2012.03.23.
A harmóniát szeretném közvetíteni a
festészet által
A mű sorsa már induláskor eldől nálam
Néztem az
interneten két táblaképét, melyet 2008. október 19-én áldott
meg Kiss-Rigó László, a Szeged- csanádi egyházmegye megyéspüspöke
a hódmezővásárhelyi Szent István templom urnakápolnájában.
Önről azt írják, hogy expresszív realista festő. Bevallom,
semmilyen jelentős expressziót nem fedeztem fel ebben a két szép
táblaképben.
Sonkoly Tibor, hódmezővásárhelyi festőművész:
Ezen nem csodálkozom, mert pályafutásom „kakukktojása” ez
a két táblakép. Egy olyan egyéni felkérésről van szó,
amihez 2-3 hónap felkészülés kellett. Ennyi időre volt szükség,
hogy beleéljem magam ebbe a témába. Hiszen ez az alkotás több
mint illusztráció.
A megrendelő kívánsága volt, hogy a szakrális jeleneten
kívül jelenjen meg elhunyt felesége és saját figurája is,
mely kifejezi felesége utáni vágyódását. Ezt nehéz
megoldani?
–Attól függ, hogy milyen
megoldást választunk. Mivel én ezen képek megfestése közben
közelítettem a reneszánsz, sőt a barokk irányába is, egyszerűbb
volt a dolgom. A megrendelőt „világi” környezetben ábrázoltam,
a felesége portréját pedig felhő sziluett formában helyeztem
el. Ez nem zavaró, mert nem domináns a képen. Eléggé későn
jutottam el ehhez a megoldáshoz, mert , bevallom, magam is küszködtem
a problémával. Ezen kívül nincs is egyházi témájú alkotásom.
Főleg galériák megrendelésére alkot?
–Az igazság, hogy nem erőltetem
ezt a módszert. Egy –két galériában maradt még képem, így
a szegedi Gulácsy-ban.
Akkor magánszemélyek keresik föl, hogy
rendeljenek öntől?
–Főleg ismerősök. Két
év óta, a gazdasági válság kitörésétől, alig lehet
megrendelésekről beszélni. Erről panaszkodnak a művészek.
Vidéken egy kicsit jobb a helyzet, mint a fővárosban. Vidéken
régebben is megvolt az ún. átvészelési lehetőség, hiszen az
ismerősök könnyebben megtalálják a művészt. Hódmezővásárhelyen
ráadásul együtt lélegzik a művészet a lakossággal.
Meddig szólhat bele az alkotásba a megrendelő?
–Nálam abszolúte nem szólnak bele az alkotásba.
Tudja, a mai gazdasági körülmények idején nem beszélhetünk
a gyűjtők, vagy a mecénások szerepéről. Meglátásom szerint
elsősorban a nehéz helyzetbe került középosztály igényeit
szolgálják ki a galériák, és nem egy nagy horderejű értékcsere
zajlik. Én ezért más utat járok; azért festek, hogy magamat
fejlesszem. Mindez sajátos életutamból következik.
Legyen kedves beszélni erről a sajátos életútról.
–47 évesen kerültem a helyi művészeti élet – stílusosan
szólva – palettájára. Akkor hívtak meg először az őszi tárlatra.
Előtte elég hosszadalmas volt a felkészülési időszak, a
„kalandozások kora”, ami sokszor visszajelzések nélkül történt.
Tehát nem tudhattam, hogy amit festek, az kinek és miért
tetszhet. Pedagógusként, közalkalmazottként is dolgoztam, s
mellette részt vettem a város kulturális életében. És a közéletben
is.
Nyolc év alatt összesen hat albérletben éltem
„dobozokból
Nem is jelentkezett a Képzőművészeti Főiskolára?
–Érettségi után, de akkor nem vettek föl. Ez nem
volt szokatlan; a mai neves művészek között is van olyan, aki
ötször-hatszor próbálkozott. Ennek egyik oka, hogy vidéken még
nem léteztek olyan művészeti szakközépiskolák, ahol felkészülhettek
volna a jelentkezők. A két főiskolai felvétel közben pedig
kerestem a lehetőségeket, így pl. rajzolóként dolgoztam a térképészeti
hivatalnál. A Szegedi Nemzeti Színháznál pedig díszletfestő
voltam, az egy szép időszaka volt az életemnek. Majd megnősültem,
gyerekem született és ez meghatározta azt, hogy Vásárhelyen
maradjak. „Kényszerszüneteket” kellett tartanom pályám során,
így a válásom után is, mikor nyolc év alatt összesen hat albérletben
éltem „dobozokból”. Egyedül a baráti kör tartotta bennem
a lelkesedést…Az 1960-as években Szabó Iván mester a Képzőművészeti
diákjait leirányították nyári gyakorlatokra Vásárhelyre, és
a hasonló érdeklődésű körű, fiatalok összeverődtek a városban,
tartottuk egymással a kapcsolatot, figyeltük a másik munkáját.
