2012.11.03.
Minden igazi szeretetben jelen van az
Isten
(Barsi Balázs: Beszédes képek)
Barsi Balázs
ferences atya Beszédes képek c. könyve 2012-ben jelent meg a
Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium gondozásában. A
szerkesztő, Keppel Dániel, a Kákonyi Asztrik Kortárs Galéria
művészeti vezetője, a fülszövegben szeretettel ajánlja ezt a
könyvet Tokár János ferences atyának, az esztergomi ferences
gimnázium és kollégium igazgatójának, aki idén ünnepelte
55. születésnapját, és az iskola vezetésének 15 éves
jubileumához érkezett. A 80 éves gimnázium és benne a 15 év
eltörpülni látszik a történelem évszázadokat átölelő
folyamában, mégis egy ember szűkre szabott életidejében
jelentős szakasz. Egy egyházi iskola viharedzett hajóját kormányozni
hittel és szeretettel többet jelent puszta társadalmi célok
betöltésénél, a lelkek nevelésének és Istenhez emelésének
gigászi küzdelmével párosul. Aki megérti ezt a nemes
feladatot, az méltán kaphat elismerést diákjaitól és a vele
együtt tevékenykedő munkatársaitól. Bona causa triumphat (a jó
ügy diadalmaskodik) – tartja a latin mondás, és menynyire
igaz ez akkor, ha Isten nagyobb dicsőségére történik – írta
Keppel Dániel.
Amint az esztergomi ferencesek honlapjáról
megtudjuk, a ferences jelenlét Esztergomban történelmi jelentőségű,
hiszen nagy valószínűséggel ebben a városban volt a Kisebb
Testvérek első hazai alapítása még Szent Ferenc életében
(1225–1226), és ez a kolostor volt az első magyar rendtartomány
székhelye és névadója (Provincia Strigoniensis). A középkori
források páratlan módon fejezik ki egyedülálló voltát,
amikor nobile monasteriumnak (nemes monostor) nevezik. Az első házat,
amely valószínűleg a város szélén állt, a IV. Béla által
emelt új kolostor és templom váltotta fel (nagyjából a mai
rendház és templom helyén) – a Segítő Szűz Máriának és
Szent Erzsébetnek szentelve (1235–1240) –, ahová „ünnepi
pompával, fehér zászló alatt lettek bevezetve” a testvérek.
A tatárjárás után újjáépített templomot a Segítő Szűz
tiszteletére emelték, s IV. Béla király – feleségével és
fiával – ezt választotta temetkezési helyül (1275). A XV. század
derekán obszerváns ferencesek lakják már a rendházat. Itt jött
létre a rend első magyar főiskolája (studium generale), s a XV.
század utolsó évtizedeiben itt élt és tanított két hitszónok,
Temesvári Pelbárt és Laskai Osvát, akiknek prédikációs kötetei
Európa-szerte ismertek voltak. 1520-ban itt lépett a rendbe a
kiváló hadvezér, a később kalocsai érsek, Tomori Pál is.
Miután az épületet a török elpusztította (1544), a város
felszabadulását (1686) követően láttak hozzá új építéséhez
Széchényi György prímás érsek támogatásával. 1717-re
nagyjából elkészült a Szent Anna tiszteletére épült templom
és rendház. 1775-ben a ferencesek átvették a megszüntetett
jezsuita rend gimnáziumát, amelynek vezetését 1809-ben a bencéseknek
adták át. 1875-ben a rendház egy emeletes épülete új részekkel
bővült, eleinte bosnyák teológusnövendékek részére. A XX.
