2012.11.03.
A luxemburgi bíróság több durva eljárási
szabálysértést is elkövetett
Egy pártatlan ítéletnek utalnia kellett volna arra, hogy Sólyom
László kiutasítása (kitiltása) kárt okozott az európai egység
ügyének is
Szlovákia nem sértett
uniós jogot 2009-ben, amikor jegyzékben tiltotta meg Sólyom László
akkori államfő belépését az ország területére – derül
ki az Európai Bíróság október 16-ai ítéletéből. A taláros
testület az ítéletével elutasította az ezzel kapcsolatos
magyar beadványt, s kimondta, hogy a szlovák állam a nemzetközi
diplomáciai szabályok szerint cselekedett.
Meglepte az Európai Bíróság ítélete? –kérdezem
Dr. Mohi Csaba nemzetközi jogászt, egyetemi tanárt.
– Az Európai Unió Bíróságának ítélete rendkívüli
mértékben megdöbbentett, mert az ítélet maradék hitemtől is
megfosztott, amely abból állott, hogy azt reméltük, a „Barroso
Bizottság” által az elmúlt fél év során Magyarországgal
szemben elkövetett súlyosan diszkriminatív államigazgatási
természetű intézkedésekkel ellentétben, a bíróság részrehajlás
nélkül, kellően bölcs, az európai megbékélést, a nemzetek
közötti közeledést, vagyis az európai egység ügyét szolgáló
ítéletet fog hozni. Sajnálatos módon, azon túlmenően, hogy a
meghozott ítélet érdemi tartalma, valamint az indokolás is számos
jogi megalapozatlanságot és logikai ellentmondást tartalmaz, a
luxemburgi bíróság több durva eljárási szabálysértést is
elkövetett. Összességében: a bírósági ítélet teljességgel
megalapozatlan, az Magyarországgal szemben egyoldalúan, súlyosan
diszkriminatív, amely újólag megdöbbentette a hazai és a
felvidéki magyarságot. Az politikai szempontból is rendkívül
káros, mert az európai integráció jelenlegi igen kiélezett,
számos súlyos megoldatlan problémával terhelt helyzetében növeli
a bizonytalankodók számát, tovább fokozza az Európai Unióval
szembeni ellenérzéseket és mindezzel rendkívüli károkat okoz
az európai egység ügyének. Különösen súlyos vádat
fogalmaz meg az ítélet saját magával és az európai integráció
egészének működésével szemben is. Ennek lényege a következő:
egy nemzetközi szervezet (az unió egy, a föderatív államiság
irányába fejlődő szervezet) döntéshozatali mechanizmusa épülhet
a politikai, vagyis hatalmi alapon meghozott döntések rendszerére,
illetve a szervezet (unió) által kibocsátott jogszabályok következetes
betartásával meghozott döntések demokratikus rendszerére
Az első esetben a döntéseket az európai nagyhatalmak érdekei
determinálják, az intézkedések az ő javukat szolgálják a
gyengébb alku pozícióval rendelkező, azaz a közepes és
kisebb méretű tagállamok érdekeivel szemben. Az unió jogszabályainak,
különösen az Alapszerződés előírásainak megfelelően,
korrekt eljárás keretében meghozott határozatok ugyanakkor
biztosíthatják a tagállamok közötti egyenjogúságot, a
diszkriminációmentes döntéshozatalt, amely az egyedüli és
kizárólagos garanciáját képezi az Európai Unió sikeres működésének,
sőt mi több: az európai integráció életben maradásának!
Ennek az ítéletnek legszomorúbb tanulsága abban áll,
miszerint a luxemburgi bíróság meggyőzött bennünket arról,
hogy a politikai megfontolások alapján meghozott, a felek
egyenjogúságának legcsekélyebb mértékét sem biztosító,
egyoldalúan diszkriminatív döntéshozatal gyakorlata immár
megjelent a pártatlanság és a jogszerűség garanciális követelményének
betartatására hivatott európai bíróság gyakorlatában is! Ez
pedig Európával szemben hatalmas, ma még felmérhetetlen veszélyeket
képez. Uniós részről velünk szembeni elfogultságot, további
diszkriminációt képez az a körülmény, hogy a José Manuel
Barroso által vezetett bizottság eleve a magyar féllel szemben
foglalt állást, jóllehet, tudta, hogy az államigazgatási természetű
eljárást követően bírósághoz fogunk fordulni és ezzel
hatalmi szóval nyomást gyakorolt a pártatlan ítélkezésre.
Mindezeken túlmenően, már ez év tavaszán döbbenetet keltett
hazai jogász körökben, amikor az egyik luxemburgi „főtanácsnok”
(Advocate General) nyilvánosan kijelentette: „a magyar fél várhatóan
az ügyet el fogja bukni”. Ezzel súlyosan prejudikálta az ítélkezést,
aminek negatív eredményével most szembesültünk.
