2012.03.16.
Imaév
a nemzetért
Más eszközökkel próbál teret hódítani az újpogányság
A
XVI. Benedek pápa által októberrel kezdődően
meghirdetett Hit Éve előkészítéseképpen és az országunkat
érő folyamatos támadások kivédésére imaévet hirdetett
nagyböjt első vasárnapjától a Margit körúti ferences plébánia
képviselőtestülete. Az imádság erejéről és a támadások
kivédéséről Fr. Horváth Achillest, az Országúti Ferences
Templom plébánosát kérdeztük.
Laudetur Jesus Christus! „A Gonoszlélek, a hazugság
és megosztás lelke jár körül a világban. Magyarországot, a
magyar nemzetet különösen is támadja.” – idézek a felhívásból.
Sokszor támadják a katolikus egyházat azzal, hogy beleszól a
politikába. Nem tart attól, hogy ezzel bizonyos körök ráerősítenek
a támadásra?
–Eléképzelhető, hogy lesznek ilyen hangok, de esetünkben
nem pártpolitizálásról van szó. Egyébként is a II. Vatikáni
Zsinat kifejezetten említi, hogy a keresztény embernek, így a
papnak, püspöknek is kötelessége a társadalmi életben felelősséget
vállalni. Márpedig itt és most erről van szó. Pláne, ha
lelkiismeretünk sem hagy ilyenkor nyugodni bennünket. Mint ahogy
Márfi Gyula veszprémi érsek is válaszlevelet írt David Baer
teológia- és filozófiaprofesszornak, amikor az USA-beli lutheránus
egyetem tanára fals információk mentén mondott véleményt hazánkról
és a magyarországi vallásszabadságról.
Mikor volt utoljára ilyen típusú felszólítás
és imaév Magyarországon?
–2006-ban. Az elsősorban nem a magyar nemzet elleni külföldi
hazugságok ellen irányult, hanem a keresztény emberek figyelmét
hívta fel arra, hogy imádsággal, odaadottsággal a Jóisten felé
nyissák meg a szívüket. Az imaévben is imádkoztunk a hazáért,
a keresztény emberekért, a nem keresztények megtéréséért,
és a betegségben, nehézségben, egyéb bajokban szenvedő
emberekért. Egyébként erre az imaévre is szeretnénk a
mostanival ráerősíteni.
Mit gondol, mi a hazánkat ért támadások valódi oka?
–Nagyon sok ember eladósodott, és rajtuk a kormány segíteni
kíván. Ennek módja nem tetszik különböző gazdasági köröknek.
A tavaly elfogadott új magyar Alaptörvény Isten nevével kezdődik,
védi a családot, a házasság intézményét, kimondja, hogy az
egy férfi és egy nő kapcsolata, és a megfogant életet. Ezek
azok a pontok, melyek néhány embert érzékenyen érintenek. A
keresztény embereknek pedig hit és erkölcs kérdésében
mellette kell állni azoknak, akik ha nem is csak vallási célzatból,
de megpróbálják a keresztény értékeket alkotmányunkban rögzíteni.
Ha Achilles atya nyomon követte az Európai Parlament
azon ominózus ülését, amikor a miniszterelnök urat vallatták,
láthatta, hogy a keresztény értékek ebben az intézményben
nem sokat számítanak. Mit gondol, miért negligálják ennyire a
kereszténységet, miért tartanak tőle?
–Az imaév meghirdetésében is kimondom, hogy külön
kell választani a gyarló embert és magát a Gonoszlelket, aki
megpróbálja rávenni az embert a gonoszságra. A Gonoszlélek
Krisztus ellen van, és így nyilván a kereszténység ellen is.
Egy-egy embert tud a Gonoszlélek hatása alá vonni, hogy mind
Istent, mind a hitet, mind a keresztény életet is megtámadja.
