2012.11.09.
Nem termett meg ebben a földben a
labanc!
(Rákóczi jön – Elbeszélések a kuruc világból)
Tallósy uram
labanc részen volt, s Huszt várának vala kapitánya. Huszt várát
akkor erős fészeknek tarták, s a kuruc vezér igen szerette
volna, ha Rédey Ferenc uram azt valahogy szépszerével bevette
volna… Egyszer híre futamodik a környékben, hogy Tallósy
uram nagybeteg, valami szörnyű ragadós nyavalya ütött ki
rajta; senki sem mer az ágyához közelíteni.
– No, ha senki
sem mer, hát majd merek én – mondta Rédey, s befogatva négylovas
kocsijába, egyedül egy hajdú kíséretében áthajtott Huszt várába…
Tallósy uram betegsége azért csak ment a maga útján. Tudjuk
azt, hogy a beteg ember nyughatatlan, s ilyenkor akármi szert tanácsolnak
neki, azokat mind meg akarja magán próbálni. Rédey uram pedig
kifogyhatatlan volt a jótanács-adásban. Mintha valami kuruzsló
asszonynál lett volna két esztendeig inaskodásban, úgy tudott
ajánlani mindenféle tetemtoldót, ínnyújtót, angyalrúgta, ördögharapta
gyökereket, kenőcsöket, liktáriumokat, hólyaghúzókat, az
pedig, valahány, annyifelé lakó sógornál, komájánál,
keresztfiánál volt expresse kapható, azokat az illetők mind
maguk siettek elhozni, és személyesen gratulálni hozzájuk a
beteg úrnak. A beteg úr pedig kezdte már magában számolgatni,
hogy Rédey uram egy, a fia kettő, az orvos három, öccse, bátyja,
sógora, komája, keresztfia nyolc; annak mindegyiknek kocsisa,
hajdúja, az huszonnégy; idestova a beteglátogatók többen
lesznek, mint maga a várőrség.
Egyszer már
aztán csak kifúrta Tallósy uramnak az oldalát.
– Hallják
kegyelmetek, én úgy veszem észre, hogy kegyelmetek már nagyon
sokan lesznek itt a várban.
Rédey
elmosolyodott.
–Én pedig
azt hiszem, hogy már sokan is vagyunk. Nem megyünk mi innen el többet,
uram.
Hát így vették be csellel a kurucok Huszt várát
Jókai Mór A huszti beteglátogatók c. történelmi elbeszélésében.
2007-ben a Noran-Kiadó Kft. népszerű sorozatában jelent meg az
a kötet, amely kuruc világból való elbeszéléseket tartalmaz.
A szerzői gárda pedig igencsak kezeskedik a színvonalért,
hiszen – többek közt – Jókai Mór, Krúdy Gyula, Móra
Ferenc, Móricz Zsigmond, Mikszáth Kálmán, Herczegh Ferenc, Rákosi
Viktor, Féja Géza elbeszéléseiből válogattak a szerkesztők.
Rákóczi és kora
mindig is népszerű volt a hazai szépprózában. 1937-ben jelent
meg Szitás Ilona tanulmánya, a II. Rákóczi Ferenc a magyar
irodalomban. Ebből megtudhatjuk, hogy a különböző korok írói
természetesen a közfelfogással egyező Rákóczi-alakot mutatták
be; a szabadsághős és a halála után is visszavárt Rákóczi
ez. A XX. század elején ez a hazajövetel a valóságban is megtörtént.
A nemzet kegyelete hazahozta Rákóczi hamvait. Ennek az eseménynek
irodalmi visszhangja főleg a versekben és a szépprózában
jelentkezett, de jelentkezett az addig írt munkák méltatásában
is. Míg 1906 előtt Rákóczi neve (a történeti munkákat nem véve
most figyelembe) csak szépirodalmi művekben szerepelt, a XX. század
első éveiben már akadnak olyanok is, akik a róla írt munkákat
összefoglalóan tárgyalják. Figyelmet érdemel, hogy az úgynevezett
Rákóczi-irodalom méltatása mindig valamely történeti évforduló
figyelmeztetésére történt. És most idézzük a szerzőt:
Mindenekelőtt megállapíthatjuk, hogy ezeknek a tanulmányoknak
az írói bőven foglalkoznak a kuruc idők magyar nyelvű termékeivel,
különösen a verses emlékekkel. Kronológiai sorrendben veszik
elő a Rákócziról szóló verseket és ezek függvényeként tárgyalják
Mikes Kelemen leveleskönyvét. Ezután a XIX. századra térnek
át. Örömmel köszöntik az újjáéledés korát, mely a
szabadság eszményével kapcsolatban a fejedelem alakját is
felszínre hozza. Míg azonban a kuruc idők tárgyalásánál
minden Rákóczira vonatkozó adatot felsorolnak, a XIX. században
már csak a nevesebb alkotások szerzőit említik: Kölcseyt, Vörösmartyt,
Petőfit, Aranyt, Szigligetit, Jósikát, Jókait és Endrődit.