Sólyom László jelezte, hogy ominózus révkomáromi látogatását
magánszemélyként teszi meg. Így nem illette volna meg az EU-s
szabad mozgáshoz való jog?
–A luxemburgi Európai Bíróságnak kötelessége
lett volna érdemben eljárni, tekintettel arra, hogy Sólyom László
egyértelművé tette, ő magánszemélyként kívánt Révkomáromba
menni, ezért korlátozások nélkül megillették őt az „uniós
polgárság” intézménye által biztosított többletjogok is,
így különösen szlovák területen a „korlátozásoktól
mentes mozgásszabadság”. Mindjárt hozzá teszem, hogy ugyanez
a jog megillette Sólyom Lászlót, mint magyar köztársasági
elnököt, ebbéli pozíciójából adódó, a nemzetközi jogra
épülő diplomáciai mentessége következtében is. Elemezzük
ezt a kettősséget, amely szituációval a bíróság képtelen
volt megbirkózni. A nemzetközi közjog és az uniós jog egyidejű
hatályának kötelező szabályát, az elnöki jogosultságok és
mentességek kumulációjának gyakorlati követelményét sutba
dobva, megsértette az ítélkezés jogszerűségének követelményét
és a magyar felet súlyosan diszkriminálta.
A bírósági szövegben arról van szó, hogy Sólyom Lászlót
nem engedték be Szlovákiába, viszont arról van szó, hogy az
államelnököt akkor a komáromi hídról visszafordították. Ez
nem különös?
–Sólyom László magánemberi mivoltát egyértelművé
tette azzal, hogy nem magyar lobogóval díszített államfői gépkocsival,
hanem gyalogosan ment át a komáromi Duna-hídon. A túloldalon a
szlovák hatóságok megállították és felszólították, hogy
hagyja el Szlovákiát.(A direkt TV adásban jól látható volt,
amint a szlovák rendészeti személyek körülvették elnökünket.
Feltehetően nem magyar felségterületen tették ezt, mert ha
igen, akkor az további nemzetközi jogsértést képez.) Köbvetkezésképpen
elnökünket „kiutasították Szlovákiából”. A jelen
kritikai jogi értékelés abban az esetben is megáll, amennyiben
kiinduló pontnak a bíróság által megerősített szlovák érvelést
fogadjuk el (nevezetesen, hogy a magyar elnököt „nem engedték
be”). Ez esetben ugyanis nem „kiutasításra” hanem
„kitiltásra” került sor, ami egy államfővel szemben éppen
olyan tilos kényszer intézkedés mint a „kiutasítás”!
Északi szomszédunk arra hivatkozott, hogy a magyar államelnök
személye súlyos biztonsági kockázatot jelent. Egyáltalán egy
államfő képezhet biztonsági kockázatot egy másik állam
vonatkozásában?
– Magától értetődően
egy demokratikusan megválasztott államfő személye nem képezhet
biztonsági kockázatot valamely másik állam vonatkozásában.
Az uniós bírák a tényeket félretéve kijelentették, hogy Sólyom
László államfői minőségben kívánt Szlovákiába menni és
ezért nem illette őt meg az „uniós polgár” részére az
alapszerződésben biztosított mozgásszabadság. Ez szánalmat
keltő, primitív logikai bukfenc, két okból is. Egyrészt magától
értetődő, hogy egy államfői pozíciót is betöltő „uniós
polgárnak” csakis többletjogosítványai lehetnek, nem pedig
kevesebb. Természetszerűen Sólyom László államfői minősége
következtében nem vesztette el az „uniós polgárságból”
őt egyidejűleg megillető jogokat, erre sem a nemzetközi közjog,
sem pedig az uniós jog nem ad lehetőséget. Az Alapszerződés
hatályos rendelkezése előírja (20. Cikk):”Uniós polgár
mindenki, aki, aki valamely tagállam polgára. Az uniós polgárság
kiegészíti a nemzeti állampolgárságot.” Jelen esetben egy
államfőt és egy „európai polgárt” egyidejűleg megillető
jogosultságok magától értetődő egységének esete forog
fenn. Vagyis kiutasítása eredményeként mind a nemzetközi jog,
mind az uniós jog sérelmet szenvedett! Ebben áll a bírósági
ítélet megalapozatlanságának további jogsértő eleme.
Az államfőknek a nemzetközi jog szerint nem éppen többletjogosultságai
vannak? Nem illeti meg a diplomáciai immunitás?
–Elemezzük, milyen jogsérelem érte Sólyom Lászlót,
mint köztársasági elnököt, majd azt, hogy az uniós jog által
részére, mint magánembernek biztosított alapjogok mennyiben sérültek!
