2012.11.16.
A fényművészet mestere
A trendek iránti túlzott megfelelési kényszer elhomályosítja
az értékek felismerését
Csáji Attila
festőművész, fényművész, holográfus, a Magyar Művészeti
Akadémia alelnöke. 1939-ben
született Szepsiben, 1948 óta él Budapesten. Gyermekkorában
egy évet Hollandiában töltött. 1956-ot követően el kell
hagynia Budapestet.
A
hatvanas-hetvenes években a magyar avantgárd egyik fő szervezője
(SZÜRENON kiállítás, "R" kiállítás, balatonboglári
kápolna tárlatok koncepciójának kialakítója, lengyelországi
múzeumok magyar avantgárd kiállítás sorozata, stb.) Nagy mértékben
hozzájárult egy olyan friss szellemű művészeti folyamat elindításához,
melynek hatása máig tart s az általa szervezett kiállítások
ma már művészettörténeti jelentőségűek.. A hetvenes évek
közepétől a Központi Fizikai Kutató Intézet támogatásával
a lézer képi lehetőségeit kutatja, társa dr.Kroó Norbert a
magyarországi lézerkutatás vezetője. Új képi transzformációs
módszert kísérletezik ki, az ún. szuperpozíciós módszert.
(1980. szabadalom).Számos európai országból meghívást kap előadásokra
és bemutatókra (Koppenhága Bella Center, Finnország -
Finnlandia Palota, stb) 1987-88 Soros ösztöndíj (USA) A
Massachusetts Institute of Technology - CAVS fényművészeti munkássága
alapján taggá választja. 1991- Interscience Technology ösztöndíja
(USA). A Leonardo Társaság (Los Angeles) tagja lesz. A Szinyei Társaság
első elnöke, a MAOE első elnöke, az NKA Képzőművészeti
Szakkuratóriumának az elnöke. 1993-óta visszatérően fényszimpóziumokat
szervez, interdiszciplináris alapon, ezek nemzetközivé válva
rendszeresen ismétlődnek Egerben illetve más városokban: 2007,
Budapest, a MMA-val közösen; 2010, Pécs Európai Kulturális Főváros
program keretében. Létrehozza a „Nemzetközi Fényműhelyt”
nemzetközi mércével is kitűnő művészek részvételével. Több
mint 500 kiállításon vett részt, köztük olyan kiemelkedő tárlatokon,
mint a Párizsi Modern Művészeti Múzeum ELECTRA 83 című tárlata,
(itt azokat az újítókat mutatták be, akiknek az elektromosság
művészeti felhasználásában komoly szerepük volt). Részt
vett az első művészeti holográfiai világkiállításon, a
LICHT-BLICKÉN (egyetlen meghívottként Kelet-Európából-
Frankfurt, Filmmúzeum), az MIT-CAVS Egyesült Államokbeli tárlatain,.a
Ludwig Múzeum „Túl a művészeten”, című tárlatán.: LUX
EUROPEA, Koppenhága, 2002;; Több önálló bemutatója volt a
Magyar Nemzeti Galériában.,a Műcsarnokban
1988. Munkái mintegy húsz közgyűjteményben megtalálhatók
a Magyar Nemzeti Galériától a Kinshani és Szöuli Modern Múzeumig.
Őszinte leszek: fényművésszel még sosem beszélgettem.
Azt tudom, hogy a fénynek jelentős szerepe van a festészetben
és a filozófiában is. Legyen kedves bevezetésként a fényművészetről
beszélni.
–A fény életteremtő erő és az egyik legmeghatározóbb
élményünk. Méltán övezte a fényt már az őskultúrákban
is áhítat és imádat. A transzcendentális vágy jelképe. A
1960-as években kezdtem el a fénnyel foglalkozni, amikor
plasztikussá tett képeimet súroló fénnyel értelmeztem. Ezek
a képek olyan struktúrák, melyek ősi írásképzeteket is
felidéznek. Latinovits Zoltán számára például sumér táblákat.
Szeretett volna olyan kiállítást rendezni, hogy mindegyik képem
mellett elmond egy sumér verset. Azt feleltem: örülök a felvetésednek,
de ezek a képek nem erre készültek. Ezek sajátos szabadságstruktúrák.
Az egyes jelek, ahogy egymás mellé kerülnek, figyelembe veszik
a mellettük levőt, mindegyik megőrzi az indivídumát, de az egész
mégis összefüggő rendet teremt. Egy élhető és éltető
rendet. Később polarizált fénnyel is foglalkoztam,UV sugárzás
érzékeny festékekkel, kalligrafikus formákat készítettem
neoncsövekből. A ’70-es évek közepén kezdtem el foglakozni
a Központi Fizikai Kutató Intézet támogatásával a lézer képi
lehetőségeivel.