Mi nem ezeket az embereket szeretnénk bírálni, sokkal inkább a
mögöttes negatív erőt. Úgy érezzük, hogy ezt a mögöttes
negatív erőt, Jézus urunk tanítását figyelembe véve, imádsággal
és böjttel lehet kiűzni, elűzni önmagunktól. Az is tény,
hogy annak, aki nem az igazság útján jár, annak az igazság
bizony fájdalommal jár. Így ír az evangélium: Vigyázzatok
magatokra! Bíróság elé fognak állítani és a zsinagógákban
megostoroznak titeket. Miattam helytartók és királyok elé is
hurcolnak, hogy tanúságot tegyetek előttük. Ha most valaki
megtagadja a hitét, akkor az ellenfél rögtön igazolva látja
magát, mert nem mert kiállni hitéért az illető. Ha már
valaki visszakozik, és azt mondja, hogy néhány keresztény értéket
kiveszek az alkotmányból, akkor a másik oldal mondhatja: nem is
kell komolyan venni a kereszténységet, ha ők maguk sem veszik
ezt oly komolyan. Nekünk viszont azért is komolyan kell venni a
keresztény értékeket, mert lehet, hogy példánk másokat is jó
útra térít.
A Hit Évéhez miként csatlakozik az önök által
kezdeményezett imaév? Ha jól emlékszem önök Szent Pálnak az
efezusiakhoz írt levelét idézik.
–Igen, mert ez a levél többször említi a hit mélységeit,
ahogy azt is, hogy a hitet hogyan próbáljuk meg megélni. Az is
lényeges – és ez a kapcsolódási pont – hogy maga az imádság
egyfajta hit, bizalom. Hiszen a hit a bizalmat jelenti: én abban
bízom, hogy az Isten megsegít bennünket. Ezért gondolom azt,
hogy amikor a Szentatya Hit Évet hirdet, egyben „bizalom
évet” is hirdet. A pápa arra is rámutat a néhány nappal
ezelőtt megjelent Hit kapui c. írásában, hogy a hívők erősítsék
meg hitüket akár imádsággal, akár cselekedetekkel, és az elkövetkező
években a belső megerősödéssel azok felé is nyissunk
szeretettel, imádságunk által, akik nem hisznek Istenben. A cél,
hogy a keresztény emberek megerősödjenek a missziós életre.
Az imádság Isten fegyverzete. De mintha az imádság
erejét – már elnézést , ha valakit megbántok – még a
magukat kereszténynek mondók sem mind értékelnék.
–Biztos, hogy vannak, olyanok is, akik csak elhadarnak
egy-egy imát. De többségben vannak, akik úgy érzik, hogy az
imától kapnak életük számára új lendületet. Sokan mondják,
hogy hisznek az ima erejében. Viszont tévednénk, ha úgy
tekintenénk rá, hogy az ima folyamata hasonlít egy adok-kapok játékhoz.
Az imában egyrészt azt kérem, hogy pl. a beteg meggyógyuljon,
de azt is, hogy a beteggel együtt elfogadjam a Jóisten akaratát.
A mostani imaév fő célja is az, hogy odafordulva Istenhez,
higgyük el azt, hogy Ő a végső Ura mindennek, még ha sokszor
mások mást akarnak mutatni.
Előfordult a magyar, vagy a világtörténelemben, hogy
az ima erejére alábbhagyott a Gonoszlélek hatalma?
–Az 1571-es törökök elleni lepantói győzelmet a pápa
által meghirdetett imádság előzte meg. Az akkori pápa mindezt
a pogányság és a kereszténység összeütközésének
gondolta, és nem csupán a népek harcának. Ezért is hirdetett
imafelhívást, illetve a rózsafüzér imába vetett hitet kérte
a pápa a hívőktől. Ezután hirdette ki a Rózsefüzér Királynéja
október 7-ei ünnepét. A magyar történelem 1456-os nándorfehérvári
győzelmét is megelőzi egy pápai felhívás a déli harangszóra.
1948-ban egy ferences pap hirdetett imahadjáratot azért, hogy a
szovjet csapat kivonuljon Ausztriából. Hét évre rá kivonult
az ún. újpogányság az országból. Most is úgy érzem, hogy
nem fegyverekkel, de más eszközökkel próbál teret hódítani
az újpogányság.
Medveczky
Attila
|