A magyar államfő kiutasítása a nemzetközi jog és az államok
közötti kapcsolatok kőbe vésett rendező elvének legdurvább
megsértését képezi. Sólyom László mint Magyarország legfőbb
közjogi méltósága a „diplomáciai kapcsolatokról szóló
1961. évi bécsi egyezmény” értelmében teljes immunitást élvezett
szlovák felségterületen, aminek következtében a szlovák
hatóságok vele szemben semmiféle kényszerintézkedést, ezek körében
természetesen a kiutasítást vagy kitiltást, mint annak legdurvább
fajtáját, sem foganatosíthatták volna! Közjogi méltóságok
más országok területére hivatalos és magánemberi minőségükben
egyaránt gyakorta utaznak. Ez utóbbi esetben a fogadó államnak
a nemzetközi protokoll szerint „meg kell adnia a kötelező
tiszteletet, és mindenben elő kell segítenie, hogy tartózkodása
kellemes és eredményes legyen, őt semmiben sem akadályozhatják,
szabad mozgásában nem korlátozhatják”. Valamely államfő méltóságát
sértő magatartás a szuverenitások egymás közötti érintkezésében
rendkívül barátságtalan cselekedetnek számít. Sólyom László
Szlovákiából történt kiutasítása a magyar állam és a
magyar államfő méltóságát egyaránt durván megsértette.
Ezt az ügyet ennek megfelelő komolysággal, a rendelkezésünkre
álló jogi eszközök lehetőségeinek ismeretében egyúttal következetes
szigorral kell kezelnünk!
Az is felvetődik, hogy az Európai Bíróságnak volt-e
egyáltalán jogalapja az eljárás lefolytatásához.
–A bíróság Sólyom László közjogi pozíciójára
hivatkozva állapította meg Szlovákia jogsértésének hiányát,
majd Magyarországot a perköltségek viselésében marasztalta
el. Ezzel indirekt módon a magyar felet tette felelőssé az általa
jogalap nélkülinek minősített eljárásért. A luxemburgi bíróság
saját indokolását alapul véve kizárólag egyetlen jogszerű döntést
hozhatott volna: a magyar fél beadványának kézhez vételét követően
haladéktalanul megállapítja hatáskörének hiányát, a magyar
fél keresetét elutasítja és jóhiszeműségét bizonyítandó
– az ilyenkor kötelező jogi tanácsadás és útmutatás jegyében
- a megfelelő fórumot megjelöli. Nem ez történt, az általa
megállapított hatásköri hiányban, jogalapot nélkülözve
lefolytatta az eljárást, a magyar felet megalázó módon
kioktatta és diszkriminációt megvalósítva a perköltségek
egyoldalú viselésére kötelezte. Az Európai Bíróság
gyakorlatában ritka az ilyen durva bírói tévedés. Hatáskör
hiányában lefolytatott eljárás esetében a bíróságnak saját
magának kell viselnie a felmerült költségeket.
A nemzetközi jog szerint mi mindent sértett meg 2009
augusztus 21-én Szlovákia?
– Amikor a szlovák hatóságok nem engedték tovább
Sólyom Lászlót, hanem kutasították, ezzel megsértették az
unió alapszerződésének a személyek szabad mozgását biztosító
garanciális alapelvét. Ezt a szabadságot a szlovák fél kizárólag
három veszélyeztető okra hivatkozva korlátozhatta volna: közegészség,
közbiztonság, közrend. Amennyiben Sólyom László az ENSZ Egészségügyi
Világszervezete (WHO) által nyilvántartott valamely súlyosan
fertőző betegségben (lepra, tífusz, stb.) szenvedett volna,
akkor sem tagadhatták volna meg belépését, de ilyenkor egészségügyi
zárlatba (karantén) kellett volna őt helyezni egészségi állapotának
helyreállásáig. A közbiztonság veszélyeztetésére akkor
hivatkozhattak volna, amennyiben Sólyom László nemzetközi bűnözői
banda (pl. drogkereskedelem) szervezését kívánta volna megvalósítani.