Dombi Márk és újabban Császár Elemér felhívja még a
figyelmet Ányos Pál egyik költeményére (Kalapos király) és
Vitkovics Mihály elveszett Rákóczi drámájára is. A legújabb
kor íróiról az 1935-ben megjelent tanulmányok adnak rövid tájékoztatót
névfelsorolás útján, vagy egy-egy idézet révén.
Krúdy Gyula
megható Rákóczi-novellája a Csillag a Kárpátok felett, amit
sokan Szabadság csillagaként ismernek. Az elbeszélés helyszíne
pedig Késmárk, Thököly városa. Maga a fejedelem is ebben a városban
született. Thököly 1682-ben elvette Zrínyi Ilonát, I. Rákóczi
Ferenc özvegyét. A házasság révén kezére került óriási
birtokok növelték anyagi lehetőségeit, Kassa bevétele pedig
birtokába juttatta a Felvidék kormányszervét, a szepesi kamarát.
Szövetségre lépett a Portával, a szultán 1682-ben évi 40
ezer tallér adó fejében királyi címet adott neki, de ő csak
a Felső-Magyarország fejedelme címet használta. 1683-as kassai
országgyűlésére képviselőt küldött a császár is, itt a
rendek már nem szavazták meg a kért adókat, ezeket Thököly
önkényesen vetette ki és erővel hajtotta be. Béccsel
fegyverszünetet kötött, s önálló fejedelemsége jött létre
az erdélyi határtól a Garamig: a három részre szakadt ország
rövid életű negyedik állama. Elmúltak a daliás idők, és véget
ért a Rákóczi-szabadságharc is. De a magyarok, ahogy ezen történetből
kiderül, nem adták fel a küzdelmet. A szabadságharc hősi
hallottainak szellemei ott kísértettek és bíztatták az élőket
a küzdelemre. A késmárki piacon egy fiatal vitéz vágtatott végig
a paripáján, félig megfagyva, mert igencsak hideg volt akkor az
idő. Megtudjuk, hogy a fiú a határon túlról hoz hírt,
miszerint a nagy fejedelem fia sereget gyűjt, és Magyarországra
készülődik. „A lóháton jött vitéz – Siska Jánosnak, a
városi darabontok őrmesterének az arcába pillantott. Becsületes,
derék ember arca nézett rá vissza. A hosszú, deres haj, amely
az őrmester fejét borította, jelentette, hogy Siska János nem
mai gyerek, emlékszik a nemrég elmúlt nagy időkre, a Rákóczi
idejére.
– Mi volt kend,
bátyám, a nagy időkben? Kuruc-e vagy labanc? - vetette fel a
vitéz a kérdést.
Elvörösödött
erre a kérdésre a Siska János becsületes, öreg arca.
– No, már látom,
öcsém – felelt dörmögve –, hogy messze földről jöttél,
nem vagy ismerős ezen a tájon. Kuruc volt ezen a tájon
mindenki, még az apró gyerek is. Nem termett meg ebben a földben
a labanc. Rákóczi fejedelmünk katonái voltunk mi egytől
egyig, akik a kardot már elbírtuk a nagy időkben. Hej, de szép
idő is volt!
– No hát, az az
idő nemsokára ismét visszatér! – szólt a vitéz, s
kicsavarta szakállából a leolvadt havat.
Az öreg Siska Jánosnak
felvillant a szeme a vitéz szavára, de aztán szomorúan csóválta
meg a fejét.
– Nem tér
vissza az az idő sohasem. El van temetve mélyen a föld alá a
szabadság. Hány esztendő is múlott el azóta? Az ujjaimon se
tudom összeszámlálni. A kurucok meghaltak, megöregedtek azóta.
Öregembernek kell lenni a nagyságos fejedelemnek is, ha ugyan még
él ott a messzi Törökországban. Nem való már az öregembernek
a háború.
A vitéz csak a tüzet
élesztgette, és nem felelt mindjárt az öreg katona beszédére.
Csak későre mondta csendes hangon:
– Hát azt nem
tudja kend, bátyám, hogy ha az erdőben kidől egy vén fa,
esztendőre fiatal csemete növekszik a helyén? Késmárk főbírája
Jávornoki uram. Ő teljes mértékben igyekszik a békét megőrizni.
