2012.03.09.
Nem volt egyszerű megtartanunk a
„felszabadulás ünnepét”
A Kádár-rendszerben 30 ezer forintot kaptunk évente dologi kiadásokra
P. Reisz Pál,
az esztergomi ferences gimnázium korábbi igazgatója február
17-én ünnepelte hetvenedik születésnapját. Ebből az
alkalomból köszöntötték rendtársai, egykori diákjai és a
szombathelyi papság, élükön Veres András püspökkel. Pál
atya lapunk olvasói előtt sem ismeretlen, hiszen a ferences
szerzetes többször mondott beszédet a Hősök terén, majd a
budai Turul-szobornál tartott Szent István-napi ünnepségeken.
Kedves Pál atya! Ez a beszélgetés voltaképp egy kísérlet,
hogy valamit összegezzünk, hiszen - mint mindnyájan tudjuk - a
beszélgetésre 70. születésnapod ad alkalmat. Volt tanítványodként,
újságíróként, a Magyar Fórum szerkesztősége nevében köszöntelek:
Isten éltessen az emberi kor legvégső határáig!
–Nagyon szépen köszönöm!
Hangsúlyozom, hogy nem egy lezárt pályára tekintünk
vissza, mert hála Istennek, nagyon is tele vagy hivatástudattal,
életerővel. Sok mindenhez hozzá lehet szólni az interneten, így
e jeles eseményhez is. Megdöbbentő volt, hogy a hajdani tanítványok
a szigort köszönték meg neked. Gondoltad, hogy eljön az az idő,
mikor ezt köszönik meg az öregdiákok?
–Erre nem számítottam,
annál is inkább, mert nem emlékszem valami nagy szigorra. Természetesen
szubjektív dolog az, hogy kinek mit jelent a szigorússág.
Arra is emlékezett egyik volt osztálytársam,
hogy egyszer vödörrel és felmosóronggyal érkeztél a terembe,
hogy felmosd a „csepegő” radiátorcsap melletti vizet. Az döbbentette
meg őt, hogy ezt intézményvezető létedre tetted.
–Sosem vetettem meg a
fizikai munkát. Konkrétan nem emlékszem erre az esetre, bizonyára,
mert semmilyen rendkívüliséggel nem bírt életemben. Az
esztergomi gimnázium és kollégium az otthonunk volt, és minden
szükséges feladatot elvégeztünk, függetlenül attól, hogy az
kívülről nézve szolgai munka, vagy nem. Diákkoromban Hajdú
Antal igazgató atya hordta föl a kukoricát a negyedik emeletre,
és szívesen segítettünk neki. Hajdú Antalnak az sem derogált,
hogy szenet lapátoljon, tehát a tanárok és a diákok közös
munkája természetes volt. Magától értetődött, hogy a jó példát
én is kövessem. Emlékszem, hogy személyzet híján, heteken
keresztül mi ferences atyák takarítottunk a laikus testvérek
mellett. Olyan hatalmas méretű volt a szegénység a ferences
gimnáziumban, hogy az ’50-es években a rendház összes tagja
bekapcsolódott a kertművelésbe az iskola működése érdekében.
Kispap koromban is sok házkörüli munkában vettünk részt.
A szocializmus évtizedeiben honnét volt anyagi
forrás a gimnázium és kollégium fenntartására, mert
gondolom, a szülők hozzájárulása mindezt nem fedezte.
–Amikor a kommunisták
megengedték a rendnek az esztergomi és a szentendrei gimnázium
működtetését, a megállapodás értelmében minimális támogatást
is kaptunk az államtól a tanárok fizetésére, illetve a dologi
kiadásokra. A dologi kiadásokra adott állami támogatás – szó
szerint – a krétára sem volt elegendő. Ez az összeg 1950 és
1990 között gyakorlatilag nem változott; amikor igazgató
voltam, ez évente 30 ezer forintot jelentett. A tanárok fizetésére
szánt állami pénzt pedig a „világi”, tehát nem rendtag
tanárok fizetésére kellett fordítani. Említetted a szülők
hozzájárulását, ami bizony az akkori szegényes viszonyok között,
esetenként nagy terhet jelentett. Az ’50-es években, amikor édesapám
nyugdíja 560 forint volt, 340 forintot kellett fizetni kollégiumi
díjra. Ahhoz képest ez az összeg magas volt, de a kollégiumi
élethez mindez csekély hozzájárulás volt. Az 1960-as évek közepéig
semmilyen fejlesztésre nem volt lehetőségünk. Akkor történt,
hogy XXIII. János pápa jelentős összeggel járó díjat (Balzan-díj)
nyert, aminek egy részét átutalták gimnáziumunknak. Azt nem
tudom, hogy ez kinek jutott eszébe, mert addig az történt, hogy
a nyugati tárgyi segélyeket sem engedték be hozzánk. Azt el
kell ismerni, hogy szertárfejlesztésre kaptunk egy minimális összeget.
