2012.11.09.
Élményt adó
újfigurativitás
Minőséget mutatunk föl, és ha sikereket is elérünk,egyre több
követőnk lesz
László
Dániel festőművész
1976-ban Budapesten született. Művészeti tanulmányait a Magyar
Képzőművészeti Egyetem (MKE) festő szakán 2001-ben fejezte
be, mestere Károlyi Zsigmond volt. 2003 óta a SENSARIA Képzőművészeti
Egyesület elnöke. Az egyik legelismertebb hazai kortárs képzőművészeti
csoport tagjait maga köré gyűjtve számtalan alkalommal
szervezett és rendezett kiállítást Hódmezővásárhelyen. A Vásárhelyi
Festőszimpóziumból az évek alatt képzőművészeti szimpóziummá
vált közös alkotómunka és kiállítások szervezője.
Barcsay-díjban az ezredfordulón részesült, 2006-tól 2008-ig
Derkovits-ösztöndíjat kapott, valamint a Kogart tanulmányút-ösztöndíját
nyerte el. 2004-ben a Vásárhelyi Őszi Tárlaton Endre Béla díjjal,
2009-ben Gallyas Miklós díjjal ismerték el.
Válogatott
egyéni kiállítások:
2000
- Százkép, Budakalász ; 2001 - Primavera, Hincz Gyula kiállító
terem, Vác [Lőrincz Tamással]; 2002 -A városon túl, Fióka
Art galéria, Budapest [Kovács Lehellel]; 2004 - Megszerkesztett
valóság, Szinyei szalon, Budapest; Attenzione! Lavori in corso
sul tetto! Magyar Akadémia, Róma; 2004 - RÓMA, Óbudai Amfiteátrum,
Budapest; Veduta Arcedie, Ráday Galéria, Budapest, [Kondor Attilával];
2005 ; Magas helyeken, Városi Galéria, Szentes; 2006 - Mai figurák,
St.Art galéria, Budapest; Várakozás, Szinyei Szalon, Budapest;
2007 - Sillye Gábor Művelődési Központ, Hajdúböszörmény;
Látóhatár, Kert Galéria, Szolnok [Balogh Zsófiával]; 2008 -
Simontornyai Vármúzeum, Simontornya; Görög Templom kiállítótér,
Vác; Közeli helyeken, Pelikán Galéria, Székesfehérvár - ;
2011 – El Camino, Budapest, Párbeszéd Háza. 2012 –ben a Mária
Útról festett képei Makón, Zalaegerszegen, Gödöllőn, Vácon,
Agárdon, Sümegen, Esztergomban voltak kiállítva.
Válogatott
csoportos kiállítások:
1999
-Rendhagyó emlékezet Szombathelyi Képtár, Szombathely; 2002 -
Dialógus, Műcsarnok, Budapest; 2001 - Az év bortermelői,
Magyar Mezőgazdasági Múzeum, Budapest; Diplomázók kiállítása,
DOVIN Galéria, Budapest; Belső tájak, Vigadó galéria,
Budapest; 2002 - ; Asztal network, Csontváry Múzeum, Pécs; 2003
- Hortus Conclusus, Görög templom, Vác; Élesdi Művésztelep
kiállítása, Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad; Kecskeméti képek,
Régi Művésztelep Galéria, Szentendre; 2004 -, Valóságosabban,
Alföld Galéria, Hódmezővásárhely; A Múzsa reinkarnációja
II., A Széchényi Művésztelep kiállítása, Limes Galéria,
Komárno; 2005 - XI. Indiai Triennálé, Lalit Kala Akademy,
Delhi; Egyhetes, Műcsarnok, Budapest; SYMPOSION MMV, Alföld Galéria,
Hódmezővásárhely; Esztergomi művésztelep kiállítása,
Keresztény Múzeum, Esztergom; 2006 - ; IDŐN TÚL, Szombathelyi
Képtár, Szombathely; A festészet vállalt hagyománya, Kortárs
Magyar Galéria, Dunaszerdahely; A festészet vállalt hagyománya
II., Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely; A festészet vállalt
hagyománya III, Pécsi Galéria, Pécs; Pittoreszk - zene a kortárs
képzőművészetben, Hermann Ottó Múzeum, Miskolc; Jelenlét,
Villa Alba, Balatonfüred; Aratási riport, Oktogonart galéria,
Budapest; ; 2007 - A festmény ideje, Magyar Nemzeti Galéria,
Budapest; Natura Marosmenti Művésztelep, József Attila Múzeum,
Makó; Nagybányai művésztelep kiállítása, Kállay Ház,
Nagybánya, Románia; SENSARIA a Szolnoki Galériában, Szolnoki
Galéria (Volt Zsinagóga); A fény, Volksbank, Budapest; Új
figurativitás, Csepel Galéria, Budapest. ; 2009 - A festmény
ideje, REÖK Palota, Szeged; Genus Loci, Régi Művésztelepi Galéria,
Szentendre 2010- Sensaria, Bozsó gyűjtemény , Kecskemét.