Nem hiányzik neki semmilyen csetepaté. Míg a várban készülődnek
a hajdani kurucok Rákóczi fiának fogadására, addig császáriak
jönnek ellenőrizni a várat. A főbíró elfogatja a kurucok
helyi vezetőit, sőt még a tulajdon fiát is, mikor az a többiek
szabadságát kéri. Végül Jávornoki uram, akinek atyja Rákóczi
mellett harcolt, megtörik, lemond posztjáról, és átadja a
kurucoknak a várat. Ez az állapot nem tart sokáig. Hát a nap hőse,
Jávornoki András, a leköszönt főbíró hol volt ez idő tájt?
Otthon ült, a Fugger-házban, és hallgatta azokat a meséket,
amelyeket Ágneske mondott neki. Gyermekmesék voltak azok,
amelyeket a leányka valamikor öreg dajkájától hallott. Éjszakára
kopogtattak az ajtaján, és János magiszter lépett a szobába.
– Főbíró, én
megbocsátok neked - kezdte a hatalmas magiszter. – Dél felé még
szabad az út!
– Honnan tudod?
– kérdezte szórakozottan Jávornoki.
– Onnan –
felelt a magiszter –, hogy az öreg Jávornoki János a diákokat
rendelte a déli kapuhoz, és az öregeket északra. Arról jön
tehát a veszedelem.
– Jól ismered
az apámat.
– Azt tanácsolnám
tehát neked, hogy menekülj dél felé.
Jávornoki felállott
és kiegyenesedett.
– Olyan ember
vagyok én, aki menekülni képes? Nem, magiszter, Jávornoki
sohasem menekül. Jávornoki a helyén marad, történjék bármi.
A magiszter
megszorította a főbíró kezét, és szótlanul elment.
János
magiszternak igaza volt. A visszatérő ellenség az északi kaput
támadta meg napfölkelte előtt. Betörték a kaput, és
egyszerre szabad lett az út a városba. A téli hajnal ködös
világosságában az öreg Jávornoki János állott legelöl,
mellette János magiszter. A rettenetes olvasó bal kezére volt
csavarva, míg jobbjában meztelen kardot tartott.
A dragonyosok orkánként
rohantak a kapura.
– Aki meghal, az
tovább él! – kiáltotta az öreg Jávornoki.
Mögötte a
harminc késmárki öreg polgár visszhangként ismételte a
szavakat.
Akkor János
magiszter szólalt meg az ő falakat rázó, dörgő hangján:
– Rajta, kuruc,
rajta!
A téli ködben a
dragonyosok meghökkenve rántották vissza lovaikat. Ismerték ők
ezt a félelmetes kiáltást. Nemrégen hallották még fülükbe
csengeni, és emlékeztek még reá, hogy erre a kiáltásra
mintha földindulás támadt volna: úgy rohantak rájuk a
kurucok.
De a rettentő földindulás
most elmaradt. …A „késmárki halottak” Jávornoki vezetésével
szemberohantak a lovasokra... Pengett a kard, csattogott a
fegyver, de a vad harci zajon is áthallatszott a levegőben forgó
vasolvasónak a halálos zúgása... Amíg ez az északi kapunál
történt, a déli kapunál Kanizsi őrködött a diákokkal.
Pitymallatkor zörögtek odakívül a kapun.
– Halálhírt
hozok! Rákóczi József meghalt, mielőtt átlépte volna a határt!
Síri csend követte
a hírnök szavait. A város belsejéből vérvörös fény repült
fel a hajnali égboltozatra, és vad harci zaj hallatszott. Felgyújtotta
a várost az ellenség... Jávornoki Benci átölelte Kanizsit.
– Nekünk nincs
már egyéb keresnivalónk itt, diák, mint megkeresni a halált...
Gyerünk az ellenség elé.
...Mire a vérvörös
nap felbukkant a Kárpátok felett, egy égő, üszökbe, füstbe
temetett városra pillantott le. Az égő házak közepén, mint
egy fáklya, égett a torony, de a Rákóczi-zászló még sértetlenül
lobogott rajta. Halottak borították az utcákat, de itt-ott még
folyt a harc. János magiszter egy maroknyi csapattal hadakozott,
de végre elnyomta őket a túlerő. A derék magiszter, a rodostói
követ, méltóan halt meg hősi nevéhez. Húsz sebtől véresen
roskadt össze a piacon, és ezt kiáltotta: – Vivát Rákóczi!
– A rommá égetett Késmárk piacán vérpadot ácsolnak az ácsok.
