vissza a főoldalra

 

 

 2012.11.03. 

1956 is bebizonyította, hogy a magyar nép elsősorban saját erejére számíthat

A pesti srác reggelente úgy ment a harcba, hogy tudta: nem biztos, hogy este visszatér. És mégis vállalta!

M. Kiss Sándor a rendszerváltás utáni első kormány idején kormányfőtanácsos volt; tagja a Horn Gyula által megszüntetett, az '56-os sortüzeket vizsgáló Történeti Tényfeltáró Bizottságnak. A történész szerint, amikor 1956. október 23-án Nagy Imrének azt feleli a nép, hogy „nem vagyunk mi elvtársak”, kiderül, hogy az erőre kapó magyar társadalom nem feltétlenül a szocializmus megújításának a híve.

 Professzor úr az 1956-os forradalmat polgári forradalomnak nevezi. Mi is egy polgári forradalom ismérve?

 –Azt vallom, hogy a magyar történelemnek három olyan értéke van az államalapítástól számítva, ami alapján el tudunk igazodni a történtekben. Az egyik a függetlenség, az állam függetlenségének a kérdése, a második a tulajdonhoz való viszony, míg a harmadik a hit. Magyarország a függetlenségét hosszú és borzalmas küzdelmeket követően, – hatalmas tragédia, de – a trianoni döntés után kapta vissza. A trianoni békediktátum de jure helyreállította a magyar függetlenséget, ami a német megszállásig tartott. A német megszállókat pedig az orosz megszállók váltották föl. 1956 egyik törekvése pedig éppen a függetlenség volt. Ez az első, már említett érték. Tudjuk, hogy az 1000 éves magyar állam a magántulajdonra épült. Ezt a magántulajdont számolták föl stratégiai célok elérésére különböző taktikai eszközökkel 1945-től. 1956-ban – ez nagyon érdekes és fontos – a magyar parasztság az 1945-ös állapotokat szerette volna visszaállítani és nem a régi nagybirtokrendszert restaurálni. Azt a magántulajdonra épülő rendszert szerették volna visszaállítani, amit 1948-tól a kommunisták felszámoltak. Ha belegondolunk, hogy a szocialista államnak az alapvetése a társadalmi, vagy az állami tulajdon, és a polgári társadalmaknak a magántulajdon, akkor egyértelmű a törekvés. A munkásság sem a Horthy-rendszerbeli struktúrát szerette volna visszaállítani, hanem egy ún. jugoszláv önigazgatási modellt akart megvalósítani. Ez a munkásság termelésben való érdekeltségére épült. A lényeg az volt, hogy a munkás a saját munkájából akart magának tulajdonrészt szerezni. Tehát 1956-nak a függetlenségre és a magántulajdon visszaállítására való törekvése abszolúte nem szocialista, hanem polgári jellegű. Magyarországon 1945-ig nagyon erős volt a hitélet. Azután a hitet megpróbálták kiiktatni a magyar társadalom gondolkodásából. A régi hitelvűséget a bolsevizmusba vetett hittel akarták kicserélni. Hitükben, a függetlenségben, a tulajdonviszonyban sértették meg a magyarokat, amikor azt mondták, hogy Magyarország akkor független, ha végrehajtja a Szovjetunió elképzeléseit, mert keleti szomszédunk a világbéke őre…1945 után tagadták a kommunista vezetők mindhárom témában , azt ami volt, és 1956-ban ez ellen lázadt a nép: vissza akarta állítani a magántulajdont, függetlenné akarta tenni az államot és szabad hitgyakorlást követelt. Egyértelmű, hogy  a három együtt polgári, és nem szocialista attitűd.

 El lehet azt mondani, hogy ebben a lázadásban, ebben a forradalomban mind a politikai középjobb, mind a középbal egymás mellett küzdött?

