2012.11.03.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István : Így pusztították a magyar értéket
Október
Huszonharmadikán is a tehetség nevében kiáltottunk „Ruszkik,
hazá”-t és hogy „Nem állunk meg fél úton, sztalinizmus
pusztuljon!”-t a Rákóczi úton hömpölyögve. Forradalmainkból
a vért mindig az ellenoldal, az idegenség váltja ki, a fegyvert
a kényszer adja a kezünkbe, és a hősiesség azért válik kötelezővé,
mert az eredeti felbuzdulás, a tehetség akarásának hátszele fúj
a forradalmi tömeg zöld lódengallérja alá. Az ellenség pedig
tudja, hogy a tiszta szándékot nem lehet leöldösni, tankkal
eltaposni, csak a lázadó harcost, aki voltaképp kényszerből
lett fegyveres.
Pusztán egy névsor leírásával
is jelezni tudjuk azt a vonulatot, amely ennek a felismerésnek a
nyomán az új magyar középosztály megteremtésében látta a
magyarság megmentését. Bartha Miklós, Szabó Dezső, Németh László,
Illyés Gyula, Gombos Gyula és Püski Sándor. Ha nem azt számítgatjuk,
hogy ki maradt ki ebből a névsorból, hanem azt látjuk meg,
hogy az egész századon végigível és feleletet keresett mind
Trianonra, mind a negyvennégy–negyvenötös megszállások következményeire,
jelen volt ötvenhatban, és beletorkollott az 1988–89-es megújulási
lehetőségekbe, akkor azért a lényeget is összegezhetjük: a
század legfontosabb gondolatmenetével állunk szemben, amelyet
folytatni kötelesség. A népből, Szabó Dezső szerint az örök
parasztságból merített magyar keresztény, keresztyén középosztály
megteremtése, a népi mozgalom, a falukutatás, a földkérdés
megoldásának követelése, majd a Magyar Közösség által a
magyar középosztály epicentrumának a megálmodásával a
legfontosabb gondolat született meg és maradt életben. Ez
csoda, ez maga a csoda.
Forradalmaink,
szabadságharcaink mindig azért is törnek ki, hogy azok lehessünk,
akik lehetnénk. Időnként felcsillan a remény, és összegződnek
a magyar akaratok: lehetnénk mi jobbak, többek, akár
hasznosabbak is, noha ezzel, a hasznosság szempontjával a magyar
forradalmak idején senki sem törődik, teremtsünk hát
magunknak saját világot! S a magyar forradalmak kezdetükkor ezért
békések és vértelenek. Mert nem az ellenség és a zsarnokság
gyűlölete lendíti a lábakat a menetelésre, a karokat az esküvésre,
hanem a remény, hogy most majd kiteljesíthetik legjobb szándékainkat,
a tehetségünket.
Képtelen
túlzás, mégis igaz: a szorgalmunk lehetőségéért rohanunk a
barikádokra, hogy úgy lehessünk szorgoskodók, ahogyan akarjuk.
Forradalmaink ama Március Tizenötödike óta a tehetség
forradalmai is, és Október Huszonharmadikán is a tehetség nevében
kiáltottunk „Ruszkik, hazá”-t és hogy „Nem állunk meg fél
úton, sztalinizmus pusztuljon!”-t a Rákóczi úton hömpölyögve.
Forradalmainkból a vért mindig az ellenoldal, az idegenség váltja
ki, a fegyvert a kényszer adja a kezünkbe, és a hősiesség azért
válik kötelezővé, mert az eredeti felbuzdulás, a tehetség
akarásának hátszele fúj a forradalmi tömeg zöld lódengallérja
alá. Az ellenség pedig tudja, hogy a tiszta szándékot nem
lehet leöldösni, tankkal eltaposni, csak a lázadó harcost, aki
voltaképp kényszerből lett fegyveres. A forradalmi sereget
napok, hetek, hónapok alatt leverik, felszámolják, a hősöket
hamar kivégzik, de a tehetségért felkelt ifjak, középkorúak
és vének visszanyesése, kiszorítása, pangásra kényszerítése,
megbüntetése és szellemi éheztetése évtizedekig is eltart.
Kell hozzá egy egész Bach-korszak és egy egész kádár–aczéli
gulyáskommunizmus, kiegyezés és céltudatos rombolás a teljes
magyar életben.
Az
életek hangtalanul, egymástól elszigetelve törnek derékba. S
amikor az a nemzedék áll bele a munkába, amelyiknek már nincs
személyes élménye a tehetség érvényesítéséért kiáltó
forradalomról, amikor a Gyönyörű Időt már elborította a
hazugság, s amikor az új nemzedékek már csak a derékba tört
kérges, szilánkos és megcsökött életű búsongó bölényeket
látják, a már jóformán semmire nem alkalmasakat, a sérelmeikbe
belefeketedetteket, a magányos mesemondókat, akik már csak szépek,
de haszontalanok, akkor a sajtóhatalom kialakítja az ítéletet:
ezek ilyenek, ezek a lemaradt magyarok. Később a jelző is
lehullik.
