2012.03.23.
A történelemhamisítás leleplezése
A hatodik koporsó apródjának titkairól a Térszínházban
Tavaly a Könyvnapon
sikerült megkapnom Csurka István Két dráma című könyvét,
és végre elolvashattam A hatodik koporsót. Eladdig csak
hallottam róla, és hiába villanyozott fel már a címe is,
sehol nem kaptam meg a Havi Magyar Fórum 2010-es karácsonyi számát,
ahol először megjelent. Csöpp színházunkat, a Térszínházat,
a több évtizedes működés és a gazdag repertoár ellenére,
2010 nyár elején pusztulásra ítélte a Hiller kommandó, és a
kisemmiző negatív spirál. Hogy-hogy nem 2011-ben sem szűnt
meg. Csurka István darabja olyan mélyen érintett, olyan elemi
erővel szólított meg, hogy a színházi műhelyünkre kimondott
végzés ellenére, nem mondtam le A hatodik koporsó megrendezéséről.
Bíztam a jövőben, bíztam a kétharmad önjavító képességében…
Elragadott a képzelet. Vége az Aczél -óvodások
bulvár intellektualizmusával és üres ideológiáival tűzdelt
teatralitásnak. Új alapokra épül a magyar teátrum. Népszínház
születhet. Népszínház, nem célzott korosztály, nem célzott
rétegközönség, nem valamely divat, de a mindannyiunk lelke mélyén
élő szeretet, élni akarás, a nemzeti önbecsülés és emberi
méltóság jegyében. Rólunk szóló, hozzánk szóló előadás
lehet Csurka István darabja. A kollektív emlékezet feltámasztása
lesz a történelem meghamisítását leleplező mű, mert nincs
olyan magyar család, akit nem érintett Trianon, aztán a II. világháború,
majd Rákosiék vérengzése, ‘56 és a kádári megtorlás.
Mindenki a bőrén érezheti ma már ‘89 utáni habozásunk, döntésképtelenségünk
következményét. Földönfutókká, kisemmizettekké lettünk a
ránk zúduló bősz liberalizmusban. És a félelem, hogy erről
gondolkodjunk!? Az aztán végképp a globálnyikok martalékává
teszi még gyermekeinket és unokáinkat is!
Terveztem. Merészen.
2012 Tavaszi fesztiválján, a Nagycirkuszban kerül színre A
hatodik koporsó. Aba-Nováktól ihletetten, a cselekmény fikciója
szerint a trianoni döntést leleplező dokumentumfilm stábja
pedig légtornászokkal kiegészítve…
Csurka Istvánt az
elemzésem és tervem meglepte, néhány napos gondolkodás után
megadta az engedélyt, kezdjek hozzá a körülmények megteremtéséhez.
Örült jelentkezésemnek, átható mosolya, akár Popjeluskóé,
a lengyel mártír papé, máig hitet támaszt bennem, pedig 2011
őszére kiderült, abból a népszínházból semmi sem lehet, és
fél évre rá a hiány is ránk szakadt az ő halálával.
A meghatározó
szellemek munkái kiegészítik, beteljesítik az életművet,
dogoznak, hatnak tovább az alkotók földi létének bevégzése
után is. Nem hagyott nyugodni A hatodik koporsó. A felelősségemet
különösen fokozta, hogy az irodalmi és színházi közélet a
darabról nem vett tudomást, vagy inkább agyonhallgatta, ráadásul
barátaim közül még a színházhoz jól értők sem fedezték
fel a darab különleges és a magyar drámairodalomban egyedülálló
értékeit. Többen unalmasnak, statikusnak vélték, mások el
sem olvasták. Ebbe nem lehetett belenyugodni. A reményem ugyan
szertefoszlott, hogy valaha is megrendezhetem Csurka István népszínházi
dokumentumdrámáját, de a művet testközelbe hozni, annak élmény
olvasatát, cselekvő elemzését adni nyilvános olvasópróbán,
az módomban állt.
Így került sor
2012. március 11-én vasárnap 16 órakor, Óbudán a Térszínházban,
arra a nem mindennapi élményre, aminek részese lehettem. A
csurig megtelt csöpp színházunkban, a közönség odaadó
figyelme és képzelete életre hívta Csurka István művét. Színházi
külsőségek és technika nélkül, szerény és puritán körülmények
között. Sokan tornapadokon ültek, mert még székünk sem volt
elég. Az ábrázolás legcsekélyebb illúziója nélkül, csupán
a drámai szöveg érzékletes felolvasásával és cselekvő
elemzésével, a darab és a cselekmény terének és idejének
puszta jelzésével sikerült a közös alkotásba a közönséget
bevonni, amit nyílt színi tapsok, élénk reagálások, nevetés,
elmélyedés, sóhajok, beleszólás, ” bizony, így volt” síri
csönd és könnyes szemek mutattak.
A
dráma több rétegű tárgyának, szuggesztív, leleményes nyelvének,
és dramaturgiai mesterfogásainak példáival vezettük be a
rendhagyó olvasó próbát. Meghívott vendégünk dr. Bíró
Zoltán tanár úr volt. A dráma időszerűségét emelte ki, ami
aztán a későbbiekben nagyon is igazolódott. Hangsúlyozta a mű
adatolt tényszerűségét, és ugyanakkor azt az írói intuíciót
és gondolati bátorságot, ami Csurka István írásait mindig is
jellemezte, de A hatodik koporsóban különös erővel ragadja el
az olvasót.