 –Elmondható, de ez nem a polgári forradalomból következik. 1945-ben még volt hit abban, hogy a kommunisták részvételével új világot építenek föl, és sokan ebből ábrándultak ki. Abból a nyílt diktatúrából, amin az első repedéseket Sztalin halála, és az első Nagy Imre-kormány hozta. Az első Nagy Imre-kormány idején egy olyan alternatíva bontakozott ki, aminek a célja a szocializmus megreformálása. Az 1945-től kialakult totális diktatúra bizonyítékai pl.: a több mint 100 internáló tábor, évente 30-35 ezer embert börtönöztek be, másfél millió embert figyeltek meg, 250 ezer megfigyelő volt…1955-ben, miután leváltják a miniszterelnöki posztról, Nagy Imre elkezdi írni azokat a tanulmányokat, amiben arra keresi a választ, miként lehetséges a szocializmus megreformálása. Az a másik társaság pedig, amelyik kimondottan ideológiai változásokat nem fogalmaz meg, viszont utálja a fennálló rendszert, „találkozik” a reformerekkel, s az „ideológusokkal”. A két tábort a diktatúra és a függetlenség elzabrálása elleni harc kötötte össze. Ezen a ponton találkoznak a magyar társadalom különböző politikai törekvései, és kialakul egy igen sajátos sértett nemzeti egység. Amikor 1956. október 23-án Nagy Imre – akit nyugodtan nevezhetek nemzeti kommunistának, és arra törekedett, hogy nagyobb mozgástere legyen a szovjet rendszeren belül Magyarországnak, hogy a birtokviszonyok is megváltozzanak, hogy az egyház szétverését leállítsa – kiáll, és azt feleli neki a nép, hogy „nem vagyunk mi elvtársak”, kiderül, hogy az erőre kapó magyar társadalom nem feltétlenül a szocializmus megújításának a híve. A történéseket elemezve az is megnyilvánul, hogy különbözik egymástól Nagy Imre-programja és a társadalom programja. Az már Nagy Imre dicséretére legyen mondva, hogy miután fölismeri ezt az ellentétet, megpróbálja azt áthidalni, és tesz néhány olyan lépést, amelyik október 29-ére a nemzeti egységhez vezet.

 Nagy Imre egyszerre akart megfelelni a szovjeteknek és a forradalmároknak is, és ez nem sikerült neki?

 –A „megfelelés” nem jó kifejezés. Nagy Imre megpróbálta kompenzálni a szovjeteket, megpróbálta a saját baloldalát kompenzálni, és folyamatosan leépíteni. És megpróbálta a magyar forradalmat integrálni az ő rendszerébe. Nagy Imre átlépte végül a saját árnyékát, mert felvállalt olyan dolgokat , amiket nem lehetett volna róla korábban feltételezni.

 Említette, hogy mit szeretett volna elérni a magyar parasztság. Mi főleg a fővárosi eseményeket ismerjük, és a vidékieket kevésbé. Mi ennek az oka?

 –1956-ot forradalomnak és szabadságharcnak nevezzük, és a harc, amire a világ is odafigyelt, a fővárosban volt. Budapesten folyt a pesti srácok fegyveres küzdelme az oroszokkal és az ÁVO-val szemben. Vidéken nem tört ki fegyveres felkelés, mert a konfrontáció nem úgy mutatkozott meg, mint Budapesten. Viszont amit a fővárosban nem tudtak a harci cselekmények miatt véghez vinni, azt vidéken megtették; társadalmi forradalmat hajtottak végre. 1956-ban vidéken néhány nap alatt lebontották a tanácsrendszert és létrehozták a különböző önkormányzati formákat. Ezzel olyan demokratikus fejlődés indult el, amelynek a pártállam, élén az államvédelmisekkel megpróbált ellenállni – s akkor dördültek el a sortüzek. Vidéken fegyver nélkül mentek ki tüntetni az emberek a jogaik mellett, lőttek rájuk, de nem ijedtek meg, hanem végrehajtották azt a társadalmi átalakítást, amit Budapesten, ha győz a szabadságharc, is végrehajtottak volna. Tehát a forradalmi jelleg vidéken, míg a szabadságharcos jelleg Budapesten mutatkozott meg.

 1956-ban a világpolitikában mennyire volt még érvényben a jaltai status quo?