Tagja volt Szőnyi István Szabadiskolának…
–Igen, ez Zebegényben működött. Általában azok
mentek oda, akiket nem vettek föl a Képzőművészetire. Nagy élményt
jelentett látni Somogyi József szobrászmestert, és Hincz Gyula
festőművészt. Később szálláshelyeket is építettek a
szabadiskolában, de mi még nagy tábori sátrakban éjszakáztunk.
Honnan merít ötleteket? Mi inspirálja?
–Bizonyára sokak számára ismert az 1957 óta
jegyzett Vásárhelyi Iskola.
Vásárhelyen a parasztság féltése került előtérbe
Ez az alföldi realista festészet?
–Amit ön említ már egy tágabb fogalom, amibe
beletartoznak a környékbeli települések is. Rendeznek a felújított
Alföldi Galériában olyan kiállítást, mely ezt a korszakot
dolgozza föl. Szerintem már jó ideje megszűnt az a témakör,
ami összekapcsolta a vásárhelyi festészetet, és ami miatt az
’50-es és ’60-as években neves művészek – így Szalay
Ferenc, Németh József és Kohán György – települtek ide. Ők
elsősorban az akkori szocreálból menekültek, mert a paraszti
világ motívumai, a figurák és a tanyavilág varázsa még
elevenen éltek. Akkor a paraszti élet átfogó reneszánszát próbálták
megfogalmazni, és ez mentesítette az itt alkotó művészeket
attól, hogy beálljanak abba a bizonyos sorba, ahol a szocialista
embernek a győzedelmességét kellett hirdetni. Vásárhelyen a
parasztság féltése került előtérbe, a megmaradt emberi
tartalmakat elemezték. Amikor festőnek készültem, én is
ezekhez a témákhoz nyúlhattam, látva a környezetem motívumait.
Később rájöttem, hogy ez az út már nem járható.
A modern absztraktok mégis azzal vádolják a figurálisokat,
hogy a szocreálból táplálkoznak.
–A vásárhelyi Emlékpont Múzeumban igazi szocreál
alkotásokat láthatunk, míg mellett helyi és alföldi alkotók
munkáit. Akinek szeme van, láthatja a különbséget. Egyszer
Pesten állított ki a festő szimpóziumunk, ahol látható volt
a szoboröntést bemutató képem. Szobrász barátomat ábrázoltam
rajta. Feledy Balázs művészeti író viccesen meg is jegyezte:
te visszatértél a szocreálhoz. Valóban kerestem új motívumokat.
Ennek első lépése volt, mikor elhagytam a tanyák festését,
majd megpróbáltam a figurálison belül fogalmakat jelölni,
azokat vizuálissá tenni. A tájban keresem a „sűrítményeket”,
vagy ráfókuszálok egy olyan részletre, amiből ki lehet
bontani egy olyan összefüggést, ami más jelentést is hordoz,
mint ömagában az alföldi táj.
A tájakat, a tanyákat a szabadban „plen air”
festette, vagy a benyomásokat összegyűjtve a műteremben?
– Főleg a
szabadban. Amikor tanárként dolgoztam, tíz évig a megye
szervezésében Ásotthalmon alkotó-pedagógusok számára működtettek
tábort. Nem kell szégyellni, hogy jó vázlattal, fotóval is el
lehet indulni az úton, az a lényeg, hogy az illető hová jut el
az alkotás során.
A különböző társadalmi folyamatok mennyire hatnak a
művészetére?
–Annyiban, hogy itt, a vásárhelyi kollektív műteremben
kollektívában dolgozik hat művész és én itt kifejtem a társadalmi
véleményemet. A társdalombírálat bár nem jellemző a munkámra,
mert a harmóniára törekszem. A harmóniát szeretném közvetíteni
a festészet által. A politikai véleményemet pedig szóban
fogalmazom meg. Gondolataimat pedig egy kis vázlatfüzetbe
jegyzem le.
Ezekből születnek a képek? Vagy a képek „szülik”
a gondolatokat?
