2012.11.03.
Az ellenzék fél a választóktól
Onnan érkezik kritika, ahol már évek óta biztosítják a saját,
külföldön tartózkodó, vagy élő állampolgárok számára a
választójogot
Nagy a vita a
parlamentben és a médiában arról, hogy a választási regisztrációval
sérülnek-e a demokratikus jogok, vagy a korábbinál
demokratikusabbak lesznek a választások. A Közigazgatási és
Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára szerint az
esélyek azonosak, és az ellenzék csupán hisztériát kelt.
Az MSZP-és Molnár Zsolt szerint a választási törvénnyel
elérhetik azt, hogy egypárti legyen a parlament. Tehát a Fidesz
be akarja betonozni a hatalmát. Mi erről a véleménye dr.
Rétvári Bencének a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
parlamenti államtitkárának?
–Függetlenül a regisztrációtól, minden párt
ugyanúgy indulhat a választásokon, tehát egyetlen pártnak nem
jelent sem előnyt, sem hátrányt, ha a választások előtt két
héttel, vagy hat hónappal a választóknak nyilvántartásba
kell vetetni magukat. Az esélyek azonosak, tehát egy mesterséges
hisztériakeltésről van szó az ellenzék részéről, lehet,
hogy azért, mert úgy látják, nem tudták a választókat megszólítani;
félnek a választóktól. Talán egy újabb Fidesz-KDNP győzelemmel
számolnak, és ezért már a 2014-es választások eredményét
így akarják kétségbe vonni. Azt mondják, hogy a rendszer nem
demokratikus, miközben a regisztráció mind Európa, mind a világ
számos országában bevett módszer. Az Egyesült Államokban ráadásul
nem csak a szavazási hajlandóságot jelzik a regisztrációval,
hanem azt is megjelölik, melyik párt mellett döntöttek.
Később nem is módosíthatnak a véleményükön?
–Természetesen az utolsó pillanatig eldöntheti az
illető, kire voksol, de aki már regisztráltatta magát, általában
tudja, kit akar támogatni. Az USA-ban bizonyos helyeken
elektronikus szavazás is van, tehát nem papíralapon, hanem
elektronikus felületen adják le szavazatukat.
A választási
csalásokat is meg lehet előzni ezzel a rendszerrel?
–Ez a rendszer azt a csalást tudja megelőzni, mikor
a választások napján pénzért, vagy egyéb szolgáltatásokért
akar valaki szavazatot vásárolni. Ide tartozik az étel, a gulyás-osztás
is. Tehát így azt tudjuk kiküszöbölni, mikor a választás
napján az illetőnek ígérnek valamit az adott jelöltre leadott
szavazatért. A rendszer tisztábbá is teszi a választásokat,
hiszen jobban nyomon követhető, ki megy el szavazni, és ki nem.
A kampány azok irányába nem is folyik, akik nem akarnak részt
venni a választásokon. Így, aki nem akar szavazni, annak számára
a kampány nem lesz zaklató jellegű. Aki pedig szavazni
szeretne, sokkal hamarabb tájékozódik a lehetséges jelöltekről,
azok programjairól. Így sokkal alaposabb, ésszerűbb döntést
tud hozni, és kevésbé játszik szerepet a hirtelen érzelmi
felindulás. A pártok is jobban koncentrálnak majd a teljesítményekre,
mint a kampányfinis riogató, vagy felelőtlenül ígérgető
hajrájára.
Nem kerül mindez plussz költségbe?
–Vannak olyan elemei az új választási rendszernek,
melyek plusz költségekkel, mások pedig költségcsökkenéssel
járnak. Az utóbbira példa, hogy nem az államnak kell a névjegyzéket
összeállítania, hiszen a polgárok működnek közre a választói
névjegyzék összeállításában. Az pedig extra költséget
jelent, hogy az új rendszerben máshogy kell nyilvántartani
azokat, akik szavazni akarnak, ahogy a választási irodák működtetése
is többletterhet kíván. S az pedig költségcsökkentést eredményez,
hogy egyfordulós a választási rendszer.
Azt is figyelembe veszik, hogy kik azok, akik a regisztráció
idején még nem nagykorúak, de a választás napjára már azzá
válnak?
–Minden ilyen részletkérdésre igyekszik a jogszabály
választ adni. Tehát figyeli, kik töltik be közben a nagykorúsághoz
szükséges életévet, és a tartósan külföldön élők, a választás
napján nem a választókerületükben tartózkodók, a mozgáskorlátozottak,
a látássérültek helyzetét is figyelembe vesszük. Az utóbbiakról:
akadálymentesített választó helyiséget szervezünk és a
szavazólapon Braille-írással is feltüntetjük a jelölteket.
