljuk: demonstrálni, hogy milyen nagyszerű
a hazai kortárs stílus.
Tehát az újszerűt próbálják meg értékesként feltüntetni?
–Nem is helyes újszerűről beszélni, hanem inkább
eladhatóról.
Áru lett a művészet?
–Ezzel már közelebb járunk az igazsághoz. Egy szűk kör
tagjai egymás közt „adják-veszik a művészetet.”
Hasonlattal élve: nagyon sokan tudják, hogy szellemileg mennyit
érnek a sztárkereső műsorok, de ezek mégis ezreknek adnak
munkát. Azt akarják, hogy a kortársnak mondott művészet is
elfogadottá váljon az emberek számára.
Megrendelésre szokott festeni, vagy kiállításon lehet megvenni képeit?
–Soha nem festek megrendelésre, mindig csak saját örömömre
festek. Kiállításonként általában 1-2 festményt vesznek meg
tőlem, gyűjtők, múzeumok és cégek is vásárolnak tőlem.
Tíz évig ún. Sinka Istvános képeket festettem
Mi határozza meg művei témáját? Pillanatnyi hangulata, vagy az
irodalomból is merít? Ezt azért kérdezem, mert egyik festményének
egy József Attila-sor a címe: „Magyar Alföld, gond a
gombja”, míg másiknak „Olyasmi vagytok, amit meg szabad kérdezni?"
–ami Shakespeare Macbethjéből van.
–Kétségtelen, hogy hangulatot festek. Azt ki kell hangsúlyozni,
hogy az Ön által említett képek nem irodalmi illusztrációk.
Lefestek egy érzelmet, de néha van, hogy nehezen tudok címet
adni a képnek. Ha ugyanis az, amit ábrázolok, annak a szavakba
öntése könnyedén menne, akkor költő lennék, de mivel nem
vagyok, festek. A képek címadásakor néha a költészethez
fordulok; felütök egy verseskötetet, olvasom, és ha „ráismerek”
arra az érzelemre, ami a kép festése közben uralkodott rajtam,
akkor máris megvan a cím. Ettől függetlenül voltak irodalmi
vonatkozású képeim; tíz évig ún. Sinka Istvános képeket
festettem. A ’90-es évek végén elolvastam a Fekete bojtár
vallomásait, ami annyira megrendített, hogy egy évtizeden át
belőle töltekeztem, és ezt a témát festettem, így született
meg A Fekete Bojtár számkivetettsége sorozatom, aminek képeivel
több kötetben találkozhatunk. Keserü Katalin művészettörténész
(12) is írt az egyik képről. Sinka István özvegyével, Szin
Magdával találkoztam a ’90-es évek végén az egyik kiállításomon,
és (13)ő is ráismert a képek érzelemvilágára.. Ezen kívül
a társművészetek alkotásai és a hazai árvizek és a belvizek
is „megihlették” festészetemet.
Több művész arról beszél, milyen nehéz befejezni egy festményt.
Önnél is így van?
–Egyáltalán
nincs így. „Alla prima” festek; odaállok a vászon elé, és
nem sokkal rá be is fejeződik a folyamat magától. Tehát elég
gyorsan festek. Ritka az a kép, amit több mint két napig
festek. Ezután még sokáig figyelem a képet, és lehet, hogy két
hét múlva húzok egy vonalat rajta, amitől szerintem tökéletes
lesz.(14)De a kép egészén utólag már nem javíthatok, mert
annyira vastagon viszem fel a festéket. Csak egyszer volt ilyen
korrekcióra példa, de az egy teljesen egyedi eset.
Térjünk rá pályafutására. Érettségi után a Kirakatrendező és
Dekoratőr Iskolában szerzett szakiskolai bizonyítványt. Ez egy
„ugródeszka” volt a festészet felé?
–1982-ben érettségiztem, majd felvételiztem a Képzőművészeti
Főiskolára. Az a kor még javában a szocializmusé volt, és
mindenki tudta, hogy ebbe az intézménybe nagyon nehéz felvételt
nyerni; sok volt a protekciós. 1982-től folyamatosan
jelentkeztem 1989-ig, míg fel nem vettek. És közben végeztem
el a már említett szakiskolát, mert nem szeretem a tétlenséget.
Azért lettem festő, mert képtelen vagyok mást csinálni
Amikor elhatározta, hogy erre a pályára lép, milyen volt a festőművészek
társadalmi és anyagi megbecsülése, és milyen jelenleg?
–Ezt nem tudom, mert ez a téma soha nem érdekelt,
annyira a művészetnek élek. Az igazi festőművész nem azért
választja ezt a pályát, hogy az anyagi, vagy a társadalmi
megbecsülés bármilyen szinten is befolyásolja. Én is azért
lettem festő, mert képtelen vagyok mást csinálni és nem
foglalkozom az ilyen mellékes körülményekkel.
Az sem foglalkoztatja, hogy a művésznek legyen-e menedzsere?
–Dehogynem! Ez egy nagyon fontos téma! Sokan kiválóan
menedzselik magukat, ami szerintem a művészetük gyakorlásának
a rovására megy.
Voltak, akik megpróbálták lebeszélni arról, hogy festőművész
legyen, mondván, hogy ez a hivatás nem nyújt biztos megélhetést?
–Erre nem emlékszem, de hiábavaló fáradozás lett
volna ez bárki részéről is.
Olyan erős személyiség, akit nem lehet semmiképpen eltántorítani
az elhatározásától?
–Nem tudom, hogy az vagyok-e, a festészet nálam nem
elhatározás kérdése volt, hanem bensőleg TUDTAM, hogy nincs más
lehetőség.
Amint olvastam, hágai tanulmányúton vett részt.
–Cserediákként három hónapos tanulmányúton vettem részt.
A hágai képzőművészeti egyetemen festettem, míg egy hágai
kolleganő pedig a budapestin. Ez idő alatt összebarátkoztam a
kinti magyarokkal. Azután még visszamentem egypár hónapra, különböző
ösztöndíjakkal.
Partiumban is volt tanulmányúton. Hasonló volt a metódus?
–A Felsőbányai Művésztelepre mentem ki többször is pár
hétre, addig ott dolgoztam, és megismerkedtem a kinti művészekkel.
Ezek a kapcsolati tőkék megalapoztak külföldi kiállításokat?
–Több esetben is; a Királyhágómelléki Református
Egyházkerület és a Felsőbányai Művésztelep gyűjteményei közt
is megtalálhatók alkotásaim.
Hét éven keresztül tanított középiskolában. Milyennek találja az
iskolai rajz-és művészettörténet oktatást?
–A módszer ugyanolyan, mint a ’80-as években. Az órákat
megpróbáltam annyiban „színesíteni”, hogy sokszor vittem a
diákokat kiállításra. Szervezőkészségemnek köszönhetően
meg tudtam oldani, hogy 50-55 perces időtartamon belül látogassunk
meg egy- egy kiállítást.
A mai diákokat mikor tudják elvinni a közel jövőben az ön kiállítására?
– Kapcsoltam. Jó kérdés. Erről persze még nem tudok
konkrétumot mondani – eddig átlagosan évente három kiállításom
volt, de idénre még nem kaptam meghívást. Tehát nyitott
vagyok a megkeresésekre.
Medveczky
Attila
|