2012.03.16.
Csehov: Cseresznyéskert
(Komáromi Jókai Színház)
Az 1860-ban
Taganrogban született és 1904-ben a bajorországi Badenweilerben
elhunyt Csehovot a világirodalomban úgy tartják számon, mint a
novella műfajának megújítóját és az ún. „drámaiatlan”
vagy cselekmény nélküli, lírai-hangulati dráma megteremtőjét.
Színműveiből hiányzik az érdekes történet, hagyományos értelemben
vett konfliktus. Szereplői között nincs drámai rangsor, nem
lehet főhősöket és mellékszereplőket megkülönböztetni.
Sorsuk összefűzi őket, de külön-külön is és együttesen is
mindenki megszenvedi saját elrontott, kisiklott életének szomorú
fájdalmát, reménytelen kilátástalanságát. Darabjaiban –
mint ahogyan novelláiban is – a „fölösleges emberek”
jelennek meg, akik nem tudnak sem önmagukon, sem másokon segíteni.
Drámáiban a naturalista, impresszionista, szimbolista irányzatok
egységben érvényesülnek. Bár Csehov hősei inkább csak töprengenek
és sóhajtoznak, mintsem cselekednek, ezért a mélyebb,
kifinomultabb lélekelemzésben merülnek el. A Cseresznyéskert
Csehov rövidre szabott élete vége felé keletkezett, 1904-ben
mutatták be a Moszkvai Művész Színházban, Ranyevszkaját
Csehov felesége, Olga Knyipper alakította. Hazánkba húsz évre
rá érkezett meg, a Vígszínházban, 1924-ben volt premierje, és
Kosztolányi Dezső azt írta róla: „az utóbbi évek
legnagyobb színházi és színészi eseménye”. Az azóta
eltelt időben az ország több vidéki színpadán is játszották,
Törőcsik Mari főszereplésével még tévéfilm is készült
belőle. A Komáromi Jókai Színház elődje 1952-ben, csehszlovák
pártutasításra jött létre, és a KALOT (Katolikus Legényegyletek
Országos Tanácsa) azóta lebontott házában kapott helyet. Ez
volt a Magyar Területi Színház. A ma használt új, modern, révkomáromi
épületbe 1989-ben költöztek. A Cseresznyéskertet tavaly április
15-én mutatták be, ezt az előadást hozták el vendégjáték
keretén belül Siófokra, a Kálmán Imre Kulturális Központba
az idén január 17-én.
A
Csehov által vígjátéknak nevezett Cseresznyéskertnek nincs
bonyolult cselekménye: Ljubov Andrejevna Ranyevszkaja a meghatározhatatlan
korú, szenvedélyes szépasszony öt év távollét után Párizsból
hazaérkezik ősei házába, aminek dísze a csodálatos cseresznyéskert.
Itthon súlyos adósságok várják, és Lopahinnak, a jómódú
kereskedőnek semmilyen megmentő ötletéről hallani sem akar,
pláne a föld felparcellázásáról, a fák kivágásáról. Vár
és egyre bénultabban vár. Végül dobra verik a birtokot, amit
az újgazdag kereskedő vásárol meg. Ranyevszkaja kénytelen
elhagyni gyermekkora színhelyét, miközben hallja a fejszék
csattogását.
Az
előadást a pozsonyi születésű színész-rendező, Martin Huba
nagy rutinnal és a mű iránti alázattal állítja színpadra.
Koncepciójának egyik lényeges eleme, hogy a szép, régi értékek
miként válnak a bizonytalan jövő áldozatává. Másik pedig,
hogy nem akarja alapjaiból kiforgatni a Cseresznyéskert
mondanivalóját, mához szóló üzenetek ürügyén sem gyakorol
nyomást a nézőkre, hogy azok vegyék észre az aktualitásokat,
nem tukmálja rájuk a mai életünkkel való azonosságokat, nem
erőlködik a párhuzamba állításokkal. Olyan „normális”
produkciót hoz létre, amiben minden működik magától, mert
akinek van füle a hallásra, az úgyis meghallja, amit kell. A színészek
teljesítményére ennélfogva a publikum jobban oda tud figyelni.
Bandor Éva alakítja Ranyevszkaját. Valóságos jutalomjáték
ez neki, ő a produkció lelke és motorja. Hol mondén nő, hol
bizakodó, vagy szenvedélyes és lemondó. A Jókai Színház
igazgatója, Tóth Tibor kelti életre Lopanhint. Az ő Lopahinja
az új idők új hőse, aki szégyelli vagyonát és ötleteit,
ugyanakkor büszke és önérzetes. Szabó Viktor Trofimov szerepében
mulya öregdiák. A vén, több, mint 90 éves Firsz inast Német
István megszemélyesíti meg, az ő szerepmegformálásának elmélyültsége
tűnik ki leginkább a komáromi szereplőgárdából. A könnyelmű
földbirtokosnő lányai is a helyükön vannak, Holocsy Krisztina
és Tar Renáta formálja meg ezt a két elvágyódó fiatal nőt.
Mokos Attila is hozza Gájev figurájának enerváltságát, Szabó
Szvrcsek Anita pedig a Sarlotta, Ivanovna hálás karakterét ábrázolja.
Jozef Ciller hagyományos díszletei és Milan Corba korhű
jelmezei pedig a letűnt világ kedves, szeretnivaló miliőjét
fejezik ki. A Cseresznyéskert mondanivalója soha nem veszti el
aktualitását, amíg világ a világ, lesznek emberek, akik
ragaszkodnak gyönyörű, ámde haszontalan tárgyaikhoz, erkölcsi
elveikhez és akadnak olyanok, akik semmibe veszik mindezeket, és
csak a rideg ész meg a pénzszerzés érzelemmentes gyakorlata
szerint cselekednek.
Dr. Petővári Ágnes
|