 –A szocialista országok vezetői nagyon féltek a magyar forradalomtól. Egyrészt, mert az a fajta társadalmi változás, ami nálunk megvalósult, ha átterjed a határon túlra, az veszélyes a román, cseh, stb, szocialista társadalmakra nézve. Attól is tartottak, hogy az utódállamok magyarsága közösséget vállal a magyar forradalommal – erre volt is példa –, és ez újabb konfliktust eredményez. Ez a kelet-európai helyzet, míg Nyugaton az a kérdés: lehet-e a hatalmi viszonyokat megváltoztatni. Mindegyik befolyásos nyugati külügyminiszter azt hangsúlyozta: nem avatkozunk be sem a lengyel, sem a magyar ügyekbe. Ők nem akarták a már létrejött egyensúlyt felborítani. Egy kis nép szabadságharcát felülírta a világpolitika; ugyanis Nyugaton azt nézték, hogy egy lokális konfliktus ne lehessen egy világháború gyújtópontja. Tudomásul kell venni, és 1956 is bebizonyította, hogy a magyar nép elsősorban saját erejére számíthat. Nem szabad a külföldre számítani, csak a saját erőnkre. Ehhez önbizalom, bátorság szükséges, és ezért is minden tiszteletünk és nagyrabecsülésünk a pesti srácé. Gondoljunk bele, hogy az a 18 éves pesti srác még nem élvezhette sem az életet, sem a szerelmet, reggelente úgy ment harcolni, hogy tudta: nem biztos, hogy este visszatér. És mégis vállalta! Ennél nagyobb emberi magatartásról, emberi helytállásról nem lehet beszélni.

 Egyszer azt nyilatkozta: lehetett volna más politikát csinálni november 4. után, de Kádár a bolsevik típusú megtorlásokkal meg akart felelni Moszkvának. Tudom, a „ha” tudománytalan, de milyen lehetett volna az a más politika?

 –Ha elolvassuk az 1956-os forradalomra született nyugati értelmiségi reagálásokat, azoknak az esszenciája ez: a szocializmus élhetetlen. Tehát az igazi nagy kérdés az volt, hogy meglehet-e reformálni a szocializmust. Az 1956-ot követő megtorlás egyértelműen bebizonyította azt, hogy a szocializmus megreformálhatatlan, tehát egy rendszeren belül tud csak működni, olyan reformokkal, melyek a túlélést, de nem a megélést biztosítják. Ezért is történelmi tanulmányaim alapján állítom, hogy nem lehet szocialista társadalmat felépíteni.

 Professzor úr több forradalommal foglalkozó kötet szerzője, társszerzője. Mennyire kutatható az 1956-os forradalom? A megtorlások? Vannak-e olyan dokumentumok, melyekhez még mindig nem lehet hozzáférni?

 –Nem egyszerű erre a válasz. Amiről én tudok, és kikérem az anyagot, azt megkapom. Viszont, amiről hiányosak az információim, annak nem tudom a pontos okát. Azt pedig a történész rutinja, leleményessége, ismeretanyaga határozza meg, hogy egyes iratokból miként tud következtetni más iratanyagokra. Azzal, hogy azt mondom, hogy semmilyen kutatási kérelmünket nem utasították vissza, nem jelenthetem ki azt, hogy minden egyes, az 1956-os forradalom és szabadságharccal kapcsolatos iratot ismerünk.

 Sokat elárul, hogy Horn Gyula szüntette meg '56-os sortüzeket vizsgáló Történeti Tényfeltáró Bizottságot.

 –1993. januárjában megalakultunk, és 1994. december 31-én hivatalosan megszüntették a bizottság működését. Ezután Dr. Kahler Frigyes kollégámmal, barátommal alapítványi keretek között folytattuk a munkát. A Sortüzek 1956 III. kötete már „alapítványi kiadás” volt, hiszen az első kettő még az MDF-kormány idején jelent meg. Az 1997-ben megjelent Kinek a forradalma c. munkában pedig további kutatások alapján nagyon sok tényt tártunk föl és a sörtüzekről is újabb információkat közöltünk. 2003-ban pedig a Kairosz adta ki a Mától kezdve lövünk c. könyvet, melyben kizárólag a sortüzekkel foglalkoztunk. Tehát a kutatómunka nem áll meg.

 

Medveczky Attila