Művész úr kapta idén
a Tornyai-plakettet, az 59. Vásárhelyi Őszi Tárlat fődíját,
amelyet a képzőművészeti seregszemle tizenöt másik elismerésével
együtt a kiállítás megnyitóján adtak át. A december 2-áig
látogatható Vásárhelyi Őszi Tárlaton 174 művész 263 alkotását
láthatja a nagyközönség: 141 festményt, 54 grafikát, 67
szobrot, plasztikai alkotást, valamint egy gobelint. Művész úr,
gratulálunk az elismeréshez! Milyen rangja van a mai képzőművészeti
életben a Tornyai-plakettnek?
–Igen nagy a rangja, mert az egyetlen országos tárlat fődíjáról
van szó. Sajnos több évtizede nem rendeznek máshol országos
szintű kiállítást. Még Budapesten sem. Próbálkoznak más
megyei központok tárlatok szervezésével, de nem sikerül elérniük
azt, hogy országosak legyenek. Ezért is dicséretes, és
tiszteletre méltó dolog, hogy 59 éve folyamatosan működik Hódmezővásárhelyen
ez az őszi tárlat-sorozat. Egyre több művész adja be az alkotását,
és egyre nívósabbak a művek. A díj értékét mutatja, hogy
azt 2010-ben és 2011-ben is Kossuth-díjas művésznek ítélték
oda. Számon is tartják képzőművészeti körökben azt, hogy
ki kapta meg eddig a Tornyai-plakettet.
A
fiatalabb, a 30-as korosztály tagjai közül – amibe ön is
tartozik – többen megkapták ezt az elismerést?
–Nem, én szinte kivételnek számítok, és remélem,velem
elindul a fiatalabb generáció elismerése is. Előttem 5-10 éve
Nagy Attila és Boldi szobrászművészek kapták meg aránylag
fiatalon ezt a díjat.
Semleges tájakat, internetről
letöltött tájképeket nem tudnék lefesteni
Mióta vesz részt az őszi tárlaton? Azt tudom, hogy
2009-ben már megnyerte itt a Galyasi Miklós költő és muzeológusról
elnevezett díjat.
–Diplomázásom, 2001 óta minden évben adok be munkákat
az őszi tárlatra. Nagyon figyelek arra, hogy mit adjak be, és
hosszú ideig készülök rá. Tehát komolyan veszem a vásárhelyi
tárlatot. Lehet, hogy idén a kitartásomat is értékelték. A
Galyas Miklós-díj is igen jelentős, ha csak azt vesszük, hogy
más város tárlatának fődíja nem éri el annak az összegét.
Tehát nem csak szakmai, hanem anyagi megbecsülésről is beszélhetünk.