–A művészetre vonatkozó gondolatok leszűrődnek a képeimről.
A politikára vonatkozó gondolatok pedig függetlenek művészetemtől
és elsősorban az asztalfióknak írom, mert „ki kell írnom”
valamit magamból.
És olyan előfordul, hogy valamit „ki kell festenie magából?”
Hogyan érzi: nem távolodott-e el egymástól a közönség
és a művész világa?
–A XIX. század elejéig még a művészek múzeumokba
jártak, hogy az elődök műveit másolva tanuljanak. A XIX. század
végén, a szecesszióval ez megszűnik, és akkor egy szellemi újdonságot
akartak a világ elé tárni, olyan újdonságot, ahol az egyediség
uralkodik. Ez a törekvés aztán nagyon elhatalmasodott a XX. században,
az izmusok dúlásával. Elindult az ideák építésének,
lerombolásának, újraépítésének a folyamata. Az természetes,
hogy ezt a folyamatot sokan nem bírják követni. Ez nagyobb hozzáértést
kíván. A szocializmus pedig ezt próbálta meg közérthetővé,
közkinccsé tenni a rajzoktatás során. Csak amíg tanár voltam
négy rajzoktatási reformot vezettek be, mert azt hitték, hogy a
művészetet mindenki számára érthetővé lehet tenni. Azt
sosem tartottam szükségesnek, hogy mindenki értse a művészetet,
de azt igen, hogy fogadják el létezését és azt, hogy bizonyos
szellemi igényeket kielégít. A szocializmus időszakában
minden vállalat kapott lehetőséget és pénzt alkotások vásárlására.
A Képcsarnok Vállalaton át „özönlött a művészet”
minden irányban, és ezáltal gyarapodott a Művészeti Alap
vagyona is. Mikor megszűnt ez a lehetőség, akkor a megbízott vállalati
vezetők hátat fordítottak a művészetnek, aminek az oka, hogy
nem értettek hozzá.
Az érzelmi rész, ami az ősi kultúrákat jellemezte,
kimarad
Mondják, ma azért távolodott el a művész a társadalomtól,
mert túlzottan szabad lett és nincsenek már kötöttségei. Nem
kell portrékat, reprodukciókat készítenie.
–Olvastam egy esztéta sorait: az ember alkatilag évmilliók
alatt nem igen változott. Érzékszervei szinte ugyanazok. Mi történt
az értelemmel? Az fejlődött tovább. És ez az értelem az, ami
túlsúlyba került. És ezért szinte fogalmakkal képes az ember
érintkezni a valósággal. Az érzelmi rész, ami az ősi kultúrákat
jellemezte, kimarad. Az előképek is megkötik sokunk kezét. A
kicsiny gyermeknek nincsenek előképei, de mégis, amit alkot, az
a valóság tükre. Nem az a lényeg tehát, hogy valami
naturalista, vagy absztrakt, hanem: mennyire közelít a valósághoz.
Vannak olyan művészek, akik annyira átélik a „küzdelmüket”,
hogy bele is halnak. Azt pedig nem várhatjuk el, hogy olyasvalaki
kövesse a művészet fejlődését, kacskaringós útjait, aki
nem ezzel foglalkozik. Régen sem volt a művészet közkincs. A
Mediciek, vagy más híres mecénások sokszor
rendeltek kisebb-nagyobb horderejű alkotásokat korabeli
neves művészektől. Szerencsére kitűnő érzékkel válogattak
közülük. Így születhettek maradandó alkotások. A művészeknek
érdekük volt, hogy minél tovább maradjanak a megrendelőnél,
mivel ő ellátást és jövedelmet biztosított számukra a mű
elkészültéig. Ma olyan gyors az információáramlás, hogy nem
beszélhetünk „elveszett” művészről. „Tehetetlen” művészről,
mint amilyen én vagyok, már igen. Hiszen nem törekszem nagy babérokra,
erről leszoktatott az élet.
Egyik barátom azt mondja, azért vesz mai modern festőktől
alkotásokat, hogy ne nézzék le, hogy nem halad a korral. A másikat
viszont nem érdekli, ki mit mond, ő olyat vesz, ami neki
tetszik, nem giccseset, de figurálisat. Melyik véleménnyel ért
egyet?
