2012.11.09.
A sokszínű reformáció
A hagyomány
szerint Luther Márton 1517-ben október utolsó napján szögelte
ki 95 pontját Wittenbergben. A vallási szempontból sorsfordító
eseményről nem csak hazánkban emlékeznek meg. Sokfelé, sokféleképpen
idézik fel a reformációt, van, hogy - jócskán túllépve az
egyházakon - ez világi színezetet nyer.
Három országban,
Szlovéniában, Chilében és Németországban piros betűs dátum
a reformáció napja. Noha Szlovéniában csak a lakosság alig
egy százaléka vallja magát protestánsnak, húsz éve mégis
munkaszüneti nappá nyilvánították október 31-ét. Igaz,
sokan az irodalom napjának titulálják ezt a dátumot, amiben félig-meddig
igazuk is van. Úgy vélik, hogy a reformáció hozta meg számukra
az anyanyelvű irodalmat, ezért kell megemlékezniük róla.
A szlovén vallási
megújhodás kezdeteként az 1550. esztendő jelölhető meg,
amikor megjelenik Primož Trubar Katekizmusa. A prédikátor
anyanyelvének kétségkívül első jelentős szépirodalmi alkotója,
aki a protestantizmussal Bécsben került kapcsolatba. Habár
katolikus papnak szentelték fel és a kanonokságig vitte a ranglétrán,
a szentek tisztelete ellen beszélt. Emiatt került ellentétbe
egyházközségével és anyaegyházával is. Az egyre növekvő
ellenséges hangulat következtében Németországba menekült,
itt lett prédikátorrá. Két esztendő után szuperintendensként
tért vissza Ljubljanába, ahonnan Egyházi rend című (szlovén
nyelven Cerkovna ordninga) könyve miatt megint elüldözték. A német
Urachban telepedett le, ahol megalapította a szlovén és horvát
könyvek kiadását szorgalmazó bibliai társaságot. Közel két
tucat szlovén és két német nyelvű könyvet jelentetett meg. Képmása
és jelmondata (Becsülettel helytállni) a szlovén egy eurós érméről
is visszaköszön ránk.
Día Nacional de
las Iglesias Evangélicas y Protestantes - ez már spanyolul a
reformáció napjának hivatalos elnevezése, amit négy éve
iktattak be Chilében piros betűvel a naptárba. Ezzel ismerték
el az ország egyre növekvő létszámú protestáns lakosságát.
Mára a dél-amerikai ország népességének legalább tíz százaléka
mondja magáról, hogy ő evangelikál. És nem ez a legkiugróbb
arány a régióban! A guatemalaiak csaknem egyötöde protestánsként
él, többségük a pünkösdista egyház tagja.
Németország a reformáció bölcsője, mégsem minden
tartományában ünnep október 31. Így Brandenburgban,
Mecklenburg-Elő-Pomerániában, Szászországban és Szász-Anhaltban,
továbbá Türingiában megülik a napot, istentiszteleteket és
kisebb - nagyobb kísérőrendezvényeket szerveznek. Az egyik
legnagyobb szabású megemlékezést Wittenbergben, vagy ahogy másként
nevezik, Luthervárosban tartják. A német utazási irodák
szinte egész évben invitálják az érdeklődőket, a történelmi
városka pedig így hirdet weboldalán: "Jöjjön velünk
Wittenbergbe, ünnepeljen Lutherrel a reformáció napján."
Ilyenkor évente újból és újból kiszögezik az egykori teológus
95. pontját a templom ajtóra és életre keltik az 1517-es eseményeket.
A programok, melyek között megtalálható Fabiny Tamás evangélikus
püspök igehirdetése is jócskán átlépik a templom falait, az
utcán is igazi fesztivál folyik.
Idén, a Zene és Luther évében reneszánsz zenei fesztivál
keretében utcazenészek járják a környéket, középkori ruhába
öltözött emberek ropják a táncot, miközben a főtéren korhű
vásárt rendeznek. Sőt, akár Luther ötfogásos menüjével is
meg lehet ismerkedni. A város mindemellett már
2017, a
Refo500 felé is lépeget. Ötszáz fa elültetésével egy
Luther-kert létrehozását tűzte ki célul. A terv szerint a
jubileumig a Lutheránus Világszövetség minden tagegyháza,
illetve további protestáns egyházak, köztük számos református,
ortodox, anglikán, metodista, valamint a római katolikus egyház
is fog facsemetéket ültetni. Az ötletadó a protestánsok atyjának
jól ismert mondata volt: „Ha tudnám is, hogy holnap elpusztul
a világ, még akkor is ültetnék egy almafát."
Wittenberg elsősorban
a Luther-turizmusból él, annak a prédikátor tanításai
szerint igen csak megkérdőjelezhető hozadékával együtt. A városban
a Luther hűtőmágnestől, az idézeteivel ellátott zoknin át,
a reformátor képével ellátott söröskrigliig minden kapható.
De ezek a relikviák nem csak itt találhatóak meg, az interneten
is dívik az üzlet. Van, ahol Luther-baseball labdát , másutt Kálvin
nyakkendőt is kapni.