A szocialisták
szerint a határon túli magyarok levélben szavazása miatt a román
postának lesz kiszolgáltatva a magyar választások tisztasága.
Nem akarom én a román postát bántani, hiszen a magyar postával
is előfordul, hogy elkeveri a leveleket. Mit tudnak tenni ennek
megakadályozása érdekében?
– Ha valaki nem bízna az
adott postai szolgáltatásban, elmehet a helyi konzulátusra, és
a külképviseleten keresztül jutathatja el szavazatát
Magyarországra.
Érdekes, hogy mind a hazai balliberális ellenzék
tagjai, mind a környező országok nacionalista politikusai
ellenzik azt, hogy a határon túli magyarok szavazhassanak
Magyarországon.
–A világ kettőszáz országából 115 kínálja föl
a határon túliaknak a szavazati lehetőséget. Az EU 27 tagállama
közül pedig 24 –ben van ilyen szavazati jog. Tehát általában
olyan országok felől érkezik kritika, ahol már évek óta
biztosítják a saját, külföldön tartózkodó, vagy élő állampolgárok
számára a választójogot.
A következő téma: csökken a háztartások terhe a közszolgáltatást
érintő ügyekben, és egyszerűsödik az ügyfelek dolga a
Magyary-program részeként. Anyagi és egyben adminisztratív
tehercsökkenésekről van szó?
–Így van, mert egyfelől
azt akarjuk elérni, hogy a szolgáltatók jobban alkalmazkodjanak
az állampolgárok igényeihez. Erre példa, hogy a szolgáltatóknak
az eddigi akár 30 napos időtartam helyett a bejelentés kézhezvételét
követő nyolc napon belül el kell végezniük a helyszíni ellenőrzést.
Más esetekben az állam számára rövidülnek a különböző
eljárási határidők, például a kerti munkáknál, fakivágási
engedélyeknél 2 hónap helyett 45 napra rövidül az ügyintézés.
Egyes ügyintézések ritkulnak, így a mellékvízmérők cseréje
pedig hat év helyett nyolcévente történik majd csak meg.
Kevesebb időt veszünk el a lakosoktól, hiszen kevesebb papírt
kell kitölteni. Kevesebb procedúrával jár majd a gáz- és
villanymérők átírása is. Évente több mint 800 ezer ilyen átírás
történik lakáscsere, tulajdonosváltás miatt, és csak ez önmagában
200 millió forintos megtakarítást jelenthet a felhasználóknak.
Több panasz érkezik lapunkhoz, s az olvasók a közszolgáltatóknál
tapasztalt túlzott bürokráciát kifogásolják, és kijelentik,
ezek úgy viselkednek, mint állam az államban. Önök mit tudnak
tenni a bürokrácia csökkentése érdekében? Azért, hogy az ügyfélszolgálatok
valóban az ügyfeleket szolgálják?
–Az államnak vannak lehetőségei arra nézve, hogy
megszabja, mennyi ügyfélszolgálatot kell fenntartani, és
milyen szolgáltatásokat kell elvégezni. A már említett intézkedések
is azt szolgálják, hogy ne úgy lépjenek fel a közműszolgáltatók,
mintha hatósági jogosítványuk lenne. Illetve az óracseréknél
ne a számukra és a közreműködő vállalkozások számára
legmagasabb díjat nézzék , hanem az legyen a céljuk, hogy minél
kevesebb teher legyen a fogyasztókon.
Végezetül: legfeljebb egy éven belül beindul
Magyarországon a családi csőd rendszere. Mi ennek a lényege?
Miért kedvez ez az államnak, és miért az érintetnek?
–Egy olyan összetett, bonyolult, éppen ezért hosszas előkészítést
igénylő szabályozásról van szó, amin több hónapja dolgozik
a kormányzat. A családi csőd is lehetőség lehet azok számára,
akinek adósságtömege meghaladja a saját aktuális vagyontömegét.
Ha az illető vállalja az együttműködést és a folyamatos törlesztést,
akkor a teljes adósságtömegtől szabadulhat meg. Ez abban is
segít, hogy a jövedelmét ne titkolja el az érintett, ugyanis
csak ebben az esetben szabadulhat a tehertől.
Medveczky Attila
|