Mindez hogy történt?
Bekopogott a kapun, és közölte, mi a célja?
– A Nemzeti Galériában volt egy kiállításom, ahol a képeket
súroló fénnyel értelmeztem. Kizártam a véletlenszerű fényt,
minden képhez beállítottunk 1-2 reflektort. Ezt látva, azt
mondta Kroó Norbert fizikus: ha téged ennyire érdekel az irányított
fény, kísérletezz nálunk vele. Az igazi változás ekkor következett
be. Én soha nem hittem el azt az avantgard doktrínát, hogy a
festészet kora lejárt. Akkor, amikor új dolgok születnek, nem
feltétlen negligáljuk a múltat. Attól, hogy feltalálták a
kereket, még nem vágjuk le a lábunkat, attól még gyalogosan
is közlekedünk. A fényművészet, vagy a video megszületése
sem jelenti azt, hogy a régi médiumokat nem lehet használni. A
fényművészet a Bauhausból indult ki. Moholy-Nagy László
volt, aki szinte megszállottként hirdette, hogy a jövő legtöbb
műve a fényfestő feladata lesz, és meghitt viszonyt kell
kialakítani a fény ragyogásával, tulajdonságaival és eszközeivel.
A képzőművészetnél eleve nélkülözhetetlen a fény. A festményeket,
szobrokat nem tudjuk érzékelni fény nélkül. Viszont esetünkben
közvetlenül a fény teremti a műalkotást. Ennek az egész
gondolatkörnek az igazi jelentősége az utolsó néhány évtizedben
jött elő az opto-elektronikai forradalom által, mely a környező
világunkat is átírja. Gondoljunk pl. a komputerre, a holográfiára,
a lézerre. Mindezek nagyon sok új lehetőséget jelentenek a művész
számára is. Nélkülözhetetlen, hogy a művészek ezeket meghódítsák
a humánum számára. Ne ragadjon be a technikai civilizációba
– kiszolgáltatva kommersz „ízlésnek”, hanem meg kell találni
a módját, hogy miként válik mély emberi gondolatok kifejezésére
alkalmassá. A fényművészet gyökerei visszanyúlnak az ősidőkbe,
önálló életre hívása a Bauhausban történt meg, a legjelentősebb
része viszont ma bontakozik ki. Egyre nagyobb iránta az érdeklődés,
különösen a fiatal nemzedéknél.
Nem úgy
közelítettem a lézerfényhez, mint egy fizikus, hanem mint egy
képzőművész
Mi a technikai feltétele
annak, hogy fényművészeti alkotásokból nyíljon kiállítás?
–Jogos a kérdés, mert a fényművészeti kiállításoknál
el kell sötétíteni a termet, (hiszen a fényt a legerőteljesebben
a fény „mossa el”) .s eltérő segédeszközökre van szükség.
A teremben létre kell jönni a megfelelő fényviszonyoknak.
Egyes művészek UV-érzékeny festékrétegekkel foglalkoznak, és
az ezekkel létrehozható szerkezetekkel. Ebben az esetben
ultraviola fényt használnak a látvány megjelenítésére. Mások
optikai szálat használnak téralakításra, egyesek ledeket, én
elsősorban a lézer képi lehetőségeit vizsgálom már 35 éve.
Ebben az esetben az előzmények minimálisak. Nem úgy közelítettem
a lézerfényhez, mint egy fizikus, hanem mint egy képzőművész,
aki ugyanúgy tekint a lézerfényre, mint egy anyagra, mint az
akvarellre, márványra, vagy az olajfestékre. De mások az előzmények.
Az olajfestésnél az előző generációk tapasztalatai rétegeződnek
egymásra, amelyek átadhatóak,én viszont szinte a semmiből
indultam ki. Meg kellett vizsgálnom azokat a fénytulajdonságokat,
amelyekkel a lézer rendelkezik, hogy megtudjam, milyen képi
lehetőségek jöhetnek belőlük létre. Az egy pontba koncentrálhatóságból
például a rajzi lehetőség, szkenner-párokra lehet rávetíteni
s ezeket vezérlő elektronikával, komputerrrel irányítani. A lézer
monokromatikusságából következik az interferencia képessége.
Én ezekre az interferenciákra ráépítettem egy képátfogalmazási
rendszert, amit a KFKI-ban szabadalmaztattunk. Ez után számtalan
helyre hívtak meg Koppenhágától Cambridge-ig, mert ez a
szuperpozíciós módszer unikumnak bizonyult, Magyarországon született,
de nemzetközi újdonsággá vált.
