2012.03.30.
Ahol az anyag költészetté válik
A képzőművészetet szent ügynek gondoltam
Kedves művész úr! Igaz, hogy az 1945 tavaszán ledöntött Tisza István-szobor
egyik figurája, az oroszlán-fej az ön kertjében van? Tudtommal
a hatalmas oroszlánt, ami Tisza István szobra felett egy oszlop
tetején terpeszkedett, a hatvanas évek végén szétfűrészelték,
a nyersanyagot pedig szobrászoknak adták oda.
Csíkszentmihályi Róbert, szobrászművész:
Igaz a hír, és már több újságcikkben megjelent, hogy a
kertemben őrzöm ezt az oroszlánfejet. Az oszlopon ugyanis egy kígyóval
viaskodó oroszlán volt látható. Minden valószínűség
szerint darabokból faragták a figurát, mert nagyméretű oroszlán
volt. Eredetileg tehát az oszlop és az oroszlán a Parlament előtt
állt, majd Tabánba került. Később teljesen lebontották. Miután
kiköltöztem Szentendrére, rövid időn belül kapcsolatba kerültem
a Fővárosi Emlékmű Felügyelőséggel, hiszen fiatal kollegáimmal
együtt akkortájt utcatáblákat, emléktáblákat készítettünk.
Felajánlották, hogy a Kiscelli Múzeum udvarán álló kőraktárból
vihetünk magunkkal annyi követ, amennyit akarunk. Így történt,
hogy a két méter átmérőjű nagyságú oroszlánfejet
hazahoztam a kertbe gyerekmászókának. Bevallom, akkor még nem
is tudtam, hogy a Tisza-emlékműről van szó. Egy teherautónyi
követ hoztam el onnan, főleg a háborúban megsérült emlékművek,
lépcsők anyagait.
Térjünk rá egy másik témára. „Állandóan erdőjárhatnékom
volt, erdész akartam lenni” ¨C nyilatkozta ön egy helyütt.
Erdész nem lett, de el lehet azt mondani, hogy munkájában az
ember és a természet viszonyát elemzi?
¨CNyilvánvalóan ezt el lehet mondani. Figurális szobrászként
a természetből indulok ki. Ha egy figurális szobrász nem erdőjáró,
akkor is a természeti formákkal foglalkozik, hiszen azok ihletik
őt.
Említi a figuralitást, de azt írják önről, hogy a
’70-es években az absztrakció felé fordult.
- Igen, akkor kicsit elvonatkoztatva jelent meg a természet
adta ihletettség és hatás a műveimben. De még dekoratív munkáimban
sem geometrikus absztrakt dolgokat csináltam.
Édesanyja olasz, édesapja magyar származású. Azt mondják
az olaszok rajonganak a művészetekért. Örökölt ilyen gént?
- Édesanyám, aki egy fiuemi olasz ügyvéd lányaként művelt
és intelligens volt, konkrétan nem foglalkozott képzőművészettel,
hanem öt gyermeke nevelésével. Apai nagyapám viszont
¨C aki konzul is volt Fiumében ¨C műkedvelő festő és
műgyűjtő is volt.
Tehát Fiumében találkoztak először szülei?
- Iskolatársak voltak, együtt érettségiztek a fiuemi
gimnáziumban; tehát egy tartós diákszerelemről beszélhetünk.
Ki fedezte fel először önben a művészeti hajlamot?
- Valószínűleg én, mert ilyen irányú volt érdeklődési
köröm. Szüleimtől tudom, hogy kis állatfigurákat készítettem
gyurmából. Mindig szerettem rajzolni, ezért édesanyám beíratott
egy képzőművész szakkörbe. Ahogy beléptem a helyiségbe, attól
a perctől odatartozónak éreztem magam és szakítottam a
kamaszos játékaimmal. Ebben a szakkörben kifejezetten, és kizárólag
rajzolás és festés folyt.
Tehát akkor még nem döntötte el konkrétan, hogy melyik képzőművészeti
ágat válassza?
- Nem akartam szobrász lenni, hanem megfogott a művészet,
ahogy az is, hogy felnőtt emberek milyen komolyan tudnak festeni,
rajzolni. Tehát a képzőművészetet szent ügynek gondoltam.
Később nem csalódott abban, hogy a képzőművészetet néhányan
megszentségtelenítik?
- Mindent meg lehet szentségteleníteni, tehát ez nem
tudta befolyásolni elkötelezettségemet.
Felvették a Török Pál utcai Képzőművészeti Gimnáziumba, díszítőszobrász
szakra. Később hasznát vette az ott szerzett szakmai
ismereteknek?
- Bevallom, hogy amikor felvételiztem, fogalmam sem volt róla,
hogy mit is jelent a díszítőszobrászat. Csak később derült
ki, hogy egy alkalmazott művészetről van szó, és nem a valódinak
hitt szobrászatról. Érettségi után nem vettek föl a Képzőművészeti
Főiskolára, így ¨C ha nem is nagy lelkesedéssel ¨C , de munkába
álltam egy díszítőszobrász társaságnál. Megtanultam
gipszet önteni, terrakottát készíteni. Két éven keresztül
ebben a szakmában dolgozva is nagyon jól tudtam támogatni a
családomat. Többet kerestem, mint az akkortájt könyvelőként
dolgozó édesapám. A későbbi évtizedekben nagy hasznát
vettem ennek a kétéves szakmai gyakorlatnak. De akkor inkább
attól féltem, hogy a szobrászat valamilyen periférikus területén
ragadok le. Ma meg az a baj, hogy az új technikákat nem bírom
elsajátítani, hanem mindent úgy csinálok, mint 50 évvel ezelőtt.