Ez azért is lényeges, mert az elmúlt két-három évben egyre
kevesebb képet vásárolnak, így nem könnyű a megélhetés, de
a művész akkor is dolgozik, ha nem tolonganak a képeiért.
A tárlat fődíjának
elnyerése nem jelent reklámot?
–Azért még eddig nem kerestek föl, hogy az új
Tornyai-díjastól vegyenek festményt. De abban biztos vagyok,
hogy több emberhez eljut ezáltal a hírem. Azok a gyűjtők
lehetnek büszkék, akiknél a képeim vannak, mert így azok a díjjal
együtt többet érnek. Elsősorban azok gratuláltak nekem a díjért,
akik vettek már tőlem festményt.
Összesen három festményt
adott be. Az egyik a Bazilika kupolája „nézőpontjából”
festett alkonyati városkép.
–Amikor nekikezdtem a kép festésének, elhatároztam,
hogy teljesen más témát ábrázolok, mint azelőtt. Hiszen két
éve a Mária Útról festettem képeket. A Mária Út egy kialakítás
alatt álló, Közép-Európán, a történelmi Magyarországon átívelő
zarándok- és turistaút-hálózat, melynek kelet-nyugati
tengelye az ausztriai Mariazelltől az erdélyi Csíksomlyóig
vezet. Nekiláttam tehát a festésnek, és már két hónapja
dolgoztam a képen, mikor rájöttem, hogy a festmény közepén húzódó
út a Mária Út része. Akkor jöttem rá, hogy csatlakozik ezt a
kép valahogy az előző témához, és teljes új képet nem
tudok festeni, mindig is vannak, és lesznek átfedések, és
felfedezhető a folytonosság. A másik látkép is a Bazilikából
készült, és közben arra jöttem rá, hogy azon az úton járok
naponta angol-tanfolyamra. Általában az életem részét festem.
Semleges tájakat, internetről letöltött tájképeket nem tudnék
lefesteni, mindig szükséges a személyes kapcsolat.
Pedig vannak olyan tájképfestők,
akik soha nem jártak pl. Szicíliában, de lefestenek egy ottani
hegyet.
–Az internet korában nagyon könnyű, és csábító dolog
és egy fotó alapján festeni, és nem egy kollégám él ezzel a
lehetősséggel, hogy minél jobb képeket készítsen egy olyan
helyről, ahová bár szeretne eljutni, de anyagilag nincs rá módja.
Én viszont csak azt a tájat festem le, ahol jártam is. Még
akkor is, ha nem annyira „teátrális” a táj, gondolok a Mezőségre,
vagy a nyírségi dombokra. A célom, hogy azt, ahol élek, azt
„megfogjam” és annak lényegét visszaadjam.
2009 őszén gyalogosan végig
zarándokoltam a spanyolországi El Caminon
Mi önnél a tájképfestészet
módszere? Készít egy vázlatot, és a műteremben az alapján
megfesti a képet?
–Több mint 10 éven keresztül a szabadban festettem.
Kimentem autóval az adott területre, vittem magammal egy 2 méteres
vásznat, és egy nap alatt megfestettem a képet. A zarándokutakon
ezt már nem tudtam véghez vinni, mert ott szó szerint minden
gramm számít. 2009 őszén gyalogosan végig zarándokoltam a
spanyolországi El Caminon, 40 nap alatt a francia határtól
Santiago de Compostela-ig. Amikor elindultam, magammal cipeltem
egy akvarell-készletet, de az út közepe felé kidobtam, mert
felesleges súlyt jelentett. Így a zarándok utakat a benyomásaim
alapján, egyből hazatértem után festem meg a műteremben. A tájképfestészet
másik jellemzője, hogy egy adott tájat egy adott napszakban
kell lefesteni, hiszen a Nap átfordul, és akkor ellenkező irányból
jönnek a fények. Ezért is eléggé gyorsan, oldottan kell a
szabadban festeni. Az impresszionisták elég gyorsan, viszonylag
pár óra alatt elkészültek a képekkel, és ők is figyelték a
fényállásokat.