Ezt követően a két
részes dráma első részének felolvasására került sor.
Meg-megállítottam, megmagyaráztam a helyzetet, és elemeztem a
szituációban értelmezhető és a közönségnek kiszóló kétélű
mondatokat, persze csak ennyit, hogy a folyamat lendülete, a
cselekmény fő sodra ne vallja kárát, ezért aztán sokszor
bele-belekiabáltam utalásaimat és utasításaimat, mint a
„filmrendező” a felvételkor vagy a karnagy a próbán. Ez
ritka nagy figyelmet követel meg a színészektől, a nézőktől
egyaránt, és persze a rendező tömören és érzékletesen kell
fogalmazzon. Ez nem mindig sikerült, de a társak, a közönség
is!, kisegítettek.
Az első rész témája
a trianoni titkos értekezlet, amelyen Magyarország szétdarabolását
döntik el az amerikai pénz- és iparmágnások, és a brit külügyminiszter
és társa. Semmi erkölcsiség, csak a nyers anyagi érdekek vezérlik
a világuralomra törő résztvevőket. Ebben a részben tudjuk
meg a színpadi tér működését, megismerjük a két főszereplőt:
a Kivégzett Forradalmárt és a történelmi leleplezést irányító,
a történelmi pert indító Apródot, a Hatodik Koporsó Apródját,
a Kivégzett Forradalmár unokáját.
Ezt megelőzően
be kellet mutatni a játék és cselekmény terét és annak működését.
A teret határoló
falak, ajtók: jobb hátul barokk szárnyas ajtó, ha kinyílik, látni
a kastély aulájának színes üvegablakait. A bal oldali falon
átjár az Apród, a jobb oldali falon rejtett ajtó, belesimul a
kárpitba.
A térelemek:
koporsó, (tárgyaló) asztal, távközlő üvegkalitka.
A térelemek szürrealizmusa:
a koporsó akkora, hogy ketten is, az Apród és nagyapja, a Kivégzett
Forradalmár is belefekhetnek. Az asztal a székekkel együtt előregurulhat
jobb hátulról. Az üvegkalitka, ahonnan Harchow jelenti az eseményeket,
hirtelen eltűnésre és megjelenésre alkalmas süllyesztőt
rejt.
A
térelemek mellett nagy szerepe van a tér tagolásában a fénynek,
és fényváltásoknak. A megidézett trianoni döntéshozók, ha
az Apród kérdéseket tesz fel nekik, egyenként fénycsóvába
kerülnek, és ugyanakkor a kérdezőt nem látják, bár ott van
testközelben. Térképző elem a számonkérés pillanataiban az
Apród „ sztereó hangja” is, ami a mindent megfigyelő és
mindent lejelentő Harchow főhadnagyot, ezt a mindenre kész
gyilkos besúgót a vaksággal együtt olyannyira megtéveszti,
hogy bohóctréfává fokozódik zavarodottsága. A barokk szárnyas
ajtón bevonuló, területet felosztó bizottsági tagok, az aula
pompázatos fényei által hátulról ellenfényben, majd sziluetté
sötétülten jönnek szertartásosan a terembe, és hirtelen vakító
fényben állnak meg a tárgyalóasztal előtt.
A szereplők egyik
része a Hatodik Koporsó Apródja, a két Feltaláló, a Szállító
munkások, élők, a Kivégzett Forradalmár, az Apród nagyapja
megidézett, miként a trianoni döntéshozók és Harchow is. A tér
elemeinek (üvegkalitka, koporsó, tárgyaló asztal) és a teret
tagoló és határoló fények, hangok, falak és ajtók fent leírt
valósága és szürrealizmusa részben a történelmi hazugságokat
leleplező találmányt, az „időgépet”, részben a cselekmény
szereplőinek élő és megidézett voltát jelenítik meg.
A második részben
maga a területi bizottság formális döntése áll a középpontban,
és a francia miniszterelnök Clemenceau és a Kivégzett
Forradalmár összecsapása. A francia Tigris itt már csalódott
rozmár, el kell viselje a Kivégzett Forradalmár vádjait, és
belátja, hogy Franciaország győztes,de semmit nem nyert.
A végkifejlet előtt
a határtárgyalások közepette, mint ellenpont, végre a
nagypapa sokadszori kérését, hogy mi történt a nagymamával,
azaz a Kivégzett Forradalmár özvegyen maradt ifjú asszonyával,
tudhatjuk meg – késleltetés, keresztszövés, ellenpont!! A
cselekmény líraisága itt a legszívszorítóbb, a szerelem
boldog pillanatait felidézve.
A hatodik koporsó
témája komor, a cselekményt, akár Shakespeare színházában,
bohóctréfák és lírai rezdülések ellenpontozzák. A történelem
hamisításának leleplezése megtörténik. Egy null az Apród és
kivégzett Nagyapja javára,… és a javunkra, mai magyarok.
Vasárnap este az
Apród végszavára:”Meg van fizetve”, a csönd beszélt, majd
bemondtam, hogy „Függöny!” – ugyanis nincs függönyünk.
Erre ocsúdott a közönség, és véget nem érő vastaps következett
A színészek megrendülten felsorakoztak. Többen, az apródot
olvasó Bucz Magor és a kivégzetett elénk teremtő Kovács Ákos,
meg a közönségből is sokan, az ég felé néztek, fölmutattak
oda, ahonnan velünk örvendezik átható mosolyával Csurka István.
Bucz Hunor, a Térszínház igazgatója
|