2012.03.23.
Magyar
kézbe a magyar földet!
Illés Zoltán a VM államtitkára
Még
a tavalyi esztendő végén született meg az a kormányhatározat,
amelynek eredményeképpen az állam mintegy 500 millió forint értékben
vásárol vissza termőföldet az Őrségi Nemzeti Park területén.
A részletekről Illés Zoltánt, a Vidékfejlesztési
Minisztérium államtitkárát kérdeztük.
-
Államtitkár úr! Bevezetésként arra
kérném, mondja el olvasóinknak az őrségi termőföld-visszavásárlás
részleteit!
-
Azzal érdemes talán kezdeni, hogy a termőföld védelme nem csupán
az új alkotmány szerint kötelessége a mindenkori magyar kormányzatnak,
de már az eddigi törvények értelmében is eszerint kellett
volna eljárnia a korábbi kormányoknak. Különös tekintettel
igaz ez a zsebszerződésekre, amelyek sajátos jogi környezetet
jelentenek. A mostani program lényege az, hogy a kormány 500
millió forintot különített el az Őrségi Nemzeti Park területén
lévő termőföld visszavásárlására. Ezt az összeget a
Nemzeti Földalapkezelő Szervezettől (NFA) csoportosítjuk át
az Őrségi Nemzeti Parkhoz. Ezzel jelentős földterület kerül
ismételten állami kézbe. A folyamat már kezdetét is vette.
Hozzá kell azonban tenni, hogy ez a lépés – bár a jelentősége
így is nagy – elsősorban most még csak szimbolikusnak
nevezhető inkább, hiszen az említett félmilliárd forintnyi összeggel
legfeljebb 1000 hektár földet tudunk visszavásárolni, miközben
az Őrségben hozzávetőlegesen 4600 hektárra tehető az a természetvédelmi
oltalom alatt álló földterület, amelynek a jogviszonya
jelenleg kérdésesnek nevezhető.
-
Mit jelent egész pontosan a kérdéses
jogviszonya ezeknek a földeknek?
-
Ezt azt jelenti, hogy földhivatali bejegyzés szerint természetesen
vannak tulajdonosai ezeknek a földeknek is, többnyire egyszerű
magánszemélyek. Ám a valóságban minden valószínűség
szerint már régen külföldi kézben van ezeknek a földeknek a
nagy része, mégpedig a korábbiak során jogellenesen megkötött
zsebszerződések jóvoltából.
-
Milyen
jelek alapján állítható egy földterületről, hogy az egy átjásztott
terület?
-
Ez egy roppant érdekes kérdés, egyben nagyon bonyolult ügy. Sok
esetben az „árulkodó jelek” buktatják le a névleges
tulajdonost. Megesik például, hogy a határhoz közel eső területeken
osztrák felségjelű traktorok munkálják meg a földet, vagy éppen
a „sógor” takarítja be a termést, ő létesít üvegházat
vagy fúrat kutat. Ezek valamelyike már egy igen erőteljes jelzés
arra vonatkozóan, hogy az adott terület igazi tulajdonosa valójában
az osztrák gazda. Ám miután minden zsebszerződés törvényellenes,
azaz mindkét fél törvényt sért, aki ilyet köt, így nyilván
titkolják is az ilyen szerződés létét. Emiatt az érdemi
lebukásnak nincs túl sok esélye. De erre nincs is igazán szükség,
hiszen az állam ezeket a kérdéses tulajdonviszonyú földeket
igyekszik fokozatosan visszavásárolni, és mi nyilvánvalóan
csak azzal a személlyel tudunk üzletet kötni, aki a telekkönyv
szerint tulajdonolja a szóban forgó földet. Hogy aztán ha az a
föld már valaki másé, bennünket nem érdekel, ezt rendezzék
le egymás között azok, akik törvénytelenül kereskedtek vele.
Éppen ezért innen is azt javaslom, hogy akik bármilyen formában
érintettek a zsebszerződések ügyében, azok mielőbb szüntessék
meg a megállapodásukat, mert később már nem lesz lehetőségük
erre.
