2012.03.23.
Vandalizmus, gyűlöletbeszéd: keresztényellenesség
Európában 2011-ben
Hozzávetőlegesen
160, Európában történt keresztényellenes incidenst ismertet
Keresztények Elleni Európai Intolerancia és Diszkrimináció
Figyelőközpontjának (OIDCE) 2011-es jelentése, amelyek március
19-én, hétfőn tettek közzé a központ honlapján.
A világon a legüldözöttebb
vallás a kereszténység: A COMECE, az Európai Unió Püspöki
Konferenciáinak Tanácsa szerint világszerte a vallási indítékú
üldözések 75-80 százaléka keresztények ellen irányul.
Minden évben 170 000 keresztény veszíti életét hite miatt, míg
a súlyos üldözést elszenvedő hívők száma megközelíti a
200 milliót. Az Open Doors holland keresztény alapítvány
tanulmánya alapján a keresztényüldözés mértékét tekintve
az ötven országot felsoroló lista élén álló, sztálinista
Észak-Korea után következik Irán, Szaúd-Arábia, Szomália és
az északnyugat-afrikai ország, Mauritánia. Gyakran hallunk az
iraki, szíriai, egyiptomi, pakisztáni keresztény közösségek
ellen elkövetett támadásokról. Ehhez képest Európában nincs
nagy probléma, azonban a krisztofóbia a szabadság kontinensén
is jelen van, még ha nem a máshol tapasztalt mértékben és
brutalitással is, hanem enyhébb és szofisztikáltabb formában.
Az európai keresztényellenességről készült jelentés készítői
leszögezik: ma nincs sem európai szintű, sem nemzeti szintű
jelentési metódus, ami alapján teljes képet és pontos
statisztikákat kapnánk a keresztényellenes, krisztofób
megnyilvánulásokról. Amint azt Martin Kugler, a bécsi
szervezet vezetője a Magyar Kurírnak kifejtette (a vele készült
interjút hamarosan olvashatják): a nekik jelentett (és a sajtóban
megjelenő) esetekre támaszkodnak, amelyeknek megpróbálnak utánajárni,
és csak akkor publikálják őket, ha tényleg keresztényellenesnek
bizonyulnak.
A figyelőközpont először 2010 végén tett közzé egy
riportot a témában a 2005-2010 közti időszakról. Mint a
mostani jelentésben írják, 2011-et a vallásról való nyílt
vita jellemezte, aminek kiemelkedő esetei volt, amikor a norvég
merénylőt, Andres Breiviket tévesen „keresztény
fundamentalistának” írták le, de voltak pozitív lépések
is: az OECD országainak közgyűlése bátorította az európai
keresztényellenességről szóló vitát és a keresztények
negatív megítélését elősegítő törvények felülvizsgálatát.
Ugyancsak üdvözlendő, hogy az európai emberi jogi bíróság másodfokon
felülvizsgálta a bíróság elsőfokú döntését, és végül
úgy határozott, hogy az olasz iskolai keresztek nem sértik
senki világnézeti meggyőződését. 2012 elején pedig az új,
jobboldali spanyol kormány felülvizsgálta a szocialisták által
bevezetett „állampolgári oktatás” tantárgyat, ami a
gyakorlatban szexuális felvilágosítás és Kugler szerint
egyfajta egyházellenes ideológiai indoktrináció volt.
A vallásellenes esetek többsége a keresztények ellen irányul
Mint említettük, Európára kiterjedő felmérés nincs,
de három országos tanulmány enged némi betekintést a jelenség
világába. Nagy-Britanniában a Premier Christian Media 2009-es
felmérésére válaszolók 66 százaléka szerint éri diszkrimináció
a keresztényeket hazájukban, 71 százalék szerint növekedik a
médiában a keresztények kiszorítása, a munkahelyeken
61, a
közéletben pedig 68 százalék szerint éri hátrány a keresztényeket.
A bírósági gyakorlatban az egyenlő bánásmódot követelő törvényeket
rendre a keresztények hátrányára értelmezik. A keresztény
hitre pedig a szekularizáció, a közöny és az iszlám jelenti
a legnagyobb veszélyt.
A skót kormány 2011. novemberi felmérése alapján a vallási
erőszak 95 százaléka a keresztények ellen irányult.
2010-11-ben összesen 693 vallásellenes incidenst jelentettek,
ami 10 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest,
és ennek 58 százalékát a katolikusok ellen, 37 százalékát a
protestánsok ellen, 2,3 százalékát a zsidók és 2,1 százalékát
az iszlám ellen követték el. A Franciaországban elkövetett
vandál támadásoknak 84 százalékban keresztény szent helyek
estek áldozatul, főleg templomok és temetők, valamint szobrok.
Kugler rámutatott: kétféle problémával állunk szemben,
intolerancián a keresztények közéletből, médiából való
kiszorítását, marginalizációját értik, valamint az egyes
személyek és csoportok keresztényellenes megnyilvánulásait.
