vissza a főoldalra

 

 

 2012.03.30. 

A mozdulatlanság robbanása

Németh Miklós kiállítása a Próféta Galériában

A tárlat valójában emlékkiállítás, hiszen az előkészületek közben a művész meghalt. Ki volt Németh Miklós (1934 - 2012), az ismeretlen ismerős? Jó festő, akiről külföldön - ahol albuma is jelent meg - elég sokat tudtak, de nálunk csak a beavatottaknak jelentett a művészete valamit. Kinek többet, kinek kevesebbet. Mert az érzelemmel teli, gyakorta versben (lázas versben) is megnyilatkozó művész rakoncátlan volt.

Szembe ment az izmusokkal, a hazai trenddel, a mások által sugallt értékrenddel. Amikor papír vagy vászon került elébe, fölajzott lelkülettel telefestette vagy telerajzolta. Egyetlen vázlat vagy segédvonal nélkül fogott munkához, meg volt bizonyosodva arról - ebben lelki rokona volt Csontváry-Kosztkának -, hogy amit művel, az a magyarság értékeinek a gyarapítását szolgálja.

Amikor pár évtizeddel ezelőtt Deim Pál szentendrei műtermében megláttam Németh képeit - folyóinknak nincs olyan áradása, mint amit ő a színekkel művelt -, tudtam, hogy megzabolázatlan zsenivel van dolgom. Aki azért lép át minden szabályt (főképp az anatómiáét!), hogy helyette - a legnagyobb szabálytalansággal - újat teremtsen. Neki kézhez állót, alkatának, vibráló személyiségének megfelelőt.

Az a dinamikus bohóc volt, aki mutatványa közben (némelykor önkifigurázó gesztussal) nem csupán az utolérhetetlen (utánozhatatlan?) kunsztra ügyelt - annak közösséget elkápráztató formájára -, hanem arra is, hogy közben jó viccként fölszedje a padlót. Mert a manézsban padló helyett többnyire fűrészpor dívott, a fűrészport szórta hamiskás mosolygással a bámulók szemébe. Ám ebben az önmutogató őrületben is szeretetre méltó alak volt. Személyiségét a belső zsebben viselte, hogy onnan kikapván egyetlen ecsetvonással földobja a vászonra.

S ami azon a szent helyen megjelent, azt lehetett szeretni, nem szeretni, művészet volt. Élethossziglani vidámság. A csörgősipkás piktor az egyik tartományból kilépett, a másikba be, mintha nem lelné a helyét a földön. Erotikával sebzett, s paradox tuningolt lénye arra az oltárra helyezte a Nőt, amelynek nemcsak szentképe, Máriája és Kisjézusa nem volt, de hímezett terítője sem. Mit számított mindez - a lélek lámpásával számtalanszor átvilágított -, ha két rengő mell harangkondulása mérte az időt, ha a csípő szétfeszítette, némelykor néger muzsikát játszva, poroszkáló létünk harlekini határait.

Hát persze, hogy merített a francia és német vadakból, de motívum- és ecsetkezelése, szerkezetet uraló telítettsége saját vadságából következett. Kitalálta boldogan viselt - mások által nem annyira irigyelt - művészruháját, amely valójában lényének páncélzata volt. Hűséggel viselte, sosem akart onnan kitörni. Akarjuk, nem akarjuk, eme furcsa - általa így látott - világnak is megvan a szépsége. Ebben a statikus expresszionizmusban a mozdulatlanság robban. A foltok méla derűjében ott izzik valaminő dinamit.

A város - nem különösebbek városképei (a 2010-es Vörös táj és a Balatonudvari templom nem városkép!) - kifekszik a szemhatárra, és csak azt hagyja magából megmutatni, ami megszokott, nem annyira lényeges. Ezeken túllép, kő helyett vizet, vitorlásokat és szerelmet mutatva, a magyar tenger ábrázolása (Balaton - 2008, illetve Balatoni nyár - 2009). És még tovább, a csodálat magasába azok a festmények - közöttük a két végpont: a rendezett szerkezetű Várakozók (2008) és a picassói szétdobáltságot reveláló Napraforgós Madonna (2008) -, amelyeken a naiv ámulat és a gömbbel való labdázás (legtöbbször  nő van a dologban) ugyanazt a forrpontot hívja elő, mint a Tahiti maszkok (2008) és az A pillangó álma (2008) ősi révülete vagy az illúziótlan szerelmet ünneplő, groteszkbe játszó Templom előtti ölelkezők (2011) vertikális szerkezet által ugyancsak megnyújtott önfeledt bája. Hogy a lélegzetelállító szabálytalan Feszületről (2008), amelynek korpusza körüllengetik „felhőangyalokkal”, ne is beszéljek.

Ez az épphogy csak kilengő értékleltár, nyilván a kitűnő válogatás az oka, nem mutat nagy különbségeket. Minthogy az utolsó négy év műveit szemléljük (már ami a festményeket illeti), nincsen is fejlődés. A kész festő ugyanabban a ruhában lépett föl, mint a legkészebb, az öregkori látomásokkal teli piktor. Aki többször is cirkuszi pofát „csirizel” - a kesernyés humornál nincsen jobb ragasztóanyag - az önportrék festése közben (Önarckép művirággal - 2008; Kettős önarckép zsiráfokkal - 2011; Csíkos trikós önarckép - 2008; Madonnával - 2009). S ugyanúgy bohókás táncnak veszi az anatómia szabályait (Néger nő - 2010), mint a „fejlődés” kezdetén tette.

A Próféta Galéria - remélhetően tartani fogják a bevezető kiállítással megütött szintet - láthatóan az utolsó évek terméseiből válogatott. De hogy fogalmunk legyen arról, hogy Németh Miklós, a hagyományvilághoz technikában és látásmódban is ragaszkodó kezdő honnan - főképp miféle látásmóddal ¨C indult, és a grafikát hébe-hóba öregkorban is művelve meddig jutott, arra a kis különterem kollekciója világít rá.  Ha a bravúros, „egyvonalas” ceruzarajzot (Szalagtánc - 2003) vesszük, nem találhatni párját, pedig a Szerelmesek fényözönben (1975 k. ónlemezkarc) és a Fürdözők (1975 k., tus) már fölvillantott valamit a festő bohó létszemléletéből. A Szeretkezők - Éjfél (1978) című linómetszetről nem is beszélve. Az Oldás és kötés (2007, ceruza, akvarell), a Három grácia (1992, akvarell), valamint az Ülő bábu (2009, vegyes technika) már a kialakult világú művészt mutatja. S végső soron őt, az egyedit, a furcsát, a síkot látomása „térképmezejével” beborító harlekint kell ünnepelnünk. Mert aki az üvegablak-terveken - annak is elmenő festményeken - az álló szerkezetbe mozgást visz (Biciklisták I. ¨C II. - 2009), a Menekülés (2011) színtégláival szétkaszabolja a teret, s a Velencei karnevált (2008) és a Totemet (2008) az ősiséggel való (ön)azonosítás példáiéként láttatja, az megsejtett valamit - sőt, tudván tudja ezt a tudást - az emberre iszonytató korában is mosolygó lét fenségéből. A félszáz festményt reprodukáló és Szabó Noémi előszavával ékesített katalógusnál soha jobb kalauzt!

 

Szakolczay Lajos