–Egy nagyon híres gyűjtő írja: „Monet-t én ma
meg se nézném, annyira nem a mai ízlésnek való.” Tehát a
kor mindig újraértelmezi a műveket, amellett, hogy néhány
alkotást elfogadunk örökértékűnek. A legbiztosabb az, ha
valaki az összehasonlítás alapján dönt, mert akkor valószínű,
hogy rátapint az értékre. Ehhez azonban el kell járni kiállításokra,
és az összehasonlítás mutatja meg a különbséget. Bevallom:
meglátogatok egy kiállítást, és egy kezemen meg tudom számolni,
mennyi kép fog meg elsőnek. Aztán, ha jobban elmélyülök az
anyagokba, néha a tőlem teljesen ellentétes szellemiségű kép
is megfog, mert annak is lehet értéke,attól, hogy nem az én
világom.
Mennyi ideig festi meg a képet?
–Elég gyorsan festek, azért is szeretem a
pasztell-technikát, mert akkor nem csak a kréta, hanem a kezem
is hozzáér a felületre. Tehát a kezemmel is munkálom a képet.
Mindez egy olyan gyorsaságot ad, ami kifejezési formámnak
jobban megfelel. Olajtechnikában pedig megfontolt alkotónak
tartom magam , de a megvalósítást az ihletettségre bízom,
vagyis a mű sorsa már induláskor eldől nálam.
Még mindig tanít?
–Már nyugdíjban vagyok, és ez egy remek lehetőség,
hiszen immár nyolc éve csak a festészettel foglalkozom. Nem is
vállaltam korrigálásokat, és magántanítványokat. Már
ezekre nincs időm.
Sonkoly Tibor festőművész 1943-ban született Hódmezővásárhelyen.
1969-70-ig a Szőnyi István Szabadiskola növendéke. Mestere:
Hincz Gyula; 1970-74-ig a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán
rajz-földrajz szakos hallgató, mestere: Cs. Pataj Mihály. 1985:
Pedagógus Képzőművészek Megyei Kiállítása, Nívódíj;
1986: Csongrád Megyei Pedagógiai Intézet alkotói díja; 1994:
41. Vásárhelyi Őszi Tárlat, Mónus István-díj; 1998: 45. Vásárhelyi
Őszi Tárlat, Weisz Mihály-Cseszkó Máté-díj. Dolgozott díszletfestőként,
reklámgrafikusként. 1974 óta általános iskolai tanár. Tanulmányutakon
1972-ben, 1982-ben , 1985-ben és 1993-ban Párizsban, Velencében
és 1972-ben Vallaurisban járt. A jövő irgalmáért, Válogatás
Váci Mihály verseiből c. kötethez készített illusztrációkat
(1984, Nyíregyháza). 1994- től tagja a Magyar Alkotók Országos
Egyesületének (MAOE). Ettől az időtől dolgozik az egyesület
kollektív műtermében. Expressziv realista művésznek tartja
magát. Témakörei: figurális-, portré- és tájfestés.
Alkalmazott technikái a pasztell, olaj és az akvarell.
Egyéni kiállítások
(válogatás): 1984 • Budavidéki Erdő- és Vadgazdaság,
Budakeszi • Kiskunhalasi ÁG Központ, 1985 • Metripond Vasas
Művelődési Központ, Hódmezővásárhely, 1989 • Medgyessy
Terem, Hódmezővásárhely, 1995 • Börzsönyi Múzeum, Szob,
1996 • Hódtói Gimnázium, Hódmezővásárhely, 1997 • Bartók
Galéria, Szeged. Válogatott csoportos kiállítások: 1974-76
• Alföldi Tárlat, Békéscsaba, 1986 • Pedagógus Művészek
X. Országos Kiállítása, Budapest, 1989 • Alföldi Tárlat, Békéscsaba,
Hódmezővásárhely, 1990-től Tavaszi Tárlat, Hódmezővásárhely,
1991 • Alföldi Tárlat, Békéscsaba, 1992 • Arcok és sorsok
portrébiennálé, Hatvan, 1994-98 • Vásárhelyi Őszi Tárlat,
Hódmezővásárhely, 1995 • Alföldi Tárlat, Békéscsaba •
Művészek Háza, Szekszárd, 1996 • Magyar Kiállítás -
Haarlemmermeer (NL), 1997 • Gyémánt Galéria, Nyíregyháza
• Nyári Tárlat, Szeged, 1998 • Budapest Kongresszusi Központ,
Budapest • Dési Huber Terem, Veszprém • VIII. Szegedi Táblaképfestészeti
Biennálé, Szeged, 1999 • Kortárs Galéria, Debrecen. 1989-től
állandó kiállító a Vásárhelyi Őszi Tárlaton.
Medveczky Attila
|