Diszkrimináción viszont a törvényi hátráltatást, ami
rendszerszintű, jogalkotási probléma – tipikus példái a
„gyűlöletbeszéd” elleni törvények, amelyeket
„diszkriminatív egyenlőségi törvényeknek” neveznek a
jelentésben, hiszen mások tiszteletben tartásának címszava
alatt a vallási meggyőződés kifejezését teszik lehetetlenné.
Ennek tipikus példája, amikor a homoszexualitásról szóló
keresztény tanítás homofóbnak bizonyul a törvény tükrében
(a keresztényellenes megnyilvánulások viszont ezzel szemben a
szólásszabadság részeként értelmezendők).
Diszkrimináció
Elsőként a diszkriminatív eseteket tárgyalja a jelentés,
így a vallásszabadság (19), a szólásszabadság (12), a
lelkiismereti szabadság (12) ellen és az említett diszkriminatív
egyenlőségi politika miatt elkövetett (10) keresztényellenes
tetteket.
Tipikus példája az elsőnek, amikor Spanyolországban
szekularista csoportok támadást indítanak az egyetemi kápolnák
ellen, például Barcelonában 2011 januárjában, ahol a miséket
is megzavarták, így végül fel kellett függeszteni a megtartásukat.
Ugyancsak ekkor a spanyoloknál, Zújar városában egy tanárnak
el kellett távolítani a keresztet a közös íróasztalról,
mert két kollégája sértőnek találta azt. A szólásszabadság
elleni diszkrimináció volt, amikor ugyancsak 2011 januárjában
Németországban 1500 eurós büntetést kapott Günther Annen,
amiért egy abortuszklinikával szemben demonstrált. Franciaországban
és Németországban is többször megesett, hogy életpárti tüntetést,
keresztény terhességi tanácsadást akadályozott meg vagy nehezített
a hatóság, vagy épp bepereltek orvost azért, mert hajlandó
volt segítséget nyújtani a homoszexualitásból való kigyógyuláshoz.
Különösen kirívó esetei a lelkiismereti szabadság megsértésének,
amikor keresztény orvosokat, nővéreket akarnak kötelezni
abortuszok elvégzésére, az abban való asszisztálásra, vagy,
mint Spanyolországban, ahol egy orvost arra köteleztek, hogy tájékoztassa
az abortuszra jelentkezőket a lehetőségekről, ha ő nem
hajlandó elvégezni a beavatkozást. Emlékezetes volt annak a
brit házaspárnak az esete, akiket azért pereltek be és
fenyegettek meg, mert nem voltak hajlandóak egy homoszexuális párnak
kiadni egy szobát. Németországban betörték egy gyógyszertár
ablakát, aminek a tulajdonosa nem árult eset utáni tablettát.
Ugyanide tartozik a lengyelekre és írekre nehezedő nemzetközi
nyomás abortuszellenes törvénykezésük lazítására.
Intolerancia
Az intolerancia alatt a közéletből való kiszorítás
(14), a vallási szimbólumok elleni eseteket (19) és a rágalmazásokat
(18) sorolják fel. Ilyen volt, amikor Spanyolországban a húsvéti
szünetet „trimeszteri szünetnek” nevezték át; az iskolai
keresztek ügyei szerte Európában; a brit próbálkozás arra,
hogy tiltsák meg azokban a templomokban a házasságkötést,
amelyekben nem hajlandóak összeadni homoszexuális párokat; ide
tartozik az, amikor a franciáknál megtiltottak egy életpárti
felvonulást a közrend megzavarásának lehetősége miatt (17
eset, köztük ez is, több fejezetben is szerepel); vagy amikor Zágrábban
homofóbiával vádoltak egy hittanárt, csak mert azt tanította,
ami a katekizmusban van. Spanyolországban pedig meg akarták szüntetni
a fiúkat és lányokat külön osztályban oktató iskolák (ezek
főleg egyháziak) állami támogatását.
A jelentés leszögezi: a vallási szimbólumok viselése,
kihelyezése mindenkinek alapvető joga. Ennek ellenére számos
esetben kötelezik munkaadók a munkavállalóikat ezek eltávolítására.
Ez egyes törvények szűk értelmezéséből következhet például
Nagy-Britanniában. Svájcban egy bevándorlóklub azt indítványozta,
hogy távolítsák el az ország zászlójából a keresztet,
mivel az nem tükrözi többé a multikulturális társadalmat.
A művészet, amelynek autonómiája széles körben
elismert, állandó terepe lett a keresztényellenes megnyilvánulásoknak
- mutat rá Kugler.