Akkor kaptunk alkalmi külföldi segítséget, amikor az állam jó
pontot akart szerezni Nyugaton. Nagyobb összeg viszont csak a
’70-es években folyhatott be hozzánk, s akkor tudtuk a központi
fűtést kiépíteni az intézményben. Attól az időszaktól
kezdve a holland és a német rendtartományoktól kaptunk segítséget.
Említetted már édesapádat. Ő 1948-ig egy egyházi
iskola igazgatója volt. Hol volt ez az intézmény?
–Gyöngyösön. Édesapám
bácskai születésű volt, német anyanyelvű faluból származott,
kántortanító lett, majd végigharcolta az I. világháborút. Kétszer
sebesült meg, és a Gondviselésnek köszönhetően „jókor”
jött a sebesülése, mert ha azon a frontvonalon harcol tovább,
akkor valószínűleg nem látjuk viszont. Enyhe tüdőbaja volt,
ami nem volt akadálya annak, hogy ne vigyék el katonának. A Kárpátokba
vitték ki harcolni, ahol viszont a friss és jó levegőn meggyógyult:
a háború végén 8-10 kilóval súlyosabban jött haza, éppen,
egészségesen. Trianon után a szerbek, őt, mint német
anyanyelvű magyar kántortanítót, Koszovóba helyezték, ahol
szerbül kellett volna tanítani. Ekkor úgy döntött, inkább átmenekül
a határon Magyarországra. Gyöngyösön akkor éppen a határon
túlról érkezett pedagógusokkal töltötték föl az új
katolikus polgári iskola tanári karát. Az intézmény plébániai
fenntartás alatt működött 1948-ig. Édesapám éppen az államosítás
idején volt igazgató; én még ebben az iskolában kezdtem el
tanulmányaimat. Édesapámat elbocsátották, segédmunkás lett,
útépítéseken dolgozott és éjjeliőr is volt. Hatan voltunk
testvérek, és így elég nehéz anyagi körülmények között
éltünk.
Nehéz volt megszokni ezt a kitaszítottságot?
–Akiket mi ismertünk,
akikkel barátok voltunk, mind ki voltak taszítva. Mindenki üldözött
volt, osztályidegen, vagy polgári, vagy paraszti származása
miatt. Emlékszem, nyolc éves lehettem, és egy néni zokogva közölte
édesanyámmal, Rákosi lett a miniszterelnök, iszonyú időknek
nézünk elibe. Halljuk mostanában, a történészek majd
megmagyarázzák, mi történt akkor… Akkor mindenki tudta, mi történik
az országban, még a kisgyerekek is. Így kerültem kapcsolatba
először a politikával.
1956-ban már elsős diák voltál Esztergomban.
Hogyan emlékszel vissza az akkori eseményekre?
– Eufórikus hangulat uralkodott a városban és a kollégiumban
is. A diákok közül szinte mindenki Pestre akart menni, de nem
kellett sokáig várniuk, mert hamarosan Esztergomban is kezdetét
vette a forradalom. A tanári kar úgy döntött, hogy senki sem
hagyhatja el a kollégiumot, hiszen ők a szülőknek feleltek a
gyerekek testi épségéért. Így a forradalmi napokat a kollégiumon
belül éltük át. Október 26-án Esztergomban éppen kint labdáztunk
az udvaron, amikor azt láttuk, hogy a szomszédos katonasági épület
tetejét felszedik, és ránk irányítanak egy géppuskát. Attól
féltek, hogy majd a forradalmárok tőlünk támadják meg őket.
Október 26. éjszakáján nagy lövöldözések voltak
Esztergomban, később kiderült, hogy a katonák félelemből lőttek;
több ártatlan ember is életét vesztette az akcióban. A
katonatisztek szerint tőlünk érte őket támadás, így másnap
átkutatták a kollégium épületét, mert szabadcsapatokat
kerestek. Közben egy öt tankból álló oszlop átvonult a városon
a Bazilika melletti akkori katonai épületet védelmében. Valószínűleg
ott bujkáltak az országos pártvezetés néhány tagja. Másnap
egy hatalmas forradalmi megmozdulás történt, egy tömött busz
vezette a felvonulást. Az autóbuszt a Sötétkapunál, a már
említett katonai épületből széjjellőtték és sokan
meghaltak a támadásban. A tankok ezután a városházát támadták
meg, mert ott értekezett a helyi munkástanács.
