2012.03.09.
Miért nem lesz magyar ipar?
Még mielőtt
valami vészmadarat látnának bennem, előrebocsátom, hogy a cím
töredékes. Hiányzik belőle, hogy ha így mennek tovább a
dolgok. A dolgok ugyanis nem mennek valami jól, annak ellenére,
hogy a kormányzat hatalmas erőfeszítéseket tesz. Ráadásul az
elképzeléseik jók, ki is vannak dolgozva. Gőzerővel folyik a
jogszabályi környezet megváltoztatása is, az eredmény mégis
elmarad. Pontosabban a lehetősége sem látszik a változásnak,
hacsak…
Mielőtt
belekezdenénk a hacsak bővebb kifejtésébe, előrebocsátom,
hogy a hiba forrása nem a mostani kormányzatban keresendő. Nem
ők alakították a magyarországi államigazgatás és gazdaság
bizonyos rétegeit ilyenné, ezért a rendszerért nem őket
terheli a felelősség. Ugyanakkor a felismerés és a változtatás
hiánya, ha most nem is, de a következő ciklusban már felróható
lesz. Ha most még nem is lehet elvárni eredményeket, a csírákat
már el kell, vagy el kellett volna ültetni.
Az ipari termelés, egyáltalán a termelés helyreállítása,
illetve újjáteremtése egy feltételen fordul. Ez pedig a pénz.
Ha van pénz, akkor van termelés, akkor érdemes munkálkodni. Ha
nincs, akkor nem történik semmi. Pillanatnyilag az a sajátos
helyzet pusztítja az országot, hogy ugyan valamennyi pénz van,
elsősorban az államnál, melyet el is költenek, csakhogy az nem
a magyar iparba áramlik, hanem elsősorban külföldre. Miért?
Mert nincs magyar ipar, ami van, az pedig külföldi tulajdonban,
vagy ellenoldali, egykori szocialista-szabaddemokrata érdekeltség.
Még mielőtt
elborzadnának, most engedtessék meg, hogy levegyem az álkorrektség
valóságot elfedő köpenyét, és előadjam a pőre tényeket.
A közvéleményt
teleordították, hogy Fidesz közeli vállalkozások kapják a
megbízásokat, hogy az állami pénzek ezekhez vándorolnak. A híresztelés
egyszerűen nem igaz. Két okból sem. Egyrészt nincs annyi
Fidesz-közeli vállalkozás, hogy az egész piacot lekaszálhatnák,
másrészt saját tapasztalatból tudom, hogy az államból kifolyó
pénzcsatornák végén ugyanazok gyűjtik be az áldást, akik
ezt korábban tették.
Márpedig a magyar
gazdaság elmúlt húsz éve a pártkötődés, a korrupció és
az érdekcsoporthoz tartozás alapján működött. Most, amikor változik
az irány, most ugyanazoktól várni az együttműködést, akik
korábban az ellentétes irányú rendszert működtették –
hogy úgy mondjam – badarságnak tűnik. Mert a döntések megszületnek
ugyan a legfelsőbb szinteken, csakhogy mire a kivitelezésig ér
az ügy, az államigazgatás alsóbb szintjein ülő végrehajtók
behozzák kapcsolatrendszerüket, ami mit sem változott az elmúlt
6 évben. Mitől változott volna? Hacsak nincs valami erélyes
leszólás, akkor a gazdaságis miért ne bízná meg azt a
nagyszerű kereskedőt, generálkivitelezőt, beszállítót, aki
idáig is finanszírozta a nyaralásait, az autóját, esetleg a
lakásépítését, házvásárlását. Mitől jönne rá a Scholl
papucsban sétafikáló Manyika a főosztályon, hogy 20 év kiváló
szakmai előremenetel után, most mégse az MSZP-közeli – azóta
esetleg piros-fehér-zöldre kozmetikázott – vállalkozásnak kéne
kiadni a beszerzést, mégse azokat kéne meghívni a pályázatra.
És bizony a legtöbb esetben a dolgok Manyikákon állnak vagy
buknak.
Ráadásul a baj
igazi forrása, hogy Manyika kedvenc cégeinek nem is a pártkötődés
a legfőbb hátránya, mégcsak nem is az, hogy Manyikának
nagyobb összegű borítékokat adnak át, hanem hogy ezeknek a pénzszivattyúknak
eszükben sincs termelni. Az ugyanis bonyolult. Ennél sokkal
egyszerűbb külföldről megvásárolni a kész terméket és rárakni
70 százalék hasznot, plusz ellopni a 27 százalék áfát.