–Szepsi egy kedves
felvidéki, a mai napig magyar kisváros. Másfél éves koromban
átkerültem Kassára, de mivel nagymamám és rokonságom tekintélyes
része Szepsiben élt, ott is nagyon sokat tartózkodtam. Kassán
nőttem föl, Kassán csodálkoztam rá a világra, ráadásul egy
olyan környezetben, amiben élő a múlt. Gondoljunk a dómra, a
Szent Mihály-templomra, az Orbán-toronyra…Másrészt ez az a
vidéke a történelmi Magyarországnak, ahol a kuruc hagyományok
erősen éltek. Aztán kisgyerekként átéltem a hontalanság éveit.
Rettenetes volt az a soviniszta, vad indulatokkal terhelt légkör
Kassán a II. világháború után.
Emlékszem, a soviniszta
tömegekre is, hogy zúdultak végig az utcán és üvöltöttek,
hogy minden magyart a Dunába
Milyen incidens érte a
családot?
–Édesapám világlátott,
hét nyelven beszélő református lelkész volt, és ezért ,
mint vezető értelmiségit, internáló táborba hurcolták. Csupán
egyetlen egy táskát vitt magával, amibe beletette a
Bocskai-sapkát, a palástját és a Bibliát. Ahogy bevitték a táborba,
hirtelen ötlettől vezérelve felvette a palástot, a sapkát,
kezébe vette a Bibliát, és kisétált az őrök mellett, akik
azt hitték, hogy beteghez jött. Értesítette a családot szökéséről,
de édesapjánál, Nagyidán bújt meg. Mindez a „polgári
Csehszlovákiában” történt. Emlékszem, a soviniszta tömegekre
is, hogy zúdultak végig az utcán és üvöltöttek, hogy minden
magyart a Dunába. Láttam, ahogy a bátyámat ütlegelték a tömegben…Ezek
igen riasztó élmények. Valóban a hontalanság évei voltak.
Amiért megszenvedett az ember, ahhoz erőteljesebben ragaszkodik.
Ez nem zárja számomra ki azt, hogy nyitott legyek az új iránt.
Amikor a pályámon elindultam, azokhoz tartoztam, akik új hagyományokat
akartak teremteni, és nem hagyományokat követni. De ez nem
jelenti azt, hogy ne becsüljem azokat, akik lényegi talajomat őrizték,
de erősebb volt bennem az új minőségek teremtési vágya. A
hajdani avantgárdon belül is vagyunk néhányan, akik számára
fontos a hovatartozás.
Többeknél az avantgárd lázadás volt az akkori uralkodó
eszme ellen.
–Igen, akkor lázadás
volt a szocreállal szemben is. Abban az időszakban vállaltuk
ezt a kifejezési lehetőséget, amikor az teljesen elnyomott
volt. Aki akkor az avantgárdban alkotott nem tudott itthon érvényesülni,
kitaszítottnak érezhette magát. A komoly állami kiállításokon
nem jelenhettek meg ezek a művészek. Később kiderült, hogy a
valóban komoly kiállításokat mi csináltuk, s nem a Műcsárdában
valósultak meg, a periférián zajlottak le. Ennek az időszaknak
a jellemzője, hogy valódi szellemi élet a félreeső helyeken,
a szabadság apró kis köreiben zajlott, értéket teremtve és
átmentve az értékeket.
Szintén jelentős állomás volt az életében, mikor
kiskamaszként Hollandiában élt. Miért jött vissza?
–Szüleim sem akarták,
hogy kint maradjak, és én is haza akartam jönni, annak ellenére,
hogy Hollandiában örökbe fogadtak volna. Református összeköttetések
révén kerültem ki, és töltöttem el egy esztendőt „tizenévesen”
külföldön. A családnál az egyik lány az utrechti képzőművészeti
főiskolára járt, és elvitt a főiskolára éppúgy,.mint múzeumokba,
gyűjteményekbe. Olyan helyekre, ahol rácsodálkozhattam azokra
a vizuális szépségekre, amivel itthon nem találkozhattam: Van
Goghra, a korai Mondrianra….
Akkor már elhatározta,
hogy a képzőművészet útján halad tovább?
–Igen, mintha belém
lett volna írva, hogy ez számomra a jövő, és akkor sem
hagytam fel a művészettel, mikor gimnáziumban
matematika-versenyt nyertem. Ezt a „hajlamot” a legkisebb fiam
örökölte, aki kutató matematikus.
Bizonyára ez is
vezetett a fényművészet felé?
–Többek között, bár
alapvetően mindig humán érdeklődésű voltam. Attól, hogy a
matematikában is voltak sikereim, a költészet és a történelem
volt az, ami nagy erővel hatott rám. Történelemtanárom még
az ’50-es években is hazaszeretetre nevelt, ezért nem véletlen,
hogy az osztályból olyan sokan vettünk részt a forradalomban.