A megtorlásokról, a kivégzésekről is értesültetek?
–Nem. Amiről értesültünk,
és ami teljesen megdöbbentett az, amikor a nyári vakáció közben
olvastam Nagy Imre kivégzéséről.
Milyen indítatásra választottad érettségi után
a szerzetesi hivatást? Voltak példaképeid?
–Gyermekkoromban ferences
atyák működtek Gyöngyösön, és én hozzájuk jártam ministrálni.
Szinte otthonos voltam a templomban. Édesapám több barátja is
ferences szerzetes volt. Én viszont a laikus testvérekkel, így
a kertésszel, a sekrestyéssel kerültem jó kapcsolatba. Az első
példaképem a sekrestyés testvér volt, akitől Szent Ferenc életéről
kaptam egy könyvet. Nehogy azt higgye valaki, hogy a ministránsok
„szentek” voltak, mi is élveztük a bandázásokat. Emlékszem,
a nagyobbak azt mondták: a legjobb a világon a barátoknak, mi
is ferencesek leszünk. Én, mint kisfiú, nem mertem megszólalni,
de azt gondoltam magamban: ezek csak mondják, de én valóban barát
leszek. Később néhány régi gyöngyösi atyával – hiszen
ott már nem működhettek – találkoztam Esztergomban. Miután
jelentkeztem a rendbe, bizonyosságot szereztem arról, hogy
hitelesen, Istennek tetszően élnek a ferences atyák.
A teológiai tanulmányokkal egyidőben matematika-fizika
szakos középiskolai tanári diplomát szereztél.
–Nem így történt. A
pappá szentelésem után kerültem csak – hét évet kihagyva a
profán tanulmányokból – az ELTE-re.
A ferences gimnáziumban végzetteket megkülönböztették
a felvételikor?
–Ez biztos. Harminchatan
érettségiztünk, de elsőre, és csak előfelvételisként, csak
két diákot vettek föl; mindkettő édesanyja hadiözvegy volt.
A többieknek pedig ideológiailag „fel kellett zárkózni”.
1967-ben kerültem egyetemre, és mint rendtag hátrányt azért
nem szenvedtem, mert az állam is elismerte, hogy iskolánknak szüksége
van tanárokra, az utánpótlásképzésre. Sőt, protekciósok is
voltunk, hiszen mi nem a minisztérium keretét terheltük. Ha elértük
a minimális felvételi pontszámot, akkor nem versenyeztünk a
világi jelentkezőkkel a helyekért, bejutottunk. Később,
levelezőn elvégeztem a történelem szakot is. A gimnáziumban
viszont matematikát és hittant tanítottam.
Ha jól emlékszem, a negyedikes hittan igazából
egy keresztény világnézeti nevelés volt.
–Így van, és ez filozófiai
oktatás is volt egyben. Hivatalos nevén Teológia fundamentális.
Tanár és prefektus voltál, majd rektor, és 1983-től
igazgató. A szocialista rendszerben a ferences gimnázium igazgatójának
milyen viszont kellett ápolnia az állami szervekkel?
–Tudni kell, hogy minden
évben jóvá kellett hagynia a tanári létszámot az Állami
Egyházügyi Hivatalnak. Minden év júniusában fel kellett
terjeszteni, hogy ki tanít majd nálunk szeptembertől. A megyétől
bennünket is látogattak szakfelügyelők, mi viszont egyházi
iskolás tanárok az állami szakfelügyeletben nem vehettünk részt.
Április 4-ét, vagy november 7-ét az egyházi iskolákban
meg kellett megünnepelni?
–Természetesen. A
’60-as évektől még május 1-jén is fel kellett vonulnunk.
Nem volt egyszerű megtartanunk a „felszabadulás ünnepét”.
Egyrészt arra kellett törekednünk, hogy ne sértse a jó ízlést,
másrészt figyelni kellett, hogy az államot se. Mindig megfigyelőt
küldtek ezekre az ünnepekre, általában egy békepapot.
1985-ben volt a „felszabadulás” 40. évfordulója. Akkor az
Állami Egyházügyi Hivatal megyei vezetője, az egyházügyi
titkár azt mondta nekünk: tartsák meg most az április
4-ei ünnepet, megnézem, de ez lesz az utolsó. Az egyik magyartanárunk olyan ügyesen szerkesztette meg a rendezvényt,
hogy az a szó „felszabadulás”, el sem hangzott.