S
ilyenkor vetemedik az idegenszerű sajtóhatalom a legnagyobb történelemrontó
hazugságra, azt állítván, hogy ezek a konok rossz-magyarok:
Koppányok. És mint ilyenek, a jövő ellenségei. Pedig a
forradalom után letarolt nemzedékek magányos bölényeinek
semmi közük Koppányhoz. Koppány és István egy-azon család
tagjai, fejedelmi joggal, a törzs vezetőjének minden jogosultságával,
mindketten szuverének és teljes pompájú magyarok. Koppány az
ősi örökség letéteményese, és az új, de idegen életformától
való elzárkózás híve és államférfija. Koppány nem az újtól,
hanem az idegentől irtózik. István az új magyar hivatás és a
kényszer felismerője is. Azt állítja, hogy az újat, ami
idegen, magyarrá lehet hasonlítani. De sem Koppány, sem István
személy szerint és törekvését tekintve egyáltalában nem képvisel
a magyarság életcéljain kívüli törekvéseket. Saját kérdéseket
akarnak más-más módon megoldani. Egyik sem áll idegen
zsoldban! Egyenrangú magyar vezérek. Ilyen tiszta helyzet később
ritkán ismétlődik. Amikor Koppányt felnégyelik, magyar testvére
teszi ezt vele, az igazság és a magyar sors nevében, az erősebb
magyar akarat nevében. Ezzel szemben, amikor az idegen hatalom
magyarországi helytartói a magyar nyelven megszólaló, de nyelvünket
minduntalan rontó káderek a forradalmak után Koppánynak mondják
a konzervatívokat, a forradalom eredeti lángját otthon, mécsvilágnál
őrzőket, akkor csalnak. Mert amikor az új hatalom, az
MSZMP-titkár és az általa a hatásköri listáról
kinevezett igazgató, főrendező, főmérnök és békepap lekoppá-nyozza
a forradalomban az új lehetőségekért, az új magyar szorgalomért
felkelőket, a már derékba tört életűeket, akik már belefáradtak
és belesavanyodtak a magányba, a félreszorítottságba, akiknek
már nincs is semmijük, és akik megint kimaradásra vannak ítélve,
akkor tulajdonképpen a maga Haynaun és Szerovon szétrongyolódott
magyarságát akarja igazolni. A győztes idegenség történelmi
csúsztatása ez. Mindegy, hogy magyarul beszél a koppányozó.
Azért mondja Koppánynak a korábban félreállítottat, hogy
maga Istvánnak tűnjön fel, így fogadtassék el, s legyen joga
újra félreszoríttatni – Európával – a szerencsétlen
magyart.
Voltaképpen
a haladás kisajátításáról van szó. A győztes a haladás
kerékkötőjének hazudja a volt forradalmárokat. A javát. Ez a
kontraszelekció ideológiája. Koppány makacs, Koppány konok,
Koppány maradi, a magyarok meg zömükben Koppányok. Olyanokat
kell az iskoláik igazgatásával, az Akadémiájuk elnöklésével,
a minisztériumaik vezetésével megbízni, akik nem születtek
Koppánynak, nem Koppányként házasodtak, letették a garast a
Bach-rendszer, a Kádár–Aczél-rendszer mellé, felhazaárulták
magukat a hatásköri listákra, és készek bármilyen idegenszerű
intézkedést foganatosítani a Koppány-parasztok, a Koppány-értelmiség,
a Koppány-papok ellen. Mi-csoda képtelenség! Koppány-pap…
Csak magyar tartásúnak kellett lennie akármelyik keresztény
felekezetben, s már zárták is börtönbe – pogányként.
A
magyar életben a XIX. és XX. század során volt ezeknek a sors
derékba töréseknek, sikertelenségeknek, kényszerű nyomorgásoknak
egy, csak itt lehetséges, csak ebben a történelemben érvényes
formája. A szabadságharc leverése után, a nagy nemzeti fellángolás
és önkifejeződés után, az elnyomás évtizedében sok tehetséget
azért szorítottak félre, sok magyar tudást azért törtek derékba,
mert nem állt be, nem tagadta meg Kossuthot, a szabadságharcot,
a maga magyarságát, ami a reformkorban és a forradalomban született
meg. Amit letaroltak.
Nem
ez a magyar történelem? Megszületik, feltámad valami, ami szép,
ami lehetne a teljes magyar élet, s aztán ezt letarolják.
(Elhangzott
1997 októberében)
|