-
Tekintettel arra, hogy titkosan köttetett
kontraktusokról van szó, meg lehet-e egyáltalán saccolni, hogy
mekkora területek vándoroltak így külföldi kézbe?
-
Erre nehéz konkrét választ adni, közvetlen adataink természetesen
nincsenek is. Azt viszont tudjuk, hogy különböző jogi csűrcsavarok
jóvoltából 15-16 féle módszer is van arra, hogy zsebszerződést
hozzon létre az, aki ilyesmire vetemedik. Sajnos a tiltás ellenére
nagyon sokan köthettek ilyen megállapodást a korábbiakban. A
mi számításaink szerint több százezer hektárnyi lehet az a földterület,
amely illegálisan idegen állampolgárok tulajdonába került az
elmúlt húsz évben.
-
Ez hatalmas terület!
-
Igen, valóban hatalmas, ám sajnos mégis ez tűnik reális területnagyságnak.
A zsebszerződéses földek döntő hányada egykori tsz-földterület
volt, amelyet a szövetkezetek megszűnése után privatizáltak.
Ezeket sokan nem tudták vagy nem is akarták már művelni, különböző
okok miatt. Többnyire védett területeken vagy azok közvetlen környezetében
lévő, alacsony aranykorona-értékkel bíró földek voltak,
amelyek azonban spekulációs értelemben nagyon is komoly értékkel
bírtak. Így aztán ezek a földek lettek elsősorban külföldieknek
átjátszva.
-
A zsebszerződések
tekintetében melyek a legfertőzöttebb térségek?
-
A zsebszerződések elsősorban a nyugati országrészt érintik.
Ez nem jelenti azt, hogy a keleti megyékben nem fordul elő ilyen
eset, de ott lényegesen kevésbé jellemző. A Dunántúl és
azon belül is a nyugati határszél a legérintettebb ebben az ügyben.
Ez persze földrajzi értelemben is adja magát, hiszen az ily módon
külföldi kézbe került földek illegális tulajdonosai döntőrészt
osztrákok és németek. Számukra kimondottan kedvező Magyarország
nyugati határszélén földet birtokolni.
-
Csak véletlen, hogy most egy nemzeti
parkban történik földvisszavásárlás, vagy a továbbiakban is
prioritást élveznek majd a természetvédelmi besorolású földek?
-
Természetesen nem véletlen. A törvényi szabályozás világosan
jelzi a kormányzat számára, hogy mi a feladat. Eszerint a védett
és védelemre tervezett természeti területeket 2015 végéig állami
tulajdonba kell venni, tehát a szóban forgó kormányhatározat
jelentősen segíti az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóságát a
feladata teljesítésében.
-
Mennyi pénzre volna szükség ahhoz,
hogy valamennyi, zsebszerződéssel külföldi kézbe került földet
visszavásároljanak?
-
Hatalmas összegre, több mint 60 milliárd forintra. Mondanom sem
kell, hogy ekkora összeg sajnos nem áll rendelkezésünkre a
jelenlegi gazdasági helyzetben. Ám a szándék és az akarat
megvan!
-
A kormány nem áll meg félúton,
újabb, az őrségihez hasonló földvisszavásárlások történnek
majd.
-
Így van, a magyar termőföld védelme, valamint a jogellenesen külföldiek
kezén lévő földterületek újbóli állami kézbe vétele tovább
folytatódik. A védett területek élveznek elsőbbséget, ám a
távlati cél az, hogy egyáltalán ne maradjon külföldi kézben
magyar termőterület. Ritkán adódik olyan élethelyzet, amikor
a gazdasági-, a nemzeti-, és a természetvédelmi érdekek,
valamint a gazdák érdekei egyszerre kapcsolódnak össze. Ez
most egy ilyen állapot. Ezt pedig nem elég csak felismerni, kormányzati
munkánkat is kötelességünk ennek szellemében végezni!
Kovács
Attila
|