2012.03.16.
A szakadék adott, csak ne szélesedjen!
A deviancia, a magamutogatás, az anyagi érdek fedi el az értéket
M. Novák
András festőművész 1944. augusztus 17-én született
Kaposváron. 1958 és 1962 között a Képző és Iparművészeti
Szakközépiskola növendéke Budapesten. 1964-1968-ig a Képzőművészeti
Főiskola hallgatója. Mestere: Kmetty János, Barcsai Jenő,
Szentiványi Lajos. 1970-től 1973-ig Derkovits –ösztöndíjas.
1973 óta kiállító művész, Budapesten él. A Magyar Képzőművészek
és Iparművészek Szövetsége, a Szinyei Társaság, a Folyamat
Társaság, a Magyar Festők Társasága és a Magyar Vízfestők
társasága tagja. 1993-ban megkapta a The Pollock-Krasner
Foundation (USA) ösztöndíját, 1999-ben pedig Munkácsy-díjjal
tüntették ki.
Egyéni
kiállításai (válogatás) 1971 • Egyesült Vegyiművek,
Budapest, 1973 • Stúdió Galéria, Budapest, 1983 • Somogyi Képtár,
Kaposvár, 1986 • Hotel Átrium Hyatt (Tölg-Molnár Zoltánnal),
1991 • Vigadó Galéria, Budapest (katalógussal), 1995 •
T-Art Műterem Galéria, Budapest, 1998, 2005 • Újlipótvárosi
Klubgaléria, Budapest, 2000 • Pest Center Galéria, Budapest,
2004 • Humántapéták, művészi falvédők, óriásposzterek...,
Ernst Múzeum, Budapest, 2005 • "Insel der Gegenwart"
Csoportos kiállításai: 1970-1978 • Fiatal
Képzőművészek Stúdiója Egyesület, Budapest, 1982 • Magyar
Művészet, Kultur Favoriten, Bécs, 1984 • Fonyódi Iskola,
Csontváry Galéria, Budapest • II. Táblaképfestészeti Biennále,
Szeged • Országos Tájképfestészeti Biennále, Hatvan • Művészeti
vásár, Poznań • Humorfesztivál, 1986 • Szófia • Kortárs
magyar művészek kiállítása, Galerie Levy, Hamburg, 1987 •
Festészeti Biennálé, Kassa • III. Táblaképfestészeti Biennále,
Szeged, 1988 • II. Európa-Ázsia Művészeti Kiállítás,
Ankara • Art Fair, Graz, 1989 • IV. Táblaképfestészeti
Biennále, Szeged, 1990 • Basel Art 21 '90; Kulturcentrum
Marsvinsholm, Ystap, 1992 • Médium, papír, Szépművészeti Múzeum,
Budapest, 1997 • Magyar Szalon '97, Műcsarnok, Budapest • Síkplasztikák,
Újpest Galéria, Budapest • Fehér képek, Magyar Grafikusok Szövetsége,
Vigadó Galéria, Budapest • Folyamat Társaság kiállítása,
Szolnoki Galéria, Szolnok, 2004 • Tíz év, tíz művész, Újlipótvárosi
Klub Galéria, Budapest, 2006 • Faktúra - tapintásélmény a
festészetben, Csepel Galéria Művészetek Háza, Budapest •
BOX - A Magyar Festők Társaságának dobozkiállítása, Körmendi
Galéria – Belváros, Budapest. Művei közgyűjteményben
egyebek mellett a Magyar Nemzeti Galériában, a pécsi Janus
Pannonius Múzeumban, Győrött, a Xantus János Múzeumban találhatók
meg. Pogány Gábor művészettörténész írta róla 1983-ban a
Művészet folyóiratban: festészete különös, drámai határeset
a természetelvű és a nem-ábrázoló művészet között. Erőteljesen
szerkesztett kompozíciói még „durvábbá” válnak a robbanó
erejű színkontraszttól. Olyan színeket használ –égő
okker, permanentzöld, párizsi kék, brillantróza – , amelyek
külön-külön irritálóan kellemetlenek. Képein azonban gondos
színkompozícióval a disszonáns hatások kioltják egymást, és
harsány harmóniában olvadnak össze. A vibráló színek, a tördelt
foltrajz csak az első pillanatban bántja szemünket, azután a látvány
lehiggad, a részek összeállnak, a „puzzle” elemei a helyükre
kerülnek. Amiről az első felületes pillantásban azt hittük,
hogy absztrakt expresszionista színkavalkád, rövid szemlélődés
után a valóság hű képéve válik. M. Novák vérbeli természetelvű
festő; képei ábrázolók, ábrázolják koruk valóságát –
olykor disszonáns, kellemetlen módon, ahogy a festő azt tényleg
tapasztalja.