század elején merült fel annak ötlete a Szűz Máriáról
nevezett provinciában, hogy olyan középiskolát hozzanak létre,
amely képes ellátni érettségivel a rendbe jelentkező
fiatalokat. Így jött létre 1928-ban először internátus, majd
1931- től nyilvános iskola bentlakásos diákok számára. Az
első érettségi vizsgákra 1939-ben került sor. A több új résszel
bővült intézményt 1948- ban államosítják, s csak 1950-ben
éled újjá a Kapisztrán Provincia fenntartásában. A korábban
Szent Antalról nevezett kollégium 1959-től Temesvári Pelbárt
Ferences Gimnázium és Diákotthon néven működik. El nem múló
érdeme az itt tevékenykedő testvéreknek és a velük együtt
dolgozó más rendhez tartozó vagy civil tanároknak és dolgozóknak,
hogy számos papi és szerzetesi hivatást érleltek a kommunista
diktatúra idején. Az intézmény további bővítése során
1986-ban készült el az új iskolaépület, ahol 1998 óta 6 és
4 évfolyamon 10 osztályban kb. 300-350 diák tanulhat. Jelenleg
a rendházban élő testvérek az iskolában és kollégiumban
folyó oktató-nevelő munkát végzik, valamint a templomhoz kötődő
lelkipásztori feladatokat látják el. A rendházzal és kollégiummal
egy fedél alatt szociális otthon is működik, amely többek között
az idős és beteg testvérek számára nyújt megfelelő ellátást.
Dr. Prokopp Mária
művészettörténész a könyv előszavában rámutat, hogy újra
és újra felvirágoztatták az ősi magyar ferences központot.
Országos, sőt európai szellemi központtá vált Temesvári
Pelbárt könyvei révén. Ebben az irányban dolgozik Tokár János
atya is immár 15 éve a gimnázium élén. Ő diákként ismerte
meg Esztergomot és Szent Ferencet, egy életre megszeretve
mindkettőt. Elkötelezte magát a dalos lelkű, mindig vidám,
dinamikusan tevékeny, Istennek élő Ferenc testvérrel. S 15 év
óta már nemcsak oktatja, neveli a magyar fiatalok százait az ősi
falak között, hanem irányítja is a rendházzal egybeépült
neves gimnázium szellemi-lelki életét. Mivel jól tudja, hogy
ép lélek csak ép testben bontakozhat ki, ezért szüntelenül
munkálkodik a fizikai környezet, az épület fejlesztésén, szépítésén.
Legutóbb a XVIII. századi íves boltozatú, pompás térhatású
szerzetesi ebédlő egykorú padjainak háttámláin látható
XVIII. századi jeles festmények méltó kiemelésén fáradozott.
Ez a 12 kép Szent Ferenc életének 12 eseményét, pontosabban
12 csodáját jeleníti meg. A képek egy nagyobb képsor részei
voltak, amely a terem U-alakú asztalsorához kapcsolódó támlás
padokat ékesítette… Ezek a képek a kortárs barokk művészet
gazdag ikonográfiai gyakorlatában is ritka, önálló kompozícióban
ábrázolják a rendalapító mélyen misztikus lelkületét. A
halálról és Krisztus életáldozatáról elmélkedő Ferenc
testvér mellett, a szép természeti tájban, angyal hegedül. A
stigmatizáció eksztázisában angyal tartja fel a szent törékeny
testét. Az Eucharisztia előtt imádkozó Ferenchez angyal száll
le, és hozza a kehelyben Krisztus vérét.
Az első táblaképen
Szent Ferenc a kortárs Szent Domonkossal, a másik jeles rendalapítóval
körülöleli a világot jelképező földgömböt, és azt Mária
által Jézusnak ajánlja föl. Domonkos 1171 és 1173 között született
a spanyolországi Caleruegában. Amikor Domonkos elérte a hétesztendős
kort, szülei rábízták egyik nagybátyjára, egy papra, aki vállalta
pappá nevelését. A tanulmányokat igen komolyan vette, a Szentírás
egyes részeit kívülről is megtanulta. Sokat emlegetett, érzékenységét
jól jellemző történet életéből, hogy amikor egy alkalommal
nagy éhinség tört ki vidékükön, ő eladta számára sokat
jelentő könyveit a következő felkiáltással: „Hogyan tanulmányozhatnék
én holt bőröket, amikor az emberek éhen halnak?!” 1196-ban
Osma város katedrálisának kanonokja lett, néhány hónap múlva
pedig pappá szentelték. Három évvel később, egy reform következtében,
a kanonokok ismét közösségben kezdtek élni, Domonkos pedig örömmel
vetette magát alá a közösségi élet elvárásainak, mely
szemlélődő életét még jobban kiteljesítette. 1203-ban püspökével,
Diego-val Dániába indul, és ugyanezt az utat két év múlva
ismét megteszik. Nagyon megrázza az élmény, amit út közben
átél: Franciaországban szembesül az eretnekség nagymérvű
elterjedésével. Ettől kezdve élete egyetlen lényegre irányul:
minden lehetséges és látszólag lehetetlen módon hirdetni (prédikálni)
az embereknek az igazságot, az Igazságot, aki Krisztus. Létrehozza
a Prédikátorok Rendjét (a kor szelleméhez képest nagy újdonságként,
hiszen ekkor a prédikálás még csak nem is minden pap, hanem
kizárólag a püspökök privilégiuma volt), és gyalogosan vándorolva
viszi az emberekhez az Örömhírt. Ferenc életét pedig Celanói
Tamás szerzetes krónikájából ismerhetjük meg. Történt,
hogy Ferenc és Domonkos egy alkalommal ugyanazon időben tartózkodott
Rómában az ostiai bíboros (a későbbi IX. Gergely pápa) házában.