Előfordult, hogy szobrászként kevesebbet keresett, mint hajdan díszítőszobrászként?
- Ez nem forintosítható kérdés. A főiskola után
eszembe se jutott, hogy visszatérjek ehhez a szakmához. Inkább
tanítani mentem „bagóért” Vácra, majd Pesten, az alma
materemben oktattam. Majd szép lassan jöttek a megbízások.
Akkor a művészeti életbe való beilleszkedést úgy támogatták,
hogy a főiskolát végzett művészek egy-egy kisebb munkát, állami
megbízást kaptak, pl. egy portrét, egy kis kutat, vagy utcatáblát.
Ha ez sikeres volt, akkor az egyik megrendelés hozta a másikat;
szinte minden pályázaton részt vettem.
A legtöbb életrajzban ott szerepel, hogy kit tart a művész
mesterének. Viszont aki Képzőművészetire Főiskolára jár,
nem válogathat abban, hogy ki legyen a mestere. Ez nem jelent
gondot?
- Hajdan, 1945 előtt a mester vette föl jelentkezők közül
azt, aki neki szimpatikus volt. A mi időnkben viszont beosztották
a felvételt nyerteket, hogy ki melyik osztályba kerül.
Önhöz nem jelentkeznek, mint mesterhez?
- Hozzám nem, mert nem tanítok. Segíteni többen jöttek
volna, de csak magamban tudok dolgozni. Nem arról van szó, hogy
idegesít más jelenléte, hanem: nem vagyok szervező-vezető típus,
inkább aggályoskodó. És így nem tudnak nekem segíteni.
Ez az aggályoskodás azt jelenti, hogy nehezen fejez be egy alkotást?
- Igen, legtöbbször kétségek között.
Mitől, kitől tart? Tán valakinek nem tetszik, és rossz kritikát
kap?
- Az nem számít, mert mindig van, akinek nem tetszik a
munkám. A lényeg, hogy a saját magam által támasztott követelményeknek,
minőségi elveknek feleljek meg. Egy szobor lassan készül, és
ezért nagyon sokat változik az eredeti elképzelésekhez képest.
Tehát ez az oka az aggályoskodásnak; és a véletlenek, a
felvetődő gondolatok is befolyásolnak munka közben. Sokszor
javítok a szobraimon, ha még lehet, de a határidő a legnagyobb
úr, és a legnagyobb ellenség. Idegesít, mikor a megrendelő
azt mondja: jó lesz így a szobor. Közben tudom, hogy még
messze vagyunk a jótól.
Ezek a szponzorok pedig bele akarnak szólni
a munkába
Ha már a megrendelésekről beszélünk: tapasztalta,
hogy a gazdasági válság óta kevesebb megrendelés érkezik?
- Megfordult a művészeti működési rendszer. Azelőtt
egy Művészeti Alap, lektorátus, minisztérium kezében volt a
munkaadás lehetősége. Majd bejött az „aki fizet, az határoz”
modul. Most már nem a polgármesteri hivatal fizet, mert ott
nincs pénz, így a szponzorálás máshonnan érkezik. Ezek a
szponzorok pedig bele akarnak szólni a munkába.
És ön ezt megengedi nekik?
- A köztéri szobrászat mindig kompromisszumokat kíván.
Az anyag, a méret, a környezet, a téma, az előadandó tartalom
mind behatárolják a lehetőségeket. Az viszont bosszant, mikor
hozzá nem értő, de mégis illetékesnek beállított személyek
próbálják meg befolyásolni a munkámat.
Az nem bosszantja, hogy igen kevés embert érdekli, hogy ki készítette
az adott szobrot?
- Ezen így még nem gondolkodtam. Sok érmet készítettem
eddig, és azokra mindig ráírom a monogramomat. A szobrokra csak
később tettem rá, mert sokáig úgy hittem, felesleges, úgyis
tudják melyik az én munkám. Holott szükséges az, hogy
a majdani hivatalos regisztrálók meg tudják állapítani, ki készítette
a szobrot.
Mennyi idő kell ahhoz, hogy egy szobor találkahellyé váljon, beleivódjon
a helyiek tudatába?
- Legalább két évtized. De az utóbbi években egyre több
szobrot költöztetnek. Még az én pályám történetében is
vannak elköltöztetett, vagy éppen ellopott szobrok.
Ennek politikai okai voltak?
- Csupán a ma már funkcióját vesztett, 1975-ben készült
szentendrei felszabadulási emlékműnél.
Nem abszurd, hogy egy olyan művész készít felszabadulási
emlékművet, akinek apját éppen április 4-én vitték el az
oroszok?
- Nem a felszabadulást mintáztam meg, hanem a háború végét
azzal, hogy egy oszlopra fehér madarat helyeztem. Eredetileg
rozsdás vasoszlopokra akartam a madarat helyezni, de azt nem
fogadta el a zsűri.
A ’70-es években mi számított inkább, hogy valaki jó művész,
vagy az, hogy jó káder?
- Ha valaki nem volt jó a pártnál, annak ugyanolyan esélyei
voltak, csak éppen más területeken. Természetesen voltak
kifejezetten Lenin-szobor-készítők, de ők nem voltak irigylésre
méltók a szememben. Én annak örültem, ha békés tartalmú
szobrokra kaptam meghívást.
Medveczky Attila
|