A bevezetőben említett Pogány Gábor művészettörténész
írta önről még 1998-ban, hogy „nem fest rózsaszínű képet
a mai világunkról, még ha rózsaszínt használ is gyakran.”
Tehát el lehet mondani, hogy realisztikusan tárja elénk a világunkat?
– Nagy kérdés, hogy mit nevezünk realizmusnak. Mi az,
ami a természeti világból, az emberek világából, mint élmény,
meglátás, tapasztalat, vélekedés, mint tartalom kerül a képbe,
illetve az hogyan találja meg festészeti formáját. Ebben a
kettősségben lehet a kérdést körüljárni; de ez maga a művészettörténet.
A festészet múltja formailag egy megkerülhetetlen, erősen ható
örökség, tartalmilag pedig egy mára különösen kiéleződő
kérdés, hogy mi a mai festő dolga? Bármilyen legyen a válaszom
– szóban, illetve képben –, az előző korok sokszínű,
gazdag kínálata, függetlenül a koronkénti gazdasági,
technikai, társadalomszerkezeti determináltságtól, befolyásolják
képeink, munkánk értését, befogadását. Azt kérik tőlünk,
hogy szépeket fessünk, szépítsük meg világunkat!
De ugyanazt akarjuk-e látni a képen, mint a valóságban?
–Erre nehéz konkrét választ adni. A békésebb korokban
sokkal „szerethetőbb” volt a festészet. Az emberek ma is inkább
az ilyen „szerethető” képeket kedvelik. Meg lehet ezt is érteni,
mert valószínűleg bőven elég nekik megélni a jelen problémáit,
s nem akarják ugyanazt látni a képeken. Ez a társadalmi kényszer
is hat a művészre. Más volt a festészet a római korban, más
a reneszánszban, és most is más. És ez a másság nem biztos,
hogy tetszik azoknak, akik nem szeretnek ebben a korban élni, egy
„szerethetőbb” korszakot ragadnak ki és annak tükrét akarják
ma is látni a vásznan. Közben a közönség nagy része nem
adja meg azt a szabadságot a kortárs művésznek, hogy azt a tükröt,
amit mutat, széles rétegben elfogadják. Ennek egyik oka, hogy
az emberek egyszerűen nem érnek rá tanulmányozni a művészetet.
Bevallom, amikor klasszikus zenét hallgatok, akkor sem a kortárs
szól nálam.
Az első benyomás nem is fontos? Számomra lényeges,
hogy valami „megfogjon” a képben, odacsalogasson a vászon elé,
és csak ez után kezdem el elemezni az alkotást.
– Dehogynem! Valószínűleg erre a figyelemre ácsingózunk,
sokszor a mérettel, anyaghasználattal, a kép címével. Annak
reményében, hogy aki megáll a kép előtt és némi türelemmel
szemlélődik, felfedezi azokat az apró, elrejtet, otthagyott értelmezési
motívumokat, ami segítheti a festői formába kódolt tartalom
kibontását. Nálam ezt szolgálják a priméren használt, képbe
ragasztott anyagok. Az üzenet megértéséhez, feldolgozásához
idő kell, még a rossz könyvet is csak elolvasás után
csaphatom a falhoz!
Nem lehet, hogy az a gond: az emberek inkább néznek,
mint látnak?
– Nagyon is szívemből beszél, kérdez! Amikor kimegyünk
külföldre, áhítattal nézünk mindenre, figyelünk – látunk.
Itthon ezernyi dolgunk miatt is magunkba zuhantan szinte vakok
vagyunk. Milyen érdekes, hogy egy fotóművész, mint látásra
hangolt ember, miket tud megláttatni velünk.
A rajz és a vizuális oktatás mindig is kevés teret kapott
Mekkora a szakadék a művész és a befogadó között?
– Maradjunk még a látásnál, most már, mint szakadéknál!