Reggelre megszólaltak a dobok, és a vérpadra egy sápadt arcú
férfiút vezettek. Az arca sápadt volt, de a szíve nyugodt. A
bakó megragadta, de ő eltolta magától a hóhért. Csendesen
hajtotta fejét a tőkére, és így szólott az alant álló,
koldussá lett késmárkiakhoz: – Városomért, hazámért szívesen
halok meg. A bakó lesújtott. Így halt meg Jávornoki András,
az utolsó késmárki főbíró.
Nem árt tudni,
hogy az első költő, aki Rákóczi Ferenc hősi egyéniségét történelmi
példaként állítja a nemzet elé, Kölcsey Ferenc volt, aki
1817-ben írott Fejedelmünk hajh című versében idézte fel Rákóczi
és Bercsényi alakját. A költemény gyászos szavakkal indul:
Fejedelmünk hajh! vezérünk hajh! / Magyartok gyászban űl, / Még
leng a szellem tőletek, / s már lelke sem hevűl. Mégis a jövőbe
vetett bizalom érzésével fejeződik be, egy ígéretes új
korszaknak mintegy beköszöntőjeként: rohan, mint ár, a győzelem
/ Kelettől nyúgotig, / A láncsa zúg, a lobogót / Magas szellők
viszik, / S ledőlt országok hamvain / Egy szép hon támad fel,
/ Mely lelket tölt, mely szívet ráz / Neve zengésivel. A
fejedelem és a függetlenségi háború kultusza az
1843–1844-es reformországgyűlés idején, majd minden korábbinál
teljesebben és tudatosabban az 1848-as forradalom napjaiban
bontakozott ki, nem véletlenül, hiszen a nemzet szabadságának
és az ország megújulásának politikai és szellemi stratégiája
mindenekelőtt Rákóczi emlékében és példájában talált
igazán támaszra. A fejedelem politikai örökségének nagyszabású
költői recepciója elsősorban Petőfi Sándor tudatos Rákóczi-kultuszához
köthető, ennek első megnyilvánulása a Szent sír című költemény
1847-ből, ez Vörösmarty imént idézett verséhez hasonlóan
mutat rá arra a nemzeti felelősségtudatra, amelyet a fejedelem
távoli sírjának kellene felkeltenie, egyszer-smind a költő,
azaz önmaga feladatául szabja a hiteles emlékezést: otthon már
nevét is / Alig ismerik; csak / Egy emlékszik rája, / Egyedül
csak egy… a / Költő, a szabadság / Ez öröklámpája. Ahogy
Rákóczinak, úgy Kossuthnak is török földön lett menedéke a
levert szabadságharcot követően.
Egy monda szerint
a rodostói bujdosókat erősen kínozta a honvágy, ébren is
csak álmodoztak, mindig Magyarországon jártak. A fejedelem
ebben is példát mutatott híveinek, sohasem panaszkodott honvágyról,
nem keserítette őket a múlt emlegetésével. Egyszer mégis
felsóhajtott, s közölte vágyát, hogy hazai kakukkszót
szeretne hallani. Ezt a történetet dolgozta föl Móra Ferenc a
Bujdosók c. elbeszélésében. A fejedelem meghallotta a kakukkszót,
és indult, felkelteni deákját, Mikes Kelement.
– Hé, Kelemen!
– döfött oda a botjával a medvebőrre.
A medvebőrön
azonban nem feküdt senki. Amennyire a félhomályban látni
lehetett, a deák nem is volt a szobában. A fejedelem mindig
tisztaéletű ember volt, s mivel ő is hallott a szép vargánéról,
rosszkedvűen csóválta meg a fejét.
– Juventus
ventus. (Arra nem is gondolt, hogy a szeles „fiatal” már a
negyvenötödik esztendejét gázolja.) Lent a kertben azonban
olyan szépen zengett a kakukkszó, hogy elfelejtette a bosszúságát.
Azt se vette észre, ahogy a vállára vetett bottal haladt a
hajnal pirosságában a puszpángbokrok közt, hogy saját árnyéka
úgy követi a harmatos füvön, mint egy óriás kaszás. A
kakukk éppen ott hallgatott el, ahol a fejedelem megállt
keresztet vetni, mert a kápolnában megcsendült a hajnali
harang.
– No, most
meglesem!
Széthajtotta a sűrű,
gubancos tamaricskabozótot, és belesett a tisztásra.
A fűben ott
hasalt a deák, könyökére dűlve, és míg piros arcán végigcsorogtak
a könnyek, hangja túlzengette a kis harang szavát:
– Ku-kukk!
Ku-kukk!
Hogyan is látták
írófejedelmeink a vezérlő fejedelmet és korát? Választ
kaphatunk rá, amennyiben elolvassuk a gondosan szerkesztett kötetet.
(Rákóczi Jön
– Elbeszélések a kuruc világból; Noran-Kiadó Kft., 2007.)
M. A.
|