A szlovák állam közrendjének veszélyeztetettségére
utalhattak volna például, ha ő fegyveres csoport vagy a
„Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom” aktivistáinak élén
haladt volna keresztül a Duna-hídon. Egyik eset sem állott
fenn, a szlovák állam minden jogalapot nélkülözve foganatosított
kényszerintézkedést, következésképpen szlovák részről
rendkívül súlyos jogsértés történt! Figyelmet érdemel,
hogy az előbbi indokok bármelyikének fennállása esetén is az
uniós bíróság ítélkezésének gyakorlata szerint a meghozott
korlátozó intézkedések „kizárólag az érintett személy
konkrét, tényleges viselkedésének figyelembe vételén
alapulhatnak és nem kapcsolódhatnak ezen túlmenő
indokokhoz”. (Így pl., hogy az érintett uniós polgár egyúttal
államfő is.) Mindezeken túlmenően, az Európai Bíróság számos
korábbi ítélete kimondta, hogy a korlátozó intézkedésnek arányosnak
kell lennie azzal a fenyegetéssel, amelyet az érintett személy
magatartása képez. Sólyom László szembetűnően szelíd,
intellektuális, tudós ember, egyénisége veszélyt nem mutat. A
szlovák fél által be nem tartott arányosság követelménye
mellett a luxemburgi bíróság számos ítéletében (pl. Roland
Rutili ügy) határozottan kimondta azt is, hogy az uniós polgár
mozgásszabadságát korlátozó intézkedések során a tagállamok
kötelesek az un. „uniós alapjogokat” messzemenően
tiszteletben tartani. Ezek címszavakban: az emberi méltósághoz
való jog és a megalázó bánásmód tilalma, márpedig egy
kiutasítás vagy kitiltás önmagában is megalázó. További
alapjogok: a diszkrimináció tilalma, az egyenlő bánásmód, a
méltányosság, a szabadsághoz való jog, védelem a kiutasítással
szemben és a tisztességes eljáráshoz való alapjog. Az uniós
bíróság jelen ítéletének legfőbb hibája a bemutatott nagy
számú, kárunkra elkövetett jogi tévedésen túlmenően az,
hogy abból hiányzik a tanult bíróktól joggal elvárható mértéktartás
és bölcsesség, amit az uniós jogalkotást is előre vivő, korábban
hozott ítéletekben gyakorta elismeréssel méltányoltunk. Egy bölcs
és pártatlan ítéletnek utalnia kellett volna arra, hogy Sólyom
László kiutasítása (kitiltása) sérti az uniós tagországok
közötti baráti kapcsolatokat és az a kétoldalú kapcsolatok sérelmén
túlmenően kárt okozott az európai egység ügyének is.
Létezik olyan nemzetközi fórum, ahová még lehetne
fordulni az ügyben?
– Végül fel van adva számunkra a kérdés: hogyan
tovább? A megoldás mikéntjére a magyar politikusoknak kell
mielőbb döntést hozniuk, mégpedig a lehető legmagasabb, felelős
szinten, mivel itt a magyar állam és a magyar nemzet méltóságán
esett csorba! Jóllehet a mostani uniós ítélet jogerősnek számít,
ami újabb adalék az Európai Unió sokat emlegetett demokratikus
hiányosságaira. Miként lehetne, egy olyan szervezetet
demokratikusnak minősíteni, amelynek egyszintű bírósági
rendszerében meghozott elsőfokú
ítélet nincs helye fellebbezésnek?! Ennek ellenére
megalapozottan javasolható, hogy a magyar fél legfelső szinten,
az Európai Bíróság elnökéhez intézendő levelében fejtse
ki álláspontját, mutassa be a fentiek szerinti súlyos érdemi,
valamint eljárási jogsértéseket és tiltakozzon a bennünket sújtó
diszkriminatív ítélet ellen. A velünk szembeni diszkriminációra,
az elemi törvénysértésekre történő figyelemfelhívás és a
tiltakozás elemi kötelességünk akkor is amennyiben annak (várhatóan)
nem lesz jogi következménye.
Tekintettel arra, hogy az uniós bíróság más jogi fórumot
jelölt meg a jogsérelem illetékes feloldására, ezért további
érdemi lépéseket is tennünk kell. Az előzmények ismeretében
ezt a fórumot nem az uniós jog, hanem a nemzetközi jog területén
kell megtalálnunk, amely a lehetőségek gazdag tárházát
biztosítja. Jelen esetben két állam közötti jogvitáról
(angolul: „dispute”, franciául: ’différend”) van szó. A
nemzetközi viták békés rendezésének vannak un. nem-bírói
és bírói fórumai. Tekintettel az uniós ítélet sajnálatosan
bennünket sújtó tagadhatatlanul prejudikatív szerepére,
valamint a szlovák fél durván elutasító álláspontjára,
a bíróságon kívüli rendezési lehetőségek (egyeztetés,
békéltetés, jószolgálat stb.) minden bizonnyal figyelmen kívül
maradnak, A bírói módok ugyanakkor további gazdag választási
lehetőséget kínálnak: létezik eseti (ad hoc) és állandó
nemzetközi választott bíróság, valamint egyetemes hatáskörrel
felruházott, un. állandó nemzetközi bíróság. A nemzetközi
közjog szabályai nem tartalmaznak semmiféle korlátozó szabályt,
az érdekelt fél szabadon választhat az érdekeinek érvényesítésére
legjobb eredménnyel biztató fórumok között.
Medveczky Attila
|