vissza a főoldalra

 

 

 2012.03.09. 

Falak, könyvek, töredékek

Budaházi Tibor kiállítása a zalaegerszegi Gönczi Galériában

A tárlat címe kultúrtörténeti bolyongást sejtet, hiszen a „falak” rétegei alatt úgy vannak újabb és újabb rétegek, ahogyan a műtárggyá (képzőművészeti alkotássá) vált könyv historikus lapjai mögött – az írást az Írással (a Bibliával) megerősítve – ugyancsak ott nyugszanak ezredévek históriás énekei. Ez utóbbira nézvést nem is mindig az énekmondók, régmúlt idők szent „rikkancsainak” az előadásában – a kódexmásolók szintén eme becses csapatba tartoznak –, hanem a szél sodorta ismeretlen levél, a Róma köveit tisztává mosó égi áldás – a Hét dombon a mélységes idő emlékezete szerint is az Isten csücsül –, és a ki tudja mely irányt fölerősítő tengermoraj vagy műveltségorkán révén.

A titok azáltal válik titokká, hogy a betű, az írás fölfedezése előtti betű (betűkép) – noha a barlangfalon, a homokban, a papiruszon és a pergamenen ékeskedve mutatja magát – mindinkább befelé nő. Ott, valahol a lélek mélyén, a csend kiismerhetetlen, ezért jóságos zugaiban terebélyesedik ki. Imádság és áldás – a titok-oltár előtti megrendülés – kell ahhoz, hogy föltáruljon. Mert a jel, a jelszerűség – Budaházi Tibor grafikai vallomásainak ez az alfája és ómegája –, a töredék-lét szimbólumait is egésznek (szenvedés-egésznek) láttatja, mint ahogyan a corpusban sem csupán a golgotai kín gyötrelme – éles kése – fedezhető fel, ám a föltámadás, megigazulás reménye is.

S ebből a szempontból szinte mindegy, hogy figurális vagy nonfiguratív alkotásokkal van-e dolgunk – aki az alakrajz mesterére kíváncsi, az a festőművész-grafikus megrendítő képeivel illusztrált Ómagyar Mária-siralom című albumot forgassa (2002) –, hiszen az illúziótlan időrétegek alatti „zene” kultúrtörténeti jeleivel (kereszt, háromszög, ló) megidéz valamit – Az Apokalipszis négy lovasát (2012) tekintve tökéllyel – az aranykorból. De a különféle stílusvariációt, szerkezeti rendet mutató falak is – piktogramszerű apostol-figura motívumhálóját feszítő tornyaikkal (Fal – 2008) vagy frízszerűen ugyancsak a kép fókuszát rajzoló tömörségükkel (Fal II. – 2008, illetve 2011) – túlmutatnak azon a nonfiguratív, vagy Budaházi korábbi, ugyancsak remek vásznakat, grafikai lapokat termő absztrakt expresszionizmusából – bölcsességet sugallva, az elmélyülés, a lélekben való filozofikus gyarapodás jegyében – visszalépett arra az „egyszerű”, színeiben is visszafogott terepre, amelyen a fekete-fehér s a jellé lecsupaszított motívumvilág dominál. Ennek illusztris példája a kultikus, fekete alapú betűmezőben a gesztusecset villódzásaitól megelevenedett fehér (fehéres) háromszög (Jel – 2011). Az egyszerűségében is bonyolult játszadozásnak ugyan megvan az alkímiája, de az is érzi a nyugvó aktivitás eme rendteremtő, az írást lelki fogódzóként használó örömét, aki nem mélyült el a Jelképtár mítoszi rendszerében.