Celanói Tamás a két rendalapító szent alázatosságára és
szentségére utalva megjegyzi, hogy mivel tele voltak bölcsességgel,
a kegyelemtábla felé fordított arccal, barátságosan
tekintettek egymásra. Barsi Balázs atya leírja, hogy az életrajzíró
ezzel a Kivonulás könyvét idézi, ahol az Úr részletekbe menően
előírja Mózesnek, hogy hogyan készítse el a frigyládát. Itt
olvasunk a tiszta aranyból készült engesztelés táblájáról,
amelynek két végére vert aranyból két kerubot kellett készíteni,
arccal egymás felé fordítva. Az életrajzíró tehát Szent
Domonkost és Szent Ferencet a két kerubbal azonosítja, de már
az Újszövetség világában. Az engesztelés táblája ugyanis
nem más, mint maga Jézus Krisztus, aki a kereszten való önátadásában
tökéletes engesztelést nyújtott a világ bűneiért, Domonkos
és Ferenc pedig az a két kerub, akik az újszövetségi
engesztelés táblája, vagyis Jézus megnyílt oldalának szemlélésében
él és átalakul. Barátságuk a barátság legnagyobb foka itt a
földön, mert mindketten az isteni jelenlétet őrző frigyládához,
vagyis Jézus Krisztushoz vannak szegezve. Ezért ők nem csupán
egy irányba néznek, mint általában a barátok, hanem egymás
arcába tekintenek, úgy, hogy a másik arcában már Krisztust látják.
Minden igazi szeretetben valamiképpen jelen van az Isten, de egymás
arcában megpillantani Krisztus arcát igen ritka kegyelem.
A kilencedik kép
Ince pápa álmát mutatja be. III Ince pápa álmában azt látta,
hogy egy egyszerű ember a vállaival megtámasztotta a Lateráni
bazilikát. Szent Ferencben felismerte azt az embert, aki a
templom, az Egyház megmentésére hivatott. Ahogy Balázs atya leírja,
Ince pápa szívét az egyház rettenetes gondjai szorongatták: a
méltatlan életű klerikusok, a tudatlan és babonás nép, az
eretnekségek mételye. Ha körültekintünk, minket is joggal tölthet
el aggodalom az egyház jövőjét illetően. Az egyház épülete
ma is omladozik, püspökök, papok és a hívek hatalmas tömegei
gyakorlatilag elszakadtak a Katolikus Egyháztól, hitüket
ezoterikus tanítások fertőzték meg, sokan nem ismerik el a bűnt
és tagadják a kárhozatot. A pápa álmában megjelenő jelentéktelen
emberke azért óriási, mert ő nem adja át magát e tragikus látványnak.
Ő nem az egyház felszínét nézi, hanem a San Damianó-i feszület
óta szüntelenül Jézus arcát szemléli, s nem az ijesztő híreket
és statisztikákat hallgatja, hanem az Úr mindig élő igéire
figyel. Ahhoz, hogy bizalmunk valóban szilárd legyen abban, aki
azt ígérte, hogy egyháza az utolsó napig fennmarad, s a pokol
kapui nem vesznek erőt rajta, alighanem szükséges, hogy Ince pápával
együtt átérezzük a romba dőlés valós lehetőségét.