A pártálam „csücskében” még nagyon izgalmas, jó színházi-
és filmplakátok jelentek meg a hirdetőoszlopokon. Ezek a kulturális
plakátok még manuális módon, képzőművészeti eszközökkel
– rajz, festés – (számítógépes technika még nem lévén)
készültek, jó képzőművészek, grafikusok csinálták ezeket,
és mint ilyen, az absztrahálás, a látás és láttatás
fejlesztői is voltak. A rendszerváltással beérkezett a
kereskedelmi óriásposzterek világa, a számítógépes technológia,
az óriásprintek, a digitális fényképezés az eszközökben
rejlő gazdagodás helyett egy szellemiségében és formájában
debil világot hozott. Egy amerikai-balkán stílust, ahol bármiféle
absztrakció, asszociáció, humor, ötlet, áttétel
megengedhetetlen. Azért, mert azt hiszik a „kreatívok”, hogy
a röfögő fogyasztót ez csak megzavarná. A grafikusokat meg
elzavarták! Az okító, segítő, orientáló képzőművészeti
műsorok a tévében megszűntek, a rajz és a vizuális oktatás
mindig is kevés teret kapott, miközben a vizualitást romboló bőség
határtalan! Tehát a szakadék adott, csak ne szélesedjen!
Képeit milyen stílusba sorolná be?
– Nehéz erre válaszolni, mert annyira individuális lett
a festészet – ahány művész, annyi ösvény. Látszólag az
úgynevezett „szegény művészet”, az arte povera körébe
sorolódok – Szegény művész!, mindenféle vicket-vackot
beragaszt a képeibe! Inkább arról van szó, hogy van egy képterv
az ember fejében, aztán festi, csinálja, „amit estig raktak,
reggelre leomlott”, ezer szín, forma, variációs lehetőség,
túlfestett, didaktikus, szájbarágós, unalmas, rossz stb.
– csak kolléga érti a vívódásnak ezeket a
kulcsszavait. Így történt, vagy megtörténhet, hogy a képbe
kerül egy fecni reklámújság, egy falvédődarab („proletár
perzsaszőnyeg”), mely ott direkt primér létében, abban az amúgy
festett miliőben hordozza az anyaghoz tapadó tudattartalmakat,
hatásosabban, erőteljesebben, mint megfestve. Mondhatnám azt
is, hogy a képek egy része egy sajátságos „önkollázs”,
aminek részei, elemei: korábbi képeim motívumai, általam
„gyártott”, gyűjtött, megfestett, frottázsolt felületek,
halbőr, fű, fűnyomat, föld, kátrány stb. Ezeknek az
„implantátumoknak” egy képen belüli használata – mint a
reális és az absztrakt egymásmellettisége – segíti a nézőnek
a kép, illetve a festő megértését. Ezek segíthetnek, hogy az
a bizonyos „belső kép” elnyerje evilági formáját, a művész
pedig a valahova sorolhatóságát.
Ha jól emlékszem Szemadám György írta egyszer, hogy
korunkban meghatározatlan lett, hogy hol végződik a világ, és
hol kezdődik a mű. Egyetért ezzel a kijelentéssel?
–Ezt nem is olyan nehéz meghatározni, mert ma már főiskola
sem kell a művészkedéshez és a termés is nagyon sokágú. A
szelektálással, az értékek rostájáról van az igazi gond.
Toleráns vagyok mindenkivel, aki művésznek mondja magát. De
azt nem hiszem el, hogy ne lehessen megmondani, mi az, ami értékes.
Meg lehet ezt határozni hozzáértéssel és morális felelősséggel.
Ez viszont a közvetítők oldaláról hiányzik. Nagy kérdés,
hogy mi jön át a tévéből, és a kritikusnak van-e annyi becsülete,
hogy keményen fogalmazzon. Sokszor előfordul, hogy a kritikus
kitalál egy irányzatot, sokan követik őt, és a végén a művészeti
vásárok sztárcsinálójává válik. Egy olyan manipulációs
folyamat történik, ami agymosáshoz vezet, ahelyett, hogy segítene
kiigazodnia a nézőnek. Ezért is vált erkölcstelenné –
tisztelet a kivételnek – a közvetítő réteg. Ők divatot
csináltak a művészetből. Olyan divatot, amit az általuk irányított
piac határoz meg.
Bakancsom talpa elégett, egerek motoztak a fejem körüli
sásban
Amikor csomagolópapírok, szövetfoszlányok jelentek
meg képein, gondolom sok mindenki megmagyarázta, hogy ezt ön miért
teszi. Engedje meg, hogy feltegyem, teljesen laikusként a kérdést,
ez a klasszikus értelemben vett festészettől való eltávolodást
jelenti? Vagy valami kísérletet?