A harmadik kép, amit
beadott a tárlatra, a Móricz Zsigmond körtéren látható Gombát
ábrázolja – a felújítások alatt. Mi fogta meg a Gombában?
–Idestova másfél éve festek enteriőröket, a régi
iskolám alagsorát, lebontásra ítélt épületeket, s így került
témaként a Gomba, már csak azért is , mert nem messze lakom a
körtértől. Arra akarok rámutatni, hogy mi mindent örököltünk
a XX. századból? Ez az örökségünk, a szocializmusban épült
lepusztultság. A kép végén viszont süt a Nap. Átlátunk az
alagúton, és ott virágzik a cseresznyefa. Ez arra utal, hogy azért
a teremtett világból is megmaradt valami, és nem mindent épített
be az emberiség.
Azt szokták ma mondani, hogy Hódmezővásárhely a figurálisok,
míg Szentendre, s főleg az ottani „ malom” a nonfiguratívok
gyülekező helye. Ön is így látja?
–Ezt így nem lehet
kategorikusan kijelenteni, mert a MűvészetMalomban a nagybányaik
műveiből is rendeztek kiállítást, és a figurális
szentendrei festők is helyet kaptak. Érdekesség, hogy Tornyai
is lakott egy éven át Szentendrén, a művésztelepen. Nincsenek
éles különbségek, és nekem is többször volt kint a
„malomban” képem …Örülnék, ha több olyan pontja lenne
az országnak, ahol megjelenhetnek a festők, csak az a baj, hogy
Budapesten ilyen hely nincs. A képzőművészet, és főleg a
figurális irányzat teljes mértékben vidékre szorult.
Létezik vásárhelyi hagyomány?
–Létezik,
de mivel nem élek Hódmezővásárhelyen, arra nem tudok válaszolni,
hogy ez mennyire élő hagyomány. Évente egy hónapot vagyunk
ott a művésztelepen, s ott próbálunk beilleszkedni, és
felvenni a kollégákkal a kapcsolatot. Mi is Tornyaihoz, Endre Bélához
nyúlunk vissza. Azokhoz, akik alapítói a művésztelepnek.
Tornyai, Endre Béla példát
mutat?
–Először
is minőséget jelentenek. Azt mutatják, bármilyen nehéz körülmények
közt dolgozik is az alkotó, ha odafigyel, és alázattal tekint
a témára, és az egész munkafolyamatra, akkor jó eredményt képes
elérni.
Ön a SENSARIA Képzőművészeti Egyesület elnöke.
Sensaria (magyarul : friss levegő) Tiziano műterme volt. Bizonyára
innen a név. Ha az interneten rákeresünk erre a csoportra,
meglepődve tapasztalhatjuk, hogy olyan fiatal képzőművészekről
van szó, akik nem ötletművészek, nem a divatot követik. Miként
jött létre ez a csoport?
–Az egyesület
jelenlegi tagjai együtt jártak a főiskolára is, és érdeklődési
körünk is közös volt. Minket a XX. század előtti művészet
érdekelt, így a reneszánsz, a romantika és realizmus. Mindez
meglátszott a képeinken is. Mi ábrázolni akartunk, és mesterünk
Károlyi Zsigmond is akkortájt tért rá a figuratívizmus útjára.
Én pedig a ’90-es években Karel Fabricius-képeket másoltunk,
csendéleteket festettünk hagyományos eszközökkel. Egyik kollégánk
kissé elvontabb képeket alkotott, majd kiment Rómába, és
hazajötte után azt mondta, hogy ezután a reneszánsz jelenti számára
a példát.
Nemrég hallottam arról, hogy Cezanne Michelangelo –képeket
másolt. Mi a célja a másolásnak? Gondolom nem egy epigonizálás
a cél.
–Természetesen nem.