Ugyanakkor elengedhetetlen, hogy a szorongató rémlátások idején
találkozzunk Isten szentjeivel, akik nem veszik le tekintetüket
Jézus arcáról… A szentek nem erős vállukkal mentik meg a düledező
egyházat, hanem Jézus arcának szemlélése és igéjének
hallgatása által. Ők azok, akik felébresztenek bennünket a rémlátásból,
és tekintetünket Jézus felé irányítják, hogy Őt szemlélve
megerősödjön bennünk a remény.
A tizedik táblakép
lényege, hogy az igazi szeretet a szeretett lényért való
szenvedést is magában foglalja. A kép azt ábrázolja, hogy
Ferencet megkísérti a gonosz lélek, és arra akarja rávenni,
hogy sokkal kényelmesebb életmódot folytasson. Ferenc válaszul
a rózsabokor tövisei közé veti magát. Balázs atya szerint a
„freudista ideológia bizonyára mazochistának nevezné
Ferencet ezért a cselekedetéért, mert öncélúnak gondolja az
általa választott fájdalmat és szenvedést. (Vajon mi lenne a
véleménye Freudnak a mellplasztikáról és a tökéletes alakért
folytatott , anorexiáig menő kegyetlen böjtölésről? Azok nem
öncélúak, sőt destruktívak?) A materialista pszichológia nem
tud mit kezdeni Szent Ferenc viselkedésével, mert nem vesz tudomást
arról, hogy annak mozgatórugója nem a gyönyörkeresés vagy
valamilyen fizikai szükséglet kielégítése, hanem az Úr iránti
mérhetetlen szeretet. Ferenc nem magát akarja gyötörni a
virrasztással, és nem a fájdalmat keresi a tövisek között,
hanem az Urat akarja viszontszeretni, akinek megtapasztalta megelőző
irgalmas szeretetét… A szeretetből vállalt apróbb és
nagyobb önmegtagadások elmaradása mögött egy talán meg sem
fogalmazott, de egyetemes döntés van: Jézus kell, de a
keresztje nem; a szeretet édessége kell, de a szeretet szenvedése
nem; a papságból, a szerzetességből, a házasságból, illetve
a másik emberből a kellemes kell, de a kellemetlen nem…”
A tizenkettedik táblakép
azt mutatja, hogy mikor a testvérek száma elérte a nyolcat,
Boldogságos Ferenc maga elé gyűjtötte valamennyiüket, és
miután sokat beszélt nekik az Isten országáról, a világ
megvetéséről, a tulajdon akarat megtagadásáról és a test igába
fogásáról, kettesével szétküldötte őket a világ négy tája
felé. „Menjetek, kedveseim” – mondotta nekik –,
ketten-ketten a világ különböző tájai felé, és hirdessétek
az embereknek a békét és a bűnbánatot a bűnök bocsánatára!
– olvashatjuk Celanói Tamásnál. Balázs atya rámutat, hogy
„Isten országának hirdetése hiábavaló és hiteltelen, ha
világias ember szájából hangzik. Ezért ma is aktuális a világ
megvetése, amely természetesen nem a teremtett dolgok leértékelése
– mi sem áll távolabb a Naphimnusz költőjétől– , hanem a
világ szellemének elutasítása. Ellene mondás annak az Isten nélküli,
olykor nyíltan, máskor burkoltan istenellenes világfelfogásnak,
amely a bűnbeesés óta jelen van a világban, beépül a gazdasági-társadalmi
struktúrákba, és megmérgezi az anyagi és szellemi javakhoz
való viszonyulásunkat. Kortársaink nem szavakat várnak tőlünk,
hanem életpéldát.”
Reméljük, hogy
Barsi Balázs elmélkedései minden olvasónak megmutatják, azt,
ha az ember modern bálványokat imád, nem az életet választja;
nem szabad, hanem rab: önzésé, bezárkózásé. A „megtestesülés”,
a megtestesült Ige megszabadít, szabaddá tesz.
(Barsi Balázs:
Beszédes képek; Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium, 2012.)
M.A.
|