2012.03.02.
A politikus azt kockáztatja, hogy azok
sem értik meg, akiknek kellene
Gyászoló családtagok,
végtisztességet tevő gyülekezet!
Isten vigasztaló
igéjét, melynek alapján az ő evangéliumáról bizonyságot kívánok
nektek tenni és szíveteket vigasztalni szeretném lelke segítségül
hívásával, Pál apostolnak a kolossébeli gyülekezethez írott
leveléből olvasom, a Kolossé levél 3. részének első négy
verséből:
Ha tehát feltámadtatok
a Krisztussal, az odafel valókat keressétek, ahol a Krisztus
van, aki az Isten jobbján ül. Az odafel valókkal törődjetek,
ne a földiekkel. Mert meghaltatok, és a ti életetek el van
rejtve a Krisztussal együtt Istenben. Mikor Krisztus, a mi életünk
megjelenik, akkor vele együtt mi is megjelenünk dicsőségben.
Gyászoló család,
végtisztességet tevő gyülekezet! Csurka István egyik, s talán
legutolsó nyilatkozatában lépcsőházi embernek nevezte magát.
Szép és költői hasonlat ez, sőt mi több, drámai leírás.
Engem igen megrendített, s talán azért, mert én is lépcsőházi
ember vagyok. S talán még inkább azért, mert mi, magyarok mind
lépcsőházi emberek vagyunk. Vita zárulván, harcunk végeztén,
a nagyok és hatalmasok termeiből kilépvén vagy éppen onnan kiűzetvén
a lépcsőházban jut mindig eszünkbe, mit kellett volna mondani,
mit kellett volna tenni. És belénk sajdul, hogy ahonnan kitessékeltek
minket, ott már rég eldőltek a dolgok, velünk csak játszottak.
A bennfentesek, a hatalmasok már rég leosztották a szerepeket,
és a mi szerepünk éppen az volt, hogy ott, ahol kellett volna,
ne jusson eszünkbe a megváltó mondat és mozdulat.
Nekünk csak az maradt, hogy József Attilával
mondjuk mindegyre: Urak között játszottam a bambát. Amikor
ennek a felismerése áthat bennünket, harag támad bennünk, ez
pedig nagy dühöt lobbanthat, akár forradalmat is támaszthat, sőt
az egész világot megrendítheti. És ennek hangot adhat az író
kristálytiszta, pontos szóval, és han-got adhat a politikus is,
mozgósító erővel. De aki ezt teszi megalázott helyzetében,
az kockáztat is. Az író azt kockáztatja, hogy azok is megértik,
akiknek nem kellene. A politikus pedig azt kockáztatja, hogy azok
sem értik meg, akiknek kellene. Csurka István vállalta mindkét
kockázatot, és itta a levét annak is, hogy olyanok is megértették
írói szavát, akik ezt megtorolhatták, és meg is torolták
rajta. És itta a levét annak is, hogy politikai radikalizmusát
éppen azok értették a legkevésbé, akik a legtöbbször a vállukra
kapták őt. Most azonban, gyászoló szeretteim, gyászoló család,
végtisztesség tevők, nekünk, akik Csurka István temetésére
gyülekeztünk egybe, más formán és másképpen kell belátnunk,
hogy lépcsőházban vagyunk, lépcsőházban itt is, most is.
Mert az embert kitessékeli a halál az életből, és sokféle
szolgája, lakája van a halálnak arra, hogy kisemmizzen minket:
betegségek, sorsrontások, vétkek, igazságtalanságok, megaláztatások,
kisebb és nagyobb becsapások és árulások, csalások és csalódások.
És csalótársai is vannak a halálnak: némelyike írónak, egy
s másik politikusnak, amaz papnak, emez barátnak öltözve.
Mondhatnám, életünknek minden szereplője a halál szolgája.
De inkább azt kell mondanom, ha csak mi nem állunk szent élet-folytatással
Istennek szolgálatába, akkor a mi egész életünk a halált
szolgálja, s aztán itt találjuk magunkat ebben a huzatos lépcsőházban,
itt, a halál árnyéka völgyében, a ravatalozóban, s itt döbbenünk
rá, igen, ha kell, itt, Csurka István koporsója mellett döbbenjünk
rá: lépcsőházi emberek vagyunk mi mind. Mert meghalunk mind.
Mert rászed bennünket az életünk, és rászed bennünket az
igazunk is. Bizony, fű a nép, mondja a próféta. Bizony, halálnak
halálával halsz, teljesül az Édenkert szankciója. Ez a bűn
átka, ez a bűn zsoldja. S hiába tolul a szívünkbe most végső
lázadás, csak ennyi jár nekünk egész elvesztegetett életünkért,
éppen ennyi – semmi. De volt valaki, gyászoló testvéreim,
aki mellénk állt ebben a kisemmizettségben, és ártatlan
szenvedésével, sorsunk teljes átélésével, önkéntes halálával,
melyet ő nem érdemelt, örök életet szerzett számunkra, és
feltámadt a halálból, és most is hív mindannyiunkat egy másfajta
életre. És ez a másfajta élet nem önáltatás, nem a
vesztesek örök, dobogó öntömjénezése, hanem igazi, isteni
diadal.
