2012.03.09.
Hiányzik az állami mecenatúra
Bensőmből fakadó hiányérzetem megszüntetése miatt festek
Hegedűs Endre
festőművész 1939-ben született Budapesten. 1940-1960 között
Szombathelyen élt, a helyi Derkovits Gyula Képzőművész Szakkörben
rajzolt. 1960-1963 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola
növendéke volt. Mesterei: Sarkantyú Simon, Szentiványi Lajos
voltak. 1962 óta a Művészeti Alap, majd a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületének és a Magyar Képző-és Iparművészek
Szövetségének tagja. Természetelvű festészetét kezdetben élénk
színhasználat jellemezte, majd koloritja visszafogottabbá vált.
Olajképeket és akvarelleket, főként portrékat, csendéletszerű
növénykompozíciókat és halábrázolásokat, ún. „halportrékat”
fest.
Egyéni kiállításai:
Budapesti Műszaki Egyetem Kollégiuma, Budapest (1968), XXII. kerületi
Kultúrházak, Budapest (1970), Ferencvárosi Pincegaléria,
Budapest (1972), Városi Könyvtár Galéria, Debrecen (1976), Erdős
Renée Ház, Budapest (2000), Újlipótvárosi Klubgaléria
(2001), Atrium Hotel Galéria (2003), Mednyánszky Terem
(Budapest) (2005), Csók Galéria, Budapest (2008), Újpest Galéria
(2009), San Marco Galéria, Óbuda (2010).
Csoportos kiállítások:
T-art Alapítvány kiállításai, Budapest • Sopron 45. Vásárhelyi
Őszi Tárlat, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
(1998), Kiállítás és Vásár az árvízkárosultakért,
Szolnok • IX. Képzőművészeti Triennálé, Szolnoki Galéria,
Szolnok • Olof Palme Ház, Budapest 46. Vásárhelyi Őszi Tárlat,
Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely (1999), Szegedi Nyári
Tárlat, Debreceni Nyári Tárlat, A Festészet Napja kiállításai,
stb.
Feledy Balázs
művészeti író így írt róla: hogy kiből hogyan és
milyen körülmények között lesz művész, az bizony még
mindig a titkok birodalmába tartozik. Van természetesen olyan
eset – nem is kevés, mintha az utóbbi időkben gyarapodna –,
amikor a művészpályát választó fiatal otthonról hozza,
otthon szívja magába a művészet atmoszféráját, illatát, s
jobb esetben már gyermekkora óta készülni tud a pályára, még
az esetleges szülői ellenszél dacára is. S van olyan eset másik
szélsőségként, amikor a családi körülmények igen messze
esnek a művészet ápolásától, az ilyesfajta pályaválasztás
bármiféle lehetőségétől, sőt a körülmények kifejezetten
ez ellen hatnak, s mégis valamiféle fátum vagy a tehetség
ereje vagy a körülmények ilyetén alakulása folytán művészpálya
lesz belőle. Balázs Sándor művészeti író szerint
pedig: jelképes értelemben egy elszánt, nagy utazásnak nem
lényege a visszatérés. Az utazó – noha őrzője korábbi élményeinek
– maga mögött hagyja mindazt, ami már ismert vagy ismerhető,
nem számol az érdektelenné vált mozzanatokkal. Az utazásban
leginkább önmaga felé tart, magát szeretné megtudni a másban.
Nem leképezni a valóságot, hanem általa kivetülni. Felnyitni
az egyszemélyes érzelmi és gondolati hullámteret, a saját világot…E
klasszikus talajba gyökerező, természetelvű festészet az utóbbi
mellett dönt. A közvetlen megfigyelés, a szín és fényhatások,
az efemer tulajdonságok közelébe férkőzik, de felülírja
azokat. E festészet nem kívánja a látványelemeket a maguk
realitásában visszaüzenni. A velük létesült kapcsolatról
beszél. Így, mint Heidegger jelzi: a mű valódi eredete a művészetben
rejlik. Alkotása a dolgokat megőrizni vágyó kérelem. Hiszen a
valóság látványa eltelő, kiszolgáltatott a pillanatnak, az
őrző számára azonban mégsem teljesen múló, mert benne
felismert önmagát szemléli.
Minek tartja a festészetet? Mesterségnek, hivatásnak,
vagy valami más dimenziótól kapott adománynak?
–Belső szükségletnek. Egy belső hiányérzet megszüntetésének.
Talán megőrülnék, ha ez nem történne meg. Ezért a természettől
kapott adománynak, ajándéknak tartom. Amikor elkezdtem rajzolni
és kiderült, hogy képes vagyok utánozni emberi arcokat, akkor
a környezetem tréfálkozva bár, de kivételes felsőbb adománynak
tekintette.
Önt is meglepte ez a hirtelen előbukkanó tehetség?
–Örömmel töltött el , de az egész nem egyik napról
a másikra történt. Először a verseket szerettem meg, és az
irodalom mezsgyéjén érkeztem el a rajzoláshoz, majd természetes
lett számomra, hogy lerajzolom a környezetemet, a lányokat, a
barátaimat.
Emlékszik, hogy melyik festmény volt önre először
hatással?
– Egy olajnyomat volt. Nagyapám ágya fölött lógott
egy Krisztus-kép, amelyen a Megváltó az egyik kezével vérző,
lángoló aranyszívére mutat, a másik kezét pedig áldásra
emelte, és feje fölött glória ragyogott. Nagypapám nyakában
pedig skapuláré lógott Krisztus és Mária képével, ezek
selyemre festett parányi szentképek voltak. Továbbá: egyik barátomnak
aranyműves volt az édesapja; náluk nagyon sok kép volt a
falakon, virágcsendéletek , karikatúrák bécsi muzsikusokról.
Ezek tetszettek.
Mennyire számít egy fiatal lelki, szellemi fejlődése
szempontjából, hogy milyen festmények, képek veszik körül?
–Nagyon sokat számít; a képek egészen konkrétan
olyan vágyakozást keltettek bennem, hogy én is készítsek
hasonlókat. Viszont a környezet is fontos a szellemi fejlődésben.
Engem sokkal jobban inspirált a természeti környezet, mégpedig
annak mikrovilága, titokzatos, ismeretlen zugai.
Művész úr a Szombathely melletti Gyöngyöshermánban
nevelkedett a II. világháború idején.
–Így van. Annak idején ez egy falu volt, ami
szorosan „összenőtt” a várossal. Nagy, parasztházas, istállós
telkek voltak állatokkal, apró gyerekkoromban még a csordát is
kihajtották.
Hat éves volt 1945-ben. Félt?
–Sok mindenre emlékszem, de félelmet nem éreztem.
Medveczky
Attila
|