A hamisítók másolnak le mindent színről színre, és a
restaurátorok próbálnak meg úgy dolgozni, hogy a stílusjegy
minden mozzanata érzékelhető legyen. Egy művész inkább
parafrázisokat készít. A főiskolán volt olyan feladatunk,
hogy Rembrandt Lengyel lovasát készítsük el. Senki nem
csinált másolatot, hanem parafrázist; mindegyik képről meg
lehetett mondani, hogy ki festette. Hiszen a képekről következtethetünk
az alkotó személyiségére. Egy festő kézjegye, képi
gondolkodása mutat az individuumra. De térjünk vissza az egyesületünkre,
amit a főiskola befejezése után két évvel jegyeztettünk be.
A lényeg az volt, hogy együttesen vegyünk részt művésztelepeken,
évente eltöltsünk egy hónapot hol Kecskeméten, hol Vásárhelyen,
hol pedig Makón. Ez azért is lényeges, mert 10 éven keresztül
nem volt közös műhelyünk, holott az egyesület lényege az együttdolgozás
is. Az egyesületi forma pedig azért jó, mert eredményesebben
tudunk pályázni, részt tudunk venni a programokban, így a
tavalyi ArtMarket vásáron. Nemrég pályáztunk a Viennafairre,
ahol szintén csoportként fogadtak minket. A Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesülete képvisel minket de csak elvileg, s ezért
is döntöttünk egy saját egyesület mellett. A Fiatal Művészek
Stúdiója pedig teljesen más irányzatot követ. Kevesen
vagyunk, de ismerjük egymást, jó barátságban dolgozunk, és
ez a működés alapja.
Ritkaság, hogy a művészek összeállnak, és segítik
egymást. Sokak szerint a művészeknek el kell szakadni a társadalomtól,
magányosként kell élni, hogy jó képet hozzanak létre.
–Sajnos éppen az a célja egyeseknek, hogy a művész magányos
legyen, mert akkor sokkal jobban befolyásolható, és akár tönkre
is tehető. A magyar sajnos nem csapatjátékos. De szükségesek
a valódi művészeti érdekvédő szervek, egyesületek, a művész
enélkül igen nehezen képes egzisztenciát teremteni. Idén nálunk
először a Műcsarnokban mutatkozott be a román festőkből álló
kolozsvári figuratív iskola, s jelenleg Debrecenben látható a
művészek képei. Ezek a festők remekül képesek együtt
alkotni, sikereket érnek el, és igen hasonlít az anyaguk a miénkhez.
Ma már ők szinte világsztárnak számítanak, mi meg semerre
sem tudunk lépni.
Úgy festenek hasonlót,
hogy nem ismerik egymást. Tehát ez a stílus benne van a levegőben?
–Így van. Nyugaton is igénylik, hogy bemutassuk azt, miként
is éltek az előző rendszerben a közép-kelet-európai országok
lakói. Azt, hogy milyen épületek, közösségi terek voltak.
Azt, hogy mik maradtak ránk…
Előfordul, hogy egyesületük tagjai közösen festenek meg
egy vásznat. Egy ilyen közös munka esetén van egy főnök,
vagy abszolúte demokrácia van?
–Új projektünk a közös
festés, és a terv szerint minden képnek lesz egy gazdája, aki
befejezi azt. A filmesek mindig küzdenek az utolsó vágás jogáért,
no most a kép gazdájáé lesz az utolsó vonás joga. Az ötlet
Tiziano műhelyéből jött, amikor céhes rendszerben dolgoztak a
mesterek és inasaik. Ezért sokszor nem lehet megállapítani,
hogy az adott képet Bellini, Giorgione vagy Tiziano festette,
mert mindhárman dolgoztak rajta. Mi is hasonlót gondoltuk, és
az ilyen képeket nem is írjuk alá, csupán annyi lesz rajta jelölésként,
hogy Sensaria. Eddig három ilyen festmény született. Nemrég a
szobrászok készítettek ilyen módszerrel egy alkotást, amit a Mi
a magyar? kiállításon láthattunk. A közös munkához
bizalom, alázat, megértés, türelem szükséges, ezért is
unikum a kortárs festészetben az, amit mi művelünk.
