2012.03.09.
Minden szabály felborult
Németországnak
fenntartásai vannak. Mégsem lesz hivatalos euróövezeti csúcstalálkozó.
Dr. Boros Imre
miniszter megvilágítja, mi áll a háttérben.
Röviden azt is lehetne mondani, hogy Németország nem akar
többet áldozni. Ez nagyon rövid válasz, de nem meríti ki
teljesen a lényeget. Egy kicsit bővebben érdemes ennek a
dolognak utánanézni. Tudjuk, hogy a második világháború utáni
pénzügyi rendszer, az ún. Bretton Woods-i rendszer kulcsintézménye
az IMF, a Nemzetközi Monetáris Alap és a Világbank. Az IMF
arra volt hivatott, hogy ha a rendszerben működő országok tartós
fizetésimérleg-hiánnyal küszködnek, és a piac nem akar nekik
több pénzt adni, akkor az IMF átmenetileg finanszírozza őket,
persze úgy, hogy a szokásos leckéket feladja. Nos, mint közismert,
ezek az előírások nem kedveztek az országoknak, és különösen
nem a ’80-as évektől, amikor a „dereguláció, privatizáció
című társasjáték” előtérbe került.
– Most, ahogy a válság kitört, tulajdonképpen
minden szabály felborult. És éppen Magyarország volt, aki
felborított minden szabályt, hiszen ha emlékszünk még, Oszkó
Péter pénzügyminiszter, meg Simor, az MNB-elnök együtt
loholtak Washingtonba, hogy 25 milliárd dollárnyi uniós meg IMF
pénzt könyörögjenek ki – szinte egy szemvillanás alatt. Egyébként
a régi IMF-szabályok szerint Magyarországnak a felső határ
negyede járt volna. Az IMF-nek a tagok összeadott pénzéből
kb. 200 milliárd ilyen célra felhasználható eszköze volt, egy
pillanat alatt kifogyott belőle, és kénytelen volt a tagországaitól
kölcsönkérni, így Kína is meg Japán is besegített a további
szükségletek kielégítése céljából. Azonban Amerikából
sikerrel átlökték a válságot az európai térfélre. Egyszerűen
átcsomagolták a bukott ingatlanhiteleket 3A-s minősítésűnek,
és az európai bankoknak átadták ezeket az ún. mérgezett
hiteleket. Így a bankok jelentős tőkevesztésbe kerültek, az
államok mentették likvid kölcsönökkel, tőkésítéssel,
emiatt viszont a piacon szélsebesen eladósodtak. Ez a helyzet hívott
életre Európában az IMF-en kívül is egy korábban nem létező
mentő mechanizmust, szóba került egy európai IMF-szerű központi
bank létrehozása. Ma kb. 500 milliárd eurónyi részint hitel,
ugyanennyi részint garancia keret áll rendelkezésre, amelyet pénzügyi
tűzfalnak kereszteltek el. A legutóbbi G-20-ak ülésezése is
sikertelennek bizonyult, utána az volt a nagy ötlet, hogy a tűzfalat
húzzák fel ezer-ezer milliárd euró nagyságrendűre. Tehát
nagyjából duplázzák meg. És elhangzott az az óriási, briliáns
ötlet, hogy ebbe jelentős mértékben szálljanak be a harmadik
világ országai, akik ugye nem egészen azonosultak ezzel a liberális
politikával, és kvázi kezükbe vették a saját sorsuk irányítását.
Itt ugye gondolunk Kínára, Indiára, Brazíliára, Oroszországra,
meg még néhány országra, ahol tekintélyes deviza tartalékok
vannak, csak ez az ügy egy kicsit megfeneklett. Térjünk rá a németekre.
A németek úgymond haszonélvezői voltak ennek az európai együttműködésnek,
hiszen a német ipar nagyon jól tudott értékesíteni Dél-Európában,
valamint beruházásokat hozott létre, és kitűnően profitált
az alacsony munkabérekből, meg abból, hogy az alacsony munkabérrel
előállított termékeket jelentős haszonnal értékesítette.
Most nyilvánvalóan minden további pénzügyi teher arányosan
jut az országoknak, s miután Németország gazdasági súlya a
legjelentősebb, lakossága a legnagyobb az Európai Unióban,
nekik kéne mindig a legnagyobbat emelni. Viszont – és itt
mutatnék rá a német álláspont racionalitására – nemcsak
arról van szó, hogy persze ezeket a terheket már ők nem
szeretnék cipelni, hanem arról is – amit a németek mondanak
–, hogy tulajdonképpen különféle, gazdaságot érintő szabályozásokkal
kéne oda hatni, hogy ezek az egyensúlytalanságok a jövőben ne
álljanak elő. A
problémák a pénzügyi rendszer válságával napi problémák.
Tehát a kettő között van egy nagy szakadék, ami nincs áthidalva.
Valószínűleg az ebből adódó érdekkonfliktusok és nézeteltérések
törölték ezt a találkozót most a napirendről. Mert nem
nagyon látják a folytatást. Annak ellenére, hogy az Európai Központi
Bank elnöke az olasz Mario Draghi, aki egyébként nem titkoltan
egy világuralmi pénzhatalmi tényezőnek, a Goldman Sachs nevű
globális pénzügyi szervezetnek embere. A németek lemondtak a
bankelnök-delegálási jogukról, mert ezzel az inflációs pénzpolitikával
nem értenek egyet.
Márciusban választ Oroszország, ez – kereskedelmi
és egyéb szempontból – befolyásolhatja az euróövezetet?
– Oroszország már
véleményt nyilvánított a tekintetben, hogy ő hajlandó beszállni
az euróövezet mentésébe. 20 milliárd eurót fel is ajánlottak
az oroszok a tartalékból. Nem vagyok politikai jós, de szinte
biztos, hogy Putyin nyer. Oroszország és az Európai Unió
kapcsolata nagyon sajátságos. Hivatalosan az Unió még a hátát
mutogatja Oroszországnak, és ezt a kicsik, mint mi, megsínylik.
Míg a nagyobbak – mint Németország – szépen kacérkodnak
az oroszokkal. Gondoljunk arra, hogy Schröder, volt kancellár beült
a Gazprom felügyelőbizottságába. Aztán az Északi Áramlat csöveit
tulajdonképpen a lengyelek kihagyásával építik német és
orosz relációban. Oroszország, miután a tartalékainak a 40%-a
euróban van, viszonylag könnyen beszáll az euróövezet mentésébe.
SZ.
|