A magyar gazdaság
ugyanis ez. Lemutyizni, behozni, rárakni a hasznot és ellopni az
áfát. Ez a működőképes modell, az állam is ezt támogatja.
Ehhez nem kell háborúzni az önkormányzattal a telephelyengedélyért,
nem kell négyszázhatvan szakhatósági engedélyt kikérni, nem
kell számolni elégedetlen munkásokkal, ellenőrzésekkel, nem
kell működőképes terméket gyártani, nem kell tervezni,
gondolkodni, ehhez egyszerűen csak papírokat kell gyártani, köztük
a legfontosabbat, a számlát.
Ebből könnyedén
vissza lehet adni 5-10 százalékot Manyikának, sőt akár még
feljebblevő érdekekre is juthat pénz. A könyvelő is ebből él,
meg néhány beszállító, akik a nyomtatóban újratöltik a
patront, és kitisztítják a légkondit.
Csakhogy így
sohasem lesz magyar termelés. Ha mindenféle EU-s szabályok,
mindenféle szabadpiaci szabályozás, versenytörvény és egyéb
senki által be nem tartott irományokra hivatkozva nem a magyar
termelőképes, vagy termelni akaró embereket, vállalkozásokat
hozza helyzetbe a kormányzat, akkor bizony nem lesz ipar.
Talán egészen
meglepő a következő okfejtésem, de kérem, gondolják végig
alaposan. Magyarországnak, a magyar iparnak most protekcióra van
szüksége. Igenis arra van szüksége, hogy kézivezérelten, irányítottan
olyan vállalkozások kapják a pénzt, amelyek termelni akarnak.
Tulajdonosaik magyar természetes személyek, és elkötelezettek
Magyarország, ha úgy tetszik a magyar kormány felé. Lehet szépelegni,
hogy mindenkinek meg kell adni az esélyt, meg a fair play később
meghozza a hasznát, meg mi szabálykövetőek vagyunk. Ha a döntéshozók
hallgatnak a fanyalgásra, a szépelgésre, akkor itt nem lesz
semmi. Ugyanis az elmúlt húsz, de inkább negyven évben a pénzlefolyató
csatornarendszer kiépült az államigazgatásban, és olyan masszívan
tartja magát, hogy néhány főcsatorna elterelésén kívül a
kormány felső köreinek másra nincs, és nem is lesz ereje, sőt
megkockáztatom rálátása sem.
Innen lentről ezt
bizony jobban látni, itt hitelesebb információk gyűjthetők,
mint a miniszteri várókban és tárgyalókban átadott, vagy
szakigazgatási beszámolókba foglalt hangulatjelentésekből.
Nem óriásprojektekhez
kell 20-50-100 milliárdokat kiadni, nem ösztönzőrendszereket
kell kidolgozni, nem pályáztatni kell, nem papírokat tologatni
és feltételrendszereket kitalálni, hanem egyszerűen oda kell
adni a pénzt avagy a megbízást. Pártkötődés, protekció,
ismeretség, egyszerű jószándék vagy bizalom alapján. Olyan
embereknek, akik termelnek. Akiknek vannak ötleteik, akik hajlandóak
dolgozni. Oda kell adni a pénzt és fővesztés terhe mellett rászorítani
őket a fenntartható termelésre.
Persze most jön a
huhogók tábora, hogy na, de kinek adnak el, hol van a piac. Nos,
Magyarország legnagyobb gazdasági szereplője a magyar állam.
Ez adottság. A magyar állam fel tudja mérni, hogy mire van szüksége.
Ha mást nem, akkor azt termeltesse. Sufniműhelyekben, kertvégi
kisüzemekben, garázsnyomdákban, vagy ha tetszik ipari
parkokban. Mindegy. Csak a pénz a termelni akaró és tudó
magyar emberekhez áramoljon.
Hogy ez nem elegáns,
nem európai, nem modern? A világ nagy gazdaságai ennél lényegesen
piszkosabb módszerekkel virágoztak fel. Az Egyesült Államok
első lépésként kiírtott több millió indiánt, majd
behurcolt ugyanennyi rabszolgát, Anglia gyarmati sorba taszította
a fél világot, Kína pedig a világ egyik legkorruptabb és
legtekintélyelvűbb közigazgatási modelljével diadalmaskodik a
Nyugat felett. Ezekhez képest még mindig urak maradunk.
Csorja Gergely
|