S ki ne venné észre a szintén falvariációként is becses, mértaniságával valamennyire a konstruktivizmus felé forduló nonfiguratív mezők tömörségét azokon a lapokon (Alak I. – III.), amelyek épp avval sokkolnak, hogy a nem látható, csak látomás szintjén élő ember figurája katedrálisok megdőlt falává, illetve házalakzatok, kapualakzatok stilizált formájává nő (Jézus: a kapu én vagyok). Ez az így vagy úgy rétegek, plasztikusan megjelenő idő-fragmentumok harcát hordozó szenvedésleltár repedéseivel úgy idézi Pilinszkyt – „És könny helyett az arcokon a ráncok, / csorog alá, csorog az üres árok” (Apokrif) –, hogy valósággal beledermedünk a jellé csupaszított férfi és nő egymást kereső játékába, jóllehet a leheletnyi összekötő száll az irgalmat is sugallhatja (Pár).

Ha az Ómagyar Mária-siralom expresszív kereszt- és corpus-alakzataitól eljutunk a sejtelmességében is izgalmas 2000-es Kereszt I. és Kereszt II. központi magjaként a foltmezőt uraló – visszavont figuralitásában is megélénkítő – stabil piktogramig, érzékelhetővé válik Budaházi stilizációs képépítő módszere. A látomás látomásként, az én-reprodukció szakrális jeleként akkor lesz csak az igazi, ha a lehető legkisebb eszközzel dolgozva is (szín, forma, szerkezet) a művész a lehető leggazdagabb érzésvilágot jeleníti meg. Az idő és a foszlánylét kazamatáiban doboghatnak az Apokalipszis lovai (Töredék – 2003), a Labirintusban (2004) megülhet az evilági és mítoszi homály, a klasszikus magyar író szorongásmértana idézheti, rajzolatában „elcsúsztatott” kereszttel, a golgotai út végét (Kettős kép – Homagge a Babits – 2008), a töredékekben ott a felszín alatti forrongások lávája. Nemegyszer a négy őselemet kozmoszi erőnek láttató, faktúrájában a látvány dinamizmusát hordozó lírai absztrakt is képes eme szenvedély igazolására (Könyv – 2011).

Meditatív alkata, amelyet a műveltségélmények tesznek színessé, a teremtést átszellemíti, s a festőművész-grafikus szinte minden lépése egy darabka út – bár önként vállalt feladatként már végigjárta a szenvedés stációit – az önmagát szétosztó krisztusi akarat, végső soron a megigazulás felé. De Budaházi azt is tudja, hogy az embert ebben a zűrös korban – az olvasó ember lassan unikum lesz – nem válthatja meg a könyv. Még abban a szépségformában sem, amelyet hengerkönyvekből rakott nagyhatású installációja, Az út jelent.

Mégis újra és újra, hol papírra, hol vászonra, plasztikusan ható festmény-grafikáinak toborzó erejét megsokszorozva megkísérli a lehetetlen: föltámasztja az Igét. Az Igét, amely Igazság, amelynek bibliai és emberi vonzata van, amely a Tiszahátat – itt működött a makulátlan Kölcsey – éppúgy rabul ejtette, mint az ország más szellemi pontján lakozó embereket. A kiállítás legszebb, legnagyszerűbb grafikai sorozata a motívumkészletét – már-már zenei harmonizációra utaló kottaképét – a szatmárcsekei temető csónak alakú fejfáitól kölcsönözte. Budaházi eme hosszú vallomásszerű „gyónásban” több mint bravúros. A lélek legmélyéig hatolván megrendítően igaz is.

A Szatmárcsekei könyvek oldalpárjai színvariációs gazdagsággal (piros – fekete, arany – fekete), a fejfákat hol sűrűbben, hol ritkábban egymás mellé téve, egymásnak fordítva, belőlük katedrális- és vertikálisan hullámzó jelfolyamokat képezve, adják vissza azt a mélységig megélt műveltségélményt, amelyet Szatmárcseke és a Himnusz írója a magyarságnak jelent. A rajzi forma nemegyszer reliefszerűen kidomborodó könyvlapra kerül, többször újságpapírból kivágott (applikált) alakzatokkal elegyedik, s együttes némaságuk az a plusz, amelyben gyász és – paradox – örömóda ugyanazt a célt szolgálja: a szépség, még inkább a bajvívó magyar szellem ébrentartását.

 

Szakolczay Lajos