– Egyiket sem. Ez inkább egy vélt gazdagítása a lehetséges
eszközöknek, valahol itt érhető tetten a klasszikus művészetet
feldaraboló izmusok vívmányainak békésebb, szintetizáló újrahasznosulása,
klasszicizálódása. A nézőre hatás, az odafigyelés felkeltése
– kikényszerítése –, illetve a vállalt tartalom milyensége
szülheti, kívánhatja ezt. Elmesélem egy kép történetét,
ami úgy maga a hiábavalóság, pláne, ha a kép nem is jó.
1956-ban, illetve '57 februárjában szüleimmel, testvéreimmel
disszidálni akartunk Jugoszlávia felé. Akkor már záródtak a
határok – aknazár stb., stb. –, csikorgó hideg, lovasszánon
lopakodás az erdő alján az éjszakában a határ felé, szikrázóan
ragyogó csillagok, felgereblyézett határsáv, rettegés az aknáktól,
misztikus árnyak-neszek. Azon a részen az igazi határ a Dráva
volt, ami már erősen zajlott, tehát a csónakosok nem tudtak átjönni.
Mint a disszidáláshoz nem értő városi népség, az alkalomhoz
illő ruházat nélkül, már csak a hideg ellen küzdve töltöttük
az éjszakát az ártéri fahasábok tüze körül. Bakancsom
talpa elégett, egerek motoztak a fejem körüli sásban …Másnap
a Budapestre tartó vonaton járőröző határőrök csak nézték
bogáncsos hajunkat, ruhánkat. Megúsztuk, a Haza visszafogadott!
Ötven év múlva festem a tiltott, betokosított, „beszélni
sem szabad róla” élményt. (Mi az, hogy disszidálni, hogy társbérlet,
egyetlen falikút a közös konyhában – mint fürdőszoba,
borotválkozóhely, WC a férfiaknak?) A képen gereblyézett határsáv,
lábnyomok, 5 éves terv, cigarettásdoboz, eldobott vörös
csillag, Kossuth-címer, '56-os röplap, szögesdrót. Nekem az életem,
a gyermekeimnek már jelentés nélküli dolgok, az ő nullpontjuk
a számítógépes, 100 csatornás, mobilos, műholdas indulással
kezdődik. Ez a kis kitérő csupán apropó, hogy mutatni
lehessen „A nekem csak szépet fessen művészkém!”
lehetetlenségeit.
A suska azért köll!
Említette a történelmet. Szeifert Judit írta
az ön műveiről: „Célja nem csupán az emlékezés,
hanem az emlékeztetés is. Alkotásai ezáltal nemcsak a művész
személyes történelmi naplójaként értelmezhetők, hanem
ugyanakkor kordokumentumok, mementók is. Másrészt a régiessé,
töredékessé tett képfelületek által mintegy el is fedi, azaz
a feledés jótékony homályába is burkolja a konkrét emlékeket,
például a vasfüggönyt vagy az ötágú vöröscsillagot. Úgy
emlékeztet, hogy a nietzschei intésnek engedelmeskedve, a felejtés
adományát is gyakorolja. Ezért a Vasfüggönyminták című
festményen szétroncsolt drótdarabok alkotnak hálószerkezeteket
a rozsdamarta felület hatását keltő farostlemezen, ezzel a
vasfüggöny lerombolásának pillanatát rögzítve. A Sebek című
képen pedig az okkeres, szürkés, barnás felület alól átszivárgó
alvadt vér színű folt határozottan ötágú, vöröscsillagot
formáz. Ezzel konkretizálja a sebek, sérülések eredetét. Egy
másik nagyméretű vászna, a Történelmi tapéták (1997), első
ránézésre szintén "csupán" faktúrajátéknak hat.
Megkopott, roncsolt hatású felszíne málladozó vakolatra,
illetve falfelületre emlékeztet, és szintén téglalap- és négyzetdarabkákból
épül fel. Azonban a fakturális hatások szimbolikus tartalmakat
sejtetnek, "fednek". A tábla középső részének alján,
alig észrevehetően ugyan, de kivehető egy kötélhurok, ezzel
az "akasztófa árnyéka" vetül a "történelemképre".