Krisztusról beszélek.
Ha ugyanis –
mondja Pál apostol – ti Krisztussal feltámadtatok, akkor nyilván
már meg is haltatok a bűnnek. S akkor, bár még lépcsőházban
vagytok, de nem vereségben, hanem már hitben. Bár még a halál
árnyéka völgyében jártok, de már nem kifelé jöttök az életből
– egzitus –, hanem befelé tartotok az örök életbe –
introitus. Oda, ahol a kegyelmes Isten véghetetlen dicsősége vár
bennünket.
Ezért, gyászoló
szeretteim, csak Krisztust kell hallgatni. És én is ezt a feltámadott
Krisztust hirdetem most nektek. Mert úgy kell élnünk és úgy
kell halnunk, hogy sosem keverjük össze azt, ami az örökkévalóra
szólít azzal, amit itt és most, a mulandó életben kell elvégeznünk.
Úgy kell élnünk és úgy kell halnunk, hogy nem szakítjuk
ketté az örökkévalót és a mulandót, mert ezt nem is tehetjük.
Főleg nem itt, létnek és nemlétnek mezsgyéjén. Úgy kell élnünk
és úgy kell halnunk, hogy tudjuk, ha Istent szeretjük, nem leszünk
hűtlenek a magunkéhoz. Ha Isten országát keressük, nem áruljuk
el a földi országot, mert azt csak egy másik földi országért
lehetne elárulni. És megfordítva. Úgy kell élnünk és úgy
kell halnunk, hogy tudjuk, minket nem kápráztathat el semmi földi
érdem, érdek, ígéret és áltatás, hogy mi ezekért eltagadnánk
Krisztusunkat, s tudjuk, hiába hiteget vagy rémiszt minket a
cselédek szava, hogy háromszor is megtagadjuk Krisztusunkat, mi
nem a gyáva emberi szívre hallgatunk, hanem Krisztus szeretetére.
S úgy kell élnünk s halnunk, hogy éppen e szeretet által
szeretjük a földi életben a nekünk rendelt sorsot, és úgy,
hogy nem takargatjuk mulandóságunk jegyeit sem.
Gyászoló gyülekezet!
Csurka István lépcsőházi ember volt. Ember volt. És mi mind
emberek vagyunk. Ezért hirdetem nektek bátran, igazi vigasztalásul
azt az embertestvért, mi több, Isten testvért, az egyetlen
isten-embert, Krisztust, aki megelőzött minket ebben a
kisemmizettségben, s előttünk járva kinyitotta már az új élet
ajtaját, átlépte annak küszöbét, s megmutatta nekünk, hogy
az út, az igazi út nem visszafelé vezet, hanem előre, halálon
menvén át. Ő a mi Krisztusunk, és őt hirdetem nektek. Ő az
út. Ő az igazság. Ő az élet. És senki sem találhat igazságot,
csak őbenne, senki sem válthatja ki létét a semmiből, csak őáltala,
senki sem hagyhatja el a mulandó léte siralmas lépcsőházát,
s nem mehet öröklétre, hacsak át nem lép azon az ajtón, amit
ő nyitott számunkra. Ezért tehát, ha feltámadtatok a
Krisztussal, az odafel valókat keressétek, ahol a Krisztus van,
aki az Istennek jobbján ül. Az odafel valókra ügyeljetek, ne a
földiekre, mert meghaltatok, és életetek el van rejtve a
Krisztussal az Istenben. Mikor aztán Krisztus, a mi életünk
megjelenik, mi is megjelenünk vele együtt dicsőségben.
Gyertek, imádkozzunk!
Mennyei Atyánk, az Úr Jézus Krisztus által! Kegyelmedért könyörgünk.
Lásd meg az összetört szív fájdalmát, vigasztald a gyászoló
családot, küldd el hozzájuk Szent Lelkedet, gyógyítsd
megsebzett lelküket! Bátoríts a halál ellen, egyedül te
teheted ezt, mert Krisztusunk legyőzte a halált, hogy az többé
ne uralkodjék rajtunk, s ne legyünk a halálnak szolgái. Segíts
minket, Menynyei Atyánk, minket is, ezt az árva magyar népet,
hogy elfogadjuk Krisztusunk meghívását, hogy szent élettel, az
igazságot szeretetben szolgálva, magunkat mind atyai kezedbe ajánlva
mindent a te dicsőségedre tegyünk. Adj erőt, Mennyei Atyánk,
hogy szent országodat hűséggel építhessük, és Megváltónk
áldott nevét szüntelen magasztalhassuk! Erőddel elménket készítsd,
gyenge hitünket erősítsd, hogy halál és élet által hozzád
siessünk hamarsággal! Amen. Amen.
Mondjuk el közösen
a mi Urunk, Krisztusunk imádságát!
Mi Atyánk….
Szabó István református püspök
|