Persze nem csak
Wittenberg hoz létre a laikusok figyelmét is a reformációra irányító
programokat. Tavaly, Hannoverben flash mob akcióban több száz
papírrepülő hullott alá 15 óra 17 perckor az égből. A Zsolt
139,9–10 szavai álltak rajta: „Ha a hajnal szárnyaira kelnék,
és a tenger túlsó végén laknék, kezed ott is elérne, jobbod
megragadna engem." De más, igen csak meglepő formáját is
kitalálták már német földön az emlékeztetésnek:
Halloweenkor (szintén október 31.) Luther-bonbonokat osztogattak
a házról házra járó fiataloknak.
A cukorka honlapján részletesen leírják a reformáció történetét,
Luther életrajzát és azt, vajon van-e keresnivalója egy hívő
fiatalnak a Halloween-ünnepen. Megjegyzem, a két alkalom összemosására
máshol is rálelni, egy angol nyelvű világi portálon reformáció-napi
partiként meghirdetve, a halloween összejövetelek jól ismert
tréfás vetélkedői kerültek elő, annyi különbséggel, hogy
nem rémnek öltözve, hanem reneszánsz polgárként való
megjelenést javasoltak.
Svájcban november első vasárnapja reformációs-vasárnap.
Ennek kialakulásához rögös út vezetett. A kantonok sokáig külön-külön
saját egyházaik létrejöttéről emlékeztek meg, amihez évszázadokig
ragaszkodtak is. Azt gondolták, a puritán visszafogottság nem
engedi, hogy egyetlen személyt állítsanak egy ünnep középpontjába.
Így fordulhatott elő az, hogy Zürichben 1719-ben tartották az
első megemlékezést Zwingli prédikációiról kétszáz éves
évforduló gyanánt, míg Bernben 1828-ban, Genfben pedig
1830-ban volt az első nagy jubileum. Azt az igényt, hogy a
kantonok saját megemlékezéseik mellett közösen is tartsanak
egyet, az 1819-es nagy zürichi reformációs hálaadás hozta
meg. Először a pünkösd utáni első vasárnapban egyeztek ki,
majd a XIX. század végén, elősegítve a közös evangélikus
és református identitást, került át október 31. közelébe.
A Magyarországi Református Egyház testvéregyházának, a
Skót Egyháznak a honlapján annak nincs nyoma, hogy október 31-ét
jeles időpontként tartanák számon, annak viszont van, hogy
John Knox-ot nagy elismerés övezi. Tetteiről 2010-ben, az általa
alapított Skót Egyház fennállásának 450. évfordulóján, a
skót parlamenttel közösen emlékeztek meg, és többnapos ökumenikus
teológiai konferenciát szerveztek tanításairól.
Az egyházalapító kortársaihoz hasonlóan katolikus papként
kezdte pályafutását, de kételkedni kezdett a pápista
tanokban. Az új tanokba vetett hite és a történelem alakulása
folytán tizenkilenc hónapnyi gályarabságra ítélték, majd
szabadulása után egy évtizednyi önkéntes száműzetést vállalt.
Először Angliába ment, ahol VI. Eduárd uralkodása alatt nagy
szerepet vállalt vallási ügyekben. A király elhunytával az
angol trónra katolikus uralkodó került, így kénytelen volt
elhagyni az országot. Genfbe ment, ahol Kálvin tanítványa
lett. Amikor protestáns uralkodó került az angol trónra (I.Erzsébet)
a skót reformátor visszatért Skóciába. Ugyanebben az időben
a skóciai régens királynő, Lotaringiai Mária, törvényen kívül
helyezte a protestánsokat. Mária hirtelen bekövetkezett halála
után megkezdődhetett a reformáció kiépítése Skóciában.
1560. augusztus 1-jén összeült a skót parlament, ahol Knox-ot
és öt társát bízták meg az új egyház kiépítésében.
Knox-ot, nemcsak a
Skót Egyház tiszteli, hanem a presbiteriánus egyházak is, akik
szintén alapítójuknak tekintik. Igaz, nem hozzá kötik évenkénti
megemlékezéseiket, hanem úgy nevezett örökség vasárnapot
tartanak, amikor a saját egyházuk létrejöttét ünneplik meg.
A protestantizmus
fura öröksége
Angliában
a november 5-i Guy Fawkes nap, a protestantizmus megvédésének
évfordulója. Guy Fawkes, akiről a nap elnevezését kapta, egy
katolikus összeesküvő-csoport tagja volt, ami meg akarta
gyilkolni I. Jakab protestáns királyt. Fawkes és társai a
Lordok Háza alatt egy pincét béreltek ki, ahol lőporoshordókat
helyeztek el, de valaki, a Parlamentben ülő katolikusok egyikének
névtelen figyelmezető levelet írt az akcióról. Emiatt 1605.
november 5-én hajnalban átkutatták a parlament alatti helyiségeket,
ahol Fawkes már elfoglalta helyét. Amint ráleltek azonnal
letartóztatták. Így hiúsították meg az anglikán uralkodó
elleni bűncselekményt, és így válhatott november
5. a
protestáns megmaradás napjává. Kezdetben az évfordulón hálaadást
mondtak, örömtüzeket gyújtottak, később tűzijátékot is
fellőttek. A XVII. századtól az is elterjedt, hogy ezen az éjszakán
elégetnek egy Fawkest jelképező bábut. A rituálék a mai
napig élnek és a Nemzetközösség több tagországa is átvette
azokat.
(Forrás: reformatus.hu)
|