S ezért önnek vidékre kellett „önkéntes száműzetésbe”
vonulnia.
–El kellett hagyom
Pestet, és Miskolcra kerültem, ahol bátyám mérnökként
dolgozott. Ő ajánlotta, hogy jöjjek ide, mert BAZ-megyében nem
kellett számítani akkor még erős retorzióra. Így a Kilián
Gimnáziumban érettségiztem. Pesti egyetemre nem mehettem…
Ugyan jártam az Iparművészeti Főiskola előkészítő évfolyamára,
de az egyik tanárom hamar rádöbbent arra, hogy „ nyughatatlan
szerzet” vagyok. Létrehoztam egy újságot, az „összeÁLLÍTás”-
t, ami kaput nyitott olyan gondolkodásra, ami a szocialista
rendszerben tiltott volt. Ilyen cikkek jelentek meg benne,mint a
„Aristotelesztől a lírai absztrakcióig”. Más szellem, érzékenyebb
megközelítés, mint ami akkor a „társadalmi elvárás”
volt. A példányszám szinte humoros – 12 példányban jelent
meg. De szellemében jelentős és termékenyítő volt. Az összes
egyetemről és főiskoláról ki akartak tiltani. De voltak, akik
kiálltak mellettem,pl. Z.Gács György és Jakuba János.Így
Egerben tanulhattam tovább..
Tanított is?
–Először Tiszaújvárosban
ábrázoló geometriát és rajzot, de vezettem képzőművészeti
tagozatot is. A Nemzeti Galériában hozzám tartozott a 15-35 év
közötti fiatalok képzése. Lényegében mindig szabadúszó
voltam, mert a tanítás maximum heti másfél-két napot vett igénybe,
s a legfontosabbnak a festést tartottam.
Mikor volt az első kiállítása?
–Egerben, még főiskolás
koromban. Önálló kiállításom először Petrigalla Pál Vécsey
utcai legénylakásán volt, ahol a kor szabad értelmisége találkozott.
Ez mindkét értelemben egy igazi poloskás lakás volt. Rendkívül
változatos program alakult ki ebben a lakásban: kiállítások,
vetítések, zenehallgatások. Mindez a ’60-as évek közepén.
Idejárt Hamvas, Korniss, Mezey Árpád, Veszelszky Béla, és még
sorolhatnám. Meglepő élmény volt, hogy néha egy segédmunkás,
akit éppen Hamvas Bélának hívtak, szellemileg sugárzóbb
volt, mint egy egyetemi tanár. Ez is korjellemző.
Említette,
hogy ismerte Latinovitsot és Hamvas Bélát is. Önnek teljesen
természetes volt, hogy ebbe a társaságba tartozik bele?
–Petrigallánál nagyon változatos társaság gyűlt össze,
és mi mindezt teljesen természetesnek vettük. Veszelszkyről
sem tudtuk kezdetben, hogy milyen kiváló festő. A korszakra
jellemző, hogy Korniss képeivel nehezebb volt a megismerkedés,
mint magával a művésszel.
Régen tudtuk, hogy
figyelnek bennünket
Nem figyeltették önöket?
–Dehogynem! A rendszerváltást követően Szemadám Györggyel
együtt bementem a BM-be, hogy kikérjem a rám vonatkozó jelentéseket.
Először azt mondták, hogy megsemmisítették. Ekkor adtam néhány
címszót, majd eltelt néhány hónap, mikor szóltak, jöjjek
be. Elég sok dokumentum gyűlt össze rólam. Csak részben volt
meglepetés, hiszen régen tudtuk, hogy figyelnek bennünket.
Most
a sajtó, a művészeti élet mennyire figyel önökre? Mikor volt
fényművészeti kiállítás idehaza?
–Nem is olyan régen
avattuk föl Halász János államtitkár úrral a Kepes Központot
Egerben, ami erre a célra átalakított gyönyörű klasszicista,
3000 négyzetméteres kiállító térrel bíró épületben lelt
otthonra. Nagyszabású nemzetközi technikai művészeti- fényművészeti
kiállítással nyitottunk. Az anyagot Párizsból és Milánóból,
Londonból és Kölnből és számos más helyről szedtük össze
– természetesen itthonról leginkább.
Ezt az eseményt mégsem kapta föl a kulturális média…
–Ennek megvan az oka,
mert véleményem szerint a művészetet értékelők többsége még
ma is a trendeket követi, és így a komoly újdonságok esetében
lépés hátrányban van. Természetesen a trendeknek megvan a
szerepe, de a trendeknek való túlzott megfelelési kényszer
elhomályosítja az értékek felismerését.
|