vissza a főoldalra

 

 

 2012.11.09. 

A fenntartói és a működtetési feladatok új típusú együttműködésre épülnek

A változások legfontosabb célja, a minőségi oktatás-neveléshez való azonos hozzáférés lehetőségének, áttekinthető, azonos elvek szerinti szerkezet kialakításának biztosítása

Az állami feladatellátás legfontosabb célja az oktatás világában az egyenlő hozzáférés biztosítása, a valódi esélyegyenlőség megteremtése. Marekné dr. Pintér Aranka a Klebersberg Intézményfenntartó Központ (KIK) elnöke szerint az elmúlt 20 év bebizonyította, hogy az egységes, magas színvonalú iskolarendszer fenntartása egységes irányítást is kíván.

 Azzal, hogy nem az adott önkormányzat, hanem az állam által kijelölt szerv, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ lesz a fenntartója – az óvodák kivételével – a közoktatási intézményeknek, sokan államosításról beszélnek, cikkeznek. Azokkal, akik direkte teszik ezt, nem lehet sokat kezdeni, de mi a válasza a félreinformáltakhoz?

 – Azért nem beszélhetünk államosításról, mivel az ingatlanok tulajdonjoga az önkormányzatoknál marad, az állam az alapvetően szakmai irányítást jelentő fenntartói feladatokat veszi át, illetve a működtetési (üzemeltetési) feladatokat azoktól az önkormányzatoktól, amelyeknek anyagi helyzete indokolja.

 Az nem okozhat káoszt, hogy a fenntartás az államhoz kerül, míg az iskolák működtetést az önkormányzatok végzik?

 – Semmiképpen nem. Az elmúlt két évtized bebizonyította, hogy az egységes, magas színvonalú iskolarendszer fenntartása egységes irányítást kíván, az önkormányzati kézben lévő intézményrendszer enyhíteni sem tudta azokat a különbségeket, amelyek egy-egy régió eltérő fejlettségéből, anyagi lehetőségeiből adódtak. Az új rendszerben a főszabály szerint a 3000 lélekszám alatti településeken az állam a fenntartói és a működtetési feladatokat is magára vállalja, a 3000-nél nagyobb lélekszámú önkormányzatok pedig maguk működtetik az intézményeiket. E szabálytól mindkét esetben el lehet térni, a kisebb önkormányzatok megtarthatják a működtetés jogát, ha rendelkeznek elegendő forrással, illetve a nagyobb települések a feladatellátásához szükséges anyagi lehetőségek híján lemondhatnak róla. A fenntartói és a működtetési feladatok új típusú együttműködésre épülnek, ahol a szakmai munka irányításának felelőssége, a tantárgyfelosztás jóváhagyásától a csoportok kialakításáig az államé, a dologi feltételek biztosítása pedig az önkormányzatoké.

Régebben a közoktatás pénzügyeit az oktatási bizottságban vitatták meg, s mostantól ez a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ ügye. Mekkora pénzből gazdálkodnak jövőre, ill. tájékoztatási, beszámolási kötelezettségük van a bizottság felé? Vannak, akik vitatják, hogy olcsóbb lesz ez a megoldás, mint az önkormányzati fenntartás.

 –A struktúra átalakítása elsősorban nem megtakarítási céllal történik, bár a felelős gazdálkodás egyik alaptétele, hogy feladatait a rendelkezésre álló források minél hatékonyabb felhasználásával oldja meg az állam. Álláspontom szerint a változások legfontosabb célja, a minőségi (szakos ellátottság, jó infrastruktúra) oktatás-neveléshez való azonos hozzáférés lehetőségének, áttekinthető, azonos elvek szerinti szerkezet kialakításának biztosítása. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ feladatainak ellátásához szükséges pénzekről az Országgyűlés dönt a költségvetési törvény elfogadásakor, az intézmény a honatyák felelős döntésének eredményeként kapott összegből gazdálkodhat. Ennek nagysága jelenleg formálódik az egyeztetések, viták során. Kalkulációink szerint 400-450 milliárd forintra van szükség, melynek legnagyobb részét a pedagógusok és pedagógiai munkát segítők bére teszi ki.

 Hiller István szerint sem a tanárok, sem az önkormányzatok nem tudják pontosan mi vár rájuk. Elnök asszony több vidéki nagyvárosban járt a közelmúltban, ezt meg tudja erősíteni?

 – A sajtóban gyakran megjelenő óriási bizonytalansággal nem találkozom, jóllehet nagyon sok kérdéssel várnak a megyei fórumokon résztvevő polgármesterek, jegyzők, iskolaigazgatók, s azok megválaszolását követően azt tapasztalom, hogy megértik az átalakítás lényegét, vannak, akik kifejezetten jónak tartják a szakmai irányítás egységessé tételét. A személyes találkozások alkalmával meggyőződhetnek arról a kérdezők, hogy az átalakítás szakmai elvei egy megújuló együttműködési lehetőséget is hoznak a települések életébe.

 Az állami fenntartás nagyobb biztonságot ad? Gondolok arra, hogyha korábban elfogyott az önkormányzat pénze, akkor bezárták az iskolát, vagy iskola-összevonások voltak.

 – Igen, a 3000 lélekszám alatti települések esetében a működtetés átvállalásával az állam kifejezetten megmenti az iskolát a bezárástól, ill. gondoskodik arról, hogy legyen pl. fűtés, ne kelljen pénzhiány miatt hidegben tanulni, tanítani, vagy a "szénszünetet" tartani. Az új köznevelési törvény egyértelműen tükrözi a kormány azon szándékát, hogy alsó tagozaton, ahol igény van rá, helyben folyjék az oktatás. Természetesen, ahol nincs gyermek, ott iskolát sem lehet fenntartani.

 198 tankerület élére neveznek ki a közeljövőben tankerületi igazgatókat. Mi az ő feladatuk? A tankerületi igazgatók felügyelik az iskolaigazgatókat is?

 198 tankerületi igazgató kinevezésére kerül sor, akik egy központi felkészítést, képzést követően az önkormányzatokkal együttműködési megállapodásokat kötnek, a tankerületi központokban segítik a hivatal kialakítását. 2013. január 1-től az iskolák szakmai irányításával, értékelésével, támogatásával kapcsolatos feladatokat látják el.

Hogyan történik ezután egy iskolaigazgatói kinevezés?

Az igazgatói kinevezés lejártakor a tankerületi igazgató készíti elő a pályázati kiírást, lefolytatja a jogszabályban előírt egyeztetéseket, véleményezési eljárásokat, s felterjeszti a kinevezőnek döntéshozatalra a jelölteket.

 – Változik-e az iskolák hétköznapi menetrendje attól, hogy más lesz a fenntartó?  

– Ettől nem változhat, hiszen eddig is volt fenntartó, s alapvetően nem rajta, hanem eddig is a pedagógusokon és az intézmény dolgozóin múlott, hogy az iskolák hétköznapjaiban hogyan alakul az élet, s ez ezután is így marad.

 

Medveczky Attila