Ez a fanyar irónia (mondhatnánk "akasztófahumor")
minden képében ott bujkál, még a korunk egyik legnagyobb környezetvédelmi
katasztrófáját boncolgató képén, az Ózonlyuk címűn is. A
tábla közepére valódi kör alakú lyukat vág, s ezzel a
geggel megkerülhetetlenül a problémára irányítja a
figyelmet.
M. Novák András képei
által a személyes emlékezetet kollektív emlékezetté emeli.
Holott a művész dolga nem az, hogy a világot objektíven vizsgálja,
hiszen már képeinek tárgyválasztása is szubjektív, azok előadásmódja
pedig hitelesen tükrözi az alkotó látásmódját, egyéniségét,
véleményét. Mégis mint műalkotások a (ha nem is az örökkévalóságra,
de mindenképpen hosszú távra szóló) maradandóság igényével
születhetnek, ezáltal meghatározó jelentőségű üzenetek a jövő
számára. Ugye több kritériumot említettünk a képeknél. Az
eladhatóság is ilyen. Ekkor viszont figurálisnak kell lenni.
–Meg kell különböztetni a művészet tartalmi és a
formai oldalát. A formánál szerepet kap a készség, a rajztudás,
a színek használata, a tartalom pedig nagyon szubjektív. A könnyen
szerethető témákat festők azok, akik könnyebben boldogulnak.
Azt is be kell vallanom, hogy szinte megszakad a szívem az olyan
képeket, amilyenek én nem festek. Nagyon szeretem, ahogy Tenk László
barátom fest, de az az ő útja. Ugyanúgy élek, mint a többi
ember: olvasom az újságokat, hallgatom a politikát, meg akarom
ismerni a társadalmi és gazdasági helyzetet, és ebből áll össze
valami, ami képben jelenik meg. Ez a folyamat, így elmondva,
nagyon egyszerű, de nem az. Mi szakmailag kifigyeljük a készségeket,
a tudást, de magunknak kell kikísérletezni azt, hogy mi legyen
a feladatunk. Amikor még főiskolások voltunk, kaptunk rendeléseket,
és akkor szinte alkalmazott művészetnek tekintették a festészetet,
ami sok szempontból behatárolta a feladatot és a sikert. Mára
ezerarcúvá vált a képzőművészet, és azért is képtelenség
figyelni erre a bő kínálatra. Aki erre a pályára jutott,
folyamatában dönti el, hogy milyen stílusban alkosson. Minden mérhető,
a minőségek felfedezhetők, csak most minden sokkal
bonyolultabb, mint pl. a reneszánszban. Akkor a megbízó is értett
a művészethez, ma a legtöbb esetben nem. Az is kérdés, hogy a
kortárs festő mennyire korszerű. Ha egy orvoshoz, mérnökhöz,
tanárhoz hasonlítjuk, akkor bizony korszerűtlen. Abszolúte
felesleges. A társadalomnak nincs rá szüksége. Így a festő kényszeresen
szabad. Annyira szabad, hogy az már hátrányára válik Visszatérve
a kérdésre: ez már a siker, az elfogadás, az anyagiak világa.
A magyarázkodás, a savanyú a szőlő, a nyafogás világa. Itt
a mára már – mindenki művész, minden művészet – a választható
utak szabadságáról van szó. Az úton lévőket érhetik kísértések,
de a folyamatos munkához, az úthoz csak egy belső erkölcsi,
szakmai hitre lehet hagyatkozni. Nem könnyű. Keresni kell, és
találni lehet kollégákat, társakat, akik a tevékenységük mássága
ellenére is, a mutatott, vagy legalább keresett, vágyott minőség
alapján dolgoznak, és így szerethetők. Bosszankodnivaló azért
bőven marad, amikor a butaság, a deviancia, a magamutogatás, az
anyagi érdek fedi el az értéket, csapja be a jó szándékú,
de nem kellően hozzáértőt.
Mennyire nehéz egy festőművésznek eladni a képeit?
– Ez a kérdés már a gyűjtők, az esetleges vevők világához
vezet. A gyűjtés lehet öntörvényű, a meglévő ízlésszint
szerinti választás, lehet csupán trezorálási-befektetési kényszer,
lehet motívuma a meglátás, a felfedezés öröme stb. Egy
hittel, szeretettel, szorgalommal végzett tevékenység a láthatóság
(csoportos és önálló kiállítások) előbb-utóbb létrehoznak
alkalmi vagy tartós találkozást, kapcsolatot gyűjtő, vásárló
és a művész között; de erőltetni nem érdemes. A suska azért
köll!
Medveczky
Attila
|