Majd eljött a rendszerváltás, és 1990 ősze
is. Október 24-én este a diákok többsége bepakolt a hátizsákba,
készültek a másnapi egyhetes szünetre, hazamenetelre. 25-én
belépett Rajmund atya a hálónkba, és közölte, hogy a taxisok
elállták az utat, ezért nem lehet hazamenni. Azt hittük, tréfál…Igaz,
hogy aznap este kimentél a Sötétkapuhoz és összekülönböztél
néhány taxissal, vagy ez csak egy diáktörténet?
–Igaz, akkor nagyon „elöntött
a Szent Antal tüze”. Ez a történet viszont október 26-ára
esett. Az első polgármester nemrég lépett hivatalba, és igen
naivul beleegyezett abba, hogy a taxisok képviselője is felszólalhat
26-án a Sötétkapunál a megemlékezésen,
cserébe a taxisok vezetője pedig átengedi a kenyérszállítmányt
a város számára. Valóban mindez így is történt. Én is
jelen voltam a megemlékezésen barátruhában. A beszédek végén
egy férfi kézbevette a mikrofont, szidalmazta a kormányt és
magyarázta a taxisblokád jogosságát. Azt nem tudtam, hogy ő
megegyezett a polgármesterrel és erősen rákiabáltam, majd
kiszedtem a kezéből a mikrofont. Látta, hogy habitusban vagyok,
és azt is, hogy eléggé felfokozott állapotban, így jobbnak látta,
ha elvonul a terepről.
1990 után jöttek újabb kihívások, amiktől az iskolát
és a diákokat kell óvni?
–A liberális szellemiség
nem jelent meg az iskolában, az volt a benyomásom, hogy mindenki
nemzeti érzelmű volt.
Huszonöt évig tanítottál. Majd kikerültél a kárpátaljai
misszióba. Jól emlékszem, hogy a nagy kárpátaljai árvíz
idején szolgáltál kint?
–Igen, akkor nagyon jó
volt ott magyarnak lenni. Az ukrán állam gazdaságilag a padlón
volt; megszűnt a
nyugdíjfolyósítás, az állami fizetés, szétesett a kolhoz
is. És a sok szerencsétlenséget még fokozta az árvíz. Addig
az ukránok nem engedték, hogy bármit is behozzunk Kárpátaljára,
attól kezdve megengedték. Csak mi, a ferences misszió, 200
kamiont fogadtunk. A magyar szociális tárcától már az árvíz
másnapján telefonon kerestek minket, hogy ami raktárunkon van,
azt adjuk oda a rászorulóknak, és ők majd azt pótolják. Ez
így is történt.
1999-ben helyeztek át Szombathelyre, ahol az Assisi
Szent Ferenc Kollégium igazgatója és a ferences templom lelkipásztora
vagy. Hogyan tekintesz vissza szerzetesi hivatásod eddigi éveire?
Tudnál élni tétlenségben?
–Ha muszáj lenne, akkor igen, de nincsenek ilyen szándékaim.
Az jelentené a megterhelést, hanem tudnék hasznosat cselekedni.
Az említett kollégium 2005-ben alakult és 50 főiskolás
hallgatót tudunk befogadni. Visszatekintve azt mondhatom: az volt
a benyomásom, hogy ahol éppen szolgálok, ott válsághelyzet
van, ott bizony küzdeni kell a túlélésért. 1990-ig a túlélés
volt a legfőbb kérdés az esztergomi iskola számára. Ezt követően
a Horn-érában próbáltak liberális nyomásra levenni az állami
támogatásból, de mégis Horn Gyula az egyházi támogatásokat
illetően sokkal becsületesebb volt az SZDSZ-es vezetőknél. További
gondot jelentett, hogy 1960-ban nagyon kevés volt a rendi és az
iskolai utánpótlás. Az Új Ember pedig nem közölhetett írást
a szerzetesrendekről. Csak Lékai bíboros úr idejétől
jelenhetett meg rólunk cikk a katolikus újságban. Maga a médiabeli
megjelenés csak egy segítség. Még többet jelentett az utánpótlás
szempontjából Barsi Balázs atya működése. Az ő
karizmatikus, szuggesztív egyénisége nagyon sok fiatalra
hatott. Most is küzdeni kell a túlélésért, hogy minél többen
jelentkezzenek a rendbe, és ezáltal fennmaradjanak iskoláink,
rendházaink, lelkipásztori központjaink, ahol Jézus Krisztus
evangéliumát hirdethetjük.
Medveczky Attila
|