2012.03.30.
Örkény István: Tóték
(Győri Nemzeti Színház)
Örkény
István Tóték című kisregényét 1964-ben írta. Ezzel a művével
valami új kezdődött írói pályáján. A fordulatról maga
nyilatkozott: „Az élet jelenségeit legjobb tudásom szerint
igyekeztem realista eszközökkel realista módon megmagyarázni,
de egyre jobban éreztem, hogy mindez nem elég.” A Tótékat két
évre rá, 1966-ban dramatizálta, és még ebben az évben látott
napvilágot a Kortárs hasábjain. A színjátékot 1967 februárjában
vitték először színre a Thália Színházban. Az őrnagyot a
színészkirály, Latinovits Zoltán alakította. Tót szerepében
Nagy Attilát láthatta az akkori publikum. Ezt az előadást több
vidéki és külföldi bemutató is követte. Örkény Párizsban,
1970-ben a Fekete Humor Nagydíját is elnyerte vele. Még az
1969-es esztendőben Fábri Zoltán rendezésében elkészült a
filmváltozat is, ami az Isten hozta őrnagy úr! címet kapta. A
filmben az őrnagyot Latinovits Zoltán, Tót Lajost a színészóriás,
Sinkovits Imre, Tótnét Fónay Márta, Ágikát Venczel Vera, a
postást Dégi István játssza.
Az ősbemutató óta se szeri, se száma a felújításoknak,
nincs olyan évad, hogy valamelyik fővárosi, vagy vidéki színház
nem tűzné műsorára.
A
Tóték mondanivalója nem kötődik időhöz, nem veszti el
aktualitását, így minden korok emberéhez szól, ugyanis az őrnagy
és Tóték viszonyában a mindenkori hatalom és a mindenkori áldozat
viszonyát vizsgálja az író. Örkény István a Tóték-ban
ennek a szolgalelkű családnak a kálváriáját ábrázolja. A
szállóigévé vált „édes jó Lajosom” megszólítással
ismertté lett tűzoltóparancsnok és az őrnagy egyenlőtlen összecsapása
áll a darab középpontjában. Tóték: Mariska, a feleség és
Ágika, a kamaszlány mindent megtesznek azért, hogy a fronton
szolgáló Gyulának jobb beosztást, emberibb körülményeket
szerezzenek. Ez csak úgy érhető el, ha a Gyula parancsnokát,
az idegbeteg és sértődékeny őrnagyot vendégül látják, és
minden szeszélyét, őrült kívánságát teljesítik. A drámai
konfliktus a két férfi, a tűzoltó és az őrnagy között
zajlik. „Tót és az őrnagy nem kizárják, hanem feltételezik
egymást.”- ahogyan ezt Örkény megvilágította. Amíg szegény
Tót egyedül veszi fel a harcot a démoni
erővel, addig az őrnagynak Mariska és Ágika személyében készséges
segítőtársai is akadnak, sőt fokozatos önfeladásának minden
egyes stációja - a sisaklehúzás, a dobozolás, a zseblámpa
szopogatása, a bocsánatkérés - tőlük ered. Ez a család sajnálatraméltó,
de a néző lelke mélyén megérti őket. Bármilyen hatalom - függetlenül
a ráaggatott jelzőtől - kihasználja a tőle függőket, a jóindulatára
ácsingózókat, mert ilyen számító és gonosz a hatalom természete.
A színpadon az erőfölényben lévő feljebbvalónak és az
eleve vesztésre álló kisembernek a küzdelme látható. Az őrnagy
azzal hitegeti Tótékat, hogyha visszamegy a frontra, akkor a
fiukat odaveszi maga mellé a jól fűtött zászlóaljirodára. A
közönség együttérzése akkor szűnik meg, amikor kiderül,
Gyula életét vesztette a csatatéren, mert ezután értelmetlenné
válik a család áldozatvállalása. Az emberi méltóságában
porig alázott Tót az őrnagy minden packázását eltűri, esze
ágában sincs megtagadni bármit is, még legelképesztőbb hóbortjait
is fogcsikorgatva ugyan, de teljesíti, mert az összes megszégyenítő
helyzetet a felesége és a lánya úgy tünteti föl neki, mintha
azok a világ legtermészetesebb dolgai lennének, olyan apró kis
semmiségek, amiket egy apa igazán megtehet az egy szem fiáért.
Örkény
István színművét most a győri Nemzeti Színház tűzte műsorára,
2012. március 3-án volt a premierje a Kisfaludy teremben. Funtek
Frigyes rendező nem visz be mindenféle aktualitásokat a
darabba, nem gondolja úgy, hogy az elmúlt években vékony porréteg
telepedett a műre, amit neki muszáj lefújni róla, inkább magát
a darabot mutatja be, hagyja, hogy az maga szóljon és fogja meg
a közönség lelkét. A bogaras és erőszakos őrnagyot Csankó
Zoltán alakítja. Nehéz dolga van, mert Latinovits Zoltán örökébe
lépni bizony színészt próbáló feladat. Igyekszik kibújni a
nagy előd árnyékából, és ez sikerül is neki. A szerencsétlen
Tót Lajost Ungvári István kelti életre. Ő viszi a vállán az
előadást, mesterségbeli tudásával, játékának megjelenítő
erejével hozza a figura legfeljebb zúgolódásra képes
jellemvonásait. Varga Mária személyesíti meg Mariskát.
Derekasan helytáll ebben a szerepben. Huzella Júlia Ágikában
naiv, butuska bakfist visz fel a színre. Posonyi Takács László
ügyefogyott postása központi figurája a Tótéknak. Ez a győri
előadás öregbíti Örkény István művének jó hírét, mert
plasztikusan érzékelteti a nyomasztó kiszolgáltatottságnak és
a kicsinyes lázadásnak kétségbeesett és nevetséges módját,
és azt, hogy mindez nem csak Kelet-Közép-Európában, de bármelyik
kontinensen is megtörténhetett, és bizony előfordul még ma
is. (Felső képen: Varga Mária
és Ungvári István; alsó képen: Huzella Júlia és Csankó
Zoltán.)
Dr. Petővári Ágnes
|