Amikor a főiskolán úgy döntöttek, hogy ezt az irányzatot
viszik tovább, senki sem nézte önöket csodabogárnak?
–Értek minket támadások
a diplomázás idején más mesterektől, de azt látom, hogy
ellenszélben az ember mindig jobban koncentrál, és csoportosul
azokkal, akik vele egy stílust követnek, és úgy halad tovább.
Munkánknak meglett az eredménye, hiszen a Képzőművészetire járók
többsége ma már figurális festő. Szerintem sokkal érdekesebb
volt akkor az, amit mi csináltunk, mint mikor most valaki a tömeggel
megy. Mi akkor voltunk figuratívok, amikor azt az irányzatot eléggé
lesajnálták.
Létezik egyfajta generációs határ is? Mert amikor idősebb
absztarkt-festőkkel beszélgetek, ők azt mondják, hogy a szocreál
ellen lázadtak, mikor az absztarktot, vagy a groteszket választották.
–Elképzelhető.
Mi pedig a XX. század művészeti izmusait nem fogadtuk el, mikor
visszahoztuk a régebbi korok figuravitását. Az impresszionisták
sem jelentenek számunka kötődési pontot, hanem például
Corot, aki preimpresszionista volt, és akinek az irányzatát követni
lehet. Azért is, mert úgy látom, hogy az impresszionisták már
sokszor viccet csináltak az értékekből, és közben a mélység
eltűnt.
Sokak szerint a hagyományos
festészet kifulladt és nem folytatható tovább. Önök ennek az
ellenkezőjét akarják bizonyítani?
–Így van. A Szépművészeti
Múzeum kortárs kínai kiállítása jut eszembe, ami sok
szempontból nagyon is jó volt. Igaz, voltak benne giccses képek
is, de azt láthattuk, hogy aki dolgozik, és nagy volumenű,. minőségi
dolgot alkot, azt nem lehet letagadni, semmibe venni. Ugyanúgy
nem szabad kategorizálni sem, pl. úgy, hogy egy valóban giccses
kép miatt leszólják a figurális festészetet.
Ha azt mondják, hogy
kortárs festészet, akkor az emberek általában valami értelmezhetetlen
dologra gondolnak.
–Holott nem kéne…A
legnagyobb baj, hogy az értékek devalválódtak. És ez a
keveredés volt a jellemzője a XX. századnak, amikor egymás után
születtek az érthetetlen képek. Ezért az első feladat a
rendrakás. Ha máshol nem is tudok, először magamban, majd a vásznamon
teszem. Ez nem könnyű, mert sokan nem értik, miért is festek
értelmezhető dogokat. A mi festészetünkben sok minden olyan
benne található, ami a XX. század előtt nem volt, de a XX. század
szellemiségét sem akarjuk tovább vinni, mert tudjuk, hogy az
hová vezetett.
Az önök ars poetikáját
valaminek a tagadása , vagy valami érték mellett való kiállás
jellemzi?
–Egyértelmű, hogy az értékek melletti kiállás, de
mivel olyan erősen szembemegyünk a divattal, így a tagadások
is felvetődnek. Ilyenkor az is kérdés, hogy mi konzervatívok
vagyunk-e, mert aki szembemegy az uralkodó áramlatokkal, az általában
nem az.
Sturcz János művészettörténész
szerint önök radikális neokonzervatívok. Egyetért ezzel a megállapítással?
–Abban a tekintetben,
hogy nem a XX. század dolgait, hanem az azt megelőző korok értékeit
szeretnénk megőrizni. A több évszázados európai kultúra értékeit.