Vandalizmus, támadás
Végül a gyűlölet vezérelte incidensek következnek (nem
összetévesztendők a gyűlöletbeszéddel, itt olyan bűnügyekről
van szó, amelyekben csupán súlyosbító tényező a gyűlölet
általi motiváltság): 18 gyűlöletvezérelt eset, majd a
vandalizmus és megszentségtelenítés esetei (50, ebből 30
templom elleni, 12 temető elleni).
A gyűlölet vezérelte bűncselekmények talán a legsúlyosabbak
közé tartoznak mint személyek ellen elkövetett támadások:
ilyen volt, amikor a madridi ifjúsági világtalálkozó résztvevőit
támadták meg ellentüntetők, és egyiküket kórházba kellett
vinni; vagy amikor a brüsszeli prímást megdobták tortával;
amikor Ausztriában maszkos vandálok támadtak meg egy
abortuszellenes irodát; Európa-szerte pedig többször előfordult,
hogy életpárti demonstrálókat támadtak meg; vagy amikor kopt
templomokat támadtak meg szerte a kontinensen.
Kugler a Kurírnak
leszögezte: a krisztofóbia számos jele ellen nem törvényekkel
kell küzdeni, hiszen akkor épp ugyanabba a hibába esünk, mint
a kritizált gyűlöletbeszéd-törvények. A legtöbbször az
oktatás, felvilágosítás a legjobb módszer. Ugyanakkor a vallásszabadságot
sértő törvényeket meg kell változtatni.
Történelmi előjogok és semlegesség
A jelentésben számos
felmerülő kérdésre is próbálnak válaszolni a szerzők.
Sokak kérdezik, ha a keresztények többséget alkotnak, hogyan
lehetnek diszkriminálva. Kugler kérdésünkre rámutat: ha egy
embernek van a kezében a mikrofon, hangosabb lesz, mint a csendes
tömeg. Dél-Afrikában is úgy diszkriminálták a négereket,
hogy ők voltak a többség. Emellett a vallásukat valóban
gyakorlók viszont kisebbségben vannak a kontinensen. Az
intolerancia jelei nem értelmezhetőek csupán a történelmi
privilégiumok elvesztésének jeleiként sem, ráadásul ezek a
privilégiumok gyakran teljesen megindokolhatóak, és nem
jelentik más vallások automatikus diszkriminációját. Egyes
egyházak állami támogatásának számos logikus oka lehet, például
a kompenzáció korábban elvett javakért egykor kommunista országokban,
vagy épp a közjóhoz való hozzájárulás.
Végül a jelentés a vallásszabadsághoz tartozó
fogalmakat értelmezi, leginkább a szekularista csoportok értelmezését
vitatva. Rámutatnak: a vallásszabadság nem csupán egyéni,
hanem kollektív jog is. Az ateista csoportok azért tévednek,
amikor hasonló elbánást követelnek maguknak, mint a vallások,
mert aki nem gyakorol egy vallást sem, az nem tudja kifejezni világnézetét
imával, szertartásokkal, rítusokkal. Felhozzák, hogy a
lelkiismereti szabadság csak egyéni jog, így keresztény intézmények,
például kórházak nem élhetnek vele. Ez azonban – mutat rá
a jelentés – sehol sem szerepel a nemzetközi jogban. Ugyancsak
kérdéses, hogy ezen szekularista csoportok kit képviselnek (például
az Európai Humanista Szövetség), mivel tagságuk elenyésző,
és hibásan gondolják, hogy mindenkit képviselnek, aki nem
gyakorló vallásos vagy egyháztag.
Ezek a csoportok a szekularizmus jelentését is hibásan értelmezik,
mivel az nem jelenti azt, hogy az államnak vallásellenesnek kell
lennie, és hogy a köztereken, közintézményekben ne lehetnének
vallási szimbólumok. A vallási szimbólumok puszta jelenléte a
nemzetközi jog szerint egyáltalán nem sérti senki vallási
meggyőződését.
A riport felkérés arra is, hogy aki valamiféle
intoleranciát vagy diszkriminációt tapasztalt a vallása miatt,
az lépjen ki az anonimitásból – szögezte le március 19-i, hétfői
nyilatkozatában Veres András szombathelyi püspök, akit az Európai
Püspöki Konferenciák Tanácsa (CCEE) bízott meg a OIDCE tevékenységének
nyomon követésével. – Az európai püspökök ott állnak
azok mögött, akik úgy érzik, nem tartják tiszteletben a
jogaikat, és emlékeztetnek, hogy a vallásszabadság érték,
amelyet védeni kell, hogy továbbra is a kontinens békéjének
egyik oszlopa legyen – jelentette ki a magyar főpásztor.
Kugler elmondta: a jelentés csak az első lépés, aminek célja
egy átfogó kép nyújtása.
A bécsi OICDE az EU Alapvető Jogok Platformjának tagja. A
teljes jelentés az OIDCE honlapján olvasható.
(Szilvay Gergely/Magyar Kurír)
|