Az El Camino sikere abban is keresendő, hogy Spanyolországban, a
polgárháborús éveket leszámítva működött az európai
keresztény kultúra. Nálunk viszont legalább két emberöltő
idejére kimaradt. Ezért nekünk azokat a „szálakat” kell
megtalálni, melyeket nem tudott a kommunizmus elvágni, illetve a
régi eszméket újra éltetni.
A fiatalok miként
viszonyulnak az önök képeihez? Ehhez az új figuralizmushoz?
–Érdeklődnek, de túlzás azt mondani, hogy nagy számban
látogatnák a műtermünket. A megnyitókra fiatal zenészekből
álló zenekart hívtunk meg, hogy azáltal hassunk a fiatalokra.
Nem tanítok sehol, így arról sem tudok beszámolni, miként is
látják ezt az új irányt a diákok. Minőséget mutatunk föl,
és ha sikereket is el tudunk érni, akkor bizonyára egyre több
követőnk lesz. Sikerekről viszont csak mérsékelten tudok beszélni.
Látjuk, hogy például a Ludwig Múzeum köre működik, tőlük
mindig vesznek képet, így ők akkor is tudnak példaképek
lenni, ha valaki szellemileg nem ért velük egyet, mert azt látja:
működik az a rendszer.
Úgy vélem, hogy az egész rendszer mögött
a nagy galériák spekulációja húzódik
Kiknek jött jól az, hogy tömegével jönnek létre az
értelmezhetetlen képek, mert nem hiszem azt, hogy az alkotónak.
–A művészeknek
biztos, hogy nem, mert ők szinte rámutatásos alapon lettek kiválasztva.
Így Jean-Michel Basquiat bizonyára azt se tudta mi történik körülötte,
mikor kiválasztották arra, hogy képviselje az afroamerikai művészetet.
Úgy vélem, hogy az egész rendszer mögött a nagy galériák
spekulációja húzódik. Szerintem mára rájöttek arra, hogy hiába
teremtettek meg a galériák néhány művészt, azok életművét
már nem lehet továbbadni.
Egyértelmű, de ha ma egy művészeti író azt mondja,
hogy xy Kondor Béla művészetének folytatója, azt el lehet
adni, de azt bizonyára kinevetik, ha azt írják: Michelangelo művészetét
viszi tovább az illető.
–Valóban, csak az a
nagy kérdés, mit lehet Kondor Bélán folytatni? Michelangelo
sokkal követhetőbb. További baj, hogy hazánkban nagyon szűk a
gyűjtőkör. Nyugati gyűjtőkkel pedig nem vagyunk kapcsolatban.
Nincs olyan fórumunk, amely lehetőséget biztosít arra, hogy ők
találkozzanak a munkánkkal.
Mitől
lesz művész a művész? Attól, hogy a művészeti egyetemet elvégzi?
–Attól sajnos nem,
mert igen erős a túlképzés. Csak Budapesten 50 festő diplomázott
le a közelmúltban. Az a szelekció, ami a ’80-as, ’90-es években
a felvételi előtt volt, kitolódott a diploma után életre. Ha
valakit nem vesznek föl, mehet más szakma felé, de ha nem tud
elhelyezkedni a szakmájában az egyetem után, az azért is
gondot jelent, mert csak egy diploma megszerzése ingyenes.
Annak idején milyen élmény hatására döntött úgy,
hogy képzőművészetet tanul?
–Tizennégy évesen már
bejártam a képzőművészeti szakközépiskolába, és a festő
szakot választottam, azért is, mert modell után dolgoznak, nagy
méretben. Először szobrokat akartam készíteni, mert dédapám
szobrász volt, és gondoltam, örököltem a tehetségét. De
kiderült, ez nem így működik. Rajzolni pedig nem igazán
szeretek, azok mindig tanulmány ízűek maradnak. Műveimmel próbálom
meg leképezni a világot, ezzel tudok talán hasznára válni az
emberiségnek. Nem bántam meg döntésemet.
Medveczky Attila
|